του Β. Φτωχόπουλου, από το Άρδην τ. 11, Δεκέμβριος 1997
Έχουμε ήδη μιλήσει για την αθλιότητα της κυβερνητικής, πολιτικής και κοινωνικής ζωής της χρυσομυγαδικής νήσου ως και επίσης για την αθλιότητα του υπαρκτού αντικατοχικού κινήματος. Η πρακτική και των δύο στρατοπέδων οδηγεί την Κύπρο, στη χειρότερη περίπτωση, στη σταδιακή ομοσπονδοποίηση και, στην καλύτερη περίπτωση, σε επικίνδυνα αδιέξοδα και στη διαιώνιση ενός φαντασιακού-φαντασμαγορικού αντικατοχικού αγώνα που διεξάγει ο λαός μας. Στην ομοιοπαθητική πολιτική της κυβέρνησης (παράδοση της Κύπρου με Δόγμα Ενιαίου Αμυντικού Χώρου και S-300) το αντικατοχικό κίνημα απαντά με…σουρεαλιστικές εκδηλώσεις, αντικατοχικές συναυλίες και με ενέργειες ατομικής παραγωγής και προέλευσης. Στην “ΟΗΕλαγνεία” και τον “ευρωφετιχισμό” της κυβέρνησης και των κομμάτων, το αντικατοχικό κίνημα απαντάει με δύο διαφορετικές φαντασιώσεις ή και ψευδαισθήσεις: α) ότι είναι δυνατόν να πείσουμε τον ΟΗΕ και την Ευρώπη να μας δουν ως ένα άλλο Κουβέιτ και β) ότι είναι δυνατόν το ίδιο το αντικατοχικό κίνημα, δίχως την εμπλοκή της επίσημης Ελλάδας, του Ελληνισμού, της Εθνικής Φρουράς και σχεδόν σύσσωμου του λαού μας σε Κύπρο και Ελλάδα, να έρθει σε ουσιαστική και νικηφόρα αντιπαράθεση με τον Αττίλα. Στην κοινωνική και πολιτιστική μιζέρια του κράτους των κομμάτων και της κοινωνίας, το αντικατοχικό κίνημα, όχι μόνο δεν έχει έστω και ψευδοαπαντήσεις, αλλά πολλές φορές αποδεικνύεται χειρότερό τους. Μ’ ΑΥΤΑ τα δεδομένα και μ’ αυτά τα αδιέξοδα είναι αναγκαία πια η δημιουργία μιας ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ η οποία θα επεξεργαστεί, και όχι μόνον θεωρητικά, τις θέσεις και τις πρακτικές που σταδιακώς θα μας οδηγήσουν μακριά από τα αδιέξοδα, τα status quo και τις ψευδαισθήσεις. Μια τέτοια οργάνωση θα πρέπει να βάλει στόχους για να αποκτήσει μια ΣΥΝΟΛΙΚΗ αντίληψη του ΧΩΡΟΥ μας, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει σ’ όλες τις πτυχές που συνθέτουν το πρόβλημά μας, διότι το πρόβλημά μας δεν είναι μόνο η κατοχή της μισής Κύπρου, αλλά και η ανικανότητά μας να υπάρχουμε και να δρούμε ως ΕΘΝΟΣ.
Σ’ ΕΝΑ τέτοιο κείμενο είναι ακατόρθωτο να εκφέρει κανείς όλες τις απόψεις του περί τέτοιας οργάνωσης. Θα κάνω μόνο μερικές νύξεις και μικροπαρατηρήσεις για να μπορέσουμε ν’ ανοίξουμε ένα διάλογο με όσους ακόμη ειλικρινά ψάχνουν να βρουν λύσεις στα πολλαπλά προβλήματα που μαστίζουν την κοινωνία μας.
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ζητήματα τα οποία δεν συζητούμε, και αυτό το γράφω γνωρίζοντας τη μανία που έχει ο λαός μας να θέλει να συζητά κάποια πράγματα απ’ την αρχή. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι μερικά πράγματα είναι αυτονόητα και δεν τα συζητάμε, π.χ ότι είμεθα Έλληνες, ό,τι είμεθα Ορθόδοξοι, ό,τι είμεθα Ενωτικοί, ό,τι είμεθα εναντίον της ομοσπονδίας, ό,τι το Κυπριακό δεν είναι Τουρκο-κυπριακή αλλά Ελληνοτουρκική διαφορά, ό,τι οι συναντήσεις κορυφής δεν μας δεσμεύουν, ό,τι ο ΟΗΕ δεν είναι η μοναδική παντιέρα του αγώνα μας, ό,τι το Κυπριακό δεν είναι διεθνές αλλά εθνικό πρόβλημα, ό,τι η δημοκρατία παραμένει το καλύτερο σύστημα διακυβέρνησης, ό,τι η κοινωνική ανισότητα είναι εμπόδιο στον αγώνα μας, ό,τι θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία κ.λπ.
Η οργάνωση, που θα συσπειρώσει ανθρώπους απ’ όλες τις υπάρχουσες αντικατοχικές ομάδες και οργανώσεις ακόμη και ανθρώπους που σήμερα για τον α ή β λόγο βρίσκονται στα κόμματα, θα πρέπει να επεξεργαστεί ένα πρόγραμμα και σιγά σιγά εκεί που έχει τις δυνάμεις ν’ αρχίσει να το εφαρμόζει. Δεν νοείται οποιαδήποτε οργανωτική συσπείρωση που να μην μπορεί από τώρα να συμμετέχει στο κοινωνικό και εθνικό γίγνεσθαι. Με λίγα λόγια, η Οργάνωση πρέπει να είναι ταυτοχρόνως και ένα ΚΙΝΗΜΑ. Ένα ΚΙΝΗΜΑ, όμως, που να ξέρει πότε διαδηλώνει στην πράσινη γραμμή και πότε έξω απ’ το Προεδρικό, ή έξω απ΄ τα κεντρικά γραφεία των κομμάτων, ένα κίνημα που θα είναι διατεθειμένο να κάνει θυσίες και σκληρούς αγώνες για να πείσει τον κόσμο για τις ιδέες του, ένα κίνημα που να μην έχει τις αυταπάτες ότι θα αντικαταστήσει την Ελληνική Αεροπορία, την Εθνική Φρουρά και τους μηχανισμούς των υπαρχόντων κρατιδίων της Αθήνας και της Λευκωσίας. Ένα κίνημα που να ξέρει να ελίσσεται, να προχωρεί ή να οπισθοχωρεί ανάλογα με τις περιστάσεις και τις συνθήκες, ένα κίνημα με μυαλό, κοινή λογική, στρατηγική και τακτική. ΄Ενα κίνημα που να μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρίσκεται με την ίδια ευκολία στα οδοφράγματα ή στην τηλεόραση και στη Βουλή. ΄Ενα κίνημα που να μπορεί να πει “ΟΧΙ” στη φετιχοποίηση και την εμπορευματοποίηση του αντικατοχικού αγώνα, ένα κίνημα που να μπορεί να πει όχι στην πατριδοκαφροσύνη της δεξιάς και όχι στον αλλοτριωμένο διεθνισμό της αριστεράς, ένα κίνημα ελληνικό, αντίθετο προς τον κοσμοπολίτικο νεοπλουτισμό των Κυπρίων και των Ελλαδιτών, αλλά ταυτοχρόνως αντιρατσιστικό και αλληλέγγυο προς τους λαούς που αγωνίζονται για την ελευθερία και τα δικαιώματά τους. Ένα κίνημα που να στηρίζεται στην παράδοσή μας δίχως να τη μετατρέπει σε φολκλόρ. Ένα κίνημα που να μην θεωρεί παράδοση τη βράκα και να θεοποιήσει τα αγροτικά εργαλεία των παλαιών καιρών. Ένα κίνημα που να κατανοεί ότι παράδοσή μας δεν είναι μόνον τα τσιαττιστά, αλλά κι ο Σολωμός, ο Κάλβος, ο Παπαδιαμάντης, ο Σεφέρης, ο Ελύτης, ο Ρίτσος, ο Εμπειρίκος, ο Καβάφης, ο Καρυωτάκης, το δημοτικό τραγούδι, το ρεμπέτικο τραγούδι, ο Χατζιδάκις, ο Σαββόπουλος και τόσοι άλλοι. Ένα κίνημα που όχι μόνο να μην είναι ξενόφοβο, αλλά να μπορεί ν’ αναγνωρίζει τις πραγματικές αρετές της Δύσης ή της Ανατολής και να τις κάνει κτήμα του. Ένα κίνημα που να μην θεωρεί ότι ο πολιτισμός είναι ζήτημα που αφορά μόνο τους κουλτουριάρηδες και την αριστερά. Ένα κίνημα που να κατανοεί ότι περισσότερο αντικατοχικό είναι ένα καλό ερωτικό τραγούδι του Παπάζογλου παρά ένα αντικατοχικό του Νταλάρα. ΕΝΑ κίνημα που να μη φοβάται και να σνομπάρει τις νέες τεχνολογίες ούτε την οικονομία ούτε τις νέες μορφές του αγώνα.
ΕΝΑ κίνημα που να μην νομίζει ότι θα κάνει αντάρτικο για να διώξει τον Τούρκο εισβολέα, αλλά και ένα κίνημα που να μη φοβάται να πει ανοιχτά στον κόσμο ότι ο πόλεμος μπορεί να μας επιβληθεί και άρα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για οποιαδήποτε σύρραξη. ΕΝΑ κίνημα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Ιδού το στοίχημα, ιδού η δουλειά που μας περιμένει. Αλλιώς θα είμαστε καταδικασμένοι να παραπαίουμε ανάμεσα στο τρίγωνο Κληρίδης-Χριστόφιας-Κυπριανού και ένα σημερινό αντικατοχικό κίνημα που όχι μόνο ξέρει-δεν ξέρει να βγάλει το μάτι του, αλλά μπορεί μέσα από την αγωνιώδη προσπάθεια του να υπάρχει, έστω κι όπως είναι τώρα, να οδηγήσει τα καλύτερά μας παιδιά σε πράξεις αυτοκτονίας ή φασιστοειδών πρακτικών.
ΑΣ ανοίξουμε, λοιπόν, διάλογο. Ας ανοίξουμε λοιπόν τα μυαλά μας, πριν μας τ’ ανοίξουν τελεσίδικα οι Τούρκοι.