Γιώργος Ρακκάς
«Η Κλειώ στα Βαλκάνια»
Πρόκειται για έναν τόμο 542 σελίδων, ο οποίος περιλαμβάνει ένα μέρος των 14 συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 2000-2001, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και ιστορικών από τα Βαλκάνια και αντικείμενο την κριτική επισκόπηση των σχολικών εγχειριδίων της ιστορίας και της ευρύτερης μεθόδου της διδασκαλίας της ιστορίας στα σχολεία.
«Διδάσκοντας Ιστορία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη»
Το δεύτερο συμπληρωματικό πόνημα του προγράμματος ονομάζεται Διδάσκοντας Ιστορία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για μία συλλογική δουλειά που επιμελήθηκε η καθηγήτρια του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου, Χριστίνα Κουλούρη, και στην οποία συμμετέχουν πανεπιστημιακοί απ’ όλα τα Βαλκάνια.
-Η διδασκαλία της ιστορίας θα πρέπει να αμφισβητεί την κυρίαρχη αντίληψη περί «μιας ενιαίας ιστορίας» και του ότι η «δική μας ιστορία» είναι «αντικειμενική» κ.λπ.
-Η «νέα ιστορία» δεν θα πρέπει να κατασκευάζει ένα αρμονικό, φανταστικό και εξιδανικευμένο παρελθόν. Αντίθετα, πρέπει να προβάλλει πλήρως τις συγκρούσεις και ιδιαίτερα τις εμφύλιες συγκρούσεις2 οι οποίες υπονομεύουν τον σκληρό πυρήνα της εθνοκεντρικής ιστορίας.
-Η πολιτική και η στρατιωτική ιστορία πρέπει να περιοριστεί έναντι της ανάπτυξης της πολιτιστικής, οικονομικής και κοινωνικής ιστορίας. Η ιστορία της καθημερινής ζωής πρέπει να προκρίνεται έναντι της αναφοράς σε επικά γεγονότα.
-Η πολιτιστική ιστορία είναι ένα πεδίο το οποίο μπορεί να αναδείξει την πλευρά των κοινών εμπειριών και της συμβίωσης, ακόμα και σε περιόδους κρίσεων και συγκρούσεων.
-Η τοπική ιστορία είναι επίσης μια σημαντική εναλλακτική σκοπιά και θα πρέπει να προωθηθεί κατάλληλα. Η έμφαση στον τόπο καταγωγής του μαθητή δίνει περισσότερο ενδιαφέρον και μια απτή διάσταση στο μάθημα.
-Η κυρίαρχη ιστοριογραφία διδάσκει ιστορία για να προωθήσει τον πατριωτισμό. Μια «εναλλακτική» ιστοριογραφία πρέπει να προωθεί την κριτική σκέψη και την κατανόηση του άλλου.
Η γενική κατεύθυνση του προγράμματος
Ήδη, από αυτή τη συνοπτική παρουσίαση των βιβλίων, που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως το προπαρασκευαστικό υλικό του προγράμματος, μπορούμε να αντιληφθούμε και τις γενικές του κατευθύνσεις. Ο σκοπός του είναι να παραγάγει μια «ουδέτερη» εκδοχή της ιστορίας των Βαλκανίων, αποψιλωμένη από τις ισχυρές συγκινησιακές φορτίσεις των εθνικών ταυτοτήτων των λαών που απαρτίζουν την περιοχή. Η έμφαση δίνεται, φυσικά, στην αποψίλωση της ιστορίας απ’ αυτές τις ταυτότητες και γι’ αυτό οι προσεγγίσεις έχουν ως πρωταρχικό στόχο να αποδομήσουν τα «εθνικά στερεότυπα». Στα πλαίσια αυτής της ανάλυσης, τα τελευταία βάλλονται παντοιοτρόπως: από την υποβάθμιση της εθνικής ιστορίας και την έμφαση στην ιστορία των άλλων λαών, την προτίμηση στην τοπική ιστορία, που αποσυνθέτουν την ενιαία εθνική, αλλά και στις εμφύλιες διαμάχες, που υπονομεύουν την αίσθηση της εθνικής ενότητας.