του Κ. Γεώρμα
Πριν μιλήσουμε για τη διάσκεψη του Μπουένος Άιρες, είναι χρήσιμο να πούμε δυο λόγια το Πρωτόκολλο του Κυότο. Το Δεκέμβριο του 1997, στο Κυότο της Ιαπωνίας, οι ηγέτες του κόσμου συμφώνησαν, για πρώτη φορά, να δεσμευτούν για τη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, κατά 5,2%, το έτος 2010 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Να τονίσουμε, εδώ, ότι αυτή η δέσμευση αφορούσε μόνο τις βιομηχανικά ανεπτυγμένες χώρες, αφού αυτές είναι οι κύριες υπεύθυνες για το πρόβλημα (δες Πίνακα 1).
Υπήρχαν, όμως, πολλά ζητήματα που παρέμεναν ανοικτά. Το Πρωτόκολλο του Κυότο υπογράφτηκε από κάποιες χώρες, ιδιαίτερα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, μόνο αφότου είχαν προστεθεί σε αυτό διατάξεις τέτοιες που το καθιστούσαν ανενεργό. Η λογική των προσθηκών, που ζήτησαν και πέτυχαν οι Ηνωμένες Πολιτείες, ήταν απλή: αφού δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε το γεγονός των κλιματικών αλλαγών και των αιτίων τους, τι μας απομένει; Να εξαγοράσουμε το δικαίωμα στη ρύπανση. Έτσι, διάφοροι μηχανισμοί που εμπερικλείονται στο Πρωτόκολλο και ευφημιστικά αποκαλούνται «μηχανισμοί ευελιξίας», κάνουν αυτό ακριβώς: ανοίγουν ένα τεράστιο πεδίο εμπορίου διοξειδίου του άνθρακα δια- στρέφοντας έτσι και τη συζήτηση γύρω από τα οικολογικά κριτήρια που θα πρέπει να διέπουν οποιεσδήποτε αποφάσεις και μέτρα.
Ας δούμε το ζήτημα από πιο κοντά, μια και αυτοί οι «μηχανισμοί ευελιξίας» θα μας απασχολήσουν πολύ στο μέλλον. Οι μηχανισμοί αυτοί αφορούν:
Α) Το εμπόριο της ρύπανσης ή, όπως αποκαλείται αγγλιστί, το «hot air». Βασικά αφορά χώρες της Προσθήκης Ι (βιομηχανικά ανεπτυγμένες) όπως η Ουκρανία και η Ρωσία, στις οποίες δίνεται η δυνατότητα να πουλήσουν το ποσοστό εκείνο που απολείπεται από τον δέσμευση που είχαν στο Πρωτόκολλο του Κυότο (βλέπε Πίνακα 1). Στο παιχνίδι μπαίνουν και αναπτυσσόμενες χώρες που οικειοθελώς δεσμεύονται στο να μειώσουν τις εκπομπές τους.
Β) Ο μηχανισμός καθαρής ανάπτυξης. Βασικά μια θετική διάταξη του Πρωτοκόλλου, αφού η λογική πίσω από αυτή είναι η μεταφορά καθαρής τεχνολογίας προς τις αναπτυσσόμενες χώρες και η ανταπόδοση «πόντων άνθρακα» στους δωρητές. Μπορεί να καταστεί προβληματική για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι ο ασαφής ορισμός του τι είναι καθαρή τεχνολογία. Οι Αμερικάνοι πρωτοστατούν στο να οριστεί ως τέτοια η λεγόμενη τεχνολογία του καθαρού άνθρακα(!), ενώ από δίπλα σιγοντάρει και το λόμπι των πυρηνικών, το οποίο προσβλέπει σε αυτήν τη διάταξη για να αναζωογονήσει τη θνήσκουσα βιομηχανία του.
Γ) Τα δάση: Είναι γνωστό ότι τα δάση λειτουργούν ως καταβόθρες άνθρακα, αφού λόγω της φωτοσύνθεσης κατακρατούν μεγάλο μέρος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και παίζουν τεράστιο ρόλο στη σταθεροποίηση του κλίματος. Οι ΗΠΑ λοιπόν (και πάλι), πρότειναν ότι οι αναδασώσεις, η δημιουργία καινούργιων δασών αλλά και η υιοθέτηση τροπικών δασών και η επέκτασή τους θα πρέπει να επιτρέπουν στη χώρα που υιοθετεί και προωθεί τέτοια προγράμματα, την αύξηση των εκπομπών της σε ποσοστό αντίστοιχο με αυτό της απορρόφησης διοξειδίου από τα συγκεκριμένα προγράμματα. Τα προβλήματα εδώ είναι πολλά: Για παράδειγμα, οι ΗΠΑ μπορούν να αποψιλώσουν όλα τα δάση τους και να κερδίζουν πόντους άνθρακα, επειδή προχωρούν στη δημιουργία ενός τεχνικού δάσους. Επιπλέον, αυτή η ερμηνεία είναι επικίνδυνη, γιατί παραβλέπει το γεγονός ότι ένα φυσικό δάσος έχει μεγαλύτερη βιοποικιλότητα αλλά και μεγαλύτερη απορροφητικότητα διοξειδίου του άνθρακα από ένα τεχνητά αναγεννημένο δάσος. Άρα, κεντρικός στόχος θα πρέπει να είναι η διατήρηση των ήδη υπαρχόντων δασών και δευτερευόντως η επαύξησή τους.
Με όλα αυτά τα παραθυράκια και με δεδομένη τη βούληση των χωρών του λόμπι του άνθρακα (ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, κ.ά.) να μην παρθεί καμία απόφαση, δεν αποτελεί έκπληξη το ότι η μόνη συμφωνία στο Μπουένος Άιρες ήταν η δέσμευση να παρθούν …τελικές αποφάσεις το 2000.
Με μια έξυπνη τακτική, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατόρθωσαν να εκτρέψουν τελείως τις συζητήσεις και έτσι η Διάσκεψη, ενώ έπρεπε να καταλήξει στους συγκεκριμένους μηχανισμούς εφαρμογής του Πρωτοκόλλου του Κυότο, κατέληξε να συζητεί την τιμή στην οποία θα πουλιόταν το διοξείδιο του άνθρακα. Από την πρώτη κιόλας ημέρα, οι ΗΠΑ, παραβλέποντας την καθορισμένη διαδικασία, έθεσαν κυριολεκτικά από το παράθυρο ζήτημα συμμετοχής του αναπτυσσόμενου κόσμου στις μειώσεις των εκπομπών. Η Γερουσία έχει ψηφίσει ομόφωνα μια απόφαση όπου δηλώνεται ρητά ότι οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να προχωρήσουν στην επικύρωση του Πρωτοκόλλου, αν δεν υπάρξει δέσμευση των χωρών του τρίτου κόσμου για μείωση των εκπομπών τους. Οι Φίλοι της Γης και η Grennpeace παρουσίασαν μια επιστολή του Στρογγυλού Τραπεζιού των Επιχειρηματιών των ΗΠΑ που στάλθηκε στις 10 Νοεμβρίου στον αντιπρόσωπο της χώρας τους στο Μπουένος Άιρες. Στην επιστολή αυτή αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι οποιαδήποτε απόφαση μείωσης των εκπομπών των Ηνωμένων Πολιτειών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της οικονομικής ανταγωνιστικότητας των ΗΠΑ τόσο απέναντι στους Ευρωπαίους που, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται με οικολογικά κριτήρια είναι πιο ανταγωνιστικοί από τους Αμερικάνους, όσο και απέναντι σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία. Αντιθέτως, πρότειναν την υιοθέτηση της ελεύθερης εξαγοράς εκπομπών, δηλαδή μια χώρα να είναι ικανή να εξαγοράσει ακόμα και ολόκληρο το ποσοστό στο οποίο έχει δεσμευθεί από το Πρωτόκολλο του Κυότο.
Το πρόβλημα είναι ότι το κλίμα δεν καταλαβαίνει από τέτοιες κουτοπονηριές. Τα περασμένα 25 χρόνια, η παγκόσμια κατανάλωση ενέργειας έχει αυξηθεί κατά 70%. Κάθε χρόνο οι άνθρωποι εκλύουν 7 περίπου δισεκατομμύρια μετρικούς τόνους άνθρακα στην ατμόσφαιρα, που προέρχονται κυρίως από την καύση των ορυκτών καυσίμων. Οι ατμοσφαιρικές συγκεντρώσεις του διοξειδίου του άνθρακα έχουν φτάσει τα 364 μέρη στο εκατομμύριο, το υψηλότερο επίπεδο συγκεντρώσεων εδώ και 160.000 χρόνια!
Σύμφωνα με τη Διακυβερνητική Επιτροπή για τις Κλιματικές Αλλαγές, ένα σώμα από 2.500 επιστήμονες σε ολόκληρη τη γη, που έχει ως σκοπό του να παρακολουθεί τις αλλαγές στις κλιματικές αλλαγές και λειτουργεί ως συμβουλευτικός φορέας του ΟΗΕ, ο διπλασιασμός των συγκεντρώσεων του διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με την προβιομηχανική περίοδο στα 550 περίπου μέρη στο εκατομμύριο (ppm) θα αυξήσει την παγκόσμια μέση επιφανειακή θερμοκρασία κατά 1-3,5 βαθμούς Κελσίου κατά διάρκεια του επόμενου αιώνα.
Η Επιτροπή υπολογίζει ότι οι ετήσιες εκπομπές άνθρακα θα πρέπει να μειωθούν σε κάτω από 2 εκατομμύρια τόνους το 2050 για να σταθεροποιήσουμε τις συγκεντρώσεις στα 350 ppm, ένα επίπεδο που οι επιστήμονες θεωρούν ότι θα διατηρήσει τις θερμοκρασίες μεταξύ των πιο ακραίων σημείων που έχουν παρατηρηθεί τα τελευταία 200.000 χρόνια. Η ίδια επιτροπή, πριν από το Κυότο, είχε δηλώσει ότι οι απαιτούμενες μειώσεις για να σταθεροποιηθεί το κλίμα θα έπρεπε να φτάσουν τα επίπεδα του 50-70% σε σχέση με τις εκπομπές του 1990!
Σήμερα, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα κομβικό σημείο. Οι βιομηχανικά ανεπτυγμένες χώρες φαίνεται να χωρίζονται σε δύο στρατόπεδα. Από τη μία, η Γερμανία και κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες (κυρίως Δανία) που προχωρούν σε δραστικές περικοπές των εκπομπών τους. Από την άλλη οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Αυστραλία κ.ά., οι οποίοι αρνούνται να προχωρήσουν σε οποιεσδήποτε μειώσεις.
Οι ΗΠΑ, από μόνες τους, είναι υπεύθυνες, αθροιστικά, για το 23% όλων των εκπομπών από το 1950 μέχρι σήμερα. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατ’ άτομο, για την περίοδο 1970-1995, είναι 0,5 περίπου τόνοι άνθρακα για τις αναπτυσσόμενες χώρες και γύρω στους τρεις τόνους για τις βιομηχανικά ανεπτυγμένες. Οι ΗΠΑ παίζουν σημαντικότατο ρόλο τόσο λόγω της ηγεμονικής πολιτικής τους θέσης, του επιπέδου των εκπομπών τους αλλά και λόγω του ότι είναι βασικά η εξαγωγή του αμερικάνικου μοντέλου που, τον τελευταίο μισό αιώνα, τείνει να τινάξει τον πλανήτη στον αέρα. Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο ανησυχητική διότι, αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει καμιά δύναμη στον κόσμο που μπορεί να επιβάλλει στις Ηνωμένες Πολιτείες τον περιορισμό των εκπομπών τους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, που γενικά κράτησε μια πιο θετική στάση στο Μπουένος Άιρες, δεν θέλησε να πιέσει ιδιαίτερα τις Ηνωμένες Πολιτείες για ευνόητους γεωπολιτικούς λόγους και οι αναπτυσσόμενες χώρες με ηγετική δύναμη την Κίνα έθεσαν την Δύση προ των ευθυνών της.
Στην ιστορία δεν έχουν υπάρξει πολιτισμοί που μπόρεσαν να αλλάξουν εκ των έσω. Η παγκόσμια πολιτική κατάσταση δεν φαίνεται μάλιστα να βοηθεί σε κάτι τέτοιο. Οι χαμηλές τιμές πετρελαίου, η σταθεροποίηση της ισχύος των μεγάλων πετρελαϊκών βιομηχανιών μέσα από τις πρόσφατες συγχωνεύσεις δημιουργούν ένα πλαίσιο όπου, πολύ δύσκολα, γίνονται αποδεκτά τα επιχειρήματα των περιβαλλοντολόγων. Στις ΗΠΑ, τα περισσότερα κονδύλια που αφορούν την έρευνα, τις επιδοτήσεις και την παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έχουν μειωθεί απελπιστικά. Ακόμα και στην προοδευτική οικολογικά Ευρώπη, βλέπουμε τους σιδηροδρόμους να χάνουν μπροστά στην επέλαση του αυτοκινήτου και χώρες, όπως η Ολλανδία, να έχουν μια διφορούμενη στάση στο Μπουένος Άιρες λόγω της σημαντικής αύξησης των εκπομπών τους από την αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων.
Το μέλλον του πλανήτη θα το κρίνουν τα εξής:
– Η δυναμικότητα διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ως απάντηση στα ορυκτά καύσιμα, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ινδία και η Κίνα.
– Το μεγάλο πείραμα της Γερμανίας: Η συζήτηση στη χώρα αυτή για απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα είναι αρκετά προχωρημένη. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η Greenpeace Γερμανίας παρουσίασε ένα πρόγραμμα για πλήρη απεξάρτηση μετά το 2030.
– Η έκταση των καταστροφών από ακραία καιρικά φαινόμενα. Να επισημάνω εδώ ότι δεν θα πληγούν το ίδιο όλες οι περιοχές του πλανήτη – και αυτό βρίσκεται σίγουρα στο μυαλό πολλών ηγετών του πλανήτη.
– Η πορεία της ανάπτυξης στην Κίνα και την Ινδία: Το μεγάλο ερώτημα, όπως το έθεταν οι Ryan/Flavin στο State of the World:1995, είναι: θα ακολουθήσουν το ενεργειακό υπόδειγμα της πρώτης φάσης της βιομηχανικής επανάστασης (άνθρακας), της δεύτερης (πετρέλαιο), ή θα πηδήσουν προς μια καινούργια φάση που θα βασίζεται στις αρχές της εξοικονόμησης ενέργειας, της αειφόρου ανάπτυξης και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας;
– Τέλος, όπως τονίζει και ο ΟΗΕ στο World Resources 1998-99, τρομακτικός θα είναι και ο ρόλος των μεταφορών. Αν, για παράδειγμα, συνεχιστούν οι ίδιες τάσεις, υπολογίζεται ότι το έτος 2025 θα κυκλοφορούν 1 δισεκατομμύριο οχήματα – όταν το 1994 ήταν 630 εκατομμύρια. Σήμερα, τα αγαπημένα μας οχήματα είναι υπεύθυνα για το 15% των παγκοσμίων εκπομπών από ορυκτά καύσιμα! (900 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως).
Η ναρκισσιστική εμμονή σε ένα μεταμοντέρνο τρόπο ζωής δεν μπορεί παρά να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Όπως τονίζει και ο Clive Ponting στο βιβλίο του The Green History of the World: «Αντί να θεωρούν το περιβάλλον ως τη βάση της ανθρώπινης ιστορίας, …οι σύγχρονες βιομηχανικές κοινωνίες δρουν υπό την ψευδαίσθηση ότι, κατά έναν περίεργο τρόπο, είναι ανεξάρτητες από το φυσικό κόσμο, τον οποίο γενικώς προτιμούν να βλέπουν ως κάτι το ξέχωρο, που μπορούν να το εκμεταλλευτούν λίγο πολύ ατιμωρητί» (σελ. 406). Αν σήμερα, έχουμε πράγματι τη θέληση να δώσουμε μια λύση στο πρόβλημα της αποσταθεροποίησης του κλίματος, πρέπει άμεσα να προχωρήσουμε στην αλλαγή πολιτισμικού προτύπου.