Αρχική » Πολίτες σε δράση, Όχι ιδιωτικό λιμάνι ο Σκαραμαγκάς

Πολίτες σε δράση, Όχι ιδιωτικό λιμάνι ο Σκαραμαγκάς

από Άρδην - Ρήξη

από το Άρδην τ. 44, Νοέμβριος 2003

Ενα νέο κεφάλαιο προστέθηκε πρόσφατα, στην ούτως ή άλλως πολύπαθη ιστορία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (Ν.Σ) και κατά συνέπεια και στο Δήμο Χαϊδαρίου στα όρια του οποίου διοικητικά συμπεριλαμβάνεται ο χώρος των Ναυπηγείων.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες αλλά και με μακροσκελή δημοσιεύματα ι τα οποία δεν διαψεύστηκαν) των εφημερίδων «Το Βήμα 6/7/03» και «Τα Νέα 4/7/03», στο χώρο των Ναυπηγείων, και συγκεκριμένα στο τμήμα εκείνο που την δεκαετία του ’60 ήταν ακτή λουσμένων, έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει το πρώτο ιδιωτικό λιμάνι στη χώρα μας. Με την προοπτική αυτή της λειτουργίας ιδιωτικού λιμανιού στον Σκαραμαγκά εμείς, οι «πολίτες σε δράση», διαφωνούμε για μια σειρά λόγους που θα τους αναπτύξουμε στη συνέχεια… Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα κάπως από την αρχή. Οπως είναι γνωστό τα Ν.Σ. πριν περίπου από ενάμισι χρόνο ιδιωτικοποιήθηκαν εκχωρούμενα στο κοινοπρακτικό σχήμα των Γερμανικών HDW -FEROSTALL που σήμερα ελέγχεται από την Αμερικάνικη ΟΕΡ, θυγατρική της 5ης σε μέγεθος Τράπεζας των ΗΠΑ, Bank One. Την περίοδο της διαπραγμάτευσης για την εξαγορά των Ναυπηγείων γεννήθηκαν πολλά ερωτήματα σε όσους στοιχειωδώς έχουν παρακολουθήσει την εξέλιξη λειτουργίας των Ν.Σ. και τα τεράστια προβλήματα που σωρεύουν με τις αποφάσεις τους όλες οι Ελληνικές Κυβερνήσεις. Ερωτήματα όπως:

–           Πώς είναι δυνατόν το Γερμανικό Κοινοπρακτικό σχήμα να εξαγοράσει μια ναυπηγοεπισκευαστικη βιομηχανία-την μεγαλύτερη σε έκταση γηπέδων στην Ευρώπη- σε χαλεπούς καιρούς, όταν σε διεθνές επίπεδο το κέντρο βάρους έχει μεταφερθεί σε «φθηνές» χώρες της Μαύρης θάλασσας, την Κίνα και τη Νότια Κορέα;

–           Πώς δέχεται η HDW, μια έμπειρη γερμανική κατασκευαστική βιομηχανία πολεμικών πλοίων, να αναλάβει τεράστια κόστη, υποχρεώσεις και ζημίες παρελθουσών ετών, που «βουλιάζουν» με συνεχείς μάλιστα αυξήσεις του Μετοχικού Κεφαλαίου που ελέγχουν κατά 100%;

–           Ποιος θα πληρώσει τις απαιτήσεις που έχει εγείρει ο ΟΣΕ ύψους 158 εκατ. ευρώ για την μη έγκαιρη παράδοση 1.000 βαγονιών του προγράμματος 1997-1999;

Οι απαντήσεις -ή κάποιες απ’ αυτές- μάς δόθηκαν πρόσφατα στην πράξη από τα γεγονότα:

/ . Η νέα γερμανική ιδιοκτησία των Ν.Σ. έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον

της κυρίως στον τομέα των κατασκευών και ιδιαίτερα των τριών υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού (ενός που κατασκευάζεται στην Γερμανία από την HDW και τριών που θα κατασκευαστούν με τις ίδιες προδιαγραφές στην Ελλάδα πάλι από την HDW!!!).

Λ . Ο τομέας των επισκευών των εμπορικών πλοίων δεν είναι (και προφανώς δεν ήταν ούτε πριν από ενάμισι χρόνο την περίοδο δηλαδή των διαπραγματεύσεων) στη στόχευση των Γερμανών. Αποτέλεσμα: Γήπεδα δεκάδων στρεμμάτων του ναυπηγείου να μένουν ανεκμετάλλευτα -όπως η μεγάλη προβλήτα στα δυτικά όρια των ναυπηγείων- τα οποία τώρα έχουν επινοικιαστεί στην εταιρία Depots του επιχειρηματία κ.Γ.Πανταζάτου για να δημιουργηθεί εκεί «ένα πρότυπο για τη Μεσόγειο λιμάνι υποδοχής, διεκπεραίωσης και μεταμόρφωσης οχημάτων ιδιωτικής χρήσης».

3.        Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενέταξε σε επενδυτικό νόμο το πρόγραμμα της γερμανικής εταιρίας, προσφέροντας επιχορήγηση 22 εκατ. ευρώ.

4.        Ο ΟΣΕ θα παραλάβει βαγόνια τρίτων εταιριών σε συνεργασία με την SIEMENS

5.        Το σπουδαιότερο όμως όλων είναι ότι ο όμιλος Depots θα έχει το δικαίωμα λειτουργίας του πρώτου στην Ελλάδα ιδιωτικού Λιμανιού για 25 χρόνια.

Έτσι λοιπόν τα Ν.Σ. αλλάζουν τον ναυπηγοεπισκευαστικό τους χαρακτήρα προσφέροντας υπηρεσίες -μέσω της Depots- φόρτωσης, εκφόρτωσης, αποθήκευσης, συντήρησης και προετοιμασίας οχημάτων (carterminal). 0α πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν πως το λιμάνι του Πειραιά είναι κορεσμένο με παλαιές εγκαταστάσεις στον ΟΛΠ και από τις πολλές αφίξεις εμπορικών πλοίων, το δε λιμάνι της Ελευσίνας δεν έχει υποδομές και ως εκ τούτου δεν είναι σε θέση να παρέχει τέτοιες υπηρεσίες. Από τα παραπάνω προκύπτει πως στο μέλλον εκατοντάδες πλοία μηνιαίως και εκατοντάδες (ίσως και χιλιάδες) νταλίκες θα επισκέπτονται το Ιδιωτικό Λιμάνι στο Σκαραμαγκά με αποτέλεσμα να υπάρξει σοβαρός κίνδυνος να δημιουργηθεί κυκλοφοριακή ασφυξία τόσο στην θαλάσσια περιοχή όσο και στο οδικό δίκτυο.

Η εικόνα για την περιοχή μας γίνεται πιο καθαρή αλλά και απολύτως ζοφερή. Οι επιπτώσεις από την λειτουργία του ιδιωτικού λιμανιού θα είναι ανυπολόγιστες:

–           Η ευρύτερη ζώνη του Σκαραμαγκά (θάλασσα και ξηρά) επιβαρύνεται και μετατρέπεται οριστικά και αμετάκλητα σε μια καθαρά βιομηχανική και περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη περιοχή.

–           Ανατρέπονται όλα τα σχέδια και τα οράματα για την περιβαλλοντική αποκατάσταση της περιοχής και την αξιοποίηση της υπάρχουσας ακτής Σκαραμαγκά που εδώ και πολλά χρόνια κοπιάζουμε και διεκδικούμε να ξαναζωντανέψουμε.

–           Νέες τεράστιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης, φύλαξης και συντήρησης και προετοιμασίας των οχημάτων θα καλύψουν ελεύθερους χώρους των Ναυπηγείων.

Όλα αυτά σε μια περιοχή ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά και από τις πρώτες στον κατάλογο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θα επιτρέψουμε την υποβάθμιση της περιοχής και της ζωής μας; ΕΜΕΙΣ ΛΕΜΕ ΟΧΙ και επαναφέρουμε τις προτάσεις μας έτσι όπως εδώ και χρόνια έχουμε υποβάλει και έχουμε επικαιροποιήσει πρόσφατα στο πρόγραμμα του συνδυασμού μας τον Οκτώβριο του 2002:

ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ: Να επιστρέψει η παραλία στους ανθρώπους. Να γίνουν: • Έργα απορρύπανσης της θάλασσας και της παραλίας σε συνεργασία με τους άλλους δήμους της περιοχής.

–           Έργα ανάπλασης και αισθητικές παρεμβάσεις στην αιγιαλίτιδα ζώνη και αξιοποίηση της παραλίας ως τόπου αναψυχής.

–           Ενθάρρυνση δημιουργίας Ναυτικού Ομίλου για την ανάπτυξη του Ναυταθλη-τισμού.

Για τους «πολίτες σε δράση» Δημήτρης Βίτσας Χαώψ 31/07/2003

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ