του Ρόμπερτ Φρίντμαν
Ο κουρέας είχε μόλις ξυρίσει το κεφάλι του Ζε’εβί, έτσι που ο οστεώδης πολεμιστής με τα συρμάτινα στρογγυλά γυαλιά παρουσίαζε μια εκπληκτική ομοιότητα με τον Μαχάτμα Γκάντι, τον μεγάλο Ινδό ειρηνιστή. Του κόλλησαν λοιπόν το παρατσούκλι.
Όπως όμως ο ίδιος μου είχε πει στην Ιερουσαλήμ, σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, πριν πέσει νεκρός από τα πυρά ένοπλων Παλαιστινίων: “Βέβαια, το προσωνύμιο ‘Γκάντι’ δεν έχει καμία σχέση με τις απόψεις μου”.
Ο Γκάντι, υπουργός Τουρισμού του Ισραήλ, ηγείτο του κόμματος Μοντελέτ, το οποίο απαιτεί την εκδίωξη όλων των Παλαιστινίων Αράβων. “Πιστεύω πως δεν υπάρχει χώρος και για τους δύο λαούς στην χώρα μας”, είχε πει. “Οι Παλαιστίνιοι είναι σαν τις ψείρες. Πρέπει να τους διώχνεις όπως τις ψείρες”.
Η δολοφονία του Γκάντι τον Οκτώβριο αποτέλεσε και την πρώτη φορά, κατά την διάρκεια του πολυετούς πολέμου με τους Παλαιστίνιους, που σκοτώνεται μέλος του υπουργικού συμβουλίου ή της Κνεσσέτ. Συγκλήθηκε ειδική συνεδρίαση της Κνεσσέτ (του Ισραηλινού Κοινοβουλίου) και μια λωρίδα μαύρο ύφασμα τοποθετήθηκε στη θέση του. “Θα τιμήσουμε την κληρονομιά που μας άφησε”, τόνισε ο Σαρόν. “Είθε ο Θεός να πάρει εκδίκηση για το αίμα του”. Ο υπουργός Παιδείας ζητά να συμπεριληφθεί η βιογραφία του στο σχολικό πρόγραμμα.
Ακόμα και αριστεροί θρήνησαν τον χαμό του. “Είναι απο αυτά τα πρωϊνά που σε τρελαίνουν” είπε ο Γιόσσι Σαρίντ, αρχηγός του αντιπολιτευόμενου αριστερού κόμματος Μέρεντζ, στους δημοσιογράφους. “Είμαι κυριολεκτικά συντετριμμένος με αυτόν τον φόνο… Υπήρξαν μεταξύ μας προσωπικές στιγμές εγγύτητας και πραγματικής συμπάθειας.”
Παρά τις ανοιχτά ρατσιστικές απόψεις του, ο Γκάντι βρισκόταν στην καρδιά του σιωνιστικού εγχειρήματος. Ήταν Ιερουσαλιμίτης έβδομης γενεάς και ξακουστός πολεμιστής στον στρατό. Ο Γκάντι, γεννημένος το 1926, ανήλθε στην κλίμακα της ιεραρχίας φτάνοντας να τεθεί επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών στην Πάλμαχ –σώματα καταδρομών της αριστεράς, υπό την τυπική δικαιοδοσία της Χαγκάνα του Μπεν Γκουριόν (της προκατόχου των Ισραηλινών Δυνάμεων Αμύνης). Ως στρατηγός στον πόλεμο του Σουέζ, το 1956, ο Γκάντι ήταν εκείνος που ύψωσε την ισραηλινή σημαία στο όρος Σινά.
Άνθρωπος με αυτοκρατορικά γούστα ο Γκάντι, κρατούσε δύο μεγάλα αφρικανικά λιοντάρια δεμένα έξω από το γραφείο του όταν ήταν στρατιωτικός διοικητής στη Δυτική Όχθη, στις αρχές του 1970. Έχοντας βαθιά γνώση της ιστορίας του Ισραήλ, είχε επιμεληθεί την έκδοση περίπου εβδομήντα βιβλίων πάνω στο θέμα.
Λίγο πριν την δολοφονία του, ο Γκάντι επιτέθηκε στην κυβέρνηση του συνασπισμού της δεξιάς κατηγορώντας τον πρωθυπουργό Αριέλ Σαρόν για ήπια στάση απέναντι στον Αραφάτ. “Ο Αραφάτ είναι το πιο διαβολικό πρόσωπο για τους Εβραίους μετά τον Χίτλερ”, είπε ο Γκάντι. “Εκτός από τον Χίτλερ, δεν υπάρχει κανείς άλλος που να έχει προκαλέσει τόσο θάνατο”.
Πάνω από τον τάφο του πατέρα του, ο γιος του Γκάντι εκλιπαρούσε τον Σαρόν: “Αρίκ να πάρεις εκδίκηση, έτσι όπως ο Γκάντι θα έπαιρνε για σένα”.
Ο Σαρόν δήλωσε πως το γεγονός της εσκεμμένης δολοφονίας υψηλόβαθμου ισραηλινού αξιωματούχου δίνει “νέα διάσταση” στον πόλεμο, πέρα από τους πυροβολισμούς στους δρόμους και τις αποστολές αυτοκτονίας των Παλαιστινίων.
Βέβαια ο Σαρόν δεν βλέπει τις ομοιότητες της δικής του, ιδιαίτερα αμφιλεγόμενης, πολιτικής δολοφονιών των μελών της παλαιστινιακής ηγεσίας και θεωρούμενων ως μαχητών με αυτό που και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν καταγγείλει ως “εξωδικαστικές εκτελέσεις”.
Ο Σαρόν έδωσε μία εβδομάδα διορία στον Αραφάτ να παραδώσει τους δράστες της δολοφονίας του Γκάντι και στη συνέχεια έστειλε τα τανκς που όρμησαν, σαρώνοντας τα πάντα στο διάβα τους, σε έξι αυτόνομες πόλεις και χωριά εξαπολύοντας άγριο κυνηγητό ενάντια σε υποτιθέμενους μαχητές.
Οι άντρες των Ισραηλινών Δυνάμεων Αμύνης πυροβολούσαν συνεχώς, λες και είχαν φαγούρα στα δάκτυλα. Σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς, περισσότεροι από σαράντα Παλαιστίνιοι σκοτώθηκαν μέσα σε λίγες μέρες, συμπεριλαμβανομένων και πολιτών οι οποίοι έτρεχαν να αποφύγουν τα τανκς και να σωθούν από τις σφαίρες.
Ο Γκάντι με τον θάνατό του έσπρωξε το Ισραήλ προς την άκρα δεξιά. Οι χονδροειδείς βαρβαρισμοί του που προέτρεπαν στην εκδίωξη των Παλαιστινίων –μια προτροπή για εθνοκάθαρση– χαράχτηκαν βαθιά στον ψυχισμό των Ισραηλινών.
Όταν πριν από μια δεκαετία, ο γεννημένος στο Μπρούκλιν ραβίνος Μεΐρ Καχάν ζούσε και έχυνε το ρατσιστικό του φαρμάκι μιλώντας για εκδίωξη των Αράβων, η ιδέα αυτή θεωρούνταν ταμπού και μόνο ελάχιστοι, εκτός από τους φανατικούς υποστηρικτές του, την ανέφεραν δημόσια. Τώρα, το πενήντα τοις εκατό των Ισραηλινών, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση στην ευρείας κυκλοφορίας εφημερίδα Μα’αρίβ, θα έβλεπαν ευνοϊκά τη “μεταφορά” των Αράβων από τη Δυτική Όχθη και τη Λωρίδα της Γάζας προς τις Αραβικές Χώρες.
To Ισραήλ δεν ξεκίνησε ως ένα δεξιό εξελισσόμενο κράτος-απαρτχάιντ όπου οι Παλαιστίνιοι, όταν δεν εκτοπίζονται, θα κρατούνται σε μπαντουστάν. Κινδυνεύει όμως να μετατραπεί σε αυτό ακριβώς. Οι θρησκευόμενοι δεξιοί, με το δημαγωγικό τους όνειρο για το Μεγάλο Ισραήλ, φαινομενικά έχουν κερδίσει.
Η ζωή στη σκιά της δεύτερης Ιντιφάντας
Άρχισα να έρχομαι στο Ισραήλ πριν από εικοσιπέντε χρόνια περίπου. Σε μια πρόσφατη επίσκεψη, με χτύπησε ένα κύμα διάχυτης πικρίας και απόγνωσης. Στους δρόμους της Χάιφα, του Τελ-Αβίβ και της Ιερουσαλήμ, η ζωή συνεχίζεται αλλά όχι όπως πριν από τη δεύτερη Ιντιφάντα – μια από τις χειρότερες συμφορές που έχουν πλήξει τους δύο λαούς από τον πόλεμο του 1948.
Μέχρις ότου διακοπούν οι συνομιλίες στο Καμπ-Νταίηβιντ, τον Ιούλιο του 2000, πολλοί Ισραηλινοί πίστευαν ότι η ειρήνη ήταν πολύ κοντά. Ειπώθηκε πως ο Εχούντ Μπάρακ προσέφερε στον Γιασέρ Αραφάτ όσα δεν είχε προσφέρει κανείς Ισραηλινός πρωθυπουργός μέχρι τώρα. Οι Ισραηλινοί κατηγόρησαν τον Αραφάτ που αρνήθηκε τη συμφωνία του αιώνα. Οι Παλαιστίνιοι θεώρησαν την πρόταση του Μπάρακ, η οποία θα τους περιέφρασσε σε τέσσερα καντόνια, απαράδεκτη. Έπειτα, μια μέρα, τον Σεπτέμβρη του 2000, ο Αριέλ Σαρόν με μια αντιπροσωπεία από “γεράκια” βουλευτές, συνοδευόμενοι από 1000 αστυνομικούς και στρατιώτες, έκαναν μια βόλτα στο όρος του Τεμένους, πατώντας το χώμα του Αλ-Ακτσά, του τρίτου ιερότερου μέρους για το Ισλάμ. Αυτή η κίνηση προκάλεσε και το ξέσπασμα της δεύτερης Ιντιφάντα, ανέτρεψε το Εργατικό Κόμμα εξαλείφοντας οποιαδήποτε πιθανότητα για ειρήνη. Η ξαφνική μανία της Ιντιφάντα άφησε εμβρόντητους τους Ισραηλινούς, αναγκάζοντάς τους να ζουν με την απροσδόκητη φρίκη που σκορπούν οι νεαροί Παλαιστίνιοι κομμάντος αυτοκτονίας όταν ανατινάζονται στις πιτσαρίες και στις αγορές.
Σε αντίθεση με την πρώτη Ιντιφάντα, η οποία ξέσπασε τον Δεκέμβριο του 1987, πλέον αποτελούν στόχο και οι γυναίκες όπως επίσης και τα παιδιά. Μέχρι τώρα, τουλάχιστον 225 Ισραηλινοί έχουν σκοτωθεί.
Ζώντας μέσα σ’ αυτό το κλίμα, οι Ισραηλινοί άλλαξαν πολλές από τις καθημερινές τους συνήθειες. Στη δυτική Ιερουσαλήμ είναι πολλοί αυτοί που φοβούνται να κατέβουν στο κέντρο της πόλης. “Είναι φρικτό” λεει η Τζάνετ Αβιάντ, ηγέτης του κινήματος Ειρήνη Τώρα. “Το κέντρο της Ιερουσαλήμ είναι σχεδόν άδειο. Μπορείς να βρεις θέση να παρκάρεις παντού”. “Είναι αδιανόητο να φέρεις το μωρό σου στο κέντρο”. Ιδιωτικοί αστυνομικοί ερευνούν τις αγορές και τους κινηματογράφους με πρωτοφανή επιμονή. Οι γονείς ισχυρίζονται ότι τα παιδιά τους παίρνουν τα κινητά στο σχολείο για να τους πάρουν μόλις φθάσουν.
Πολλοί Ισραηλινοί αισθάνονται προδομένοι από τους Παλαιστίνιους. Η προοπτική της ειρήνης, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας του Εργατικού Γιτζάκ Ράμπιν, ήταν τόσο κοντά που μπορούσες να την ψηλαφίσεις. Ισραηλινοί και Παλαιστίνιοι επιχειρηματίες, οι οποίοι είχαν μετακομίσει στο εξωτερικό, γύριζαν πίσω για να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες που ανοίγονταν για εν δυνάμει επικερδείς νέες επιχειρήσεις. Μια βιομηχανία ειρήνης, όπως ονομάστηκε, άρχισε να αναπτύσσεται.
“Ζούσα όντως με την ψευδαίσθηση πως το Ειρήνη Τώρα θα έκλεινε τα γραφεία του μέσα στο 2000 και ότι θα ασχολιόμουν με άλλα θέματα”, λεει η Αβιάντ. “Πράγματι τότε οι φίλοι μου μού έλεγαν ‘Γιατί ασχολείσαι ακόμη με αυτά; Ζούμε σε μετα-ειρηνική εποχή’”.
Ξενοδοχεία-μαμούθ χτίστηκαν από ισραηλινές εταιρείες στην προοπτική μιας τουριστικής έκρηξης τη νέα χιλιετία. Αλλά ο τουρισμός σταμάτησε μόλις άρχισε η βία. Ακόμα και οι Ισραηλινοί δεν ταξιδεύουν πολύ στο εσωτερικό της χώρας φοβούμενοι ενέδρες Παλαιστινίων κατά μήκος του δρόμου. Τα ολοκαίνουργια ξενοδοχεία πολυτελείας Νovotel και Olive Tree, που δεσπόζουν πάνω από την Ανατολική Ιερουσαλήμ, έκλεισαν. Τα έσοδα από τον τουρισμό αναμένεται να μειωθούν κατά δύο τρίτα αυτή την χρονιά – από 3 δισεκατομμύρια σε λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο. Εν τω μεταξύ, η Ιντιφάντα, τα δολάρια που χάθηκαν από τη μείωση του τουρισμού, και η κατάρρευση της βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας οδήγησαν την οικονομία του Ισραήλ, μέσα από ένα σταδιακό βύθισμα, στην ύφεση. Η πρόσφατη συρρίκνωση του ΑΕΠ της χώρας είναι η χειρότερη που έχει καταγραφεί από το 1953.
Όπως ήταν αναμενόμενο, πολλοί Ισραηλινοί σκέπτονται να εγκαταλείψουν τη χώρα. “Έχω υπόψη μου, από τα παιδιά στα οποία έχω μιλήσει, πως αν τους δινόταν η ευκαιρία να βρουν δουλειά στις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν θα την άφηναν”, λεει η Αβιάντ. Πιστεύουν πως “δεν υπάρχει καμία ελπίδα εδώ”. Σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση, τριανταπέντε τοις εκατό των Εβραίων, μεταξύ 25 χρονών και 34, δήλωσαν πως θέλουν να φύγουν. “Ο κόσμος έχει κουραστεί” εξηγεί η Κολέτ Αβιτάλ, ένα ‘περιστέρι’ της εβραϊκής Κνεσσέτ, που πρόσκειται στο κεντρώο Εργατικό Κόμμα. “Ξυπνάς το πρωί και σκέπτεσαι: ‘Τι έχει σειρά; τι πρόκειται να γίνει σήμερα; Οπωσδήποτε κάτι χειρότερο από αυτό που έγινε χτες. Δεν υπάρχει διέξοδος’”.
Όσο αφόρητη και αν έχει γίνει η ζωή για τους Ισραηλινούς, είναι, εντούτοις, ασύγκριτα χειρότερη για τους Παλαιστίνιους. Η οικονομία τους έχει καταρρεύσει. Τα μπλόκα του ισραηλινού στρατού εμποδίζουν τους Παλαιστίνιους να πάνε στη δουλειά τους, τα παιδιά να πάνε σχολείο και τους αρρώστους να πάνε στο νοσοκομείο. Βλήματα και ρουκέτες χτυπούν τις πολυκατοικίες κατά τη διάρκεια της νύχτας και τανκς οργώνουν τους δρόμους παίρνοντας ιδιαίτερη ικανοποίηση με το να καταστρέφουν αυτοκίνητα.
Πάνω από 770 Παλαιστίνιοι έχουν σκοτωθεί και περίπου 16.000 έχουν τραυματιστεί από τον στρατό και τους εποίκους από την έναρξη της δεύτερης Ιντιφάντα.
Με όποιον Παλαιστίνιο και αν μίλησα τον βάραινε η θλίψη. Παρόλα αυτά έχουν μεγάλη αντοχή. Τον Οκτώβριο συναντήθηκα για πρωινό με την Λεϊλά Ατσάν, μια Παλαιστίνια ψυχολόγο, στο ξενοδοχείο American Colony στην ανατολική Ιερουσαλήμ. Η ίδια ασχολείται με τη θεραπεία των ψυχικών τραυμάτων που προκαλεί ο πόλεμος στα πλαίσια της αποστολής για την ψυχική υγεία που οργάνωσαν οι Γιατροί του Κόσμου. Η Λεϊλά είναι τυφλή, με ένα κοφτερό μυαλό και ιδιαίτερα μεταδοτικό γέλιο. Πριν δυο μέρες, είπε, βρισκόταν στο μπαρ του ξενοδοχείου, παίζοντας πιάνο και χορεύοντας μέχρι τις 3 το πρωί. “Ήταν η πρώτη φορά που χόρευα μετά από πολύ καιρό”, είπε. “Ήταν υπέροχα γιατί με βοήθησε να αποβάλω το άγχος”.
“Μένω στη Ραμάλα”, συνέχισε. “Με το να είμαι ψυχολόγος, όλοι έρχονται σε μένα. Όλη μου η ζωή είναι τα προβλήματα των άλλων. Και ταυτόχρονα έχω κολλήσει εδώ. Ακύρωσα ένα εισιτήριο για τις Ηνωμένες Πολιτείες μετά την επίθεση στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου.”
Μιλώντας για την Ιντιφάντα είπε: “Η βία φέρνει βία. Άμα στριμώξεις μια γάτα στη γωνία, θα σου ορμήξει. Οι άνθρωποι είναι τόσο στριμωγμένοι οικονομικά. για μένα ο,τιδήποτε είναι κατανοητό. Ένας άντρας στη Ναμπλούς από τον οποίο αγόραζα χυμό ήταν κομμάντο αυτοκτονίας. Ρώτησα τον αδελφό του, ‘Είχε προβλήματα;’ και μου απάντησε ‘όχι περισσότερα από οποιονδήποτε άλλο’”.
Ένα πρόβλημα το οποίο γίνεται χειρότερο κατά τη διάρκεια της Ιντιφάντα είναι ο καθημερινός εξευτελισμός στον οποίο υπόκεινται οι Παλαιστίνιοι όταν περνούν από τα σημεία ελέγχου του ισραηλινού στρατού που ελέγχουν την είσοδο στα κατεχόμενα. Είναι επανδρωμένα με μια δύναμη αγενών και θρασύτατων νεαρών Ισραηλινών, που δείχνουν να απολαμβάνουν τις δυσκολίες που προκαλούν στους Άραβες. Στον δρόμο για τη Ραμάλα, το σημείο ελέγχου ήταν σκέτο τρελοκομείο. Παλαιστίνιοι που τους είχαν παρατάξει σε σειρά, σε κάτι που έμοιαζε με λατομείο ασβεστόλιθου, κουνούσαν τα χαρτιά τους και φώναζαν στους απαθείς Ισραηλινούς στρατιώτες να τους αφήσουν να περάσουν μέσα από ένα στενό, σκονισμένο πέρασμα για τους πεζούς. Εν τω μεταξύ, στο αντίθετο ρεύμα, εκατοντάδες αυτοκίνητα και φορτηγά Παλαιστινίων μέσα σε καπνούς καυσαερίων και κορνάροντας ασταμάτητα κινούνταν ελάχιστα.
Παρ’ όλα αυτά, σε μια πρόσφατη αναφορά του, το τμήμα ελέγχου του ισραηλινού στρατού συμπεραίνει πως τα σημεία ελέγχου δεν εμποδίζουν τους τρομοκράτες να μπουν στο Ισραήλ, πράγμα που αποτελεί και τον βασικό σκοπό τους. Η αναφορά μάλιστα έκανε λόγο για περιπτώσεις Ισραηλινών στρατιωτών που λήστευαν τους Παλαιστίνιους και κατέστρεφαν τα αυτοκίνητά τους. Οι ανώτεροι αξιωματικοί που ετοίμασαν την αναφορά υπέστησαν την ίδια αλαζονική και προσβλητική συμπεριφορά από όλους, ξεκινώντας από τους υπευθύνους των σημείων ελέγχου μέχρι τους αξιωματικούς.
Ακόμα και τα μικρά παιδιά ζουν υπό τον τρόμο της στρατιωτικής παντοδυναμίας του Ισραήλ. “Η κόρη μου είναι 6 χρονών”, λέει ο Σαμίρ Σαΐφ, ένας εκπαιδευτικός από τη Ραμάλα, μια σχετικά εύπορη πόλη στα παλαιστινιακά αυτόνομα εδάφη. “Έχει αρχίσει να μας μιλά για πολιτική”. Λέει: “ας χτίσουμε ένα καινούργιο σπίτι για τους Εβραίους για να μην πάρουν το δικό μας”. Μια φορά, στις 5 το πρωί (μόλις είχαν χτυπήσει μια κοντινή πολυκατοικία με πυρά από μαχητικά F-16), μάζεψε τα παιχνίδια της και είπε πως θα πήγαινε στο Αμμάν (Ιορδανία) γιατί είναι ασφαλέστερα εκεί. Στη συνέχεια ήθελε να πάει στις Ηνωμένες Πολιτείες, μέχρι που κατάλαβε ότι υποστηρίζουν το Ισραήλ.
Μια βόλτα στο όρος του Τεμένους. Η πρόκληση
Ακόμα και σήμερα, κανείς δεν γνωρίζει πράγματι για ποιον λόγο ο πρωθυπουργός Μπάρακ επέτρεψε στον Σαρόν και την ακολουθία του να εισέλθουν στο Όρος του Τεμένους τον Σεπτέμβριο του 2000. Η ισραηλινή αστυνομία και οι στρατιωτικές μυστικές υπηρεσίες τον συμβούλευαν να μην συμμετάσχει στην προαναγγελθείσα επέλαση. Για ολόκληρες εβδομάδες έπαιρναν αναφορές για τη σοβαρή αναστάτωση που θα προκαλούσε η ενδεχόμενη παρουσία του εκεί. Η παλαιστινιακή ηγεσία είχε παρακαλέσει τον Μπάρακ να εμποδίσει τον Σαρόν να εισέλθει στον περίβολο του μουσουλμανικού ιερού χώρου, δηλώνοντας πως κάτι τέτοιο θα προκαλούσε θρησκευτικό πόλεμο. Ο Σαρόν –ο άνθρωπος που φέρει προσωπική ευθύνη για τη σφαγή στη Σάμπρα και τη Σατίλα το 1982, σύμφωνα με την ισραηλινή επιτροπή έρευνας– έκανε για μια ολόκληρη ώρα βόλτα στον περίβολο. Ελικόπτερα του στρατού περιπολούσαν από πάνω. Ήταν περικυκλωμένος από χιλιάδες αστυνομικούς. Στο πλήθος που περίμενε από κάτω, οι υποστηρικτές του Σαρόν φώναζαν: “Θάνατος στους Άραβες” και “Αυτή είναι δική μας πατρίδα”. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι ενέργειες του Σαρόν προκάλεσαν ένα σαρωτικό κύμα βίας φορτισμένο με απογοήτευση για τις συνομιλίες που απέτυχαν και το συνεχιζόμενο σχέδιο εποικισμού.
Το όρος του Τεμένους είναι ένα ανυψωμένο πλάτωμα που βρίσκεται ακριβώς στην είσοδο του τείχους της παλιάς πόλης, στο σημείο που παλιά βρίσκονταν οι εβραϊκοί ναοί του Σολομώντα και του Ηρώδη, και που τώρα βρίσκονται δύο μουσουλμανικά τζαμιά. Με τα εξαίσια μπλε πλακάκια του και τον χρυσό του τρούλο, ο μεγαλύτερος από τους δύο ιερούς χώρους των μουσουλμάνων, γνωστός ως The Dome of the Rock, είναι το στέμμα που στολίζει τον ουρανό της Ιερουσαλήμ.
Το σύμπλεγμα των ιερών χώρων, το οποίο διοικείται από ένα ισλαμικό ίδρυμα που δημιουργήθηκε μετά τον πόλεμο των έξι ημερών το 1967, υπήρξε για πολύ καιρό ένα ιδιαίτερα διαφιλονικούμενο σημείο ανάμεσα στους Άραβες και τους Εβραίους. Τη δεκαετία του 1980-90, μια μεσσιανική εβραϊκή παράνομη οργάνωση, που οργάνωνε βομβιστικές επιθέσεις εναντίον των δημοκρατικά εκλεγμένων δημάρχων της Δυτικής Όχθης και πυροβολούσε Παλαιστίνιους φοιτητές που γευμάτιζαν στο Πανεπιστήμιο της Χεβρώνας, πιάστηκε την ώρα που σχεδίαζε να ανατινάξει τους ιερούς χώρους των μουσουλμάνων και να τους αντικαταστήσει με τον Τρίτο Εβραϊκό Ναό.
Από τότε έχουν γίνει και άλλες, λιγότερο σοβαρές, απόπειρες βεβήλωσης των τζαμιών.
Το ίδιο επικίνδυνη, όσον αφορά τους Μουσουλμάνους, είναι μια μεσσιανική εβραϊκή ομάδα που φέρει το όνομα Ατερέτ Κοχανίμ (το ιερατικό στέμμα). Εκμεταλλευόμενη μεγάλα κεφάλαια από δωρεές των Εβραίων της Αμερικής, η ομάδα έχει αγοράσει κτίρια που βρίσκονται κοντά στο Dome of the Rock όπου νεαροί Εβραίοι φοιτητές, που πιστεύουν ότι επίκειται ο ερχομός του Μεσσία, μελετούν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να σφαγεί ένα κόκκινο δαμάλι, οι στάχτες του οποίου θα πρέπει να αναμειχθούν με λιβάνι και μετά να χρησιμοποιηθούν για να εξαγνίσουν τους μεγάλους αρχιερείς πριν την είσοδό τους στον νεόχτιστο εβραϊκό ναό. Η Ατερέτ Κοχανίμ έχει αγοράσει και ένα μεγάλο πέτρινο αραβικό σπίτι στον Σαρόν, το οποίο βρίσκεται στη μουσουλμανική συνοικία και έχει κρεμάσει από έξω μια τεράστια ισραηλινή σημαία.
Η εκτόπιση των τζαμιών παραμένει από τα πιο δυσεπίλυτα προβλήματα. Οι Παλαιστίνιοι επιμένουν πως η Ανατολική Ιερουσαλήμ είναι η πρωτεύουσά τους, και απαιτούν αποκλειστική αυτονομία των μουσουλμανικών ιερών τόπων. Ένας κορυφαίος αναλυτής των ισραηλινών στρατιωτικών μυστικών υπηρεσιών, ο οποίος ειδικεύεται στα παλαιστινιακά ζητήματα, πιστεύει πως κατανοεί γιατί οι Παλαιστίνιοι έχουν τέτοια προσκόλληση με τους ιερούς τους τόπους. “Τι είναι το παλαιστινιακό κράτος;” λεει. “Είναι ένας άθλιος, φτωχός σκουπιδοτενεκές, χωρίς καθόλου πόρους εκτός από τα δικαιώματά του στους μουσουλμανικούς ιερούς χώρους. Αυτοί αποτελούν και τη μοναδική αιτία για την οποία η Παλαιστίνη θα είχε μια υπόσταση ανάμεσα στα αραβικά έθνη”.
Ο κληρικός που είναι υπεύθυνος για τους ιερούς τόπους, ο σεΐχης Ικρίμα Σάμπρι, είναι ο μεγάλος Μουφτής της Ιερουσαλήμ, από τους θρησκευτικούς ηγέτες με τη μεγαλύτερη επιρροή στην Παλαιστίνη. Το βράδυ που τον επισκέφτηκα, με οδήγησαν σε ένα δωμάτιο με καφέ βελούδινες καρέκλες και καναπέδες στολισμένους με χρυσά γυαλιστερά μαξιλάρια. Υπήρχαν δύο πολυέλαιοι, και στον ένα τοίχο ήταν κρεμασμένη η φωτογραφία του μουφτή όταν ήταν πολύ νεώτερος, τότε που οι πύρινοι λόγοι του κατέβαζαν χιλιάδες στους δρόμους για ολόκληρες μέρες ταραχών και επεισοδίων. Τώρα, κανένας άντρας κάτω των 40 δεν επιτρέπεται να πάει στις προσευχές της Παρασκευής στο Αλ-Ακτσά. Οι λόγοι του μουφτή παρακολουθούνται με προσοχή από τους Ισραηλινούς, οι οποίοι τον έχουν προειδοποιήσει να μην εξάπτει τα πνεύματα από τον άμβωνα.
Ο Μουφτής μπήκε στο δωμάτιο φορώντας μια παλιά ρόμπα στο χρώμα του χρυσού πάνω από κόκκινο πουκάμισο και σπορ παντελόνι. Με τα χρυσά του γυαλιά, τα γκρίζα του μαλλιά, το περιποιημένο του μούσι και το φιλικό του πρόσωπο, σχεδόν έμοιαζε στον Αη-Βασίλη. Πίσω από την καλοσυνάτη του μορφή κρύβεται ένας φλογερός, θρησκευόμενος ζηλωτής. Δικαιώνει, μιλώντας με πλήρη αταραξία, τους κομμάντος αυτοκτονίας, αποκαλώντας τους “μάρτυρες” που “υπερασπίζονται την χώρα τους, την πατρίδα τους”. Ένας βομβιστής αυτοκτονίας, εξηγεί, “θυσιάζει τη ζωή του για να απαλλαγούμε από την κατοχή”.
H προδοσία του Όσλο
Οι συμφωνίες του Όσλο ήταν μια απάτη. Παρ’ όλο που δεν δόθηκε ρητά υπόσχεση για πάγωμα των εποικισμών, εν τούτοις η αντίληψη της παλαιστινιακής πλευράς ήταν πως η συμφωνία του Όσλο θα οδηγούσε τελικά σε αποχώρηση των ισραηλινών στρατευμάτων από τα κατεχόμενα. Στην πραγματικότητα, οι συμφωνίες κατέληξαν σε μια, μεγάλης κλίμακας, κρατικά κατευθυνόμενη αρπαγή της γης, αφήνοντας τους Παλαιστίνιους με την αίσθηση ότι οι Ισραηλινοί διαπραγματεύτηκαν κακή τη πίστη. Οκτώ χρόνια μετά την πρώτη συμφωνία του Όσλο, σύμφωνα με την Ουάσινγκτον, όπου εδράζεται και το ίδρυμα για την ειρήνη στην Μέση Ανατολή, ο πληθυσμός των εποίκων έχει αυξηθεί κατά 100% φτάνοντας περίπου στους 200.000, μη συμπεριλαμβανομένης της Ανατολικής Ιερουσαλήμ. Ο αριθμός των οικισμών εκτινάχθηκε στα ύψη με μια αύξηση της τάξεως του 50%. Περίπου 40 νέοι οικισμοί για εποίκους χτίστηκαν μεταξύ των εκλογών του 1996 και εκείνων του 1999, με τη συντριπτική τους πλειονότητα να έχουν χτιστεί μετά το Φθινόπωρο του 1998. Οι έποικοι διαθέτουν πολιτική δύναμη δυσανάλογη προς το μέγεθός τους. “Περίπου το 5% του πληθυσμού κρατά όμηρους όλους τους υπόλοιπους”, λέει αναστενάζοντας η ηγέτης του κινήματος Ειρήνη Τώρα, Τζάνετ Αβιάντ.
Όταν ο Μπάρακ ανέβηκε στην εξουσία, εκφράστηκαν μεγάλες προσδοκίες από τους Παλαιστίνιους για το σταμάτημα των εποικισμών. Αντιθέτως όμως, κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Μπάρακ, εκδηλώνεται ένα μεγάλο εποικιστικό κύμα, με την κατασκευή τεράστιων οικιστικών συγκροτημάτων μέσα στους ήδη υπάρχοντες οικισμούς. Εν τω μεταξύ, ένα εκτεταμένο οδικό δίκτυο παρακαμπτηρίων, αντάξιο των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων, διασχίζει τις αρχέγονες οροσειρές και τις πλαγιές της Ιουδαίας και της Σαμάρειας με τέτοιο τρόπο που οι έποικοι δεν είναι υποχρεωμένοι να περνούν μέσα από τα χωριά των Παλαιστινίων, τις πόλεις τους ή τους καταυλισμούς των προσφύγων.
“Κατά τη διάρκεια των χρόνων του Όσλο”, λεει ο Ντίντι Ρεμέζ που είναι επικεφαλής του Παρατηρητηρίου των Οικισμών για λογαριασμό της οργάνωσης Ειρήνη Τώρα, “λέγαμε πως δεν υπάρχει Παλαιστίνιος που να ξυπνά το πρωί, να ανοίγει το παράθυρό του και να μην νιώθει την κατοχή στο πετσί του”.
Εικοσιπέντε νέοι οικισμοί ιδρύθηκαν μετά την εκλογή του Σαρόν τον περασμένο Φεβρουάριο. Όλοι μαζί (οι οικισμοί) απλώνονται σαν μακριά πλοκάμια που χωρίζουν τις περιοχές των Παλαιστινίων στη Δυτική Όχθη σε τρία μπαντουστάν. Στη Γάζα, 6.500 έποικοι ζουν ανάμεσα σε 1,2 εκατομμύρια πάμπτωχους, εξαθλιωμένους Παλαιστίνιους, στους κόλπους των οποίων αναπτύσσεται ένας αυξανόμενος εξτρεμισμός. Μερικοί απ’ αυτούς ζουν σε συνθήκες απόλυτης ένδειας σαν και αυτές που συναντάμε στις υπόλοιπες φτωχές περιοχές του κόσμου.
Δημιουργώντας κλινικές και αναπτύσσοντας φιλανθρωπικό έργο, οι δύο φονταμενταλιστικές οργανώσεις –η Χαμάς και η ισλαμική Τζιχάντ– αναδεικνύονται ως ιδιαιτέρως ελκυστικές εναλλακτικές προτάσεις απέναντι στον Αραφάτ και σε μια ετοιμοθάνατη και όλο και περισσότερο διεφθαρμένη Παλαιστινιακή Αρχή.
Εν τω μεταξύ, κάθε οικισμός εποίκων διαθέτει τη δική του πολιτοφυλακή εξοπλισμένη με όλμους, ελαφριά και βαριά πολυβόλα καθώς και τουφέκια ελεύθερων σκοπευτών. Σύμφωνα με έγκυρες εκτιμήσεις ισραηλινών αξιωματούχων της υπηρεσίας πληροφοριών του στρατού, περίπου 20.000 από τους υπερ-οπλισμένους εποίκους που διαθέτουν βαρύ οπλισμό θα στρέψουν τα όπλα τους ενάντια στην κυβέρνηση, σε περίπτωση που τους ζητηθεί, στη βάση όποιας ειρηνευτικής συμφωνίας, να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Αξιωματούχοι του Σιν Μπετ, των υπηρεσιών Ασφαλείας του Ισραήλ, λένε πως ο πρωθυπουργός που θα υπογράψει μια τέτοια συμφωνία, θα θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του από εξτρεμιστές σαν και αυτούς που δολοφόνησαν τον πρωθυπουργό Ράμπιν το 1995.
Ο Δαβίδ Ραματί προτιμά να πολεμήσει παρά να φύγει. Ο Ραματί ζει με τη γυναίκα του και τα έξι παιδιά του σε ένα μικρό διαμέρισμα στην Κυριάτ Άρμπα, έναν από τους πιο ακραίους οικισμούς στη Δυτική Όχθη. Όταν τον επισκέφτηκα τον Οκτώβριο, μου είπε ότι ο ίδιος όπως και οι συμπολίτες του στον οικισμό πλήρωσαν βαρύ φόρο αίματος στην Ιντιφάντα. Απ’ όταν ξεκίνησε, έχουν σκοτωθεί εβδομήντα τρεις Ισραηλινοί έποικοι από Παλαιστίνιους στην ευρύτερη περιοχή. Στην περιοχή της Κυριάτ Άρμπα, αρκετές γυναίκες και παιδιά σκοτώθηκαν από Παλαιστίνιους ελεύθερους σκοπευτές. Το βράδυ, πριν συναντήσω τον Ραματί, ισραηλινά τανκς, ελικόπτερα Απάτσι, μεταγωγικά και στρατός είχαν καταλάβει τους γύρω λόφους για να μπορούν να επιβλέπουν τον εβραϊκό καταυλισμό της Χεβρώνας – που βρίσκεται πίσω από τον λόφο της Κυριάτ Άρμπα.
Ο Ραματί κάτι καταλαβαίνει από το Βιετνάμ. Γεννημένος στο Σικάγο, πήγε δύο φορές με τους πεζοναύτες εκεί. Στη συνέχεια μετακόμισε στο Ισραήλ, ασπάστηκε τον Ιουδαϊσμό, μπήκε σε μια επίλεκτη μονάδα του ισραηλινού στρατού και πολέμησε τους Άραβες. Ο Ραματί αρνείται ότι γνωρίζει κάτι για τους άθλιους Εβραίους πολιτοφύλακες που δρουν γύρω από την Κυριάτ Άρμπα και την Χεβρώνα. Αλλά ακόμα και αν ο Ραματί δεν συμμετέχει σ’ αυτή την ομάδα, σίγουρα γνωρίζει ποιοι είναι. Τον Φεβρουάριο του 1994, ο Ραματί πέρασε κάποιες ώρες της νύχτας μαζί με τον Δρ. Μπαρούχ Γκολντστάιν, πριν ο Γκολντστάιν σηκωθεί το επόμενο πρωί νωρίς και σφάξει εικοσιεννέα προσκυνητές στη σπηλιά των Πατριαρχών, στη Χεβρώνα. Σύμφωνα με την ισραηλινή ένωση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, Β’Τσελέμ, από την έναρξη της πρώτης Ιντιφάντα τον Δεκέμβριο του 1987, 124 Παλαιστίνιοι, μεταξύ τους 24 ανήλικοι, δολοφονήθηκαν από εποίκους και άλλους Ισραηλινούς πολίτες. Στην Χεβρώνα και στην Κυριάτ Άρμπα, παιδιά κάτω των 12 λεηλατούν μαγαζιά των Αράβων και διαπράττουν σωρεία βανδαλισμών, λέει ο Σαχάρ Αϋαλόν, αντιστράτηγος της ισραηλινής αστυνομίας και διοικητής της περιοχής της Ιουδαίας και της Σαμάρειας. Σε μια από τις περιπτώσεις, εβραιόπουλα διέρρηξαν ένα τζαμί στη Χεβρώνα και βεβήλωσαν πολλά ιερά βιβλία, λέει ένα ανώτατο στέλεχος της ισραηλινής υπηρεσίας πληροφοριών. Ο νόμος στο Ισραήλ προστατεύει τα παιδιά κάτω των 12 ετών από την δίωξη. “Κάθε λογικός άνθρωπος μπορεί να καταλάβει πως, εάν το κίνημα του εποικισμού συνεχίσει να κάνει αυτά που κάνει και τώρα, θα έρθει μεγάλος κατακλυσμός”, λέει η Αβιάντ του Ειρήνη Τώρα. Αυτό δεν εμπόδισε τον Σαρόν, ως αντίποινα για τη δολοφονία του Γκάντι, να διατάξει το χτίσιμο 12 νέων σπιτιών στην καρδιά της Χεβρώνας.
Μόλις λίγες μέρες μετά την εβραϊκή γιορτή του Σουκόθ, ο Ραματί με πήγε μια βόλτα στους εβραϊκούς οικισμούς της Χεβρώνας. Οι έποικοι είναι πιστοί οπαδοί του Μεΐρ Καχάν, που πέθανε πρόσφατα, και του ραβίνου Μοσέ Λέβινγκερ, ενός από τους ιδρυτές και μεσσιανικούς ηγέτες της κίνησης των εποικισμών. Οι δρόμοι είναι σχεδόν άδειοι, και στην αγορά, τα ρολά στα μαγαζιά των Αράβων κατεβασμένα. Οι σφοδροί πυροβολισμοί της προηγούμενης νύχτας τρόμαξαν τους κατοίκους. Μια γυναίκα του ισραηλινού στρατού πετάχτηκε από ένα γαζωμένο από τις σφαίρες φυλάκιο και χώθηκε σ’ ένα άλλο. Οι έποικοι ήταν ταμπουρωμένοι μέσα στα σπίτια τους.
Και ειρήνη πότε; Η σιωπή των αριστερών
Αν και αρκετοί Ισραηλινοί ακόμη θέλουν ειρήνη με τους Παλαιστίνιους, εντούτοις δεν μπορούν να περιμένουν πια πολλά από τη δυσλειτουργική ισραηλινή αριστερά, η οποία κατέρρευσε αμέσως μετά την κήρυξη της νέας ιντιφάντα.
Το σημείο καμπής υπήρξε η φρικιαστική εικόνα, που μεταδόθηκε από την τηλεόραση τον Οκτώβριο του 2000, των δύο ισραηλινών στρατιωτών καθώς λυντσάρονταν και ακρωτηριάζονταν από ένα όχλο Παλαιστινίων στη Ραμάλα. Από εκείνο το σημείο και έπειτα, η ισραηλινή αριστερά στριμώχτηκε, ακινητοποιήθηκε. Πώς θα μπορούσαν να προωθήσουν την ειρηνευτική διαδικασία χωρίς να υπολογίζουν την Ιντιφάντα; Αν την παρέβλεπαν, θα τους έλεγαν προδότες. Δεν κατάφεραν ποτέ να βρουν έναν τρόπο να εξηγήσουν την παλαιστινιακή βία και να συζητήσουν μια επάνοδο στην ειρηνευτική διαδικασία. “Οι αριστεροί έφαγαν τον τόπο αλλά απάντηση δεν βρήκαν”, λέει ο Λη Πέρλμαν, ένας ακτιβιστής ειρηνιστής που δουλεύει στο θεατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου του Τελ-Αβίβ.
Έτσι, πολλοί Ισραηλινοί, αριστεροί και δεξιοί, τελώντας σε απόγνωση, στράφηκαν προς την ιδέα που λέγεται “χωρισμός”. Αυτό σημαίνει αποκλεισμό των Παλαιστινίων με μία λωρίδα εδάφους κατά μήκος της πράσινης γραμμής η οποία χωρίζει τα κατεχόμενα από το κράτος του Ισραήλ. Οι Παλαιστίνιοι που θα επιχειρούν να διασχίσουν τη νεκρή ζώνη θα πυροβολούνται. Λέγεται ότι υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις εκδοχές αυτού του σχεδίου που κυκλοφορεί στους κόλπους του εργατικού κόμματος. “Σιχαίνομαι τη λέξη ‘χωρισμός’” μου είπε ο Γιόσι Μπέιλιν, υπουργός Δικαιοσύνης στην κυβέρνηση Μπάρακ, στο γραφείο του στο Τελ-Αβίβ. “Ούτε την προσυπογράφω, ούτε την αποδέχομαι. Σε κάθε περίπτωση όμως χρειαζόμαστε ένα σύνορο ανάμεσά μας καθώς και ένα παλαιστινιακό κράτος. Ένα παλαιστινιακό κράτος είναι προς το συμφέρον μας”.
Πολλοί Ισραηλινοί φιλελεύθεροι, κουρασμένοι από την ανικανότητα, ή την απροθυμία, του Αραφάτ να σταματήσει την τρομοκρατία, έχουν μετακινηθεί προς τη δεξιά. Παρ’ όλο που, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, το 55% θέλει ακόμα την ειρήνη, περισσότερο από το 70% εγκρίνει τις καουμπόικες μεθόδους του Σαρόν. “Χάσαμε ακόμα και τα δικά μας παιδιά από την δεξιά”, λεει η Ζανέτ Άβιαντ, που ισχυρίζεται πως η επεξεργασία των στοιχείων της δημοσκόπησης, η οποία έγινε για λογαριασμό του αριστερού κόμματος Μέρεντζ, επιβεβαιώνει την τάση. “Το τρένο της ειρήνης ξέφυγε από την πορεία του με έναν φοβερό εκτροχιασμό, αλλά ο κόσμος θα προτιμούσε να τεθεί και πάλι σε λειτουργία, παρά να συνεχίζεται αυτή η βία για ολόκληρες γενιές”.
Οι ειρηνευτικές συνομιλίες για την ειρήνη δεν μοιάζουν πιθανές καθ’ όσον καιρό το Ισραήλ θα κυβερνάται από έναν συνασπισμό του οποίου επικεφαλής θα είναι ο Σαρόν, που προσφάτως στηρίχθηκε από το κεντρώο Εργατικό Κόμμα και τον Σιμόν Πέρες. Οι εργατικοί υπέστησαν σοβαρό πλήγμα μετά την αποτυχία του Μπάρακ στο Καμπ-Νταίηβιντ και την ήττα του από τον Σαρόν στην κούρσα για τον πρωθυπουργικό θώκο. Το κόμμα δεν διαθέτει νέα πρόσωπα με ευρύτερη απήχηση στον κόσμο. Το πιο πολλά υποσχόμενο ανερχόμενο αστέρι, ο Γιόσι Μπέιλιν, έφυγε από το Εργατικό Κόμμα μετά τη συμμετοχή του τελευταίου στην κυβέρνηση του Σαρόν. Ο Μπέιλιν δήλωσε πως αντίκειτο στην ηθική του η συμμετοχή σε μια κυβέρνηση που περιλάμβανε στους κόλπους της έναν ρατσιστή υπουργό – τον Γκάντι. Πρόσθεσε πως δεν θέλησε να παρέχει νομιμοποίηση σε μια κυβέρνηση του Σαρόν που είναι αφοσιωμένη στους μεσσιανιστές εποίκους και στο όραμα του μεγάλου Ισραήλ.
Το εργατικό “περιστέρι”, η Κολέτ Αβιτάλ, παραδέχεται ότι την απασχόλησε πολύ η πιθανότητα συμμετοχής της στην κυβέρνηση. Αναγνωρίζει το γεγονός ότι ο Σιμόν Πέρες προσφέρει στον Σαρόν διεθνή κάλυψη. Από την άλλη, πιστεύει πως αν το Εργατικό Κόμμα δεν έπαιρνε μέρος στην κυβέρνηση Σαρόν, θα ήταν πολύ περισσότερο ανεξέλεγκτος.
Οι Παλαιστίνιοι υποστηρικτές της ειρήνης είναι επίσης συντετριμμένοι από τη χαμένη υπόσχεση του Καμπ-Νταίηβιντ. Ένας απ’ αυτούς είναι ο Μπασάρ Αλ-Ντηκ, ο 27χρονος υπάλληλος στο ευρωπαϊκό γραφείο για το Παλαιστινιακό Νομοθετικό Συμβούλιο. Τον συνάντησα στη Ραμάλα, στην έδρα του Παλαιστινιακού Εθνικού Συμβουλίου. Καθίσαμε σε ένα μεγάλο δωμάτιο με δερμάτινους καναπέδες πίνοντας καφέ.
“Αυτή η ιντιφάντα είναι χειρότερη από την προηγούμενη γιατί χάσαμε και οι δυο ένα πολύ σημαντικό πράγμα”, είπε μειλίχια ο λεπτός άνδρας. “Είχαμε κάνει τόσο μεγάλη προσπάθεια για να οικοδομήσουμε εμπιστοσύνη ανάμεσα στους Ισραηλινούς και τους Παλαιστίνιους και κατέρρευσε. Είναι καταστροφή. Και δεν είναι απλώς θέμα περιφράξεων, πυροβολισμών και βομβαρδισμών. Το όλο πράγμα ξεκίνησε όταν οι Ισραηλινοί χάσανε έναν μεγάλο ηγέτη, τον Ράμπιν. Και αφού έχασαν τον Ράμπιν, έχασαν και την ειρηνευτική διαδικασία. Κράτησε άλλα δύο-τρία χρόνια μετά τον θάνατό του, αλλά η Ιντιφάντα και ο τερματισμός της ειρηνευτικής διαδικασίας ήταν αναπόφευκτα επακόλουθα του θανάτου του.”
“Παραιτηθήκαμε από πολλά όταν αναγνωρίσαμε το Ισραήλ”, συνέχισε. “Για μας ήταν μια μεγάλη απώλεια. Συμφωνήσαμε όμως προκειμένου να έχουμε τουλάχιστον ένα μέρος για να φτιάξουμε ένα κράτος. Και δεν είναι θέμα ενός μέτρου εδώ ή εκεί. Είναι ζήτημα οικοδόμησης μιας οικονομίας και εμπιστοσύνης ανάμεσα στους ανθρώπους. Χρειάζεται μεγάλο θάρρος για να υπογράψεις μια τέτοια συμφωνία. Δεν είναι εύκολο για έναν Παλαιστίνιο να πει: ‘Δεν θα έχω καμία σχέση με την Χάιφα, την Γιάφα και το Τελ-Αβίβ’”.
Παλαιστίνιοι: Αδιέξοδο
Πολύ βαθιά στα κατεχόμενα βρίσκονται πόλεις και χωριά Παλαιστινίων όπου δεν υπάρχει η νοσταλγία για τη διακοπή της ειρηνευτικής διαδικασίας και όπου η επαφή με τους Ισραηλινούς φέρνει μόνο εφιάλτες και μνήμες βαρβαρότητας. Ένα τέτοιο μέρος είναι η Χουάρα, ένα χωριό γεμάτο σκόνη όπου ζουν 4.000 Παλαιστίνιοι δίπλα στη Ναμπλούς. Πήγα μια μέρα εκεί με την Λεϊλά Ατσχάν και άλλα μέλη των Γιατρών του Κόσμου. Έμοιαζε με πόλη-φάντασμα. Στην πραγματικότητα είχε επιβληθεί απαγόρευση της κυκλοφορίας. Οι δρόμοι ήταν έρημοι και τα καταστήματα κλειστά. Όταν σταματήσαμε δίπλα σε ένα δημοτικό σχολείο για να παρκάρουμε, μια γριά γυναίκα γεμάτη ρυτίδες που καθόταν σε μια είσοδο στην άκρη του δρόμου είπε: “Οι μόνοι που θυμούνται τον Θεό είναι οι αναξιοπαθούντες”. “Αν είσαι ηττημένος, ματαιωμένος και μειονεκτείς, τότε θυμάσαι τον Θεό. Αλλιώς κανείς δεν νοιάζεται”.
Η Χουάρα, όπως έμαθα στη συνέχεια, είχε την ατυχία να είναι στριμωγμένη ανάμεσα σε τέσσερις ιδιαιτέρως εξτρεμιστικούς και μοχθηρούς ισραηλινούς οικισμούς. Τον Νοέμβριο του 2000, μια ομάδα εποίκων όρμησε μέσα στο χωριό γύρω στις 1:30 το πρωί και πυρπόλησαν το τζαμί. Έσπασαν ένα πλαϊνό παράθυρο και πέταξαν μέσα μια μολότωφ. Έπεσε πάνω στο χαλί και έκαψε τα πάντα, μαζί με όλα τα αντίτυπα του Κορανίου. “Η φωτιά ήταν τρομαχτική”, είπε ένας χωρικός ονόματι Αλί, περιστοιχιζόμενος από μια ομάδα φίλων του στο μικρό κοινοτικό κέντρο. “Σε δέκα λεπτά οι έποικοι έκαναν την δουλειά τους και κατάφεραν να διαφύγουν υπό την προστασία στρατιωτών”. Το τζαμί είχε φοβερές ζημιές. “Φωνάξαμε την πυροσβεστική στη Ναμπλούς και οι στρατιώτες δεν τους άφησαν να περάσουν”, είπε ένας από τους φίλους του Αλί. “Είναι μόνο πέντε λεπτά μακριά, αλλά δεν τους άφησαν να έρθουν”.
Οι χωρικοί περιέγραψαν μια σειρά φρικιαστικών συμβάντων. Πριν δύο μήνες, οι έποικοι αποπειράθηκαν να κάψουν τον τοπικό σταθμό φυσικού αερίου και αφού δεν τα κατάφεραν έκαψαν ένα αυτοκίνητο και ένα φορτηγό. Ξερίζωσαν περίπου 500 ελιές, έκλεψαν άλογα και γαϊδούρια, δηλητηρίασαν ένα κοπάδι πρόβατα, και κατέκαψαν τα χωράφια με τα καλαμπόκια. “Μόλις χτες το απόγευμα, οι έποικοι λιθοβολούσαν τους περαστικούς”, είπε ένας από τους παρευρισκόμενους καθώς έπαιζε με το κινητό του. “Οι στρατιώτες παραμένουν αμέτοχοι ώσπου να αντιδράσουμε εμείς και τότε επεμβαίνουν. Έχει συχνά συμβεί νέοι άνθρωποι να προσπαθούν να προστατέψουν σπίτια τα οποία δέχονται επίθεση και να τους πυροβολούν οι στρατιώτες, χρησιμοποιώντας αληθινά πυρά”.
Μπήκαμε με την Λεϊλά σε μια τάξη του δημοτικού σχολείου η οποία βρισκόταν δίπλα στο προαύλιο όπου ήταν ζωγραφισμένος με χαρωπά χρώματα ο Μίκυ Μάους και άλλοι ήρωες των χολλυγουντιανών καρτούνς. Συνοδευόμασταν από έναν δάσκαλο, τρεις μητέρες και μια μικρή ομάδα μαθητών. Είναι πολύ ασυνήθιστο για παραδοσιακές γυναίκες του χωριού να μιλούν σε ξένο δυτικό δημοσιογράφο. Ήταν όμως πολύ συγκροτημένες και θυμωμένες. “Λόγω της θέσης της, στον δρόμο για την Ναμπλούς, η Χάουρα ήταν εμπορικό κέντρο”, είπε μια γυναίκα. Τώρα είναι έρημο εξαιτίας των απαγορεύσεων. Το ενενήντα τοις εκατό των ανδρών είναι άνεργοι. Από την έναρξη της Ιντιφάντα δεν κάνουν απολύτως τίποτα”. Κάποιες άλλες παραπονιόντουσαν ότι οι άνδρες, από την ανημπόρια τους, ξεσπούν πάνω στις γυναίκες τους με αποτέλεσμα πολλά περιστατικά οικογενειακής κακοποίησης. Μερικές οικογένειες πεινούν αλλά οι άνδρες από περηφάνια δεν το παραδέχονται. Και τα παιδιά χρειάζονται ρούχα και πράγματα για το σχολείο. Η Λεϊλά είχε έρθει στο χωριό για τη θεραπεία μιας ομάδας γυναικών που βρίσκονται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση λόγω της Ιντιφάντα, αλλά εξαιτίας του αποκλεισμού δεν μπόρεσαν να έρθουν. “Είμαστε απομονωμένες”, είπε μια άλλη γυναίκα. “Ειλικρινά, όλοι είναι κατεστραμμένοι ψυχολογικά. Είμαστε πολύ κοντά σε μια έκρηξη”.
Η Καρίμα, που το όνομά της σημαίνει γενναιόδωρη, είναι 11 χρονών. Έχει κατσαρά μαλλιά χτενισμένα σε πλεξίδες που τις πέφτουν συνεχώς στο πρόσωπο. Έχει όμορφο χαμόγελο. Η Λεϊλά είπε πως όταν η μαμά της Καρίμα πέθανε από καρδιακή προσβολή, ο πατέρας της πήρε τους γιους του και πήγε στη Χεβρώνα αφήνοντας την Καρίμα στη γιαγιά της.
“Θυμώνω όταν οι Ισραηλινοί δεν μας αφήνουν να πάμε στο σχολείο”, λεει η Καρίμα, αναφερόμενη στις συνεχείς απαγορεύσεις της κυκλοφορίας. “Οι στρατιώτες είναι εδώ επειδή κατέχουν όλη την Παλαιστίνη. Είναι άπληστοι”.
Ο Αντάμ πηγαίνει στην ογδόη. Είναι λεπτός και πιο ψηλός από τους συμμαθητές του, με αυστηρή έκφραση. “Όταν μας έκοψαν τις ελιές, αισθανθήκαμε σαν να μας έκοβαν την ίδια μας τη ζωή”, είπε. Πρέπει να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε έστω και αν πολλοί από μας έχουν χτυπηθεί. Οι γονείς μας δεν θα έπρεπε να μας εμποδίζουν να αντισταθούμε. Οι γονείς δεν μας αφήνουν, αλλά εμείς πετάμε πέτρες. Μας κατσαδιάζουν”.
Στις 3 Μαρτίου, ο Αντάμ έχασε έναν ξάδερφό του, που σκοτώθηκε σε μια ενέδρα των ισραηλινών στρατιωτών, σύμφωνα με την αναφορά της Β’Τσελέμ. Ο Αντάμ λέει πως οι στρατιώτες ήταν ντυμένοι Άραβες. “Η μια σφαίρα τον βρήκε στην καρδιά και η άλλη στο μάτι”, είπε το παιδί.
Ο πατέρας του Αχμάντ είναι οικοδόμος και … άνεργος από τότε που άρχισε η Ιντιφάντα. Ρώτησα τον 11χρονο Αχμάντ γιατί πιστεύει ότι δεν φεύγουν οι Ισραηλινοί. “Γιατί έχουμε εύφορη και με μεγάλη ιστορική αξία χώρα. Θέλουν επίσης να πάρουν την Ιερουσαλήμ. Δεν πιστεύω ότι ο Αραφάτ μπορεί να δώσει λύση. Πιστεύω ότι φοβάται τους Ισραηλινούς επειδή αυτοί έχουν πολλά όπλα τελευταίας τεχνολογίας και εμείς έχουμε μόνο πέτρες.”
“Δεν δικαιούμαστε να εγκαταλείψουμε την Ιερουσαλήμ”, συνεχίζει. “Αυτό λένε οι προφήτες. Το Αλ-Ακτσά είναι το ομορφότερο κομμάτι της Παλαιστίνης. Εκεί θέλουμε να είναι η πρωτεύουσά μας. Δεν υπάρχει τρόπος να ζήσουμε ειρηνικά με τους Ισραηλινούς γιατί είναι κλέφτες”.
“Αν ερχόταν ο Σαρόν εδώ, τι θα κάνατε;” ρώτησα.
“Πριν προλάβουμε ακόμα να τον διώξουμε, θα ήταν νεκρός. Αν ποτέ τον συναντούσα, θα ήθελα να τον βασανίσω”.
Δεν είναι περίεργο που οι Παλαιστίνιοι απεχθάνονται τον Σαρόν. Είναι ο πνευματικός πατέρας του κινήματος του εποικισμού, ο σφαγέας της Βηρυτού, και υπεύθυνος μιας κτηνώδους και αμείλικτης κατοχής. Η απαίτηση που προβάλλει ο Σαρόν ότι ο Αραφάτ πρέπει να επιβάλει κατάπαυση του πυρός για μια εβδομάδα πριν πάει σε διαπραγματεύσεις είναι μια φενάκη. Αυτές οι αξιώσεις φέρνουν τον Παλαιστίνιο ηγέτη σε πολύ δύσκολη θέση. Ο Αραφάτ δεν ελέγχει απόλυτα τους δρόμους της Παλαιστίνης ούτε μπορεί να ελέγξει τους εξτρεμιστές ισλαμιστές περισσότερο απ’ ό,τι ο Σαρόν ελέγχει τους Εβραίους εποίκους. Ακόμα και αν ο Αραφάτ μπορούσε να ελέγξει την τρομοκρατία, ο Σαρόν δεν έχει δείξει ποτέ ειλικρινή πρόθεση να διαπραγματευτεί με καλή πίστη και να αφήσει τους Παλαιστίνιους να πραγματοποιήσουν τον στόχο της κρατικής τους υπόστασης.
Ο Σαρόν προσπαθεί να υπονομεύσει την Παλαιστινιακή ηγεσία και να απονομιμοποιήσει τον Αραφάτ. Αν η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν τον συγκρατούσε θα είχε ήδη δολοφονήσει τον Αραφάτ. Εν τούτοις προσφάτως, σύμφωνα με την ισραηλινή Χα’αρετζ, ο Σαρόν είπε σε έναν διπλωμάτη: “Θα μπορούσαμε να προκαλέσουμε την απότομη κατάρρευση της Παλαιστινιακής Αρχής και να τους στέλναμε όλους στο διάολο, αλλά το δουλεύουμε σιγά-σιγά για να αποτρέψουμε την χειροτέρευση της κατάστασης”.
Ο Σαρόν που αντιτίθεται στην ίδρυση παλαιστινιακού κράτους, είναι πανούργος. Ξέρει ότι όσο τραβά η Ιντιφάντα τόσο θα περιχαρακώνονται οι εξτρεμιστές και των δύο πλευρών και θα είναι όλο και πιο δύσκολο να ξεκινήσουν οι ειρηνευτικές συνομιλίες. Έχει δηλώσει σχετικά ότι πιθανά θα προτιμούσε να τοποθετήσει μια παλαιστινιακή κυβέρνηση κουϊζλινκ, που δεν θα τον πίεζε να δώσει τόσα πολλά εδάφη –ιδιαίτερα την Ιερουσαλήμ και τους Αγίους τόπους– για μια τελική διαπραγμάτευση. Η προσπάθεια του Σαρόν να δαιμονοποιήσει τον Αραφάτ αποκαλώντας τον “ο δικός μας Μπιν Λάντεν” ενδυναμώνει στην ουσία τους Παλαιστίνιους φονταμενταλιστές, που επιζητούν την καταστροφή του Ισραήλ. Αν αφαιρεθεί δύναμη από τον Αραφάτ, η ιντιφάντα θα γίνει τζιχάντ, από την οποία και οι δύο πλευρές θα βγουν τελείως χαμένες.
Όσο ο Σαρόν θα θέτει εμπόδια στο δρόμο των διαπραγματεύσεων, η κατάσταση θα διαιωνίζεται. Στις 22 Νοεμβρίου πέντε παιδιά Παλαιστινίων σκοτώθηκαν καθώς πήγαιναν στο σχολείο όταν πάτησαν σε μια ισραηλινή ναρκοπαγίδα. Στη διαδήλωση που έγινε στην κηδεία τους την επόμενη μέρα, οι Ισραηλινοί σκότωσαν ένα παιδί κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης.
Εν τω μεταξύ, έποικοι χτυπήθηκαν σε μια ενέδρα στο δρόμο. Και οι επιθέσεις αυτοκτονίας σαν και αυτές που τάραξαν την Ιερουσαλήμ και την Χάιφα στις αρχές Δεκεμβρίου είναι ο καθημερινός εφιάλτης που απλώνεται πάνω στο Ισραήλ
Εντούτοις, όσο κακή και αν είναι η τρομοκρατία, δεν αποτελεί υπαρκτό κίνδυνο για το Ισραήλ. Η απουσία της ειρήνης όμως αποτελεί. Χωρίς ειρήνη, η οποία θα οδηγήσει σε ένα βιώσιμο παλαιστινιακό κράτος, το Ισραήλ σύντομα θα βρεθεί να διοικεί μια εχθρική παλαιστινιακή πλειοψηφία και η “κατάσταση θα μετατραπεί πολύ σύντομα σε κόλαση” λέει ο Γιόσι Μπέιλιν. “Δεν ξέρω τι είδους κόλαση αλλά κόλαση”.
* Ο Robert I.Friedman είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στο αμερικάνικο περιοδικό Nation, στις 24 Δεκεμβρίου του 2001. Είναι συγγραφέας δύο βιβλίων για την ισραηλινή φονταμενταλιστική δεξιά και τους εποίκους. Τhe False prophet: Rabbi Meir Kahane: from FBI informant to Knesset member, Chicago Review Press, 1992 και Zealots for Zion: Inside Israel’s West Bank Settlement Movement, Rudgers University Press, 1994.
Μετάφραση από τα αγγλικά: Νάσια Παναγούλια