από το Άρδην τ. 43, Ιούλιος 2003
Η “Αυτοκρατορία” των Νέγκρι και Χαρτ αποτέλεσε ένα βιβλίο που συζητήθηκε πάρα πολύ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δεδομένου ότι προεβλήθη ιδιαίτερα από τον παγκόσμιο πολιτιστικό μηχανισμό της υπαρκτής “Αυτοκρατορίας”. Το βιβλίο εκδόθηκε το 2000 από την Harvard University Press, προβλήθηκε από τους Times, τη Monde, το Time, τον Observer, τον Economist, τηλεοράσεις και τωκ σώου, έτσι ώστε να γίνει ένα είδος παγκόσμιου μπεστ-σέλλερ που, αν δεν έφτασε το “Τέλος της Ιστορίας” του Φουκουγιάμα, μπορεί άνετα να συγκριθεί μαζί του και ο τίτλος του μεταβλήθηκε σε προμετωπίδα εκδηλώσεων και σύνθημα. Όμως η απήχηση του βιβλίου δεν περιορίστηκε στους κύκλους των νέο-φιλελευθέρων και της κατεστημένης διανόησης. Δεδομένης της φήμης του Τόνι Νέγκρι ως επαναστάτη και θεωρητικού, το βιβλίο προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον και των αντιπαγκοσμιοποιητικών δυνάμεων, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η έκδοσή του και στην Ελλάδα [Michael Hardt-Antonio Negri, Αυτοκρατορία, εκδόσεις Scripta, Αθήνα 2002] κινητοποίησε το ενδιαφέρον ενός σημαντικού αριθμού αναγνωστών που –παρά τη δυσκολία και το μέγεθος του βιβλίου, που ξεπερνάει τις 600 σελίδες– το αγόρασαν, και μοιάζει να διευρύνεται η συζήτηση με αφορμή το βιβλίο.
Η έκπληξη όσων αναγνωστών κατόρθωσαν να το ολοκληρώσουν (παρά ορισμένα μεταφραστικά προβλήματα) ήταν όντως μεγάλη. Η Αυτοκρατορία των Νέγκρι και Χαρτ δεν αποτελεί μία κριτική της υπαρκτής Αυτοκρατορικής Νέας Τάξης που με επίκεντρο τις ΗΠΑ εγκαθιδρύεται στον Πλανήτη, αλλά μια “Εισαγωγή στην Παγκοσμιοποίηση”, η οποία προσπαθεί να μας πείσει πως ζούμε στον τελειότερο δυνατό κόσμο και πως οποιαδήποτε έξοδος από την “Αυτοκρατορία” και η αναφορά σε ιδιαίτερες ταυτότητες, έθνη, θρησκείες, πολιτισμούς, είναι μία φενάκη. Μέσα στην “Αυτοκρατορία” θα πρέπει να ζήσουμε και “να παλέψουμε”.
Ένα τέτοιο “μανιφέστο” της παγκοσμιοποίησης έγινε ασμένως δεκτό από εκείνες τις δυνάμεις που προσπαθούν να μας πείσουν πως δεν υπάρχει καμία διέξοδος από αυτήν. Είτε πρόκειται για τον Στέλιο Ράμφο, ο οποίος μοιάζει να έχει ως άμεση πηγή έμπνευσής του το βιβλίο των Νέγκρι και Χαρτ, είτε –κυρίως– αυτό το τμήμα της Αριστεράς που θέλει να μεταβάλει το αντιπαγκοσμιοποιητικό κίνημα σε μια ανώδυνη συνηγορία υπέρ της “καλής” παγκοσμιοποίησης. Ήδη ο Νέγκρι αποτέλεσε έναν από τους κεντρικούς ομιλητές στις εκδηλώσεις που οργάνωσε το “Ελληνικό Κοινωνικό Φόρουμ” στη Θεσσαλονίκη στις 19-21 Ιουνίου, όπου και πάλι υποστήριξε μια αντίληψη υπέρ της παγκοσμιοποίησης. στον Βόλο οργανώθηκε από το τμήμα Ιστορίας του Πανεπιστημίου, στις 27-29 Ιουνίου, συνέδριο με τον τίτλο “Παλαιές και νέες Αυτοκρατορίες”, –με χορηγούς, μεταξύ άλλων, το ίδρυμα Κόκκαλη, την Ευρωπαϊκή Ένωση κλπ– με άμεση αναφορά και στην “αυτοκρατορική αντίληψη” των Νέγκρι και Χαρτ. Ο Τόνι Νέγκρι ο οποίος, στο παρελθόν, με τον “εργατισμό” του και την εξεγερσιακή του αντίληψη, αποτελούσε βδέλυγμα για την τακτοποιημένη και παγκοσμιοποιητική Αριστερά και τα βιβλία του (που είχαν εκδοθεί στη δεκαετία του 1980, από τις “Εναλλακτικές Εκδόσεις” και τον Γ. Καραμπελιά), θάβονταν συστηματικά, σήμερα εκθειάζεται ως “μεγάλος θεωρητικός” και προβάλλεται στα κυριακάτικα ένθετα και “μαγκαζίνο” του Βήματος, της Ελευθεροτυπίας, κλπ.
Αυτή λοιπόν η καταπληκτική συναίνεση “Δεξιάς” και “Αριστεράς” μας υποχρεώνει σε μια εκτεταμένη ενασχόληση με αυτό το βιβλίο. η αποδόμηση της νεγκρικής “Αυτοκρατορίας” συνιστά μια αυθεντική και συστηματική κριτική της υπαρκτής αυτοκρατορίας και όλων των σχετικών απόψεων που κυκλοφορούν και στην Ελλάδα. Γι’ αυτό και το αφιέρωμα που ακολουθεί δεν πρέπει να θεωρηθεί ως μια εκτεταμένη βιβλιοκριτική, αλλά ως μία μαχητική πολεμική κατά της παγκοσμιοποίησης και της υπαρκτής “Αυτοκρατορίας ”. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τρία εκτεταμένα κείμενα που γράφτηκαν για το αφιέρωμα, –του Γιώργου Ρακκά, Μερικές σκέψεις επάνω στην “Αυτοκρατορία”, του Θεόδωρου Ντρίνια, Μια αναγκαία πλην νεφελώδης αυτοκρατορία, του Γιώργου Καραμπελιά, Αμφισβητώντας την “Αυτοκρατορία” –το οποίο δημοσιεύεται σε δύο μέρη, Α΄ Μια αντιρομαντική ουτοπία, και Β΄ Η μοιραία έλξη του Αμερικανισμού– και δύο αποσπάσματα κειμένων του Ιταλού θεωρητικού Κονστάντζο Πρέβε και του Αμερικανού Τζων Μπέλαμυ Φόστερ.