του Γ. Καραμπελιά, από το Άρδην τ. 43, Ιούλιος 2003
Οι κοινοί θνητοί όταν αναφέρονται σήμερα σε «Αυτοκρατορία» εννοούν το imperium της νέας παγκόσμιας τάξης που έχει ως επίκεντρο τις ΗΠΑ και εξικνείται στα πέρατα του πλανήτη. Και ίσως την ανάλυση αυτών των μηχανισμών περίμεναν πολλοί αναγνώστες από το βιβλίο των Νέγκρι και Χαρτ «Αυτοκρατορία», δεδομένης μάλιστα της φήμης του Αντόνιο Νέγκρι, ενός παγκόσμιας φήμης θεωρητικού και ακτιβιστή της «αμφισβήτησης». Ωστόσο, οι Νέγκρι και Χαρτ μας προειδοποιούν ότι δεν αναφέρονται σε μια αυτοκρατορία που διαθέτει κάποιο «υποστατό και εδαφικά προσδιορίσιμο κέντρο» αλλά στην περιγραφή μιας νέας δικτυακής παγκοσμιότητας η οποία αποτελεί, εν τέλει, και την ελπίδα για την οικοδόμηση ενός καλύτερου κόσμου:
Πρώτα απ’ όλα, η επερχόμενη Αυτοκρατορία δεν είναι αμερικανική και οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν αποτελούν το κέντρο της. Η θεμελιακή αρχή της Αυτοκρατορίας[ ] είναι ότι η εξουσία της δεν έχει κάποιο υποστατό και εδαφικά προσδιορίσιμο πεδίο ή κέντρο. Η αυτοκρατορική εξουσία κατανέμεται σε δίκτυα, διαμέσου ευκίνητων και αρθρωτών μηχανισμών προστάγματος. [ ] Οι Ηνωμένες Πολιτείες ασφαλώς κατέχουν προνομιακή θέση στις παγκόσμιες κατατμήσεις και ιεραρχίες της Αυτοκρατορίας. Ωστόσο, καθώς οι εξουσίες και τα σύνορα των εθνικών κρατών καταρρέουν, οι διαφορές μεταξύ των εθνικών εδαφών σχετικοποιούνται ολοένα και πιο πολύ. Δεν πρόκειται πλέον για διαφορές φύσεως (όπως συνέβαινε, λόγου χάριν, με τις διαφορές μεταξύ του εδάφους της μητρόπολης και του εδάφους της αποικίας), αλλά για διαφορές βαθμού.
[ ] Εδώ ακριβώς επανεμφανίζεται η ιδέα της Αυτοκρατορίας, όχι ως εδάφους, όχι στις καθορισμένες χωροχρονικές της διαστάσεις, και όχι από την άποψη ενός λαού και της ιστορίας του, αλλά μάλλον απλώς ως ο ιστός μιας οντολογικής ανθρώπινης διάστασης η οποία τείνει να γίνει οικουμενική.1
Σύμφωνα με αυτή την παραδοχή, η αυτοκρατορία καλύπτει ολόκληρο τον πλανήτη με «δικτυακό» τρόπο και αφορά μια «οντολογική ανθρώπινη διάσταση». Για τους Νέγκρι και Χαρτ δεν πρόκειται λοιπόν για μια αυτοκρατορία μιας συγκεκριμένης χώρας, ούτε καν ολόκληρης της Δύσης, αλλά για ένα νέο κοινωνικό στάδιο, μετά τον ιμπεριαλισμό, το οποίο αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν στις βασικές διαγραμματικές του αρχές. Το ιμπεριαλιστικό στάδιο, καθώς και οι ανταγωνισμοί εθνών και κρατών βρίσκονται πλέον στο παρελθόν και έχουμε εισέλθει σε μια νέα εποχή –υπερ-ιμπεριαλιστικό θα το έλεγε ο Κάουτσκυ– όπου οι ανταγωνισμοί υποχωρούν έναντι της δικτυακής συνεργασίας και εγκαθιδρύεται μια διαρκής ειρήνη που διακόπτεται μόνον από «αστυνομικού τύπου» ενέργειες της αυτοκρατορίας, στον Κόλπο, τη Γιουγκοσλαβία, κ.λπ. [το βιβλίο έχει γραφτεί πριν την 11η Σεπτεμβρίου του 2001].
Ωστόσο, σε κραυγαλέα αντίφαση με αυτή την άσαρκη εκδοχή μιας αυτοκρατορίας χωρίς κέντρο, ολόκληρο το θεωρητικό σχήμα των Νέγκρι και Χαρτ θεμελιώνεται ακριβώς στην ιδιαιτερότητα της Αμερικής. Πρόκειται για μια χώρα που συγκροτήθηκε εξ αρχής ως «ανοικτή» κοινωνία, και σε «αυτοκρατορικά» μεταεθνικά πλαίσια, η οποία διευρύνει διαρκώς τα σύνορά της – και εξ αυτού ακριβώς αποτέλεσε τον θεμέλιο τόπο της «νεγκριανής» αυτοκρατορίας. Οι Νέγκρι και Χαρτ, όταν θέλουν να περιγράψουν συγκεκριμένα τη γένεση της αυτοκρατορίας, αναφέρονται δια μακρών στην αμερικανική εμπειρία και συνεχίζοντας στην κατεύθυνση του Τοκβίλ, όχι απλώς βλέπουν στις ΗΠΑ την αυθεντική κοιτίδα της δημοκρατίας, αλλά με κάποια «μικρή» προέκταση (sic) ίσως και μιας εναλλακτικής κοινωνικής πρότασης. Θα προσπαθήσουμε λοιπόν μέσα από τα ίδια τα κείμενα των συγγραφέων να δείξουμε πως και οι ίδιοι αναφέρονται εν τέλει στην ίδια Αυτοκρατορία στην οποία αναφερόμαστε και οι υπόλοιποι, την αμερικανική, μόνο που την επιφορτίζουν με μια παγκόσμια αποστολή και λειτουργία. Όχι απλώς, λοιπόν, η «Αυτοκρατορία» έχει ως επίκεντρο τις ΗΠΑ αλλά η ίδια η ιστορία της ανάπτυξής της είναι η ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών:
[ ]…η αμερικανική έννοια της κυριαρχίας δεν συνίσταται στη ρύθμιση του πλήθους αλλά προκύπτει μάλλον ως αποτέλεσμα των παραγωγικών συνεργιών του πλήθους. Η ουμανιστική επανάσταση της Αναγέννησης και οι συνακόλουθες εμπειρίες του σχισματικού Προτεσταντισμού ανέπτυξαν αυτή την ιδέα της παραγωγικότητας. Ακολουθώντας τις κατευθύνσεις της προτεσταντικής ηθικής, θα έλεγε κανείς ότι μόνο η παραγωγική δύναμη του πλήθους καταδεικνύει την ύπαρξη του θεού και την επί γης παρουσία του θείου. Η εξουσία δεν είναι κάτι που μας διαφεντεύει άνωθεν, αλλά κάτι που εμείς μπορούμε να το δημιουργήσουμε. Η αμερικανική Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας αποθεώνει τη νέα ιδέα της εξουσίας με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια. Η χειραφέτηση της ανθρωπότητας από κάθε υπερβατική εξουσία θεμελιώνεται στη δύναμη του πλήθους να οικοδομεί τους δικούς του πολιτικούς θεσμούς και να συγκροτεί κοινωνία.2
Και για να μη μείνει καμία αμφιβολία ως προς την «εθνικότητα» της Αυτοκρατορίας παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς:
Η υλοποίηση της αυτοκρατορικής έννοιας της κυριαρχίας συνιστά μια μακροχρόνια διαδικασία η οποία εξελίχθηκε μέσα από τις διάφορες φάσεις της πολιτειακής ιστορίας των ΗΠΑ.
Οι ΗΠΑ είναι ο χώρος όπου όχι απλώς έχει πραγματοποιηθεί η χειραφέτηση του «πλήθους» αλλά και η θεμελίωση της κυριαρχίας ερείδεται πάνω στις «παραγωγικές συνέργιές» του. Αν όντως στις ΗΠΑ η κυριαρχία δεν διαμεσολαβείται από το κράτος, ούτε παρεμποδίζεται από οποιαδήποτε «προκαπιταλιστική» παράδοση, αυτό συμβαίνει διότι απετέλεσαν μια «καθαρή» μορφή της καπιταλιστικής κυριαρχίας, η οποία θεμελιώνεται στην απόλυτη λογική της ισχύος και του χρήματος. Οι συγγραφείς αποσιωπούν πως αυτή η κοινωνία, που έχει απελευθερωθεί από κάθε υπερβατική εξουσία, εγκαθίδρυσε μια νέα πανίσχυρη εξουσία, εκείνη του δολαρίου, που στην προτεσταντική ταύτιση με το θείο –την οποία επισημαίνουν οι Νέγκρι και Χαρτ– θα μπορέσει να εκδιπλωθεί χωρίς κανένα εμπόδιο, να εξοντώσει τους Ινδιάνους και να κρατήσει δούλους τους μαύρους μέχρι το 1867. Είναι αυτή η αδιαμεσολάβητη ισχύς η οποία θα διογκώσει τη βία στο εσωτερικό της κοινωνίας –από τους ιδιωτικούς στρατούς των βιομηχάνων έως τον Αλ Καπόνε– και θα επιτρέψει την Χιροσίμα και το Ναγκασάκι στο εξωτερικό.
[ ] Το τρίτο χαρακτηριστικό αυτής της έννοιας της κυριαρχίας είναι η τάση για ένα ανοιχτό, επεκτατικό σχέδιο που θα λειτουργεί σε απεριόριστο πεδίο. [ ] Η αρχή της επέκτασης αντιμάχεται διαρκώς τις δυνάμεις της νομιμοποίησης και του ελέγχου.
Είναι εκπληκτικό το πόσο μοιάζει αυτό το αμερικανικό πείραμα με την αρχαία πολιτειακή εμπειρία, και ιδιαίτερα με την πολιτική θεωρία που άντλησε έμπνευση από την αρχαία Ρώμη! [ ] Πρέπει να διακρίνουμε αυτή τη δημοκρατική επεκτατική τάση [ ] από άλλες, καθαρά επεκτατικές και ιμπεριαλιστικές μορφές επέκτασης. [ ] Με άλλα λόγια, όταν επεκτείνεται, αυτή η νέα κυριαρχία δεν προσαρτά ούτε καταστρέφει τις ξένες δυνάμεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπη, αλλά αντίθετα επιχειρεί ένα άνοιγμα προς αυτές και τις περικλείει στο δίκτυο. Αυτό που διευρύνεται είναι η βάση της συναίνεσης [ ]. Ακριβώς λόγω αυτής της επεκτατικής της τάσης, η νέα έννοια της κυριαρχίας είναι βαθιά ρεφορμιστική. Μπορούμε τώρα να διακρίνουμε σαφώς την επεκτατική τάση της δημοκρατικής πολιτείας από τον επεκτατισμό των υπερβατικών ηγεμόνων –ή, επειδή περί αυτού κυρίως πρόκειται, από τον επεκτατισμό των εθνικών κρατών της νεωτερικότητας. Η ιδέα της κυριαρχίας ως μιας εξουσίας η οποία επεκτείνεται σε δίκτυα ισορροπεί στον αρμό που συνδέει την αρχή μιας δημοκρατικής πολιτείας με την ιδέα της Αυτοκρατορίας. [ ] Αυτή η αυτοκρατορική επέκταση δεν έχει καμιά σχέση με τον ιμπεριαλισμό, ούτε με εκείνους τους κρατικούς οργανισμούς που έχουν σχεδιαστεί για κατάκτηση, διαρπαγή, γενοκτονία, αποικισμό και υποδούλωση. Σε αντίθεση με τέτοιου είδους ιμπεριαλιστικές συμπεριφορές, η Αυτοκρατορία επεκτείνει και εδραιώνει το μοντέλο της δικτυακής εξουσίας. [ ]Ίσως το βασικότερο χαρακτηριστικό της αυτοκρατορικής κυριαρχίας είναι ότι ο χώρος της είναι πάντοτε ανοιχτός. [ ]3
Έτσι το αρχέτυπο του ιμπεριαλισμού, η Ρώμη, –το οποίο απελπισμένα προσπαθούν να προσεγγίσουν ο Μπους και ο Γούλφοβιτς– καθώς και το σύγχρονο αμερικανικό imperium, ανακηρύσσονται σε πρότυπα μιας «δημοκρατικής επεκτατικής τάσης» η οποία διακρίνεται από τις «ιμπεριαλιστικές μορφές επέκτασης». Και όμως, η «ρεφορμιστική» Ρώμη κατέστρεψε πρώτα όλες τις αντίπαλες δυνάμεις στη λεκάνη της Μεσογείου, μέχρι τα Βρετανικά νησιά, πραγματοποίησε την πλέον συστηματική ιμπεριαλιστική επέκταση της ιστορίας για πάνω από τετρακόσια χρόνια, μέχρι την εποχή του Αυγούστου τουλάχιστον, και μόνο αφού είχε καταλάβει ολόκληρη την οικουμένη του «μεσογειακού» αρχαίου κόσμου μπόρεσε να εγκαθιδρύσει στη συνέχεια την pax romana. Όσο για τις ΗΠΑ, αφού πρώτα εξόντωσαν τους Ινδιάνους και διεξήγαγαν επεκτατικούς πολέμους εναντίον του μοναδικού τους γείτονα, του Μεξικού, επεκτάθηκαν με πολέμους στον Ειρηνικό και την Καραϊβική, εναντίον της Ισπανίας και της Ιαπωνίας. όσο δε για γενοκτονίες έχουν διαπράξει μία από τη μεγαλύτερες της ιστορίας με την εξόντωση δέκα ή είκοσι εκατομμυρίων Ινδιάνων και μάλιστα από της συστάσεώς τους, γενετικά θα μπορούσαμε να πούμε. Ωστόσο, για τους συγγραφείς, η «Αυτοκρατορία» «δεν έχει καμιά σχέση με τον ιμπεριαλισμό, ούτε με εκείνους τους κρατικούς οργανισμούς που έχουν σχεδιαστεί για κατάκτηση, διαρπαγή, γενοκτονία, αποικισμό και υποδούλωση»! Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη γενεαλογία της αυτοκρατορίας και την αντίληψη των συγγραφέων έχει και η ιδιότυπη –«αυτοκρατορική» άραγε;– σχέση την Αμερικανών με τη φύση την οποία θεωρούν ένα «διαπερατό αντικείμενο».
Ένα απεριόριστο έδαφος ανοίγεται στην επιθυμία της ανθρωπότητας, η οποία μπορεί έτσι να αποφύγει την κρίση που γεννά η σχέση μεταξύ αρετής και τύχης που είχε στήσει ενέδρα στη δημοκρατική επανάσταση της Ευρώπης και ήταν υπεύθυνη για τον εκτροχιασμό της. Σύμφωνα με τη σκοπιά των αρτιγέννητων Ηνωμένων Πολιτειών, τα εμπόδια στην ανθρώπινη εξέλιξη τίθενται από τη φύση –και η φύση δεν εμφανίζει ανυπέρβλητους ανταγωνισμούς ή παγιωμένες κοινωνικές σχέσεις. Είναι ένα πεδίο πρόσφορο για μετασχηματισμό και διάσχιση.4
Αυτή η «ελευθερία» των Αμερικανών έναντι της φύσεως, –την οποία τόσο θαυμάζει και ο Στ. Ράμφος– συστατικό στοιχείο της Αυτοκρατορίας, έχει οδηγήσει σε ένα «αμερικανικό μοντέλο» διαχείρισης του πλανήτη που έχει επισωρεύσει μείζονες οικολογικές καταστροφές [ακόμα και σήμερα, οι Αμερικανοί συνεχίζουν να καταναλώνουν σχεδόν τριπλάσια ενέργεια από τους Γάλλους π.χ., με ανάλογο βιοτικό επίπεδο]. Το γεγονός πως αυτή η στάση έχει ιστορικούς λόγους –η φύση έμοιαζε απεριόριστη για τους Αμερικανούς αποίκους, όπως εν μέρει συνέβη και στις απέραντες ρωσικές πεδιάδες– δεν αναιρεί το ότι έχει σφραγίσει την αμερικανική νοοτροπία με μια λογική κυριαρχίας και καταστροφής της φύσης που ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Πρόκειται για μία νοοτροπία όχι μετανεωτερική, όπως ισχυρίζονται οι Χαρτ και Νέγκρι, αλλά στην πραγματικότητα υπερνεωτερική, που οδηγεί στον παροξυσμό την καρτεσιανή αρχή της «κυριαρχίας και της κατοχής της φύσης». Και αυτή η υπερνεωτερική παρέκκλιση σημαδεύει στο σύνολό της την αμερικανική αντίληψη. Εδώ τα πάντα οδηγούνται στην ακραία συνέπειά τους, η κυριαρχία του εμπορεύματος, η ατομικοποίηση, η εργαλειακή αντίληψη, κ.ο.κ. Θα λέγαμε πως η Αμερική είναι ακριβώς η μετατροπή του διαφωτισμού σε εργαλειακό διαφωτισμό και η απώτατη εκδοχή της νεωτερικότητας. Έτσι τα οικολογικά προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται με μια διαφορετική διαχείριση της φύσης αλλά με επίταση των τεχνολογικών μετασχηματισμών. Το διατροφικό ζήτημα αντιμετωπίζεται με τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα και όχι με την αλλαγή του διατροφικού μοντέλου και την οικολογική γεωργία… Τα κοινωνικά και ανθρωπολογικά προβλήματα που γεννάει η αποξένωση, με χάπια, ναρκωτικά και ψυχοθεραπευτές και όχι κοινωνικούς μετασχηματισμούς και, ακόμα παραπέρα, με τον διαφαινόμενο μετάνθρωπο. Σε κάθε πρόβλημα της φύσης –και του ανθρώπου– υπάρχει μια υπερ-τεχνολογική απάντηση. Αντίθετα, μια αυθεντικά μετανεωτερική αντίληψη θα έσπαγε το μοντέλο της άλογης καταστροφής της φύσης και του τεχνολογικού φασισμού και θα προσπαθούσε να χρησιμοποιήσει εξελιγμένες τεχνολογίες συμβιωτικές με τη φύση και προπαντός να μετασχηματίσει το σύστημα των αναγκών και του μοντέλου ανάπτυξης. Στον σημερινό υπερφορτωμένο και περιβαλλοντικά ασθενή πλανήτη μας, μόνο μια οικολογική «Αυτοκρατορία» θα είχε νόημα και όχι βέβαια η πιο αντιοικολογική πρόταση της ιστορίας, δηλαδή το αμερικανικό μοντέλο. Και όμως ο Νέγκρι, που κατά βάθος συμμερίζεται αυτή την αντιοικολογική αντίληψη, πιστός στη λογική της προόδου ανακαλύπτει στις ΗΠΑ, μέσα από έναν λυρισμό που θυμίζει αμερικανικά προπαγανδιστικά φυλλάδια μόνον ελευθερία και δημοκρατία.
Ήδη στην πρώτη φάση, συνεπώς, βεβαιώνεται μια νέα αρχή κυριαρχίας, διαφορετική από την ευρωπαϊκή: η ελευθερία γίνεται κυρίαρχη και η κυριαρχία ορίζεται ως ριζικά δημοκρατική μέσα σε μια ανοιχτή και ακατάπαυστη διαδικασία επέκτασης. Το σύνορο είναι ένα σύνορο ελευθερίας. [ ] Από τις ακτές του Ατλαντικού ως εκείνες του Ειρηνικού εκτεινόταν μια περιοχή πλούτου και ελευθερίας, διαρκώς πρόσφορη για τη χάραξη νέων γραμμών διαφυγής. [ ]5
Όσο για τους Ινδιάνους, αποτελούν απλώς μία προέκταση της φύσης:
Το βορειοαμερικανικό πεδίο μπορεί να εννοηθεί ως κενό μόνον αν αγνοήσουμε ηθελημένα την ύπαρξη των αυτοχθόνων κατοίκων της Αμερικής – ή μάλλον αν τους εννοήσουμε ως ανθρώπινα όντα μιας διαφορετικής τάξεως, ως υπανθρώπους, ως μέρος του φυσικού περιβάλλοντος. Όπως ακριβώς η γη πρέπει να καθαριστεί από τα δέντρα και τις πέτρες για να καλλιεργηθεί, έτσι και το βορειοαμερικανικό πεδίο πρέπει να καθαριστεί από τους αυτόχθονες κατοίκους του. [ ]. Οι αυτόχθονες Αμερικανοί θεωρούνταν απλώς ως ένα εξαιρετικά οχληρό στοιχείο της φύσης, και εξαπολύθηκε ένας διαρκής πόλεμος με σκοπό την εκδίωξη και/ή την εξάλειψή τους. Εδώ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια αντίφαση [ ]: οι αυτόχθονες Αμερικανοί δεν μπορούσαν να ενσωματωθούν στην επεκτατική κίνηση του συνόρου ως τμήμα της συνταγματικής τάσης. έπρεπε μάλλον να τεθούν εκτός του πεδίου για να είναι δυνατόν οι χώροι του να παρουσιαστούν ως ανοιχτοί και να πραγματοποιηθεί η επέκταση.6
Θαυμάζουμε την ευγένεια και τη μετριοπάθεια αυτών των εκφράσεων. Οι Ινδιάνοι ως παιδιά της φύσης γνώρισαν την ίδια τύχη με τις… σεγκόγιες, εκχερσώθηκαν! Και το ίδιο επιχείρημα επαναλαμβάνεται διαρκώς σε όλο το βιβλίο. Η ύπαρξη των δούλων δεν ήταν «συστατική» του Αμερικανισμού, η ιμπεριαλιστική πολιτική και το big stick του Θεόδωρου Ρούζβελτ, στις αρχές του 20ού αιώνα, μια δευτερεύουσα παρέκβαση. Το ίδιο ισχύει και με την επέμβαση στο Βιετνάμ! Ωστόσο και η βρετανική αυτοκρατορία, στον κολοφώνα της ισχύος της, στον 19ο αιώνα, προσπάθησε ήδη να εγκαθιδρύσει μια «δικτυακή», με τα δεδομένα της εποχής, αυτοκρατορία, στην «οποία ο ήλιος δεν έδυε ποτέ» –την εποχή που ας μη το ξεχνάμε στις ΗΠΑ υπήρχε δουλοκτησία– στηριγμένη στο σιδηρόδρομο, το ελεύθερο εμπόριο και το ατμόπλοιο, και η οποία θα μετασχηματιστεί σε Κοινοπολιτεία όταν η ανοικτή αποικιακή περίοδος θα αρχίσει να πνέει τα λοίσθια. μια κοινοπολιτεία ανοικτή σε όλους τους υπηκόους των χωρών της. Το δικτυακό ρωμαϊκό σύστημα εδραζόταν κατ’ εξοχήν στο σύστημα των μεγάλων δρόμων που ένωναν το σύνολο της Αυτοκρατορίας και έπρεπε να περάσουν αιώνες –έως τον Καρακάλα– για να γενικευτεί η ρωμαϊκή υπηκοότητα. Η Αυτοκρατορία των ΗΠΑ στηρίζεται στο ελεύθερο εμπόριο, την επικοινωνιακή δικτύωση, τη στρατιωτική υπεροπλία, ενώ χρησιμοποίησε την τεράστια ευκαιρία που απέκτησε μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ για να αποκτήσει χαρακτηριστικά μονοκρατορίας που, έστω για μερικά χρόνια, θα προσομοιάζει με εκείνη της Ρώμης, δηλαδή την έλλειψη αντιπάλου. Ωστόσο αυτή η ευτυχισμένη εποχή κράτησε μόλις δέκα χρόνια, τη δεκαετία του 1990. Το ελεύθερο εμπόριο αποδείχτηκε μπούμερανγκ και εκτίναξε το εξωτερικό έλλειμμα των ΗΠΑ σε δυσθεώρητα ύψη, οι ανταγωνιστές επανεμφανίζονται, –η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ρωσία, και κυρίως, μεσοπρόθεσμα, η Κίνα– φαλκιδεύεται η φενάκη της οικουμενικότητας, με την ισλαμική τρομοκρατία που μεταβάλλει την «ανοικτή» αυτοκρατορία σε μια κλειστή χώρα η οποία πρέπει να αντισταθεί με νύχια και με δόντια απέναντι στους «μουσουλμάνους». Όσο για την πολιτιστική ηγεμονία του Χόλλυγουντ, απειλείται σε όλο τον Τρίτο Κόσμο από το ινδικό «Μπόλυγουντ» και τον κινεζικό κινηματογράφο που αναδύεται. Γι’ αυτό και η αμερικανική αυτοκρατορία υποχρεώνεται να στέλνει στρατό στα πέρατα του κόσμου, να διεξάγει όλο και πιο συχνά μείζονες πολέμους, να υποβαθμίζει τους διεθνείς οργανισμούς, η λειτουργία των οποίων αποτελεί για τον Νέγκρι μία ακόμα απόδειξη για τη διαφορετική υφή της αμερικανικής αυτοκρατορίας.
Η γέννηση μια νέας τάξης
Αν αυτή υπήρξε η βορειοαμερικανική γενεαλογία της Αυτοκρατορίας, η συνέχεια δεν αφίσταται από αυτήν, αντιθέτως μάλιστα, η σημερινή «αυτοκρατορία» περιγράφεται ως συνώνυμη της Νέας Τάξης, παρά τη δειλή απόπειρα των συγγραφέων να διαφοροποιήσουν μια φανταστική «Αυτοκρατορία» από το πραγματικό υλικό της περιεχόμενο.
Κατά τα τελευταία χρόνια του ψυχρού πολέμου, οι Ηνωμένες πολιτείες «επωμίστηκαν αποκλειστικά» την ευθύνη της άσκησης μιας διεθνούς αστυνομικής εξουσίας. Ο Πόλεμος του Κόλπου ήταν η πρώτη φορά που οι Ηνωμένες Πολιτείες μπόρεσαν να ασκήσουν αυτή την εξουσία στην πλήρη μορφή της. Πράγματι, ο πόλεμος αυτός ήταν μια επιχείρηση καταστολής ελάχιστου ενδιαφέροντος, αν κρίνει κανείς από τους στόχους, τα τοπικά συμφέροντα και τις πολιτικές ιδεολογίες που διακυβεύονταν .[ ] Το Ιράκ κατηγορήθηκε ότι είχε παραβιάσει το διεθνές δίκαιο και συνεπώς έπρεπε να δικαστεί και να τιμωρηθεί. Η σπουδαιότητα του Πολέμου του Κόλπου οφείλεται μάλλον στο ότι παρουσίασε τις Ηνωμένες Πολιτείες ως τη μόνη δύναμη που ήταν ικανή να διαχειρίζεται τη διεθνή δικαιοσύνη, και τούτο όχι ως λειτουργία που εξυπηρετεί τα δικά της εθνικά κίνητρα, αλλά εν ονόματι του παγκόσμιου δικτύου. [ ] Η παγκόσμια αστυνομική δράση των ΗΠΑ δεν εξυπηρετεί ιμπεριαλιστικά συμφέροντα αλλά αυτοκρατορικά. Υπ’ αυτήν την έννοια, ο Πόλεμος του Κόλπου, όπως υποστήριξε ο Τζωρτζ Μπους, ανήγγειλε πράγματι τη γέννηση μιας νέας παγκόσμιας τάξεως.7
Οι επεμβάσεις των ΗΠΑ σε περιοχές τόσο ζωτικές γι’ αυτές χαρακτηρίζονται μάλλον ασήμαντες από την άποψη των ιδιαίτερων συμφερόντων τους. Το γεγονός πως το Ιράκ, καταλαμβάνοντας το Κουβέιτ, θα μεταβαλλόταν στον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και έθετε άμεση υποψηφιότητα για την ηγεσία του αραβικού κόσμου, ακόμα και για την κατάληψη των πετρελαιοπηγών της Σαουδικής Αραβίας, ήταν αδιάφορο για τις ΗΠΑ! Ο πόλεμος διεξήχθη «εν ονόματι του παγκόσμιου δικτύου» και μόνον δεδομένου ότι αποτελούσε ένα «ελαχίστου ενδιαφέροντος» διακύβευμα και όχι ζωτικού ενδιαφέροντος για το αμερικανικό imperium και το Ισραήλ!
Αν όντως γεννήθηκε μια νέα παγκόσμια τάξη μετά τον πόλεμο του Κόλπου, ήταν εκείνη της μονοπολικής αμερικανικής ηγεμονίας μετά το τέλος του διπολισμού, όπως όλοι γνωρίζουμε. Όσο για την ιδεολογική επίφαση του οικουμενισμού και της παγκοσμιοποίησης με την οποία επενδύθηκε η απόπειρα των ΗΠΑ να δημιουργήσουν μια παγκόσμια εξουσία, καθόλου δεν μειώνει την ιμπεριαλιστική υφή του εγχειρήματος, αλλά αντιθέτως σηματοδοτεί μια νέα «υπερ-ιμπεριαλιστική» εκστρατεία. Η αυτοκρατορία είναι ο υπερ-ιμπεριαλισμός και όχι βέβαια ο μετα-ιμπεριαλισμός των συγγραφέων.
Για να στηριχτεί όμως η ιδεολογική νομιμοποίηση των Αμερικανών χρειαζόταν και την «παραγωγή διεθνών δικαϊκών προτύπων»:
Η νομιμοποίηση της αυτοκρατορικής τάξεως δεν μπορεί εντούτοις να στηριχτεί στην απλή αποτελεσματικότητα της νομικής κύρωσης και της στρατιωτικής ισχύος που καθιστά δυνατή την επιβολή της. Πρέπει να αναπτυχθεί μέσα από την παραγωγή διεθνών δικαΐκών προτύπων [ ].
Με το τέλος του ψυχρού πολέμου, οι Ηνωμένες Πολιτείες κλήθηκαν να αναλάβουν το ρόλο αυτού που θα διασφαλίσει και θα προσδώσει δικαϊκή αποτελεσματικότητα στη σύνθετη διαδικασία του σχηματισμού ενός νέου υπερεθνικού δικαίου. [ ] Σήμερα οι διεθνείς οργανισμοί (τα Ηνωμένα Έθνη, οι διεθνείς νομισματικοί οργανισμοί, ακόμη και οι ανθρωπιστικές οργανώσεις) ζητούν από τις Ηνωμένες Πολιτείες να αναλάβουν τον ηγετικό ρόλο σε μια νέα παγκόσμια τάξη. [ ] Ακόμη κι αν οι ΗΠΑ δεν επιθυμούσαν να επέμβουν, ο στρατός τους θα έπρεπε να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις εν ονόματι της ειρήνης και της τάξεως.[ ]
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που εξηγούν την προνομιακή θέση των Ηνωμένων Πολιτειών στη νέα πλανητική συγκρότηση της αυτοκρατορικής εξουσίας. [ ] Το Σύνταγμα των ΗΠΑ, είναι αυτό που είναι καλύτερα ρυθμισμένο για να στηρίξει μια εκτεταμένη Αυτοκρατορία. Πρέπει να τονίσουμε γι’ άλλη μια φορά ότι αυτό το Σύνταγμα είναι αυτοκρατορικό και όχι ιμπεριαλιστικό.[ ]8
Οι ΗΠΑ παρεμβαίνουν διότι «τους καλούν οι διεθνείς οργανισμοί» στα πλαίσια ενός νέου υπερεθνικού δικαίου, το οποίο, σύμφωνα με τους Ν & Χ, αναπτύσσεται μετά το τέλος του ψυχρού πολέμου! Η πραγματικότητα υπήρξε διαμετρικά αντίθετη. Η υπαρκτή μονο-αυτοκρατορία των ΗΠΑ μετά την εξαφάνιση της ΕΣΣΔ θεωρεί τις διεθνείς δεσμεύσεις και οργανισμούς ως εμπόδιο στην εκδίπλωση της αυτοκρατορικής της βούλησης. Και αυτό βιώσαμε σε όλη του την έκταση με την τελευταία κρίση στο Ιρακ. από τη στιγμή που το διεθνές δίκαιο και οργανισμοί δυσχεραίνουν αυτή την ηγεμονία –ακριβώς διότι η νεγκρική Αυτοκρατορία είναι μία φενάκη–, οι Αμερικανοί τορπιλίζουν τους διεθνείς οργανισμούς και οδηγούν σε ανυποληψία εκείνο το σύστημα του διεθνούς δικαίου που είχε αναπτυχθεί την εποχή του διπολισμού. Και δεν πρόκειται μόνο για τον τελευταίο πόλεμο ενάντια στο Ιράκ ή για τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας: οι Αμερικανοί δεν υπογράφουν το πρωτόκολλο του Κυότο, σαμποτάρουν την Ουνέσκο, δεν καταβάλλουν τις οφειλές τους στους διεθνείς οργανισμούς, δεν αναγνωρίζουν το ποινικό δικαστήριο της Χάγης.
Ίσως όμως συμβαίνει κάτι τέτοιο διότι, όπως μας αναλύουν με γλαφυρό τρόπο οι συγγραφείς, δεν υπάρχει πλέον διάκριση εσωτερικού και εξωτερικού δικαίου και θα πρέπει όλοι μας να αποδεχθούμε το εσωτερικό δίκαιο των ΗΠΑ ως διεθνές δίκαιο! Ολόκληρος ο πλανήτης εσωτερικοποιείται σε μία αποικία των ΗΠΑ, «του εσωτερικού συνταγματικού σχεδίου» τους:
Η σύγχρονη ιδέα της Αυτοκρατορίας γεννάται μέσα από την παγκόσμια εξάπλωση του εσωτερικού συνταγματικού σχεδίου των ΗΠΑ. Ουσιαστικά, μέσω της επέκτασης των εσωτερικών συνταγματικών διαδικασιών είναι που μπορούμε να εισέλθουμε σε μια συντακτική διαδικασία Αυτοκρατορίας. Το διεθνές δίκαιο ανέκαθεν έπρεπε να είναι μια διαδικασία που προέκυπτε από τη διαπραγμάτευση και επικυρωνόταν από συμβάσεις μεταξύ εξωτερικών συμβαλλομένων. Αντίθετα, σήμερα το δίκαιο προϋποθέτει μια εσωτερική και συντακτική θεσμική διαδικασία. Τα δίκτυα που οικοδομούν οι συμφωνίες και οι συνεργασίες, οι δίαυλοι της διαμεσολάβησης και της άρσης των συγκρούσεων, και ο συντονισμός των ποικίλων δυναμικών των κρατών, όλα έχουν θεσμοθετηθεί στο εσωτερικό της Αυτοκρατορίας. Ζούμε μια πρώτη φάση του μετασχηματισμού του πλανητικού συνόρου σε έναν ανοιχτό χώρο αυτοκρατορικής κυριαρχίας.9
Η κατάργηση των δικαιωμάτων λαών και εθνών και κάθε έννοιας εθνικής κυριαρχίας δεν αναγγέλλεται μόνο από τους ιδεολόγους της νέας τάξης, τους «νεο-συντηρητικούς» Περλ και Γούλφοβιτς, αλλά εκθειάζεται ως ένα βήμα προόδου στη «συγκρότηση της αυτοκρατορίας» που θα αποτελέσει –βεβαίως– τον προθάλαμο του… «κομμουνισμού». Η κατάργηση του δι-εθνούς δικαίου (που διέπει δηλαδή σχέσεις μεταξύ εθνών, «εξωτερικών συμβαλλομένων») και η αντικατάστασή του από ένα «παγκόσμιο» αυτοκρατορικό δίκαιο, που αποτελεί εν τέλει την προέκταση του εσωτερικού δικαίου των ΗΠΑ, είναι σήμερα λοιπόν αναγκαία και εφικτή! Γι’ αυτό ίσως και οι ΗΠΑ φυλακίζουν στο Γκουαντανάμο πολίτες άλλων χωρών, τους οποίους συλλαμβάνουν στα πέρατα του πλανήτη και τους δικάζουν, ενώ ταυτόχρονα αρνούνται τη δικαιοδοσία των ξένων δικαστηρίων για Αμερικανούς πολίτες.
Η διαρκής ειρήνη
Και κλείνουμε με το τόσο επίκαιρο –λόγω Ιράκ– απόσπασμα των συγγραφέων περί ειρήνης:
Τέλος, πρέπει να τονίσουμε ότι στη βάση της ανάπτυξης και της επέκτασης της Αυτοκρατορίας βρίσκουμε μια ιδέα ειρήνης. Πρόκειται για μια εμμενή ιδέα ειρήνης που αντιτάσσεται έντονα στην υπερβατική ιδέα περί ειρήνης, δηλαδή στην ειρήνη που μόνο ο υπερβατικός κυρίαρχος μπορεί να επιβάλει σε μια κοινωνία που η φύση της καθορίζεται από τον πόλεμο.10
Τωόντι ποια αυτοκρατορική εξουσία δεν επιζητεί την «ειρήνευση» και την σιωπή των υπηκόων της! Αλλά, προσοχή, εδώ δεν πρόκειται απλώς για την ειρήνη των νικητών, την υπερβατική ειρήνη, αλλά μια ειρήνη «εμμενή», σύμφυτη με το «ειρηνικό πρότυπο» των ΗΠΑ, σε ευθεία αντιπαράθεση με την πραγματικότητα, παρελθούσα και παρούσα.
Στην πραγματικότητα, οι ΗΠΑ αποτελούν κυριολεκτικά το χομπσιανό πρότυπο μιας κοινωνίας θεμελιωμένης στον διαρκή πόλεμο όλων εναντίον όλων, από τον πόλεμο ενάντια στους Ιροκέζους της Ανατολικής ακτής των ΗΠΑ, μέχρι τον σημερινό διαρκή πόλεμο του προέδρου Μπους ενάντια στην τρομοκρατία και την ειρήνη του Γκουαντανάμο, για να μην αναφερθούμε στον καθημερινό εσωτερικό πόλεμο μιας ένοπλης κοινωνίας των πολιτών.
Όσο δε για τη σημερινή συγκυρία, η θεωρία της «εμμενούς ειρήνης» θα πρέπει να αντιστραφεί: Οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορούν να διατηρούν την αυτοκρατορία τους μόνο μέσω του διαρκούς πολέμου και της απειλής ενός τέτοιου πολέμου και όχι μέσω κάποιας φανταστικής και ειρηνικής δικτυακής αυτοκρατορίας. Διότι, πλέον, το μόνο αποφασιστικό τους πλεονέκτημα είναι η συντριπτική στρατιωτική τους υπεροπλία, η απειλή του πολέμο και η περιοδική υλοποίηση της απειλής. Αν οι ΗΠΑ δεν διασφάλιζαν μέσω των δύο πολέμων του Κόλπου τον έλεγχο των πετρελαίων –που έτεινε να τους διαφύγει– πώς θα υποχρέωναν την Ευρώπη να ευθυγραμμιστεί μαζί τους και την Κίνα να υποταχτεί;
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Μ. Χαρτ – Αντόνιο Νέγκρι, Αυτοκρατορία,
Εκδόσεις Scripta, σ. 508. - Ό.π. σ. 227.
- Ό.π. σσ. 228-229.
- Ό.π. σ. 232.
- Ό.π. σ. 232.
- Ό.π. σ. 233.
- Ό.π. σσ. 246-247.
- Ό.π. σσ. 27-249.
- Ό.π. σ. 250.
- Ό.π. σ. 230.