Αρχική » Μια ελληνική ιστορία επιτυχίας

Μια ελληνική ιστορία επιτυχίας

από Άρδην - Ρήξη

του Γιάννη Καραγεωργίου | αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα New Money

Για κάθε Έλληνα που μεμψιμοιρεί ότι «αυτή η χώρα δεν παράγει τίποτα», υπάρχουν δεκάδες ιστορίες ελληνικών επιχειρήσεων που τόλμησαν, καινοτόμησαν και πέτυχαν σε διεθνές επίπεδο. Μια από αυτές είναι η εταιρεία της οικογένειας Σιαμίδη, η οποία –όπως ανακοίνωσε στον λογαριασμό της στο Linkedin- ανέλαβε να ντύνει τους στρατούς τεσσάρων σκανδιναβικών χωρών ως το 2028. Θα παρέχει στολές προστασίας από κρύο και βροχή στους στρατιώτες των Ειδικών Δυνάμεων της Νορβηγίας, της Σουηδίας, της Φινλανδίας και της Δανίας, με τις εξαγωγές της σε στρατιωτικό ρουχισμό να φτάνουν συνολικά τα 350 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία. Όμως αυτή η σύμβαση, ύψους 425 εκατ. ευρώ, είναι μόνο μία από τις πολλές επιτυχίες της.

Η Siamidis δεν επελέγη τυχαία από τις χώρες της αμυντικής συνεργασίας NORDEFCO (Nordic Defence Cooperation, δηλαδή Νορβηγία, Σουηδία, Φινλανδία, Δανία). Είναι, δεκαετίες τώρα, προμηθευτής στολών για το ΝΑΤΟ, τις ιταλικές Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και τα Σώματα Ασφαλείας 15 χωρών ανά τον κόσμο. Σήμερα, η Siamidis είναι μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση και παράγει τεχνικά υφάσματα, ενδύματα και μέσα ατομικής προστασίας –ενώ έχει επενδύσει και σε φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 2,1 MW. Τα προϊόντα της, είναι πιστοποιημένα από το ΝΑΤΟ και έχει άδειες για παραγωγή προϊόντων Kevlar, Nomex, Gore-tex κ.α. Για παράδειγμα, με το νήμα του κέβλαρ, κατασκευάζει στα Οινόφυτα αλεξίσφαιρα γιλέκα, πλάκες θωράκισης ή κράνη.

Η εταιρεία παράγει τεχνικά υφάσματα, όπως υφάσματα Kevlar και Nomex, αντιβαλλιστικά προϊόντα, όπως αλεξίσφαιρα γιλέκα και πλάκες θωράκισης, ενδύματα προστασίας από θερμότητα και ηλεκτρικό τόξο, ενδύματα ακραίων καιρικών φαινομένων με τεχνολογία Gore-tex και στολές βασισμένες στο βαμβάκι με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Πώς, όμως, έφτασε ως εδώ;

Rewind στο 1961: Ο Κώστας Σιαμίδης έχει τελειώσει οικονομικές επιστήμες, αλλά καταλαβαίνει πως είναι αδύνατο να βρει δουλειά στο αντικείμενό του. Έτσι, ξεκινά την παραγωγή απλών υφασμάτων. Δουλεύει σκληρά και, μετά από 15 χρόνια, εγκαθιστά το υφαντήριό του στην Αταλάντη. Είναι η εποχή που η Πειραϊκή Πατραϊκή αντιμετωπίζει προβλήματα. Ο διορατικός Σιαμίδης «βλέπει» ότι για την κλωστοϋφαντουργία έρχονται δύσκολα χρόνια.

Κάπως έτσι, αποφασίζει να παράγει εξειδικευμένα υφάσματα που απευθύνονται σε «συγκεκριμένο» πελατολόγιο: Τον στρατιωτικό και νοσοκομειακό τομέα, με το «βλέμμα» στις εξαγωγές. Κάνει το πρώτο βήμα το 1986, συμμετέχοντας σε διαγωνισμό για φόρμες του Ιταλικού Στρατού. Αποτυγχάνει, αλλά επιμένει για δύο χρόνια. «Ελάτε να δείτε από κοντά», τους λέει. Και οι Ιταλοί στέλνουν επιτροπή αξιωματικών στην Αταλάντη.

Ο Ιταλικός Στρατός ελέγχει όχι μόνο το υφαντήριο, αλλά και όλους τους συνεργάτες του Σιαμίδη, μέχρι και τις βιοτεχνίες που αναλαμβάνουν το ράψιμο. Μένουν ευχαριστημένοι και αναθέτουν στην εταιρεία το πρώτο της έργο, περνώντας τη στο μητρώο προμηθευτών. Το πρώτο μεγάλο βήμα, είχε μόλις γίνει. Μέσα σε μια διετία, η Siamidis θα παρήγαγε περισσότερες από 100.000 στολές για τον Ιταλικό Στρατό –εντυπωσιάζοντας με τη διαρκή προσπάθεια να βελτιώσει τα υφάσματά της- και θα έκανε όλο τον στρατιωτικό κόσμο να αναρωτιέται «ποιοι είναι αυτοί οι Έλληνες που εμπιστεύονται οι Ιταλοί».

«Ουδείς προφήτης στον τόπο του», λένε. Έτσι, όσο περίεργο και αν φαίνεται, η επιτυχία της Siamidis στην Ιταλία, δεν «άνοιξε» απλά τις πόρτες για την προμήθεια ρούχων στον Ελληνικό Στρατό, την Αστυνομία και την Πυροσβεστική. Αλλά και εξολόθρευσε τον ανταγωνισμό από το εξωτερικό, αφού ήταν τόσο χαμηλές οι τιμές που έδινε και τόσο υψηλή η ποιότητα, που κάποια στιγμή, οι ξένες εταιρείες σταμάτησαν να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς.

Η κληρονομία και η επόμενη ημέρα

Το «όνομα» στη γειτονική χώρα δεν ήταν το μόνο που άφησε ο Κώστας Σιαμίδης ως κληρονομιά στην οικογένεια και την (ως και σήμερα οικογενειακή) επιχείρηση που δημιούργησε. Ο ίδιος πάντα έλεγε ότι «για να ανταγωνιστείς τις χώρες που προσφέρουν προϊόντα με πολύ χαμηλό κόστος, θα πρέπει να προσφέρεις ποιότητα προσαρμοσμένη στις σύγχρονες συνθήκες». Και αυτό, δεν άλλαξε ποτέ στη Siamidis, την εταιρεία που είναι γνωστή διεθνώς ως CS και τα αλεξίσφαιρά της, τα κράνη και τις φόρμες της φορούν Έλληνες, Γερμανοί, Ιταλοί, Δανοί κ.α. στρατιώτες, αστυνομικοί και πυροσβέστες.

Σήμερα, που στο «τιμόνι» της εταιρείας είναι ο Μιχάλης Σιαμίδης, η «στρατηγική» δεν έχει αλλάξει. Στο κεντρικό εργοστάσιο της εταιρείας στα Οινόφυτα, η οικογένεια αναζητά πάντα το μέλλον, την υψηλή τεχνολογία, το επόμενο διεθνές trend, χωρίς να κάνει «εκπτώσεις».

Άλλωστε και μέσα στην κρίση, με την ιδιότητα του ΄γ Αντιπροέδρου του ΕΒΕΑ, ο Μιχάλης Σιαμίδης πολλές φορές έλεγε ότι οι εξαγωγικές –και όχι μόνο- επιχειρήσεις έχουν ανάγκη να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να βρίσκουν εξειδικευμένο προσωπικό. Και πώς γίνεται αυτό; Με τον τρόπο που δίδαξε ο ιδρυτής της εταιρείας, με την επιμονή στην καινοτομία, την κορυφαία ποιότητα, με ταυτόχρονη συγκράτηση του κόστους σε λογικά επίπεδα.

Με αυτή τη «συνταγή», από το 2004 λειτουργεί μονάδα και στο Αργυρόκαστρο, στην Αλβανία, από την οποία μπορεί να παράγει μικρό ποσοστό της συνολικής παραγωγής (αυτή γίνεται κατά ποσοστό περίπου 90% στην Ελλάδα) όμως καταφέρνει να «χτυπά» ακόμα και τον ανταγωνισμό από την Κίνα. Και έτσι, το 2017 εισήχθη και στην ελληνική Χρηματαγορά.

Με αυτό τον τρόπο, όπως ο υφαντουργός παίρνει το νήμα και δημιουργεί το ρούχο, η Siamidis «έραψε» ένα «κοστούμι» που… φοριέται σε όλο τον κόσμο. Όχι τυχαία, εξάγει σε περισσότερες από 15 χώρες, σε Ευρώπη, Ασία και Βόρεια Αφρική. Και μεταξύ των πελατών της, πέρα από ιδιωτικές επιχειρήσεις-βιομηχανίες, συγκαταλέγονται κυρίως το ΝΑΤΟ, οι ένοπλες δυνάμεις, οι αστυνομικές και πυροσβεστικές υπηρεσίες πολλών ξένων κρατών, όπως η Σουηδία, η Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο- γεγονός που εξηγεί και την «ευκολία» με την οποία επελέγη και για την πιο πρόσφατη τεράστια επιτυχία με την νέα σύμβαση.

Στην πράξη, η Siamidis είναι δημοφιλής όχι μόνο στα Σώματα Ασφαλείας, αλλά και σε ιδιωτικό επίπεδο, για εργαζόμενους σε επικίνδυνες συνθήκες (πχ ρεύμα υψηλής τάσης), ορειβάτες, εξερευνητές σπηλαίων κ.α. Και φυσικά, ψάχνει πάντα για το “next big thing” της. Όπως έκανε στη διάρκεια της πανδημίας, ανταποκρινόμενη στη ζήτηση και παράγοντας, από το 2020, χειρουργικές μάσκες υψηλής προστασίας…

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ