του Σπύρου Θεοδωράτου, από το Άρδην τ. 43, Ιούλιος 2003
Αυτό είναι το μήνυμα της διαφημιστικής καμπάνιας της COSΜΟΤΕ για τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας. Μήνυμα που επενδύεται ηχητικά από ένα τραγούδι του ελληνικού –με έδρα την Πάτρα– μουσικού σχήματος Raining Pleasure. Άκουσμα αρκετά οικείο πλέον στο τηλεοπτικό κοινό, το ηχόχρωμα του εν λόγω τραγουδιού συνάδει άριστα με τον πυρήνα, το ΄΄μότο΄΄ της συγκεκριμένης διαφήμισης. ΄΄Είμαστε μια μεγάλη οικογένεια, ας μιλήσουμε..΄΄. Η ενορχήστρωση, οι δεύτερες φωνές, και, ασφαλώς, ο αγγλικός στίχος παραπέμπουν φυσιολογικά στην βρετανική ποπ σκηνή (brit-pop), που αποτελεί ίσως το κυρίαρχο μουσικό ρεύμα της εποχής για τις ηλικίες 20-35 (κατά προσέγγισιν). Διάθεση για ζωή, θετική σκέψη, απενοχοποίηση, εξωστρέφεια. Αυτοί ήταν και παραμένουν οι πυλώνες της pop κουλτούρας, που σήμερα απλώς έχει γίνει πιο ηλεκτρική (ή και ηλεκτρονική) και εμπεριέχει ηχητικά μία παραπάνω δόση νεανικότητας και δυναμισμού. Τι εκπροσωπούν όλα αυτά; Μα, τον φιλελευθερισμό στη μουσική. Σε μία εποχή όπου η απόλαυση του ατόμου αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα, ας προσπαθήσουμε να εξετάσουμε για μια στιγμή τα ΄΄παραλειπόμενα΄΄, τη μόδα που συνοδεύει και διαδηλώνει το συγκεκριμένο μουσικό (και όχι μόνο) κίνημα. Κόμμωση ΄΄out-of-bed΄΄, που σημειολογικά θα πει: ΄΄έχω πολλή δουλειά –τρέχω όλη μέρα– δεν προλαβαίνω ούτε να χτενίσω τα μαλιά μου΄΄. Έντονα χρώματα στα ρούχα –κόκκινα, κίτρινα, πράσινα, ανοιχτό γαλάζιο– και στυλιστικές πινελιές μπε-μπέ που αναγιγνώσκονται ως εξής: ΄΄μπορεί να μεγάλωσα απότομα, να ανέλαβα υποχρεώσεις και ήδη να βγάζω λεφτά, αλλά κατά βάθος παραμένω ένα παραπονεμένο και γκρινιάρικο μωρό΄΄. Ύφος και προφορά μπλαζέ, μισόλογα, δήθεν θλιμμένη έκφαση, χαρακτηριστικά στοιχεία που σημαίνουν:΄΄ξέρω ποιος είμαι –έχω υποφέρει πολύ στη ζωή μου– πρέπει να αποδεχτείς τους δικούς μου όρους΄΄. Πρέπον είναι να σημειωθεί στο σημείο αυτό μια κομβικού χαρακτήρα συγκυρία. Είναι τα μέσα της δεκαετίας του ’90, όταν η μέση τάξη (που στη χώρα μας παραμένει ρευστή και ΄΄αχαρτογράφητη΄΄) έρχεται σε επαφή με δύο απλά πράγματα: Την Ινδική Κάνναβη και το Ποδόσφαιρο. Χωρίς να επεκταθώ περαιτέρω, λόγω οικονομίας χώρου και μόνο, σημειώνω τα εξής: Νέοι που σπούδασαν σε χώρες της καθ’ ημάς Δύσης (κυρίως στην Αγγλία, μήτρα της ποπ κουλτούρας), δηλαδή άνθρωποι με κάποια οικονομική άνεση και καλό μορφωτικό επίπεδο, γνωρίζουν και δοκιμάζουν, σε μεγάλη πλέον κλίμακα τα χρόνια του ’90, το χασίς (και άλλα ψυχοτρόπα, που όμως είναι λιγότερο διαδεδομένα και πιο ακριβά, πχ. magic mushrooms) και ανακαλύπτουν τη σημασία της ΄΄Ελαφρότητας΄΄, σ’ αυτόν τον αβάσταχτο, ομολογουμένως, κόσμο. Μαζί με την ΄΄Ελαφρότητα΄΄ συνακολουθεί και η διαπίστωση ΄΄πόσο ωραίο είναι το ποδόσφαιρο, αυτή η τόσο παρεξηγημένη μορφή διασκέδασης΄΄, με την διαφορά οτι οι Κολόμβοι του σήμερα δεν γνωρίζουν καν την έννοια του τεχνικού off-side, και, ασφαλώς, αγνοούν την υπαρξιακή και κοινωνική διάσταση του πιο αγαπημένου σπορ των λαών. Ωστόσο, αποδέχονται ως αισθητικό τους γκουρού τον δεξιό χαφ της Manchester United, Ντέιβιντ Μπέκαμ. Σήμερα λοιπόν στην Ελλάδα, κάποιος που ζει ενεργά και αποτελεί μέρος αυτού που ακαδημαϊκά αποκαλείται ΄΄κοινωνικό γίγνεσθαι΄΄, εύκολα συναντάει μεγαλοστελέχη πολυεθνικών, διδάκτορες ξένων πανεπιστημίων (κυρίως αγγλικών), νεοανερχόμενους υπηρέτες της show-biz, ακόμη και 20άρηδες φοιτητές της Νομικής, να καπνίζουν κάνναβη ακούγοντας δυνατά Dandy Warhals και Bell&Sebastian, ή ακόμη και τους ξεθωριασμένους Blur –κάποιοι προτιμούν την ΄΄ethnic΄΄ μουσική , που δεν είναι παρά μια πιο ΄΄ώριμη΄΄ έκφανση της pop κουλτούρας, κάτι που θα αναλύσουμε άλλοτε. Αυτά συμβαίνουν την ώρα που οι ίδιοι ακριβώς άνθρωποι παρακολουθούν με κέφι τις εκπομπές όπου ο συμπαθής Πανούτσος προσπαθεί επί ματαίω να τους μυήσει στα μυστικά της μπάλας, και αστειεύονται αενάως μεταξύ τους αναπαράγοντας το χιούμορ των διαφημίσεων, των περιοδικών τύπου Nitro και του Λάκη Λαζόπουλου. Σωστή λοιπόν η διαπίστωση του Νηλ Πόστμαν, ότι ζούμε σε έναν ΄΄κόσμο που γνέφει κου-κου΄΄ και πως κυρίαρχα συστατικά της προελαύνουσας soft ιδεολογίας (παρακλάδι της οποίας αποτελεί και η pop κουλτούρα και η μουσική έκφραση αυτής), είναι η ΄΄Ελαφρότητα΄΄ και τα βασικά παράγωγά της: αποπολιτικοποίηση και παθητικότητα. Αυτές είναι οι δύο ύπουλες ιδιότητες που παραμονεύουν όταν τρέφεται κανείς με την ψευδαίσθηση οτι.. ΄΄Είμαστε μια μεγάλη οικογένεια…΄΄.
Αθήνα, Μάρτιος 2003