Ο ελλαδισμός έκανε τα πάντα για να ξεχαστεί η παράδοσή μας, που ήταν ακόμα ζωντανή, που μας συνέδεε με τα κομμένα νήματα του παρελθόντος μας.
Όμως ανεπαισθήτως άρχισε η μεγάλη επιστροφή. Ο μεγάλος Αλεξανδρινός αντικατέστησε τους ποιητές του ελλαδικού κράτους, τα τραγούδια των «προσφύγων» έπαψαν να είναι απόβλητα και σιγά-σιγά οι νέες γενιές τα έκαναν δικά τους. Στην θρησκεία ξεκινούσε η μεγάλη αναγέννηση -που πολλοί ονόμασαν «νεο-ορθοδοξία»- της επανασύνδεσης με την μεγάλη ορθόδοξη βυζαντινή παράδοση, με τον Μάξιμο, τον Γρηγόριο Παλαμά και η αποτίναξη του προτεσταντικού ευσεβισμού. Η βυζαντινή ζωγραφική έγινε και πάλι αντικείμενο υπερηφάνειας και στοιχείο ταυτότητας. Από τον Φρα Αντζέλικο επανήλθαμε στον Πανσέληνο.
Και έμβλημα, σώμα και κορωνίδα αυτής της μεγάλης «επιστροφής», που μόλις αρχίζει, το Άγιον Όρος, η ζωντανή κιβωτός της οικουμενικής παράδοσης του ελληνισμού. Η ζωντανή γέφυρα μας με το Βυζάντιο, με την παράδοσή μας, μια γέφυρα στον πολιτισμό μας που είχαμε αρχίσει να ξεχνάμε. Είναι παρόν, ένα σώμα συγκροτημένο εδώ και πάνω από χίλια χρόνια, μια κραυγή οικουμενικότητας που έρχεται από το παρελθόν μας -και σκοπεύει στο μέλλον μας.
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΕ PDF (31 σελίδες)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Γιώργος Καραμπελιάς, Η κιβωτός του Ελληνισμού
- Μια μακραίωνη ιστορία
- Κ. Ζουράρις, Μη γίνεσθε σκλάβοι ανθρώπων
- γ. Παΐσιος,Ο καλός και ο κακός λογισμός
- Χρ. Γιανναράς, Η αγιορείτικη οικουμενικότητα
- Θ. Στοφορόπουλος, Άγιο Όρος και ιμπεριαλισμός
- Α. Καλογερόπουλος, Πόλις επάνω όρους κειμένη
- Κρ. Χρυσοχοΐδης, Οι απαρχές του αθωνικού μοναχισμού
- π. Β. Ιβηρίτης, Χώρος και χρόνος στο Άγιον Όρος
- Θ. Ζιάκας, Οικουμένη, Έθνος και ορθόδοξος μυστικισμός
- π. Παύλος, Εικόνα-Θησαυρός
- Α. Αλαβάνος, Ας αφήσουμε το Όρος στην ηρεμία του
- Λ. Κανέλλη, Τη υπερμάχω κατατίθεται η έργω αγάπη μας
- αρχ. Π. Τανάσε, Προσκύνημα στο Άγιο Όρος
- Γ. Παύλος, Από τον Άθωνα στο Άγιον Όρος
- Ο. Φωτιάδης, Ο αθωνικός πολιτισμός
- Σπ. Κακουριώτης, Προβληματισμός για το νέο αιώνα