Οι Εναλλακτικές Εκδόσεις καλωσορίζουν το 2022 με μια δυναμική σειρά νέων εκδόσεων: Στην θεματολογία τους, ξεχωρίζουν, η ιστορική περιπέτεια του Ελληνισμού, τα νέα γεωπολιτικά του διακυβεύματα, ο ευρωπαϊκός μηδενισμός και η καθίζηση της Δύσης, δοκίμια για την φιλοσοφία και την ιστορία, καθώς και λογοτεχνικοί τίτλοι. Τα νέα μας βιβλία κυκλοφορούν στα βιβλιοπωλεία. Για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας βιβλιοπωλείο ή την έδρα των εκδόσεων μας (Ξενοφώντος 4, 6ος όροφος, Σύνταγμα). Για περισσότερες πληροφορίες καλέστε στο 210-3826319.
Τίτλος: 1821-2021, Ρέκβιεμ ή Αναγέννηση; | Συγγραφέας: Γιώργος Καραμπελιάς | Εναλλακτικές Εκδόσεις 2021
Σελ. 352 | Σχήμα 17χ24 | Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
Το ανά χείρας δοκίμιο αποτελεί μία προσπάθεια να συναχθούν τα κυριότερα συμπεράσματα μιας διαδρομής 200 χρόνων μέσα από την παράθεση και την ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων.
Το πρώτο μέρος, «Η Μεγάλη Ιδέα», αποτελεί την περιγραφή της μακράς ελληνικής επανάστασης εναντίον της οθωμανικής κυριαρχίας που αρχίζει από το 1821 και ολοκληρώνεται στα 1919-1920. Και αν προς στιγμήν φάνηκε πως θα γνώριζε ένα αίσιο τέλος, σχεδόν ταυτόχρονα, το 1922, θα καταλήξει στη μεγάλη διάψευση.
Το δεύτερο μέρος, ο «Εμφυλιακός Ιδεασμός», αφορά την περίοδο 1922-2021 όταν ο λίγο πολύ σταθεροποιημένος γεωγραφικά ελληνισμός δοκιμάζει να βρει τη θέση του στον κόσμο των εθνών και της παγκοσμιοποίησης. Μετά δε από ποικίλες και κάποτε δραματικές ιστορικές περιπέτειες, κάτω από τον αστερισμό αλλεπάλληλων εμφυλίων διαμαχών, αρχίζοντας από τον Διχασμό, θα βρεθεί και πάλι μετέωρος – απέναντι στον ίδιο αντίπαλο, τη νεοθωμανική Τουρκία.
Και καθώς η Τουρκία διεκδικεί απειλητικά την «επιστροφή» της Ελλάδας σε μια νεο-οθωμανική σφαίρα κυριαρχίας, ακυρώνοντας το επαναστατικό κεκτημένο του ’21, οι Έλληνες καλούνται να ολοκληρώσουν το ανολοκλήρωτο 1821, σε μια ενάρετη επιτέλους σύμπτωση έθνους και κράτους. Επιστρέφοντας, στο πρόταγμα της γενιάς του 1930, να ολοκληρώσουν οικονομικά, πολιτισμικά, γεωπολιτικά, αυτό που δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν εδαφικά. Έσχατα όπλα τους, η ιστορική και πολιτισμική συνέχεια, η υψηλή γεωπολιτική σημασία του ελληνικού χώρου, η γλώσσα και η πνευματική τους παράδοση – πέραν της δυτικής νοησιαρχίας και του ανατολικού ολοκληρωτισμού.
Τίτλος: Η φυλετιστική Επανάσταση | Συγγραφέας: Mathieu Bock-Côté | Μετάφραση: Στράτος Ιωαννίδης | Σελ. 248
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ένα νέο κίνημα, μια νέα θρησκευτική αμερικανική Αριστερά, η «woke» (αφυπνισμένη) Αριστερά, έχει εξέλθει από το περιθώριο και βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης των δυτικών κοινωνιών, φωτισμένη από την Αποκάλυψη της ποικιλομορφίας και της διαφορετικότητας… Το σύνολο των εννοιών στρέφεται γύρω από την κριτική του λευκού άνδρα, του μεγάλου σατράπη της Δύσης που ενσαρκώνει τον διάβολο στην ιστορία, όπως το διδάσκουν οι μελέτες λευκότητας (whiteness studies)… Ήρθε λοιπόν η σειρά του να παίξει τον πρώτο ρόλο στη μεγάλη παγκόσμια ιστορία του αποδιοπομπαίου τράγου, ώστε να εξηγηθεί ο ρατσισμός, ο σεξισμός, ο σπισισμός (ειδισμός), οι κοινωνικές ανισότητες ακόμα και η κλιματική κρίση… «λευκοί δεν γεννηθήκαμε, γινόμαστε». Ρατσιστής, ο λευκός άνθρωπος γίνεται μόνο και μόνο από το απλό γεγονός ότι είναι λευκός.
Η θεωρία τoυ φύλου δεν αρκείται πλέον να υποστηρίζει ότι ο ορισμός του αρσενικού και του θηλυκού ποικίλει ανά τις εποχές, αλλά, πλέον επιχειρεί να καταργήσει αυτή τη διάκριση: πρόκειται για καθαρά κοινωνικές κατασκευές, θεμελιωδώς αυθαίρετες, που πρέπει να αποδομηθούν ώστε να τα απελευθερώσει από αυτόν τον άδικο καταναγκασμό και να τους επιτρέψει να αυτοκαθορίζονται … Η θεωρία του φύλου αποτελεί το αποκορύφωμα της κονστρουκτιβιστικής τάσης που εντέλλεται τον τεχνητό χαρακτήρα όλων των φυσικών, ιστορικών και κοινωνικών μορφών. Όλα είναι κοινωνική κατασκευή και τα πάντα μπορούν να αποδομηθούν. Το φυσικό δεν υπάρχει, το πολιτισμικό είναι αυθαίρετο.
Το μεγάλο δυτικό πάθος σήμερα είναι η αποπροσωποποίηση: με το να αποσπάται από τον εαυτό του, ο δυτικός άνθρωπος πιστεύει ότι μπορεί να επιστρέψει στον χρόνο πριν από την πτώση του στην Ιστορία… Θέλει να αυτοκαταργηθεί, όπως φανερώνει επίσης η ιδεολογία του αντιειδισμού, η οποία ονειρεύεται να τον εκτοπίσει από την προνομιακή του θέση στη δημιουργία, λες και δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα σκουλήκι ή μια ενόχληση επί της γης. Η διάλυση της ανθρώπινης ιδιαιτερότητας, αντιπροσωπεύει το σημείο ολοκλήρωσης της λογικής της αποδόμησης. Πρόκειται για μια μεταφυσική κρίση που πλήττει έναν δυτικό πολιτισμό που δεν ξέρει πλέον τι πρέπει να κρατήσει ως πραγματικό.
Ο Mathieu Bock-Côté (γενν. το 1980), είναι Καναδός κοινωνιολόγος από τη Λωρραίνη του γαλλόφωνου Κεμπέκ. Σπούδασε φιλοσοφία και κοινωνιολογία στα πανεπιστήμια του Μόντρεαλ και του Κεμπέκ (UdeM και UQAM). Σήμερα διδάσκει στο Πανεπιστήμιο HEC του Μόντρεαλ, αρθρογραφεί στις εφημερίδες Le Journal de Montréal και Le Figaro και διατηρεί εκπομπή στο γαλλικό κανάλι CNews.
Έχει επηρεαστεί από τον Αλέν Φίνκελκροτ και τον Ρεϋμόν Αρόν. Είναι γνωστός για τους αγώνες του για την ανεξαρτησία του Κεμπέκ, ενώ στα γραπτά του ασκεί κριτική στον εθνομηδενισμό, τον πολυπολιτισμό και την «πολιτική ορθότητα».
Έχει συγγράψει τα ακόλουθα βιβλία:
• La Cité identitaire, 2007 (επιμέλεια μαζί με τον Jacques Beauchemin).
• La Dénationalisation tranquille: mémoire, identité et multiculturalisme dans le Québec post-référendaire, 2007.
• Fin de cycle, 2012.
• Exercices politiques, 2013.
• Le Multiculturalisme comme religion politique, 2016.
• Le Nouveau Régime: Essais Sur les Enjeux Démocratiques Actuels, 2017.
• L’ Empire du politiquement correct: essai sur la respectabilité politico-médiatique, 2019.
• La Révolution racialiste: et autres virus idéologiques, 2021.
Η Φυλετιστική Επανάσταση είναι το πρώτο του βιβλίο που κυκλοφορεί στα ελληνικά.
Τίτλος: Το ξίφος και το σαρίκι | Μέχρι που μπορεί να φτάσει η Τουρκία; | Συγγραφέας: Jean-François Colosimo
Μετάφραση: Χριστίνα Σταματοπούλου | Εναλλακτικές Εκδόσεις 2021 | Σελ. 224
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ποιος, άραγε, στην επικράτειά του, καταργεί τη δημοκρατία και διώκει τις μειονότητες… για να καταξιωθεί ως ο πρωταθλητής του πολιτικού ισλάμ;
Ποιος, άραγε, εκτός των συνόρων του, προκαλεί την Αμερική, ανταγωνίζεται τη Ρωσία, εκβιάζει την Ευρώπη, καλύπτει τον ISIS, καταδιώκει τους Κούρδους, στέλνει μισθοφόρους στη Λιβύη, πολεμάει τους Αρμένιους ώστε να στεφθεί ηγέτης της ισλαμικής διεθνούς;
Ποιος θέλει να γίνει ο νέος σουλτάνος, φιλοδοξεί να μεταβληθεί σε νέο χαλίφη, σκοπεύει να ανασυστήσει την Οθωμανική Αυτοκρατορία προκειμένου να θεωρηθεί μια από τις μεγάλες δυνάμεις στο πλανητικό παιχνίδι;
Ο δωδέκατος πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας ολοκληρώνει τη φυγή προς τα εμπρός που εγκαινίασε ο Μουσταφά Κεμάλ, ο λεγόμενος Ατατούρκ. Του οποίου δεν είναι παρά η άλλη όψη του νομίσματος, φαινομενικά εχθρός αλλά στην πραγματικότητα δίδυμος αδελφός.
Γιατί σφάλαμε σε ό,τι αφορά το έργο του Ατατούρκ και την κληρονομιά που άφησε; Γιατί εξαπατηθήκαμε συνειδητά στις απαρχές του Ερντογάν; Γιατί είναι λάθος να αντιπαραθέτουμε τον έναν στον άλλον;
Για να κατανοήσουμε έστω και ελάχιστα την Τουρκία, πρέπει να ανακαλέσουμε τα φαντάσματα της γενοκτονίας των Αρμενίων, το 1915, της εθνοκάθαρσης των Ελλήνων, το 1923, των σφαγών των Κούρδων και των Αλεβιτών ήδη από το 1928. Να αποκαλύψουμε τα κρυμμένα μυστικά των στρατιωτικών πραξικοπημάτων. Να δημοσιοποιήσουμε τους συμβιβασμούς της Ουάσιγκτον και των Βρυξελλών μέχρι σήμερα. Να καταδείξουμε πώς η Τουρκία αποτελεί το πιο εκρηκτικό πολεμοχαρές εργαστήριο και να μην ξεχνάμε, το πλήθος των Τούρκων που δολοφονήθηκαν, φυλακίστηκαν, εξορίστηκαν… καταδιωκόμενοι είτε από το πολιτικό ξίφος, είτε από το θρησκευτικό σαρίκι είτε και από τα δύο μαζί.
Ο Jean-François Colosimo, γεννημένος το 1960, με καταγωγή από την Καλαβρία είναι Γάλλος ορθόδοξος θεολόγος, ιστορικός, εκδότης, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ και δοκιμιογράφος. Είναι γενικός διευθυντής του εκδοτικού οίκου Cerf από το 2013.
Ακολούθησε σπουδές φιλοσοφίας, θεολογίας και ιστορίας των θρησκειών στη Σορβόννη και στην Ecole Pratique de Hautes Etudes, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Πανεπιστήμιο Fordham και στο Ινστιτούτο του Αγίου Βλαδίμηρου στη Νέα Υόρκη, ενώ πραγματοποίησε δύο ερευνητικά ταξίδια στο Άγιο Όρος και στο Όρος Σινά.
Ειδικός του Χριστιανισμού και της Ορθοδοξίας διδάσκει από το 1990 στο «Ινστιτούτο του Αγίου Σέργιου» στο Παρίσι. Από το 2006 έως το 2010 υπήρξε Διευθύνων Σύμβουλος των εκδόσεων του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών της Γαλλίας. Έχει παράλληλα και δημοσιογραφική δραστηριότητα. Αρχισυντάκτης του Cahiers de la Table Ronde (2003-2006), αρθρογράφος του Le Monde des Religions.
Από το 2010 έως το 2013 χρημάτισε πρόεδρος του «Εθνικού Κέντρου Βιβλίου» (Centre National du Livre), ενώ αμέσως μετά έγινε Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου στις Éditions du Cerf. Το 2021 εξέδωσε το δοκίμιο République ou barbarie, μαζί με τους Régis Debray και Didier Leschi.
Περιεχόμενα τεύχους
τεύχος 122, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2021
Φάκελος: Εκλογές στο ΚΙΝΑΛ
Γιώργος Καραμπελιάς, Οι εκλογές στο ΚΙΝΑΛ & η πανουργία της ιστορίας
Γιάννης Ξένος, Το ΠΑΣΟΚ έχει σφυγμό;
Γιώργος Ρακκάς, ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ: Μετά τις εκλογές τι;
Γιώργος Καραμπελιάς & Γιώργος Ρακκάς, «Φυλετιστική επανάσταση» και αποδόμηση της Ευρώπης
Φρανσουά Κολοζιμό, Το ξίφος & το σαρίκι, μέχρι πού θα φτάσει η Τουρκία;
Γιώργος Καραμπελιάς, Ευρώπη – Τουρκία – Ελλάδα
Κώστας Γεώρμας, Η δημογραφική κρίση ως ζήτημα επιβίωσης του έθνους
Κώστας Γεώρμας , Μία Πολιτική για το δημογραφικό
Φάκελος: Η αποδόμηση στην Ιστορία
Xρόνης Βάρσος, Ο Κολοκοτρώνης και το αφήγημα της κας Μαρίας Ευθυμίου
Ιωάννης Μπαλτζώης, Ποιος ήταν ο Αλή Πασάς;
Διεθνή
Νιγηρία: Απαγωγείς , ζηλωτές & επαναστάτες καθιστούν τη Νιγηρία μη κυβερνήσιμη
Τζίμ Μόρισον, Το «Μεγάλο Πράσινο Τείχος» του Σαχέλ
Νίκος Ντάσιος, Διάσκεψη COP 26, η αντιπαράθεση αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών
J. Kotkin, Αντιμετωπίζοντας την κρίση των αλυσίδων εφοδιασμού
Ιδέες – Πολιτισμός -Βιβλία
Ιωάννης Σαΐνης, Η Ορθοδοξία, η Επιστήμη και ο όνος του Βαλαάμ
Αντώνης Σπυρόπουλος, Το Ισλάμ και η πρόσληψή του από τη Δύση
Δημήτρης Ν. Γιαννάτος, Επτάνησα, «ριζοσπαστισμός» με …βαθιές ρίζες!
Ανδρέας Χριστοφή, Τ. Χατζηαναστασίου & Μαρία Κασιμάτη, Πολεμώντας το ’21
Σταύρος Λυγερός, Για το βιβλίο του Γ. Καραμπελιά, 1821-2021: Ρέκβιεμ ή Αναγέννηση;
Ξάνθος Μαϊντάς, Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!
Νίκος Ντάσιος, Ελ. Τζιόλας, Ορεινή-ημιορεινή και φθίνουσα Ελλάδα: Τα Γρεβενά
Ιωάννης Κ. Τσέγκος, Κατά γυναικών στό γήπεδο
Τίτλος: Το νόημα της Ιστορίας
Συγγραφέας: Νικολάϊ Μπερντιάεφ
Μετάφραση: Σωτήρης Δημόπουλος
Εναλλακτικές Εκδόσεις 2021
Σελ. 314
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ο άνθρωπος είναι στον ύψιστο βαθμό ιστορικό ον. Βρίσκεται εντός της ιστορίας και η ιστορία βρίσκεται εντός του. Μεταξύ του ανθρώπου και της ιστορίας υφίσταται μια τόσο βαθιά, μυστηριακή, πρωταρχική και συνεκτική σχέση… που ο διαχωρισμός μεταξύ τους είναι αδύνατος. Είναι αδύνατον να αποσπάσεις τον άνθρωπο από την ιστορία και να τον εξετάσεις αφηρημένα, όπως είναι αδύνατον να αποσπάσεις την ιστορία από τον άνθρωπο, και να τη μελετήσεις από τα έξω, δηλαδή από μια μη ανθρώπινη οπτική γωνία. Ούτε είναι δυνατό να θεωρήσεις τον άνθρωπο απομονωμένο από τη βαθύτατη πνευματική πραγματικότητα της ιστορίας… Η «ιστορικότητα», με την κυριολεκτική της σημασία, αποκαλύπτει την ουσία της ύπαρξης, την εσωτερική πνευματική ουσία του κόσμου και του ανθρώπου, και όχι μόνον τα εξωτερικά φαινόμενα. Η «ιστορικότητα», από τη φύση της, δεν είναι φαινομενολογική αλλά βαθιά οντολογική…
Για να διεισδύσω σε αυτό το μυστήριο της «ιστορικότητας», πρέπει πρώτα απ’ όλα να κατανοήσω αυτήν και την ιστορία ως τα βάθη μου, ως κάτι δικό μου, ως τα βάθη της δικής μου ιστορίας και του δικού μου πεπρωμένου. Πρέπει να θέσω τον εαυτό μου εντός του ιστορικού πεπρωμένου και το ιστορικό πεπρωμένο εντός του δικού μου ανθρώπινου πεπρωμένου… Όλες οι ιστορικές εποχές αντιπροσωπεύουν το δικό μου ιστορικό πεπρωμένο∙ όλες αυτές είναι δικές μου…
Η ρωσική σκέψη στη διάρκεια του 19ου αιώνα ασχολήθηκε πρωτίστως με τα ζητήματα της φιλοσοφίας της ιστορίας. Στο οικοδόμημα της φιλοσοφίας της ιστορίας διαμορφώθηκε η εθνική μας συνείδηση… Η αυθεντική ρωσική σκέψη τείνει προς το εσχατολογικό πρόβλημα του τέλους, έχοντας χροιά αποκαλυψιακή. Σε αυτό έγκειται η αντίθεσή της με τη σκέψη της Δύσης… Πάντοτε είχα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα προβλήματα της φιλοσοφίας της ιστορίας. Ο παγκόσμιος πόλεμος και η επανάσταση αύξησαν αυτό το ενδιαφέρον… Ωρίμασε μέσα μου το σχέδιο ενός βιβλίου για τα θεμελιώδη προβλήματα της θρησκευτικής φιλοσοφίας της ιστορίας…
Ο Νικολάϊ Μπερντιάεφ (Κίεβο 1874 – Παρίσι 1948) θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους Ρώσους λογίους και στοχαστές του 20ού αιώνα. Γεννημένος σε αριστοκρατική οικογένεια, έζησε μέσα στα κατακλυσμιαία γεγονότα του πρώτου μισού ενός αιώνα, οι μετασεισμοί του οποίου, μάς στοιχειώνουν ακόμη. Μάρτυρας δύο παγκοσμίων πολέμων, παρακολούθησε την καταστροφή των υφιστάμενων πολιτισμών μέσα από την τραυματική γέννηση νέων κόσμων, ενώ έζησε εκ του σύνεγγυς τρεις ρωσικές επαναστάσεις. Συνελήφθη τέσσερις φορές λόγω πολιτικών υπονοιών, πρώτα από την αυτοκρατορική αστυνομία και έπειτα από εκείνη των μπολσεβίκων. Πέθανε στην εξορία μετά από έντονη και πολυετή πνευματική δραστηριότητα, σε μια φιλοσοφική απόσταση από την τρέχουσα πραγματικότητα. Δεν υπήρξε ποτέ κάτι περισσότερο από ένας γεμάτος περιέργεια, αλλά ανεπιθύμητος επισκέπτης της ιστορίας. Ενεπλάκη άφοβα σε αυτή στο επίπεδο των ιδεών, ενώ παρέμεινε ξένος προς τα μέσα και τους σκοπούς της, προικισμένος με τον ανίατο πόθο της υπερβατικότητας.
Τίτλος: Γκρίζο πάνω στο γκρίζο, ο Παναγιώτης Κονδύλης και η κριτική του Διαφωτισμού
Συγγραφέας: Συλλογικό
Εναλλακτικές Εκδόσεις 2021
Σελ. 398
Ο Παναγιώτης Κονδύλης υπήρξε τέκνο της μεγάλης «απομάγευσης» του 20ού αι., μετά την εμπειρία των επαναστάσεων, του γκουλάγκ και του Άουσβιτς. Για τον Έλληνα στοχαστή, το τέλος της χιλιαστικής προσδοκίας κατέδειξε την εξάντληση του ίδιου του Διαφωτισμού, εξ ου και η φιλοσοφία του «βάφει με γκρίζο πάνω στο γκρίζο».
Σε αντίθεση με την πεποίθηση του Διαφωτισμού και του μαρξισμού, πως η διαμόρφωση του ανθρώπου καθορίζεται αποκλειστικά από τις κοινωνικές συνθήκες, για τον Κονδύλη η ανθρώπινη φύση παραμένει αναλλοίωτη, όπως την έχουν περιγράψει ήδη ο Θουκυδίδης, ο Μακιαβέλι, ο Χομπς: Το βασικό του κίνητρο είναι η επιβεβαίωση της ισχύος, ατομικά ή συλλογικά, και πάνω σε αυτό ορθώνονται όλες οι ιδεολογίες και οι κοινωνικές κατασκευές.
*****
Στον τόμο γράφουν οι: Θεόδωρος Ζιάκας («Ο δικός μας σκεπτικός στο λυκόφως του μοντερνισμού»)· Γιώργος Μερτίκας («Ο Π. Κονδύλης ή ο Μακιαβέλι στη μαζική δημοκρατία»)· Γιάννης Ιωαννίδης («Σχόλιο στη διαμάχη Π. Κονδύλη – Γ. Λυκιαρδόπουλου»)· Άγγελος Γουνόπουλος (Η «συνάντηση» μεταξύ του Κονδύλη και του Καρλ Σμιτ)· Ιωάννα Τσιβάκου («Το Πολιτικό και ο Άνθρωπος, η οντολογική προσέγγιση της επικοινωνίας»)· Γιάννης Ταχόπουλος (Μία σύγκριση Καστοριάδη και Κονδύλη).
Ο Μελέτης Μελετόπουλος, αποπειράται τη βιογραφία του. Ο Γιώργος Καραμπελιάς ανατρέχει στη «διαμόρφωση των πολιτικών ιδεών του». Ο Σπύρος Κουτρούλης διερευνά τις θέσεις του για τον νέο ελληνισμό και το έθνος. Ο Μιχάλης Μερακλής εξετάζει την αντίληψη του για τον ελληνικό διαφωτισμό και την Εκκλησία.
Τέλος, ως «Παράρτημα», παρατίθεται μέρος από την τελευταία συνέντευξη του Κονδύλη, καθώς και τα κείμενα της αντιπαράθεσης με τον Ρ. Σωμερίτη στο Βήμα, το 1997-1998, για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Τίτλος: Κείμενα για πρόσωπα και βιβλία
Συγγραφέας: Σωτήρης Σόρογκας
Γ΄ έκδοση
Σελ. 128
Στά Κείμενα γιά πρόσωπα καί βιβλία τοῦ Σωτήρη Σόρογκα ὁ ἀναγνώστης θά συναντήσει ἀναφορές σέ ποιητές καί ζωγράφους, σχολιασμούς βιβλίων καί συνεντεύξεις, πού ἔχουν δημοσιευτεῖ κατά καιρούς σέ περιοδικά, ἐφημερίδες καί βιβλία. Ἡ ἰδιαιτερότητα τοῦ προσωπικοῦ ὕφους πού χαρακτηρίζει τήν ζωγραφική ἐργασία τοῦ Σόρογκα ἀναδύεται ἐδῶ καί στόν ἀφηγηματικό ἢ δοκιμιακό του λόγο.
Θυμᾶται καί περιγράφει μέ συγκίνηση τόν πατέρα του.
Ἀναφέρεται στόν πάμφωτο καί σκοτεινό Ὀδυσσέα ’Ἐλύτη· στήν διαρκῆ, ἐπίμονη καί ἐπίπονη ἀναζήτηση τοῦ θαύματος.
Στόν ζωγράφο τοῦ ἐνστίκτου, Πάμπλο Πικάσο, διερευνᾶ τίς μυστικές ἐντολές γιά τήν δημιουργία τῶν ἔργων του.
Στήν ποίηση τῆς Κικῆς Δημουλᾶ τήν ἀπέραντη τρυφερότητα, πού ἔχει ριζωμένο στόν πυρήνα της τό πένθος τῆς ζωῆς.
Στόν Νίκο’Ἐγγονόπουλο τή σχέση του μέ τήν βυζαντινή παράδοση.
Στόν Φώτη Κόντογλου τήν ἱκανότητα νά φανερώνει σάν ραβδοσκόπος τά κοιτάσματα τῆς πνευματικῆς μας κληρονομιᾶς.
Στόν Γιάννη Μόραλη τήν δύσκολη ζωγραφική διδασκαλία του γιά ἕναν ἰδανικό δρόμο ἀναβάσεως.
Στόν Γιάννη Τσαρούχη τήν μυστηριακή συνείδηση καί τήν γνήσια πνευματικότητά του.
Γιά τούς νεότερους ποιητές, ἡ ἀγάπη καί τό ἐνδιαφέρον του ἀποκαλύπτει μία ἰδιαίτερη ὀπτική στό ἔργο τους:
Γιά τόν Νάσο Βαγενᾶ θά ἀναφερθεῖ στήν βαθιά, στοχαστική καί φυσικά ἀδιέξοδη ἀλήθεια τῆς ποίησής του.
Γιά τόν Ἀντώνη Φωστιέρη ὅτι εἶναι ἕνας ἔξοχος τεχνίτης, μέγας χειριστής τῆς γλώσσας καί γνώστης μίας ἀφομοιωμένης ὑψηλῆς πνευματικῆς παράδοσης τόσο στήν ποίηση, ὅσο καί στόν στοχασμό.
Γιά τόν Γιάννη Κοντό, ὅτι μέ τό πένθος τῆς ποιήσεώς του ἀποσύρεται σέ μυστικές κρύπτες καί συγκινησιακά βάθη ὑψηλῆς πνευματικότητος.
Ὑπάρχουν ἐπίσης σχόλια καί κριτικές ἀποτιμήσεις γιά τρία βιβλία: Γιά τόν ἀρχιτέκτονα καθηγητή Τάσο Μπίρη, τόν ἱστορικό τέχνης Τάκη Μαυρωτᾶ καί τήν ἱστορικό ‘Ἑλένη Γλύκατζη Ἀρβελέρ. Τέλος, τρεῖς συνεντεύξεις καί μία ὁμιλία γιά τά 170 χρόνια του Ε.Μ. Πολυτεχνείου.
Περιεχόμενα
ΦΑΚΕΛΟΣ
Φυλή & Ταυτότητα στη Δύση
Εισαγωγικό σημείωμα
Κριστόφ Γκιλλουί, «Στο εξής, οι απλοί άνθρωποι ασκούν πίεση
στη Γαλλία των ανώτερων στρωμάτων»
Κριστόφ Γκιλλουί, Η επιστροφή των «καθημερινών ανθρώπων»
«Δήλωση των Παρισίων», Μια Ευρώπη που να μας εμπνέει
Ματιέ Μποκ-Κοτέ, Η Φυλετιστική Επανάσταση
Γιώργος Καραμπελιάς, Ο Ιωάννης Καποδίστριας από την Ιόνιο Πολιτεία
έως τη θεμελίωση της Ελληνικής Πολιτείας
Θεόδωρος Ρουσόπουλος, Ο πολιτικός Ιωάννης Καποδίστριας
Φώτης Σχοινάς, Ἡ παρακμή τῆς Ἀθηναϊκῆς Δημοκρατίας
καί ἡ εὐθύνη τῶν πολιτῶν της
Σπύρος Κουτρούλης, Ο Γ. Σεφέρης και οι παλινωδίες της κριτικής (α΄ μέρος)
Αφιέρωμα
Ισλάμ και ευρασιανισμός στη σύγχρονη Ρωσία
Χάρτης: Το ισλάμ στη Ρωσική Ομοσπονδία
Μ. Μπασσίν – Σ. Γκλεμπόφ – Μ. Λαρυέλ, Τί ήταν ο ευρασιανισμός
και ποιοι τον δημιούργησαν;
Μαρλέν Λαρυέλ, Πως το ισλάμ αλλάζει τη Ρωσία
G. Sibgatullina – M. Kemper, Ο Γκαϊντάρ Τζεμάλ και η παγκόσμια
ισλαμική επανάσταση στη Ρωσία
Δημήτρης Κ. Κουγιουμτζόγλου, Τουρκική προπαγάνδα και 1453:
«Rise of the Empires: Ottoman» του Netflix
Άγγελος Γουνόπουλος, Αναστοχασμός στον ορίζοντα
των «θεωριών κέντρου-περιφέρειας» (α΄ μέρος)
Μπραντ Λίτλτζον, Αγγλική Μεταρρύθμιση: Το πρώτο Μπρέξιτ της Αγγλίας
Σπύρος Α. Γεωργίου, Γύρω από τη διχόνοια
Τίτλος: Λησμονημένες Ιστορίες νο2
Συγγραφέας: Κωνσταντίνος Μαυρίδης
Σελ. 286
Απόσπασμα από την εισαγωγή του Γ. Ρακκά
Οι «Λησμονημένες Ιστορίες» αποτελούν μια από τις πιο σταθερές στήλες της Ρήξης και συνοδεύουν την έκδοσή της από το 2008, για πάνω από 13 χρόνια. Έκτοτε, έχουν αποκτήσει το δικό τους προσηλωμένο κοινό, ενώ αρκετές από αυτές αναπαράγονται ευρέως στο διαδίκτυο. Δεν είναι λίγες οι φορές, που οι ιστορίες με τις οποίες θα καταπιαστούν, θα τροφοδοτήσουν ευρύτερο ενδιαφέρον και άλλα δημοσιεύματα σε μαζικότερα μέσα, πολλές φορές δυστυχώς δίχως να αναφέρεται η αρχική πηγή.
Οι ιστορίες που περιλαμβάνονται εδώ, αποτελούν μια επιλογή από το σύνολο εκείνων που δημοσιεύθηκαν σε μηνιαία βάση από το 2015 μέχρι σήμερα. Μπορούν να διαβαστούν ως σύντομα ιστορικά διηγήματα, τα οποία επανέρχονται ξανά και ξανά σε ορισμένες κεντρικές θεματικές που αποτελούν τα κατ’ εξοχήν πεδία της ενασχόλησης του συγγραφέα τους με την ιστορία. Η στρατιωτική Ιστορία, και συγκεκριμένα ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, που υπήρξε εξ άλλου και το αντικείμενο των σπουδών του στην Ιστορία, είναι αναμφίβολα, μια από τις κυριότερες.
Ο Κ. Μαυρίδης γοητεύεται από τις τιτάνιες διαστάσεις της σύγκρουσης των μεγάλων δυνάμεων/κοσμοσυστημάτων της εποχής (Γ΄ Ράιχ, Σταλινικό καθεστώς, Βρετανική Αυτοκρατορία και Σύμμαχοι), ενώ την ίδια στιγμή απεχθάνεται όσο τίποτα άλλο την ιδεολογική υπεραπλούστευση που έχει κυριαρχήσει στην προσέγγιση της περιόδου, χρωματίζοντας την σύγκρουση με τους όρους μιας αντιπαράθεσης του απόλυτου κακού με το υπέρτατο καλό.
Γι’ αυτό και η γραφή του εστιάζει στις λεπτομέρειες εκείνες –πτυχές των καθεστώτων, όψεις της προσωπικότητας των ηγετών, συμπεριφορές των μαζών, πρακτικές και στάσεις των στρατιωτών– που ο συγγραφέας πιστεύει ότι μπορούν να μας μαρτυρήσουν περισσότερα γι’ αυτό που υπήρξαν τα φαινόμενα ιστορικά, αντί του τρόπου που σήμερα τα αναπαριστούμε ιδεολογικά. Αυτήν την προσέγγιση θα τη βρει κανείς σε ιστορίες όπως οι «Βιο-ναζί και ζωοφιλία», «Οι ναζί και ο ντεκαφεϊνέ» ή το «Σουΐνγκ Χάιλ», που πραγματεύεται την καταστολή των χορευτικών εκδηλώσεων στην ναζιστική Γερμανία….
Ο Κωνσταντίνος Μαυρίδης, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1968. Είναι ιστορικός με μεταπτυχιακό δίπλωμα στις ευρωπαϊκές σπουδές κι έχει εκπονήσει εκτεταμένες μελέτες πάνω στην προεδρική ιστορία των Η.Π.Α., τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον Aμερικανικό Eμφύλιο και τον πόλεμο του Βιετνάμ. Τα τελευταία 25 χρόνια εργάζεται στην ιδιωτική εκπαίδευση. Έχει μεταφράσει σειρά άρθρων, βιβλίων και συγγραμμάτων από και προς την αγγλική γλώσσα. Το Μάιο του 2013, η σύντομη ταξιδιωτική του ιστορία με τον τίτλο «Stormbringer», πήρε την τρίτη θέση στη συλλογή ταξιδιωτικών αφηγημάτων του B.T.B.C. Το 2015 κυκλοφόρησε από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις το βιβλίο του με τίτλο Λησμονημένες Ιστορίες, συνέχεια του οποίου αποτελεί το παρόν πόνημα. Είναι ορειβάτης, πιλότος ελαφρών αεροσκαφών κι έχει πραγματοποιήσει ποδηλατικά ταξίδια σε τρεις ηπείρους. Σ’ έναν κόσμο που όλα είναι χαρτογραφημένα και το οδόστρωμα εισβάλλει παντού, αναζητά ακόμη το ανεξερεύνητο και το απρόσιτο, στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.
Τίτλος: Τα κίτρα της Μόσχως
Συγγραφέας: Κατερίνα Βαρέλη
Εναλλακτικές Εκδόσεις 2021
Σελ. 290
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
Το μόνο που έβλεπε ήταν πηγμένο μαύρο αίμα. Εκείνο το αίμα το στεγνό, στέγνωσε και το δικό της αίμα. Από όταν άνοιξε το σακί και είδε τα κομμάτια της γενιάς της, δεν ξαναμίλησε. Νεογέννητο ξανάγινε η Μοσχούλα. Ανάποδη γέννα, γέννα θανάτου. Ούτε να σταθεί στα πόδια της μπορούσε, ούτε να περπατήσει, ούτε να μιλήσει. Μα, αν το νεογέννητο είναι φτιαγμένο έτσι που να κάνει κάθε μέρα ένα βήμα προς τα μπρος, για εκείνη τέτοια κατορθώματα δεν ήταν μπορετά. Έκανε κάθε μέρα και ένα βήμα προς τα πίσω.
Η Κατερίνα Βαρέλη γεννήθηκε στην Αθήνα και ζεί στα Γιάννενα. Σπούδασε Βιολογία στη Θεσσαλονίκη και είναι διδάκτορας Βιοχημείας της Ιατρικής Σχολής. Διδάσκει Βιολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Τίτλος: Προς μια νέα ζωή
Συγγραφέας: Κωνσταντίνος Ν. Γκανιάς
Εναλλακτικές Εκδόσεις 2021
Σελ. 134
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
O Kώστας Γκάνιας γεννήθηκε στο Βαβούρι της Ηπείρου, στις 4 Δεκεμβρίου 1942. Μετά από μία απρόσμενη και επίπονη εμπειρία σε διάφορες χώρες, επέστρεψε στην Ελλάδα από την Ουγγαρία το 1954.
Το 1954 μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες και εγκαταστάθηκε στο Γουόρσεστερ της Μασσαχουσέτης, όπου ζει μέχρι σήμερα. Από το 1964 ως το 1966 υπηρέτησε στον Στρατό των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το 1964 σπούδασε στο δημόσιο κολλέγιο του Γουόρσεστερ και έλαβε το πτυχίο του. Δίδαξε σε διάφορα σχολεία της πόλης και συνταξιοδοτήθηκε μετά από 30 χρόνια υπηρεσίας.
Ο καλύτερος τρόπος να περνάει τον χρόνο του είναι με τα εγγόνια του, τα οποία λατρεύει.
Από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις κυκλοφορεί και το πρώτο βιβλίο του Κ. Γκάνια:
2 ΣΧΟΛΙΑ
Καλησπέρα , ίσως κάνω και λάθος.
Γιατί δεν είναι προσπελάσιμη η παραγγελία βιβλίων ; ( ηλςεκρτονικά) εννοώ από τις Εναλλακτικές εκδόσεις.
Ευχαριστώ
Καλησπέρα, λειτουργεί η σελίδα των Εναλλακτικών Εκδόσεων και οι ηλεκτρονικές παραγγελίες, αν συνεχίζει να σας παρουσιάζει πρόβλημα, μπορείτε να μας στείλετε τα βιβλία που σας ενδιαφέρουν στο παρακάτω μειλ perardin@gmai.com.
Ευχαριστούμε
Εναλλακτικές Εκδόσεις