του J. B. Foster, από το Άρδην τ. 43, Ιούλιος 2003
Ένα νέο βιβλίο του Μάικλ Χαρτ [Michael Hardt] και του Αντόνιο Νέγκρι [Antonio Negri], με τον τίτλο Αυτοκρατορία [Empire], χρησιμεύει ως παράδειγμα μιας εντεινόμενης μόδας στον χώρο της αριστεράς όσον αφορά την παγκοσμιοποίηση – μιας μόδας εξίσου θελκτικής για τους κύκλους της εξουσίας, αν κρίνουμε από την προσοχή που της δίνουν τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Το βιβλίο αυτό, που εκδόθηκε πέρυσι από την Harvard University Press, επαινέθηκε αφειδώς από φορείς όπως οι Τάιμς της Νέας Υόρκης [The New York Times], το περιοδικό Τάιμ [Time] και ο Ομπζέρβερ του Λονδίνου [London Observer]. Αποτέλεσμα της έκδοσης αυτού του βιβλίου ήταν να εμφανιστεί ο Χαρτ προσκεκλημένος στην εκπομπή του Τσάρλι Ρόουζ [Charlie Rose] και να γραφτεί ένα κύριο άρθρο στους Τάιμς της Νέας Υόρκης. Η θέση του βιβλίου είναι ότι η αγορά παγκοσμιοποιείται υπό την επιρροή της επανάστασης της πληροφορικής και ξεπερνά την ικανότητα των εθνικών κρατών να την επηρεάζουν. Η κυριαρχία των εθνικών κρατών χάνεται και την αντικαθιστά η μόλις αναδυόμενη παγκόσμια κυριαρχία ή “Αυτοκρατορία”, που προκύπτει από τη συγχώνευση μιας “σειράς εθνικών και υπερεθνικών οργανισμών ενωμένων κάτω από μία μόνη λογική εξουσίας”, χωρίς καμία ξεκάθαρη διεθνή ιεραρχία (σ. xii).
Ο χώρος δεν μου επιτρέπει να ασχοληθώ με κάθε πλευρά αυτού του επιχειρήματος εδώ. Αντί γι’ αυτό, θα σχολιάσω ένα μόνο θέμα: την υποτιθέμενη εξαφάνιση του ιμπεριαλισμού. Ο όρος “Αυτοκρατορία”, στην ανάλυση των Χαρτ και Νέγκρι, δεν αναφέρεται στην ιμπεριαλιστική καταδυνάστευση της περιφέρειας από το κέντρο, αλλά σε μία συνολική οντότητα που δεν αναγνωρίζει εδαφικά όρια ή σύνορα έξω από τον εαυτό της. Στις δόξες του, ο “ιμπεριαλισμός”, διατείνονται, “ήταν στην πραγματικότητα μία επέκταση της κυριαρχίας των ευρωπαϊκών εθνικών κρατών πέρα από τα σύνορα τους” (σ. xii). Ο ιμπεριαλισμός ή η αποικιοκρατία υπ’ αυτήν την έννοια έχουν πλέον πεθάνει. Αλλά ο Χαρτ με τον Νέγκρι επίσης αναγγέλλουν τον θάνατο της νέας αποικιοκρατίας: της οικονομικής κυριαρχίας και εκμετάλλευσης από τις βιομηχανικές δυνάμεις χωρίς άμεσο πολιτικό έλεγχο. Οι συγγραφείς επιμένουν ότι κάθε μορφή ιμπεριαλισμού, εφόσον παρεμποδίζει την ομογενοποιητική δύναμη της παγκόσμιας αγοράς, είναι καταδικασμένη από την ίδια την αγορά. Έτσι η αυτοκρατορία είναι και “μεταποικιοκρατική και μεταϊμπεριαλιστική” (σ. 9). “Ο ιμπεριαλισμός”, μας λένε, “είναι ένας μηχανισμός παγκόσμιας διαστρωμάτωσης, που κατευθύνει, κωδικοποιεί και ορίζει εδαφικά τη ροή του κεφαλαίου, μπλοκάροντας κάποιες ροές και διευκολύνοντας άλλες. Αντίθετα, η παγκόσμια αγορά απαιτεί έναν ομαλό χώρο μη κωδικοποιημένης ροής, χωρίς καθορισμένη εδαφική βάση… ο ιμπεριαλισμός θα ήταν ο θάνατος του κεφαλαίου αν δεν είχε ξεπεραστεί. Η ολοκληρωτική πραγματοποίηση της παγκόσμιας αγοράς σημαίνει αναγκαστικά το τέλος του ιμπεριαλισμού” (σ. 333).
Έννοιες, όπως κέντρο και περιφέρεια, υποστηρίζουν οι συγγραφείς, έχουν τώρα σχεδόν αχρηστευτεί. “Με την αποκέντρωση της παραγωγής και την ενοποίηση της παγκόσμιας αγοράς, οι διεθνείς διαχωρισμοί και η ροή της εργασίας και του κεφαλαίου έσπασαν και πολλαπλασιάστηκαν τόσο, ώστε δεν είναι πλέον δυνατό να οριοθετήσει κανείς μεγάλες γεωγραφικές ζώνες ως κέντρο και περιφέρεια, Βορρά και Νότο”. Δεν υπάρχει “διαφορά φύσης” μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Βραζιλίας, της Βρετανίας και της Ινδίας, “μόνο διαφορές επιπέδου” (σ. 335).1
Έχει επίσης εκλείψει και η ιδέα ότι ο ιμπεριαλισμός των ΗΠΑ αποτελεί μία κεντρική δύναμη του σημερινού κόσμου.. . “Οι Ηνωμένες Πολιτείες”, γράφουν, “δεν μπορούν, και βέβαια καμία χώρα δεν μπορεί σήμερα να αποτελέσει το κέντρο ενός ιμπεριαλιστικού σχεδίου. Ο ιμπεριαλισμός τελείωσε. Κανένα έθνος δε θα γίνει παγκόσμιος ηγέτης όπως ήταν τα νεότερα ευρωπαϊκά έθνη”, (σσ. xii-xiv). “Μπορούμε να θεωρήσουμε”, δηλώνουν οι Χαρτ και Νέγκρι, “ότι ο Πόλεμος του Βιετνάμ αποτελεί την τελική στιγμή της ιμπεριαλιστικής τάσης και συνεπώς το μεταβατικό σημείο προς ένα νέο Συνταγματικό καθεστώς” (σσ. 178-79). Αυτή τη μετάβαση σε ένα νέο παγκόσμιο συνταγματικό καθεστώς σημαδεύει ο Πόλεμος του Κόλπου, κατά τον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες εμφανίστηκαν ως “η μόνη δύναμη ικανή να χειριστεί τη διεθνή δικαιοσύνη, όχι ως λειτουργία των δικών της εθνικών κινήτρων αλλά εν ονόματι του παγκόσμιου δικαίου… Η παγκόσμια αστυνομία των ΗΠΑ δεν δρα προς όφελος του ιμπεριαλισμού αλλά προς όφελος της αυτοκρατορίας [δηλαδή, προς όφελος της Αυτοκρατορίας χωρίς εδαφική βάση]. Με αυτήν την έννοια, ο Πόλεμος του Κόλπου πράγματι, όπως ισχυρίστηκε ο Τζωρτζ Μπους, έδωσε το έναυσμα για τη γέννηση μιας νέας παγκόσμιας τάξης” (σ. 180).
Η Αυτοκρατορία –όνομα που δίνουν σε αυτήν τη νέα παγκόσμια τάξη– είναι προϊόν του αγώνα για κυριαρχία και συνταγματικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, σε μια εποχή όπου έχει γίνει εφικτός ένας νέος παγκόσμιος Τζεφερσονιανισμός – η επέκταση της συνταγματικής μορφής των ΗΠΑ στην παγκόσμια σφαίρα. Οι συγγραφείς μας αντιτίθενται στους τοπικούς αγώνες εναντίον της Αυτοκρατορίας, επειδή πιστεύουν ότι ο αγώνας τώρα γίνεται απλά για τη μορφή που θα πάρει η παγκοσμιοποίηση –και την έκταση στην οποία η Αυτοκρατορία θα πραγματοποιήσει την υπόσχεσή της να φέρει σε πέρας την “παγκόσμια επέκταση του εσωτερικού συνταγματικού σχεδίου των ΗΠΑ” (σ. 182). Η επιχειρηματολογία τους υποστηρίζει τις προσπάθειες “των πολλών εναντίον της Αυτοκρατορίας” –δηλαδή, τον αγώνα των πολλών να γίνουν αυτόνομο πολιτικό υποκείμενο– επιμένουν ωστόσο πως οι προσπάθειες αυτές είναι δυνατόν να γίνουν μόνο εντός “των οντολογικών συνθηκών που παρουσιάζει η Αυτοκρατορία” (σ. 407).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
- Οι Χαρτ και Νέγκρι αναφέρονται στο έργο του Σαμίρ Αμίν, ιδιαίτερα στην Αυτοκρατορία του Χάους [Amir Samin, Empire of Chaos (Monthly Review Press)], ως την κύρια εναλλακτική άποψη αντί της δικής τους για τον ιμπεριαλισμό/αυτοκρατορία _ μια άποψη που διαφέρει πολύ στο θέμα του κέντρου/περιφέρειας. Βλέπε Hardt και Negri, Empire (σσ. 9, 14, 334, 467).
*Απόσπασμα από την εισαγωγή του συγγραφέα στο βιβλίο του Ίστβαν Μεσάρος, Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα, εκδόσεις Προσκήνιο, Αθήνα