του Θ. Ντρίνια, από το Άρδην τ. 43, Ιούλιος 2003
Το βιβλίο των Χάρτ και Νέγκρι (Χ κ’ Ν εφεξής) Η Αυτοκρατορία δεν αποτέλεσε μόνο μια μεγάλη εκδοτική επιτυχία στις χώρες της Δύσης αλλά ταυτόχρονα, συμπίπτοντας, εκδοτικά, με την ανάδυση του «Λαού του Σηάτλ», έγινε και βασικό θέμα συζήτησης και προβληματισμού στους κόλπους του κινήματος ενάντια στην παγκοσμιοποίηση, βρίσκοντας οπαδούς και εχθρούς σε διαφορετικές τάσεις του κινήματος, από τη ριζοσπαστική μαρξιστική αριστερά ως τον αντεξουσιαστικό χώρο.
Παρ’ όλο που πολλές από τις αναλύσεις και τους ισχυρισμούς των συγγραφέων (όπως τονίζουν και οι ίδιοι) δεν είναι πρωτότυπες, οι Χ και Ν κατορθώνουν να συγκεντρώσουν αντιλήψεις και θεωρίες από ένα ευρύ επιστημονικό πεδίο (φιλοσοφικό, ιστορικό, πολιτικό, οικονομικό, ανθρωπολογικό, κλπ) και να τις εντάξουν σε ένα ενιαίο ερμηνευτικό πλαίσιο της σύγχρονης ιστορικής πραγματικότητας. Ακριβώς σ’ αυτό το σημείο έγκειται η αναγκαιότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος κι εκεί εδράζεται η μεγάλη επιτυχία και επιρροή του. Σ’ έναν κατακερματισμένο κόσμο, που όλες οι βεβαιότητες καταρρέουν και η αντίσταση φαίνεται να μην έχει κανένα αποτέλεσμα , οι Χ κ΄ Ν προσφέρουν ταυτόχρονα ένα εργαλείο ερμηνείας και μια αισιόδοξη δυνατότητα (η επαναστατική έκρηξη του πολύμορφου, δημιουργικού και παγκόσμιου πλήθους).
Ι.
Στο κέντρο της προβληματικής των Χ κ΄ Ν βρίσκεται ο ισχυρισμός της μετάβασης της κεφαλαιοκρατικής κυριαρχίας από τον Ιμπεριαλισμό σ’ ένα νέο στάδιο, την Αυτοκρατορία. Η κατάρρευση των αποικιακών καθεστώτων και της Σοβιετικής Ένωσης και η συνακόλουθη «…ακαταμάχητη και αμετάκλητη παγκοσμιοποίηση των οικονομικών και πολιτισμικών ανταλλαγών»1, οδήγησαν στην ανάδυση μιας Νέας Τάξης Πραγμάτων, σ’ ένα νέο πολιτικό υποκείμενο πλανητικής κυριαρχίας, την Αυτοκρατορία. Έναν «…αποκεντρωμένο και απεδαφικοποιητικό μηχανισμό» ο οποίος ελέγχει τις πλανητικές ροές του χρήματος, των εμπορευμάτων, της τεχνολογίας και των ανθρώπων και «…σταδιακά ενσωματώνει ολόκληρο τον πλανήτη στα ανοικτά, επεκτεινόμενα σύνορά του», καταργώντας μέσα στην ολότητά του τη διάκριση μεταξύ του «έξω» και του «μέσα». Έναν μηχανισμό που δεν έχει κέντρο και κανένα κράτος δεν μπορεί να αποτελέσει τη νέα του Ρώμη, ούτε καν οι ΗΠΑ, και ασκεί τον πλανητικό έλεγχο δια τριών μέσων με απόλυτη ισχή: τη βόμβα (πυρηνική απειλή), το χρήμα (νομισματικοί μηχανισμοί) και τον αιθέρα (διαχείριση της επικοινωνίας, διάρθρωση της εκπαίδευσης και ρύθμιση της κουλτούρας).
Συμπτώματα και ενδείξεις αυτής της μετάβασης θεωρούνται μια πληθώρα φαινομένων:
Η παρακμή της κυριαρχίας των εθνικών κρατών και η αδυναμία τους να ρυθμίσουν τις οικονομικές και πολιτισμικές ανταλλαγές οι οποίες πια ρυθμίζονται από διεθνείς οργανισμούς όπως η Ομάδα των 8 (G-8), το Φόρουμ του Νταβός, το ΔΝΤ, η Παγκόσμια Τράπεζα, οι Λέσχες του Λονδίνου και του Παρισιού, κ.ο.κ., ενώ ο συνεκτικός ιστός της Αυτοκρατορίας οικοδομείται από τις πολυεθνικές εταιρείες, στην εξουσία των οποίων υποτάσσονται τα περισσότερα εθνικά κράτη.
Η μετάβαση από το παραδοσιακό διεθνές δίκαιο που καθοριζόταν από μια σειρά συμβάσεων και συνθηκών σε μια νέα δικαιϊκή αντίληψη των διεθνών σχέσεων, όπου επανεμφανίζεται η έννοια του «δίκαιου πολέμου» για ένα κράτος που θεωρεί ότι απειλείται, και οι ισχυρότερες δυνάμεις της Αυτοκρατορίας έχουν το «δικαίωμα της επέμβασης» σε αλλότρια εδάφη δια της επίκλησης θεμελιωδών ηθικών αξιών (π.χ. δικαιοσύνη, ειρήνευση, ανθρωπιστική βοήθεια, κλπ).
Το τέλος των ιμπεριαλιστικών, δι-ιμπεριαλιστικών και αντι-ιμπεριαλιστικών πολέμων και η μετάβαση σε μια εποχή ελασσόνων συγκρούσεων όπου ο πόλεμος μετατρέπεται είτε σε εμφύλιο είτε συνηθέστερα σε πράξη αστυνόμευσης από τα ισχυρά υποκείμενα της Αυτοκρατορίας.
Το πέρασμα από την κυριαρχία της βιομηχανικής παραγωγής στη κυριαρχία των υπηρεσιών και της πληροφορίας, από την αλυσίδα συναρμολόγησης στο δίκτυο των αποκεντρωμένων και διεσπαρμένων μονάδων παραγωγής, από το κάθετο ιεραρχικό μοντέλο οργάνωσης στο οριζόντιο δικτυακό.
Η συνακόλουθη μετάβαση από την κυριαρχία της βιομηχανικής εργασίας στην πρωτοκαθεδρία της άυλης εργασίας (επικοινωνιακής, συνεργατικής και συναισθηματικής) και η απώλεια της ηγεμονικής θέσης της εργατικής τάξης μέσα στη σύνθεση του προλεταριάτου.
Η μετάβαση από την πειθαρχική κοινωνία (όπου η υπακοή στην εξουσία και οι διαδικασίες ενσωμάτωσης / αποκλεισμού επιτυγχάνονται μέσω πειθαρχικών θεσμών όπως το σχολείο, το εργοστάσιο, το άσυλο, η φυλακή, κ.λ.π) στην κοινωνία του ελέγχου (όπου τα παραπάνω επιτυγχάνονται δια μέσου της εσωτερίκευσής τους από τα ίδια τα υποκείμενα).
Η ανάδυση, ως άμεση συνέπεια των παραπάνω, ενός νέου εξουσιαστικού παραδείγματος, της βιοεξουσίας. Μια μορφή εξουσίας που ρυθμίζει τον κοινωνικό βίο εκ των έσω και εκδηλώνεται ως «…έλεγχος, ο οποίος εισχωρεί ως τα βάθη των συνειδήσεων και των σωμάτων του πληθυσμού και ταυτόχρονα εκτείνεται στο σύνολο των κοινωνικών σχέσεων». Στο πλαίσιο αυτό καταρρέει οποιαδήποτε διάκριση μεταξύ οικονομικού, πολιτικού και κοινωνικού και οι συλλογικές δραστηριότητες ενοποιούνται σε ένα ομοιογενές πεδίο παραγωγής και ελέγχου.
Η έννοια του Λαού (ως μια ιδιαιτερότητα με ενιαία βούληση στην οποία μπορεί να αποδοθεί μία δράση) αντικαθίσταται από αυτήν του Πλήθους (μια ανομοιογενής πολλαπλότητα που περιέχει το σύνολο των ελεύθερων και παραγωγικών πρακτικών), κ.ο.κ…
iΙ.
Πέρα από την ανάλυση των συμπτωμάτων, οι συγγραφείς προβάλλουν με επιμονή έναν κεντρικό πυρήνα αντιλήψεων ο οποίος διαπερνά το έργο τους και εν τέλει «χρωματίζει» την πολιτική τους θέση και οριοθετεί το απελευθερωτικό τους πρόταγμα. Πιο συγκεκριμένα οι Χ κ΄ Ν θεωρούν ότι:
Α. «…η Αυτοκρατορία είναι καλή καθ’ εαυτήν, όμως, δεν σημαίνει ότι είναι καλή και δι’ εαυτήν»! Δηλαδή, η Αυτοκρατορία συντέλεσε στην κατάρρευση της αποικιοκρατίας και του Ιμπεριαλισμού που τόσα δεινά και αίμα είχαν σωρεύσει με την κυριαρχία τους και παρ’ όλο που διατηρεί και ενδυναμώνει τις εκμεταλλευτικές σχέσεις, εν τούτοις είναι καλύτερη από τις προηγούμενες μορφές γιατί αυξάνει τις δυνατότητες για απελευθέρωση των εκμεταλλευόμενων, η οποία μπορεί να προκύψει μόνο μέσα από τη δράση στο ίδιο της το πεδίο. Το πλήθος «…πρέπει να ανοίξει δρόμο, μέσα από την Αυτοκρατορία, για να βγει από την άλλη πλευρά»!
Β. Η παγκοσμιοποίηση είναι «ακαταμάχητη και αμετάκλητη» και η αντίληψη που θεωρεί το έθνος ή τις τοπικές ταυτότητες ως τον κυριότερο μηχανισμό άμυνας απέναντί της είναι «…τόσο εσφαλμένη όσο και επιζήμια». Κάθε προσπάθεια για αναβίωσή τους ή για επιστροφή στην εθνική κυριαρχία είναι μάταιη ή (ακόμα χειρότερα) μέρος του ίδιου του αυτοκρατορικού σχεδίου, καθώς «η παρακμή του εθνικού κράτους…είναι μια δομική κι αμετάκλητη διαδικασία»! Παράλληλα, η διάκριση μεταξύ Πρώτου και Τρίτου Κόσμου έχει πάψει να υφίσταται καθώς ο Τρίτος Κόσμος εισβάλλει στον Πρώτο μέσα από τα μεγάλα μεταναστευτικά ρεύματα ή/και την γκετοποίηση περιοχών των μητροπόλεων, ενώ ο Πρώτος εισβάλλει στον Τρίτο μέσα από την παραγωγική αποκέντρωση, τις χρηματιστηριακές ροές και τον τρόπο ζωής. Δημιουργείται, δηλαδή, ένας «εξομαλυμένος κόσμος» όπου οι διαχωρισμοί και οι δυϊσμοί της νεωτερικότητας δεν υφίστανται πια.
Γ. Οι ΗΠΑ βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας της παγκόσμιας εξουσίας με την ιδιότητα της υπερδύναμης αλλά δεν αποτελούν το κέντρο της καθώς κάτι τέτοιο δεν μπορεί να προσδιοριστεί εδαφικά στο βαθμό που «η αυτοκρατορική εξουσία κατανέμεται σε δίκτυα, δια μέσω ευκίνητων και αρθρωτών μηχανισμών προστάγματος». Οι στρατιωτικές επεμβάσεις των ΗΠΑ μετά το ’89 δεν εξυπηρετούν «…ιμπεριαλιστικά συμφέροντα αλλά αυτοκρατορικά» και ακόμα αν δεν επιθυμούσαν να επέμβουν «…ο στρατός τους θα έπρεπε να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις εν ονόματι της ειρήνης και της τάξεως».
Δ. Η εναντίωση και οι αγώνες του πλήθους είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που εξαναγκάζουν το κεφάλαιο να μετασχηματίζεται και να επινοεί νέες μορφές κυριαρχίας. «Το προλεταριάτο ουσιαστικά επινοεί τις κοινωνικές και παραγωγικές μορφές που το κεφάλαιο θα αναγκαστεί να υιοθετήσει στο μέλλον»!
Ε. Η κινητικότητα του πλήθους, ο μαζικός νομαδισμός των εργατών η επιμειξία και η σωματική μεταλλαγή αποτελούν τις σοβαρότερες πράξεις αντίστασης στο αυτοκρατορικό πεδίο καθώς είτε εκκενώνουν τους τόπους της κυριαρχίας είτε/και προωθούν τη δημιουργία ενός σώματος ανίκανου να ελεγχθεί! Παράλληλα, τα μέσα που θα χρησιμοποιήσει το πλήθος για την απελευθέρωσή του εδράζονται στην ίδια του την παραγωγικότητα όπως διαμορφώνεται από τις μορφές της άυλης (συνεργατικής, διανοητικής και συναισθηματικής) εργασίας και τη συγκέντρωσή τους στο «…εύπλαστο και ρευστό πεδίο των νέων επικοινωνιακών, βιολογικών και μηχανικών τεχνολογιών», καθήκον της οποίας είναι να παράγει «…εκ νέου τον άνθρωπο (ή μάλλον τον μετα-άνθρωπο)! Η επανάκτηση των παραγωγικών δυνάμεων από το πλήθος ορίζεται μέσα στο πεδίο τέλεσης μιας πράξης «… σύμμειξης και υβριδικοποίησης με τις μηχανές, που το πλήθος έχει επανιδιοποιηθεί και επανεφεύρει». Τα εργαλεία, από προέκταση του ανθρώπινου σώματος που ήταν μέχρι τώρα (μέσω της εργασιακής πρακτικής), θα μετατραπούν σε «ποιητικές» προσθέσεις! Η Έξοδος από την κυριαρχία θα είναι χωρική και μηχανογενής!
iiΙ.
Πιστεύοντας ότι έχει αποτυπωθεί στοιχειωδώς ο πυρήνας των αντιλήψεων των δύο συγγραφέων χρειάζεται να προχωρήσουμε σε μια πρώτη κριτική αποτίμησή τους.
Κατ’ αρχάς, είναι εντυπωσιακή η απουσία εμπειρικών δεδομένων που να επιβεβαιώνουν στοιχειωδώς (έστω και μέσα από την υποκειμενική ανάγνωσή τους από τους συγγραφείς) τα συμπτώματα της μετάβασης ή τις αξιολογικές κρίσεις τους2.
Για παράδειγμα, η παράθεση κάποιων στοιχείων για τον «εξομαλυμένο» αυτοκρατορικό μας κόσμο καθιστά επισφαλή την άκριτη αποδοχή των κατά τους Χ κ΄ Ν τετελεσμένων. Ο Τρίτος Κόσμος εξακολουθεί να παράγει μόλις το 20% του παγκόσμιου προϊόντος αν και αντιπροσωπεύει το 80% του πληθυσμού. οι ξένες επενδύσεις αποτελούν μόλις το 5% των επενδυμένων κεφαλαίων παγκόσμια και από αυτές το 72% ρέουν από τη μια χώρα του «Βορρά» στην άλλη. μόνο το 2% των παγκόσμιων επενδύσεων ρέει τελικά από τον Πρώτο Κόσμο στον Τρίτο και από αυτές τα 3/4 αφορούν την εξαγορά ήδη υπαρχουσών επιχειρήσεων (κυρίως ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις ενέργειας, τηλεπικοινωνιών, κλπ) και μόλις το 1/4 τη δημιουργία νέων μονάδων3! Οι ροές του κεφαλαίου εξακολουθούν να κατευθύνονται στο εσωτερικό του πλούσιου Βορρά όπου το εργατικό κόστος είναι υψηλότερο και η ικανότητα της Διοίκησης να εξασφαλίζει την εκμετάλλευση μικρότερη, συγκρινόμενα με το Νότο, παρά την αντίθετη πεποίθηση των Χ κ΄ Ν. Η μια πτυχή της «εξομάλυνσης», η διάχυση οικονομικών δραστηριοτήτων από το «Βορρά» στο «Νότο», έχει πολύ δρόμο ακόμα μπροστά της από το να είναι οριστική! Και ακόμα3: το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των χωρών του Τρίτου Κόσμου σε αγοραίες τιμές αντιστοιχούσε το 1999 μόλις στο 4,6% του ΑΕΠ των χωρών του Πρώτου Κόσμου, επιδεικνύοντας αξιοσημείωτη σταθερότητα σε σχέση με το 1960 και το 1980 (4,5% και 4,3% αντιστοίχως), παρά την ποσοστιαία πληθυσμιακή συρρίκνωση του Πρώτου Κόσμου μέσα σ’ αυτά τα 40 χρόνια. Αν βγάλουμε, δε, εκτός μέτρησης την Κίνα, τότε τα ποσοστά εμφανίζουν μείωση. 6,4% το 1960, 6% το 1980, 5,5% το 19994! Το συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα από τα παραπάνω είναι ότι, παρά την παγκοσμιοποίηση, το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, της κατανάλωσης και των επενδυτικών ροών συνεχίζει να πραγματοποιείται στο εσωτερικό του ανεπτυγμένου κόσμου!
Αμφιβολίες εκφράζονται και για το αν οι μαζικές μεταναστεύσεις πληθυσμών από τον Τρίτο στον Πρώτο Κόσμο (άλλη πτυχή «εξομάλυνσης») είναι επί του παρόντος τόσο καταλυτικές όσο τις παρουσιάζουν οι «δυτικοί» Χ κ΄ Ν σε σύγκριση με τις μαζικές μεταναστεύσεις από τον τέως Δεύτερο Κόσμο (χώρες της Ανατ. Ευρώπης) στον Πρώτο και κυρίως με αυτές που πραγματοποιούνται εντός του Τρίτου Κόσμου5!
Ακόμα σημαντικότερα είναι τα στοιχεία που αποδεικνύουν μια γιγάντια μετατόπιση του πλανητικού οικονομικού κέντρου βάρους από την ανεπτυγμένη «Δύση» (στην οποία «γεννήθηκε» η σύγχρονη έννοια της Αυτοκρατορίας) προς την ανεπτυγμένη «Ανατολή» (Ανατ. Ασία). Μεταξύ του 1960 και του 1999, η συμμετοχή της Ανατ. Ασίας στην παγκόσμια προστιθέμενη αξία6 ανέβηκε από το 13% στο 25,9% (!) ενώ της Βορ. Αμερικής έπεσε από το 35,2% στο 29,8% και της Δυτ. Ευρώπης από το 32,4% στο 23,4%. Το, δε, μερίδιο της Ανατ. Ασίας στην παγκόσμια προστιθέμενη αξία που αφορά στη βιομηχανία απογειώνεται, την ίδια περίοδο, από το 16,4% στο 35,2%(!) ενώ της Βορ. Αμερικής πέφτει από 42,2% στο 29,9% και της Δυτ. Ευρώπης από το 32,4% στο 23,4%7. Αν εδώ συνυπολογίσουμε την ολοένα αυξανόμενη τάση για ανάπτυξη των περιφερειακών οικονομικών ανταλλαγών (π.χ. μεταξύ των χωρών της Νοτίου Αμερικής ή της Αν. Ασίας), την παγκόσμια χρηματιστηριακή κρίση, τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ κι ΕΕ8, κλπ, τότε γίνεται κατανοητό ότι ο «εξομαλυμένος» κόσμος των Χ κ΄ Ν παραμένει αιτούμενο! Είναι αδύνατον αλλαγές και μετατοπίσεις της πλανητικής οικονομίας σε τέτοια κλίμακα να μην οδηγήσουν σε χωρικά ενταγμένα αιτήματα αυτονόμησης από την ατλαντική ηγεμονία και σε μια καλυμμένη ή/και ανοιχτή κλιμάκωση της σύγκρουσης μεταξύ των ηγεμονικών δυνάμεων του πλανήτη, δημιουργώντας νέες «αυλακώσεις».
Εξίσου προβληματική είναι και η αντίληψη για τη θέση των ΗΠΑ στο αυτοκρατορικό πεδίο. Οι περιγραφές που χρησιμοποιούν οι Χ κ΄ Ν ταιριάζουν ίσως με τις ψευδαισθήσεις που δημιούργησε η κλιντονική περίοδος για μια δύναμη που επεμβαίνει για το κοινό καλό (συχνά κατόπιν εκκλήσεως συμμάχων ή «δυναστευομένων» λαών ή ΜΚΟ) με γνώμονα την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής συναίνεσης και «όραμα» την ειρηνική επιβολή του «αμερικανικού ονείρου» σ’ όλο τον πλανήτη. Το βιβλίο των Χ κ΄ Ν εκδόθηκε το 1999. Δεν χρειάστηκαν παρά 4 χρόνια (εισβολή και κατοχή του Αφγανιστάν και του Ιρακ) για να τελεστεί η ηχηρότερη διάψευση της «Αυτοκρατορίας» τους! Η υπερδύναμη «…που μπορεί να ενεργήσει αφ’ εαυτής αλλά προτιμά να ενεργεί υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών» μετατράπηκε αίφνης σε μια τυπική νεοαποικιακή δύναμη η οποία ενεργεί με αποκλειστικό γνώμονα τα στενά οικονομικά και γεωστρατηγικά της συμφέροντα9 (σφάζοντας, κατέχοντας, εκμεταλλευόμενη τις πλουτοπαραγωγικές πηγές των κατεχομένων), γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τον ΟΗΕ, τις διεθνείς συνθήκες και τους συμμάχους της (οι οποίοι έντρομοι ανακάλυψαν τις «αρετές» του πολυπολικού κόσμου, βλ. Σιράκ!), ασκεί το δικαίωμα της μονομερούς επέμβασης, καθιερώνει ως δόγμα την προληπτική αντιμετώπιση οποιασδήποτε μείζονος ή ελάσσονος δύναμης που θα αμφισβητούσε την πλανητική της ηγεμονία και αναγνωρίζει εαυτόν ως φορέα διάδοσης ανώτερων ηθικών αξιών. Αν υπάρχει κάτι θετικό σ’ αυτές τις ασκήσεις «αυτοκρατορικής» δύναμης κι επιθυμίας των ΗΠΑ, είναι ότι μας περιγράφουν με εναργέστερο και πιο γήινο από τους συγγραφείς τρόπο, το πώς θα είναι ένας αληθινά παγκοσμιοποιημένος καπιταλισμός!
Η στάση αυτή των ΗΠΑ και ο έλεγχος που ασκεί στους υπερεθνικούς οργανισμούς όπως η Παγκόσμια Τράπεζα (ο πρόεδρός της είναι συνήθως Αμερικανός) ή το ΔΝΤ (μόνη χώρα με δικαίωμα βέτο), αμφισβητεί ευθέως την αντίληψη για μια Αυτοκρατορία χωρίς Ρώμη και χωρίς Αυτοκράτορα. Η παγκοσμιοποίηση έχει και χρειάζεται τουλάχιστον πολιτικο-στρατιωτικό κέντρο10, γύρω από το οποίο συνασπίζεται τμήμα μιας υπερεθνικής ελίτ που την προωθεί ενώ ένα άλλο τμήμα της αρχίζει να απομακρύνεται και να αντισυσπειρώνεται, διαβλέποντας ακριβώς ότι το παγκοσμιοποιητικό σχέδιο τείνει να μετασχηματιστεί σε αμερικανικό αυτοκρατορικό σχέδιο (π.χ. Γαλλία, Γερμανία, Ρωσία, κλπ). Η διαφαινόμενη σύγκρουση (έστω σε διπλωματικό και εμπορικό επίπεδο) του σκληρού πυρήνα της ΕΕ με τις ΗΠΑ θυμίζει περισσότερο ενδοϊμπεριαλιστικό ανταγωνισμό παρά ένα ήσσονος σημασίας αυτοκρατορικό συμβάν!
Αν ο παρατεινόμενος διαχωρισμός Βορρά – Νότου, η ανάδυση νέων κέντρων πλανητικής συσσώρευσης, ο αμερικάνικος εθνικισμός και οι συνακόλουθες αντισυσπειρώσεις που προκαλεί, συνεχίζουν να «αυλακώνουν» τον κόσμο μας και καθιστούν μερικώς αληθές ή και απολύτως εσφαλμένο μέρος των υποθέσεων των Χ κ΄ Ν, τότε και τα πολιτικά συμπεράσματα που αυτές στηρίζουν καθίστανται έωλα.
ΙV.
Ας εξετάσουμε, όμως, και κάποιες ακόμη βασικές αντιλήψεις των συγγραφέων για το έθνος, το πλήθος και το νομαδισμό του, την άυλη εργασία.
Οι συγγραφείς ταυτίζουν την έννοια του έθνους με αυτή του έθνους-κράτους, αν και γνωρίζουν καλά την εκδοχή του έθνους ως «δυνητικής κοινότητας» και αναγνωρίζουν τον προοδευτικό ρόλο που έπαιξε για τους λαούς στη φάση της αντίστασης και της απελευθέρωσής τους από τον αποικιοκρατικό ζυγό. Παρ’ όλο που μια τέτοια ταύτιση είναι αδύνατον να ερμηνεύσει την ύπαρξη προνεωτερικών εθνών11, επιτρέπει όμως στους Χ κ΄ Ν να ξορκίσουν τη δυνατότητα αντίστασης στην παγκοσμιοποίηση με όπλο την αναβίωση των ταυτοτήτων με πρόσχημα την κρατική κυριαρχία. Ενώ στο ερμηνευτικό τους σχήμα κάθε νέα μορφή κυριαρχίας έχει προκύψει μέσα από προηγούμενους αγώνες και αιτήματα των καταπιεσμένων, στην περίπτωση του έθνους-κράτους (που ταυτίζεται με το έθνος) υπάρχει μια αφαίρεση. Είναι ο «ιδεολογικός εφιάλτης», το «δηλητηριώδες δώρο της εθνικής απελευθέρωσης», εκείνο που ακόμα και η «λαϊκή κι επαναστατική του έννοια …επέτεινε την οπισθοδρόμηση» κ.ο.κ., μια πανουργία, δηλαδή, της νεωτερικότητας για να εκδιπλώσει την κυριαρχία της! Μια τέτοια ανακολουθία είναι περισσότερο ένας ιδεολογικός χειρισμός παρά ένα ειλικρινές ενδιαφέρον για την «ορθή» αντιστασιακή πρακτική. Το έθνος είναι «…συνώνυμο της δικτατορίας και συνεπώς εξ ορισμού ασυμβίβαστο προς οποιαδήποτε απόπειρα δημοκρατικής οργάνωσης» (Ρόζα Λούξεμπουργκ) και η έννοια του έθνους και οι πρακτικές του εθνικισμού (χωρίς διάκριση αμυντικού ή επιθετικού) «…πορεύονται εξ αρχής στο δρόμο που οδηγεί όχι στη δημοκρατική πολιτεία αλλά… στο ολοκληρωτικό καθεστώς». Χαρακτηριστικό για την ιδεολογική σκοπιμότητα των Χ κ΄ Ν είναι το ακόλουθο: «Ακόμα κι αν το έθνος εξακολουθούσε να αποτελεί ένα αποτελεσματικό όπλο (σ.σ.: ενάντια στην νέα τάξη), κουβαλάει μαζί του μια ολόκληρη σειρά κατασταλτικών δομών και ιδεολογιών …και οποιαδήποτε στρατηγική βασίζεται σε αυτό θα έπρεπε να απορριφθεί γι αυτόν και μόνο το λόγο»!! Αφού, δηλαδή, σπατάλησαν δεκάδες σελίδες για να αποδείξουν τη ματαιότητα της αντίστασης με βάση τις τοπικές ταυτότητες κι επειδή η πραγματικότητα είναι ξεροκέφαλη και εκατομμύρια άνθρωποι συνεχίζουν να αγωνίζονται (Ζαπατίστας, Παλαιστίνιοι, Ιρακινοί, κ.ά.), απαξιώνουν την αντίσταση από άποψη αρχής! Φαίνεται ότι το πλήθος μπορεί να εναντιώνεται αλλά μόνο με τους τρόπους που εγκρίνουν οι δύο διανοούμενοι!12
Κι όμως, αν υπάρχει κάτι εξ ορισμού ασυμβίβαστο, αυτό είναι η δημοκρατική οργάνωση και ένα παγκοσμιοποιημένο σύστημα αναφοράς. Μια πλανητική δημοκρατία των 7 δισ. ανθρώπων χρειάζεται αναπόφευκτα τη μεσιτεία μιας τερατώδους γραφειοκρατίας ή την αυτοκρατορική ισχύ. Τα γκουλάγκ και το Γκουαντανάμο είναι εδώ για να μας το υπενθυμίζουν. Το έθνος στις μέρες μας είναι μια δυνατότητα χωρικής πραγμάτωσης της δημοκρατίας και όχι κρατικής!
Ερχόμενοι τώρα στο ζήτημα του πλήθους, η ασάφεια του ορισμού του, των ιδιοτήτων του και του περιεχομένου της «συντακτικής» του δράσης, το καθιστά μια ιδιαίτερα νεφελώδη έννοια. Μπορεί να υποθέσει κανείς ότι οι συγγραφείς στηρίζουν τη δημιουργία του στη σταδιακή «εξίσωση» των συνθηκών διαβίωσης των μαζών του Βορρά και του Νότου λόγω της κινητικότητας του κεφαλαίου και της εργατικής δύναμης, πρόβλεψη εξαιρετικά επισφαλής όπως δείξαμε και πιο πάνω. Ίσως γι’ αυτό και παρά τον καταφανή υλισμό τους, χρησιμοποιούν συχνά για το πλήθος «εκκλησιαστικό» λεξιλόγιο προσπαθώντας να το περιβάλλουν με το μανδύα μιας τεράστιας υποκειμενικότητας σαν αυτή των πρώτων χριστιανών που ισοπέδωσε τελικά τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία: «Ο φτωχός είναι ο επί γης Θεός», «η θεία πολιτεία», «το μεγάλο αυγουστίνειο σχέδιο της σύγχρονης εποχής», «η κοσμική επιφοίτηση (Πεντηκοστή)», «η θεουργική τελεολογία του πλήθους», ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης ως πρότυπο «μαχόμενου», κλπ.
Η εξύμνηση του νομαδισμού του πλήθους και της απεδαφικοποιητικής του επιθυμίας είναι κι αυτά ιδιαίτερα προβληματικά. Από τη νεώτερη ιστορική εμπειρία του τόπου μας ξέρουμε ότι οι άνθρωποι αναγκάζονταν να μετακινηθούν υπό ακραίες συνθήκες επιβίωσης. Οι αγρότες του Μοριά, που έφυγαν μαζικά για την Αμερική τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα, λιμοκτονούσαν εξαιτίας της κρίσης της σταφίδας. οι Μικρασιάτες εγκατέλειψαν τις εστίες τους για να αποφύγουν τα χατζάρια των Τσετών το ’22. οι «ανταρτόπληκτοι» χωρικοί της Ηπείρου και της Μακεδονίας εξαναγκάστηκαν να φύγουν για τις μεγάλες πόλεις από τον Εθνικό Στρατό στην προσπάθεια να κόψει την τροφοδοσία του Δημοκρατικού Στρατού κι αργότερα υπό συνθήκες ακραίας ένδειας ξαναέφυγαν για τις φάμπρικες της Γερμανίας. Κανείς από αυτούς δεν διαπνεόταν από την «επιθυμία για κινητικότητα» και στα ξένα που πήγε δύσκολα ένιωσε «αυξημένες επιθυμίες απελευθέρωσης». Ακόμα και σήμερα, όσοι από αυτούς ζουν, βιώνουν τη φυγή τους ως ακρωτηριασμό. Φυσικά και υπήρχαν άνθρωποι που μέσω της φυγής επιθυμούσαν να ξεφύγουν από ένα καταπιεστικό και συντηρητικό κοινωνικό και παραγωγικό περιβάλλον και να «απελευθερωθούν»13. Όμως αποτελούσαν μειοψηφία σε σχέση με τον όγκο των προηγουμένων. Έτσι και σήμερα πλανητικά, η πείνα, ο πόλεμος, η ένδεια, οι πολιτικές συγκρούσεις είναι που ξεριζώνουν εκατομμύρια ανθρώπους και πολύ λιγότερο η «επιθυμία για κινητικότητα». Κι εκεί που πηγαίνουν τους περιμένουν συχνά ο θάνατος, η πείνα, ο απόλυτος εξευτελισμός και η μέγιστη εκμετάλλευση. Ο δοξαστικός τόνος των συγγραφέων για τη μετακίνηση και το νομαδισμό είτε οφείλεται σε μια γενίκευση σε επίπεδο πλανήτη των απεδαφικοποιητικών διαθέσεων των μητροπολιτάνων νέων της Δύσης και του μπήτνικ κινήματος, είτε αναπαύεται στην παλιά καλή λογική ότι όσο πιο απόλυτη είναι η εξαθλίωση και η εκμετάλλευση τόσο πιο κοντά στην επανάσταση βρισκόμαστε!
Όσον αφορά, τέλος, στην άυλη εργασία, δύσκολα μπορεί κάποιος να διαφωνήσει με τους Χ κ΄ Ν για τις εξελίξεις που υπάρχουν σε επίπεδο παραγωγής, για το νέο περιεχόμενο της εργασίας, κλπ. Μόνο που αυτά αφορούν κυρίως τους δυτικούς εργαζόμενους και σε αυτούς μια μειοψηφία. Η ανάγκη για «πολυταλαντούχους»14 εργαζόμενους και οι μορφές επικοινωνιακής και συνεργατικής εργασίας αναπτύσσονται παράλληλα με χαμηλής αξίας και ειδίκευσης εργασίες ή τον αποκλεισμό από την αγορά εργασίας και την περιθωριοποίηση. Ακόμα και στις ΗΠΑ (την «πατρίδα» της νέας οικονομίας), οι φορτηγατζήδες σήμερα παραμένουν περισσότεροι από τους προγραμματιστές Η/Υ15! Αν κάνουμε, δε, τις αναγωγές μας σε επίπεδο πλανήτη, θα διαπιστώσουμε τεράστιες ρεζέρβες χειρωνακτικής εργασίας ή ακόμα χειρότερα ολόκληρες περιοχές με εργατική δύναμη που λιμοκτονεί (π.χ. Αφρική). Η αναζήτηση ποσοστών θα έδειχνε ότι η γενίκευση των χαρακτηριστικών της άυλης εργασίας σε επίπεδο πλανητικού πλήθους είναι αδύνατη και άρα αδύναμα και τα πολιτικά συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτήν.
V.
Τελειώνοντας, οι Χ κ΄ Ν ,στην ανομολόγητη επιθυμία τους να επαναριζοσπαστικοποιήσουν την μαρξική πολιτική παράδοση, επαναλαμβάνουν αρκετά από τα προβληματικά σημεία της. Η «αντικειμενική» διάσταση της ιστορικής εξέλιξης και κοινωνικής αλλαγής (ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων) και η «υποκειμενική» (ταξική πάλη) δεν συμφιλιώνονται, όπως και στο μαρξικό έργο. Η αλήθεια είναι ότι οι Χ κ΄ Ν υπερτονίζουν τον υποκειμενικό παράγοντα θεωρώντας ότι η παγκοσμιοποίηση είναι το αποτέλεσμα της όξυνσης των ταξικών και αντιιμπεριαλιστικών αγώνων του ’60 και ’70 και η Αυτοκρατορία μορφή ενσωμάτωσης της απεδαφικοποιητικής επιθυμίας του πλήθους και της εναντίωσης στην πειθαρχικότητα της φορντιστικής περιόδου. Παραβλέπουν τη δυναμική του κεφαλαιοκρατικού συστήματος όπως διαμορφώνεται ιστορικά από ενδογενείς παράγοντες (π.χ. επεκτατικότητα) και τις αντιπαραθέσεις των ηγεμονικών δυνάμεων στο εσωτερικό του. Αν, λοιπόν, όπως λένε οι συγγραφείς, το πλήθος κάθε φορά επινοεί μέσα από τους αγώνες του το μοντέλο της μελλοντικής του κυριαρχίας, τότε αυτή μπορεί να είναι μια αέναη διαδικασία, μια αδιάκοπη μηχανή κυριαρχίας-αντίστασης-ενσωμάτωσης-νέας κυριαρχίας, χωρίς «τέλος» για το πλήθος αλλά και για το κεφάλαιο!
Οι συγγραφείς καταλαβαίνουν τον απαισιόδοξο χαρακτήρα μιας τέτοιας προοπτικής γι’ αυτό καταφεύγουν στη διαλεκτική της προόδου, στην υλιστική τελεολογία, στη μυθοποίηση του πλήθους -σύγχρονου προλεταριάτου, στη φετιχιστική πίστη στις δυνάμεις της επιστήμης και στην τεχνολογία, στην προμηθεϊκή αντίληψη του ανθρώπου16, όλα χαρακτηριστικά της νεωτερικότητας που αλλού έχουν κριτικάρει σκληρά!
Έτσι, η «παγκοσμιοποίηση» γίνεται «αντικειμενικά» ακαταμάχητη και αμετάκλητη, οι παλιές μορφές αντίστασης «αντικειμενικά» μάταιες και επιζήμιες και εν τέλει «αντικειμενικά» η Αυτοκρατορία είναι καλύτερη από τις προηγούμενες μορφές κυριαρχίας «… με τον ίδιο τρόπο που ο Μαρξ επιμένει ότι η κεφαλαιοκρατία είναι καλύτερη από τις μορφές κοινωνίας και τους τρόπους παραγωγής που είχαν προηγηθεί», αντίληψη που έκανε τον Μάρξ να σημειώσει τον «προοδευτικό» χαρακτήρα της αγγλικής αποικιοκρατίας (!) και τους Χ κ΄ Ν να υμνούν την αυτοκρατορική ζωτικότητα της Αμερικής σε σχέση με τις «σαπρές ευρωπαϊκές ελίτ» και τα ευρωπαϊκά «συστήματα εργατικής οργάνωσης… που απομύζησαν κάθε ίχνος ζωτικού πνεύματος»!
VI.
Η σημερινή Αυτοκρατορία, λοιπόν, αφού ενσωματώνει όλα τα προηγούμενα απελευθερωτικά αιτήματα, ομογενοποιεί τους λαούς σε πλήθος, στηρίζεται σε νέες παραγωγικές δυνάμεις (πληροφορική, επικοινωνιακή τεχνολογία και βιοτεχνολογία), τότε δίνει τη δυνατότητα στο πλήθος να οργανώσει ένα «τέλος», μια υλική διαβεβαίωση απελευθέρωσης, δρώντας μέσα στην ίδια της την επικράτεια.
Μέσα σ’ ένα τέτοιο σχήμα καθόλου δεν εκπλήσσει η απουσία μιας οποιαδήποτε κριτικής των ίδιων των παραγωγικών δυνάμεων που έχει αναπτύξει το κεφάλαιο. Οι νέες τεχνολογίες και οι νέες μορφές εργασίας αποτελούν τα εργαλεία για την απελευθέρωση του πλήθους, την «αντικειμενική» ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων που μας φέρνει ένα βήμα πριν τον πολυπόθητο «κομμουνισμό». Το αναπόδεικτον μιας τέτοιας άποψης μέσα από την επισήμανση των ανθρωπολογικών ορίων της ανάπτυξης που θέτει η οικολογική προβληματική δεν ανησυχεί τους συγγραφείς17. Ακόμα χειρότερα, ο προμηθεϊκός ενθουσιασμός τους οδηγεί να αποδεχτούν την προοπτική του μετα-ανθρώπου ή τεχνο-ανθρώπου, αρκεί την πρωτοβουλία να την έχει το πλήθος! Το κεφάλαιο, με την ξέφρενη επέκτασή του, δεν καταβροχθίζει μόνο το «έξω», τα τελευταία ελάχιστα κομμάτια μη κεφαλαιοκρατικής φύσης, αλλά έχει ήδη στραφεί στο «μέσα» της ίδιας της φύσης του ανθρώπου, επιδιώκοντας την επικερδέστερη «μπίζνα» όλων των εποχών και ταυτόχρονα τον πιο απόλυτο έλεγχο. Οι κατευθυνόμενες γονιδιακές μεταλλαγές, η προσθήκη ηλεκτρονικών κυκλωμάτων και εργαλείων στο ανθρώπινο σώμα αποτελεί την οριστική πραγμάτωση της «κοινωνίας του ελέγχου» στην πιο καθαρή μορφή της. Το πρόσταγμα της κυριαρχίας δεν θα «ψιθυρίζεται από μέσα μας» αλλά θα εγγράφεται μέσα μας. Το πολύχρωμο και πλουραλιστικό πλήθος, των Χ κ΄ Ν, δεν θα προλάβει να δημιουργήσει τη νέα ζωή έξω από την κυριαρχία καθώς θα έχει μετασχηματιστεί σ’ ένα κοπάδι απόλυτων «ατόμων». το αρχαιότερο όνειρο της εξουσίας θα έχει γίνει πραγματικότητα!
Vii.
Θα ήταν αδικία να θεωρήσει ο αναγνώστης ότι οι Χ κ΄ Ν έγραψαν ένα βιβλίο άξιο μόνο αρνητικής κριτικής ή ότι παραγνωρίζουν την κτηνώδη κι αποκρουστική διάσταση της Αυτοκρατορίας. Στην πραγματικότητα είναι ένα βιβλίο ιδιαίτερα προκλητικό κι αντιφατικό που αποτελεί πηγή διαρκούς προβληματισμού και αμφιβολιών. Θα χρειαζόταν ένα άλλο άρθρο για όσα θετικά μπορεί να εντοπίσει κανείς στην ανάλυσή τους και τις αξιολογήσεις τους (π.χ. η κριτική της μετανεωτερικής ιδεολογίας, ο ρόλος των ΜΚΟ στην ανάδυση της αυτοκρατορικής προοπτικής, οι νέες μορφές οργάνωσης της παραγωγής, κλπ).
Αυτό που ενδιαφέρει όμως πιο πολύ είναι το πού μπορεί να οδηγήσει πολιτικά ο πυρήνας της ανάλυσης των Χ κ΄ Ν. Τραβώντας στα άκρα τη λογική των συγγραφέων, το μεγαλύτερο μέρος του αντι-παγκοσμιοποιητικού κινήματος που προσπαθεί να εμποδίσει την παγκοσμιοποίηση είναι αποπροσανατολισμένο γιατί αυτή είναι αμετάκλητη. οι 50 ηρωικοί Ιρακινοί που κράτησαν για 10 μέρες το Ουμ Κασρ απέναντι σε πολλαπλάσιους Βρετανούς πέθαναν μάταια γιατί ο Ιμπεριαλισμός δεν υπάρχει πια. οι πιτσιρικάδες Παλαιστίνιοι της Ιντιφάντα αγωνίζονται και πεθαίνουν μάταια από νοσταλγία για μια μορφή κυριαρχίας (το έθνος-κράτος) που καλώς πέθανε. οι διαφορές μεταξύ ΗΠΑ και Αφγανιστάν είναι πια «διαφορές βαθμού και όχι φύσεως»18. η Μπαντάνα Σίβα, οι Ινδοί κομμουνιστές, τα εναλλακτικά κινήματα που αγωνίζονται να προστατεύσουν τις τοπικές κοινότητες και τη βιοποικιλότητά τους από τη Μονσάντο και να τις καταστήσουν αυτάρκεις ώστε οι κάτοικοί τους να ζουν με αξιοπρέπεια στον τόπο τους ή το MST που θέλει γη για τους κολίγους της Βραζιλίας και οι Ζαπατίστας, λίγη σημασία έχουν μπροστά στους «πραγματικούς ήρωες» του Τρίτου Κόσμου που είναι οι μετανάστες και οι «νομάδες» που κατέλυσαν νέα και παλιά σύνορα!…
Παραίτηση και αποδοχή των τετελεσμένων της παγκοσμιοποίησης (αφού ζούμε στον καλύτερο δυνατό κόσμο ο οποίος έχει ενσωματώσει έστω και στρεβλά τους αγώνες και τις επιθυμίες του πλήθους και μπορεί να προσφέρει την απελευθέρωση), ανοχή στην αμερικανική ηγεμονία , ανάγνωση των εξελίξεων μέσα από μια «δυτική» σκοπιά, σχολαστική αναζήτηση του «πραγματικού» αλλά διάχυτου εχθρού που είναι η Αυτοκρατορία και σνομπισμός απέναντι στους υπαρκτούς αγώνες και τα υποκείμενα που δεν πληρούν τα κριτήρια αυτής της πιστότητας, είναι δυνάμει τα πολιτικά αποτελέσματα μιας ανάλυσης που προσπαθήσαμε να δείξουμε ότι συχνά στηρίζεται σε ανεπαρκή στοιχεία και σε καίρια σημεία της διαψεύδεται από την πραγματικότητα19. Μπορούμε, δηλαδή, να στρέψουμε εναντίον των Χ κ΄ Ν την ίδια ακριβώς κριτική που αναφέρουν ότι άσκησε ο Λένιν στον Κάουτσκυ για τη θεωρία του «υπεριμπεριαλισμού»20. Η παγκοσμιοποίηση είναι μια υπαρκτή τάση του κεφαλαιοκρατικού συστήματος και χαρακτηρίζει την περίοδο που διανύουμε. Καθώς, όμως, προχωράει, αμφισβητείται συνεχώς τόσο από τα θύματά της, όσο και από τις εσωτερικές αντιφάσεις και έριδες (αντι-παγκοσμιοποιητικό κίνημα, υπερβολικό άμεσο κι έμμεσο οικονομικό κόστος, κατάρρευση των χρηματιστηρίων, οικολογικά αδιέξοδα, ανάδυση περιφερειακών οικονομικών πόλων, 11η Σεπτέμβρη, αμερικάνικος εθνικισμός και ενδοϊμπεριαλιστικές συγκρούσεις, κλπ). Κανένας, λοιπόν εσώτερος ντετερμινισμός δεν υπάρχει στην πορεία της παγκοσμιοποίησης. Η μετάβαση από τη μια μορφή καπιταλιστικής κυριαρχίας σε μια άλλη χρειάζεται πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί κι όχι 10 ή 20 χρόνια. Οι περίοδοι οικονομικής επέκτασης και αλλαγής μοντέλου κυριαρχίας συνοδεύονται από αστάθεια και συγκρούσεις συχνά καταστροφικής κλίμακας ακόμα και για το ίδιο το κεφάλαιο (φανταστείτε μια κλιμάκωση της σύγκρουσης ΗΠΑ – Ισλάμ με χρήση πυρηνικών ή βιολογικών όπλων!). Η συγκρότηση της Αυτοκρατορίας σαν μορφή κυριαρχίας που προκύπτει από την ανάγκη για έλεγχο των παγκοσμιοποιημένων συναλλαγών είναι ένα ενδεχόμενο ανοιχτό, σε επιτυχία ή αποτυχία, σε εκείνο ή το άλλο περιεχόμενο! Η αναγωγή μιας τάσης της κεφαλαιοκρατίας σε οριστικό γεγονός αμβλύνοντας τις αντιφάσεις της, οδηγεί σε πολιτική αδρανοποίηση, παραλυσία και αποπροσανατολισμό. Αντίθετα, χρέος των αγωνιζόμενων ανθρώπων είναι αποτρέψουν την ευόδωση του αυτοκρατορικού ενδεχομένου!
Είναι φυσικό, λοιπόν, τα προγραμματικά πολιτικά αιτήματα του πλήθους με τα οποία κλείνει το βιβλίο (δικαίωμα στην παγκόσμια υπηκοότητα, εγγυημένο εισόδημα σε όλους, δικαίωμα στην αυτοαξιοποίηση) να είναι επανάληψη «σοσιαλιστικών» αιτημάτων της νεωτερικότητας (εκτός ίσως από το πρώτο) και μακράν από το να στοιχειοθετούν ένα συνεκτικό πρόγραμμα επαναστατικής αλλαγής κι ένα οραματικό σχέδιο μιας μελλοντικής κοινωνίας. Κλείνουν άδοξα και πλαδαρά ένα περιεκτικό, φιλόδοξο, υπεραισιόδοξο, νευρώδες και προκλητικό κείμενο, άξιο να διαβαστεί σαν μια πρώτη προσπάθεια να εξηγηθεί ο κόσμος που ζούμε στην ολότητά του. Ας ελπίσουμε ότι θα ακολουθήσουν κι άλλες!
Πάτρα, Μάης 2003
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Σ.Σ.: Η πλάγια διακριτή γραφή με εισαγωγικά θα αναφέρεται σε αυτούσια αποσπάσματα του βιβλίου.
- Μοναδική, ίσως, εξαίρεση η ανάλυση του πολιτικού και δικαϊκού πεδίου της νέας κυριαρχίας, όπου, δυστυχώς όμως για τους Χ κ΄ Ν, οι εξελίξεις από το 1999 και μετά ανατρέπουν σειρά βασικών παραδοχών τους.
- Kim Moody, “Workers in a Lean World…”, London: Verso, 1997.
- Υπολογισμοί Παγκόσμιας Τράπεζας το 1984 κ’ 2001. (αναφ. G. Arrighi στο “Lineages of Empire”).
- Οι συγγραφείς θεωρούν «λιλιπούτειες» τις μεταναστεύσεις του 19ου αιώνα σε σύγκριση με τις σημερινές, αγνοώντας τη μάζα του παγκόσμιου πληθυσμού στην οποία αναφέρονταν και τη σημασία των μεταναστεύσεων που τελέστηκαν από κι εντός της Ασίας!
- Αποδίδει το μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς που ελέγχεται από τους κατοίκους μιας περιοχής.
- Υπολογισμοί της Παγκόσμιας Τράπεζας το 1984 κ΄ το 2001
- Αρχές Μαϊου, η ΕΕ αποφάσισε να απειλήσει με «αντίμετρα» ύψους 200 δισ. $ τις αμερικάνικες εξαγωγές σαν απάντηση στην επιβολή δασμών από την αμερικάνικη κυβέρνηση στο εισαγόμενο ευρωπαϊκό ατσάλι!
- «Εμείς χύσαμε το αίμα μας, εμείς θα έχουμε τον πρώτο λόγο στην ανοικοδόμηση του Ιράκ», δηλώνει ο Πάουελ. «Δεν θα κάνουμε κάτι που θα έβλαπτε την οικονομία μας, γιατί πρώτα (μας νοιάζουν) οι άνθρωποι που ζουν στην Αμερική», δηλώνει ο Μπους μόλις ορκίστηκε Πρόεδρος και αρνείται την υπογραφή της Συνθήκης του Κυότο για αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου.
- Ακόμα και οι Χ κ΄ Ν συμφωνούν ότι «…είναι δυνατόν να αποδοθούν ορισμένοι εδαφικοί προσδιορισμοί στο μονοπώλιο της ισχύος και τη ρύθμιση του χρήματος, δεν συμβαίνει το ίδιο με την επικοινωνία». Είναι απορίας άξιον, μέσω ποιου μηχανισμού ενώ τα δύο από τα τρία όπλα της αυτοκρατορικής ισχύος έχουν κέντρα, το αποκεντρωμένο (θεωρητικά, γιατί και η ρύθμιση της κουλτούρας έχει κέντρο) τρίτο απεδαφικοποιεί το σύνολο της αυτοκρατορικής διοίκησης!
- Οι αρχαίοι Έλληνες αναγνώριζαν τους εαυτούς τους ως τέτοιους, πράγμα που δεν τους απέτρεπε να παραμένουν πεισματικά αγκιστρωμένοι στην τοπικότητα της πόλης-κράτους και ενίοτε να αλληλοσπαράσσονται. οι Εβραίοι, με συνεκτικό στοιχείο τη θρησκεία, απετέλεσαν έθνος ευρισκόμενοι στη Διασπορά αιώνες πριν τη δημιουργία του κράτους του Ισραήλ το 1948. οι Κινέζοι, κλπ.
- Συχνά οι Χ κ΄ Ν εκθειάζουν τους αντιαποικιακούς κι εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνες για τον ηρωισμό τους αλλά διαπιστώνουν αποτελέσματα αντίθετα από τα αναμενόμενα λόγω της υποταγής τους στη διεθνή οικονομική τάξη. Εδώ εμφανίζεται μια ενοχλητική τάση κάποιων διανοουμένων, που συχνά θεωρεί τη δράση των αγωνιζόμενων υποκειμένων προϊόν των αντιφάσεων του συστήματος και τα ίδια ακούσια ενεργούμενά του.
- Η νέα που φεύγει για να αποφύγει την καταπίεση του φύλου της, ο μορφωμένος που φεύγει για πιο παραγωγική εργασία ή κοινωνική ανέλιξη, κ.λπ.
- Σε αντίθεση με τους στενά εξειδικευμένους εργαζομένους του φορντισμού.
- Left Business Observer, Φεβ. 2001
- «Η τελεολογία του πλήθους είναι θεουργική. Συνίσταται στη δυνατότητά του να κατευθύνει τις τεχνολογίες και την παραγωγή αποσκοπώντας στη δική του χαρά και την αύξηση της δύναμής του»!
- Παρά μόνο στο πλαίσιο μιας συζήτησης αν βάζει ή δεν βάζει όρια στην επέκταση του κεφαλαίου.
- Άρα οι ευφυείς (κρυπτο)οπαδοί των Χ κ΄ Ν, όταν πέφτουν οι βόμβες υποπίεσης στο Μαζάρ ι Σαρίφ, μπορούν να τυπώνουν αφίσες του στυλ «Ούτε Θεός, ούτε Αλλάχ», ενώ όταν ισοπεδώνεται η Νασιρίγια μαζί με τους υπερασπιστές της, αφίσες με θέμα «Κάτω όλοι οι στρατοί. Ο πόλεμος είναι παντού»!!
- Μπαίνουμε στον πειρασμό να σκεφτούμε ότι, πίσω από το συχνά ελιτίστικο κι ακαδημαϊκό στυλ γραφής του βιβλίου, τις αναφορές σε δρώντα υποκείμενα ακούσια ενεργούμενα της κυριαρχίας, την εξύμνηση της γνώ