Αρχική » Νέες κυκλοφορίες από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις

Νέες κυκλοφορίες από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις

από Άρδην - Ρήξη

Τα νέα βιβλία των Εναλλακτικών Εκδόσεων μπορείτε να τα βρείτε στα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία, στο Εναλλακτικό Βιβλιοπωλείο (Θεμιστοκλέους 37), αλλά και στα γραφεία των Εναλλακτικών Εκδόσεων (Ξενοφώντος 4, Σύνταγμα, τηλ. επικ. 210 3826319, 6973183842 & perardin@gmail.com) καθημερινά (Δευτέρα έως και Παρασκευή από τις 09.00 έως τις 19.00). Στα γραφεία μας μπορείτε να βρείτε και τα παλαιότερα βιβλία μας που δίνονται με σημαντική έκπτωση.

“Αόρατοι εχθροί: Λοιμώξεις, επιδημίες & πανδημίες”

Τίτλος: Αόρατοι εχθροί: Λοιμώξεις, επιδημίες & πανδημίες. Η μεγάλη ιστορία τους, μέσα από μικρές ιστορίες

Συγγραφέας: Παναγιώτης Χούπας

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

ISBN: 978-960-427-253-2

Σελ. 446

Δεν είναι καθόλου κακό –το αντίθετο μάλιστα– εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις να γίνονται κτήμα των πολλών. Η επιστήμη πρέπει να υπηρετεί την κοινωνία. Ωστόσο, εν μέσω φονικής πανδημίας, πολλοί συνάνθρωποί μας παρεξήγησαν και ορισμένοι, εν πλήρη συγχύσει, παραπληροφορούν.
Έτσι, στα θύματα της νόσου προστίθενται κι άλλα: Επιστημονικά δεδομένα χρησιμοποιούνται εναντίον κάποιας «συνωμοσίας», απλώς επειδή μερικοί τα πληροφορήθηκαν με καθυστέρηση και τα ερμήνευσαν κατά το δοκούν. Πάγιες πρακτικές της κλινικής ιατρικής και στάνταρ διαδικασίες της άσκησης του ιατρικού επαγγέλματος, θεωρούνται ως νεοεφευρεθέντα συνωμοτικά εργαλεία, απλώς επειδή μερικοί τις ανακάλυψαν, έκπληκτοι, εκ των υστέρων.
Η δύστυχη Επιστήμη βρίσκεται λοιπόν εν μέσω διασταυρούμενων πυρών: των «θεσμικών» που γνωρίζουν και δεν εξηγούν και των «αντισυστημικών» που δεν γνωρίζουν αλλά εξηγούν.


Το βιβλίο αυτό είναι μια πρώτη επαφή γνωριμίας και όχι ένα πλήρες επιστημονικό σύγγραμμα αναφοράς. Σκοπό έχει να φέρει το γενικό κοινό πιο κοντά στην Ιατρική και στις θετικές επιστήμες γενικότερα. Να διαλύσει ορισμένους μύθους και προκαταλήψεις. Να λάβει ο αναγνώστης μια γενική ιδέα για την ατελείωτη μάχη της επιστήμης με τις λοιμώξεις.
Το βιβλίο περιέχει 15 βασικές ιστορίες και αρκετές μικρότερες, προσεκτικά επιλεγμένες. Όλες οι ιστορίες είναι δραματοποιημένες, χωρίς να βλάπτεται καθόλου η ουσία και το βασικό τους μήνυμα. Όπου χρειάστηκε, έγινε σκόπιμη αλλοίωση λεπτομερειών, ώστε να προστατευθούν υπαρκτά πρόσωπα. Αν μέσα σε αυτές υπάρχουν δηκτικά σχόλια, αυτό έγινε μόνο για λόγους καταδίκης κακών νοοτροπιών και πολιτικών αποφάσεων.

********************

Παναγιώτης Χούπας είναι ιατρός με ειδικότητα Εσωτερικής Παθολογίας. Γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1967 και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ιατρική Σχολή Πάτρας και έχει δεκαετίες κλινικής εμπειρίας στο ελεύθερο επάγγελμα.
Για πολλά έτη δούλεψε ως σύμβουλος ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Λόγω της φύσης τής εργασίας αυτής, αλλά και των γενικότερων επιστημονικών αναζητήσεών του, ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την άσκηση της βασιζόμενης σε ενδείξεις ιατρικής (evidence-based medicine), με την Επιδημιολογία, την Ιστορία και τη Φιλοσοφία της Ιατρικής, τη Βιοηθική και την Ιατρική Δεοντολογία.
Έχει δεκάδες εργασίες και ανακοινώσεις σε ελληνικά και διεθνή ιατρικά περιοδικά και συνέδρια, ενώ συνεχίζει να δημοσιεύει ανελλιπώς σε γραπτό και διαδικτυακό Τύπο ενημερωτικά ιατρικά άρθρα για τον μη ειδικό.

Η φιλοσοφία του woke

Τίτλος: Η φιλοσοφία του woke

Επιμέλεια: Γιώργος Καραμπελιάς. Κείμενα των: Dany-Robert Dufour, Helen Pluckrose, James Lindsay, Steven Pinker,
Jerry Coyne, Luana Maroja, Συλλογική παρέμβαση πανεπιστημιακών

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

ISBN: 978-960-427-254-9

Σελ. 294

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

Η φιλοσοφία και η «επιστημολογία» του Woke αποτελούν συνέχεια της παλιάς διαφωτιστικής και μαρξιστικής άρνησης της ανθρώπινης φύσης –ο άνθρωπος είναι ένα «άγραφο χαρτί» πάνω στο οποίο η κοινωνία μπορεί να εγγράψει τα πάντα, το καλό ή το κακό – , η οποία θα φθάσει μέσα από τη μεταμοντέρνα-αποδομητική φιλοσοφία στην ίδια την απόρριψη της διάκρισης καλού και κακού, αλήθειας και ψεύδους, ταυτότητας και μη ταυτότητας.
Ο Ζακ Ντεριντά θα απονομιμοποιήσει την έννοια του Νόμου και θα τον αντικαταστήσει με την αρχή της απόλυτης απροσδιοριστίας και ρευστότητας. Ο Ζυλ Ντελέζ θα φτάσει με ένα «επαναστατικό» τέχνασμα στον πιο ακραίο ατομισμό, ορίζοντας το υποκείμενο ως «αγέλη» («κάθε άτομο αποτελεί μια αγέλη»). Τέλος, ο Μισέλ Φουκώ θα δει την εξουσία ως μια διάχυτη ιδεολογία, φορείς της οποία είναι όλοι οι άνθρωποι και θα θεωρήσει τον νεοφιλελευθερισμό ως την απάντηση στην κοινωνία της πειθάρχησης.
Ως εφαρμοσμένη φιλοσοφία, ο «γουοκισμός» θα διακινείται προνομιακά: α. Από μια εκδοχή του φεμινιστικού κινήματος, που δεν αρκείται στην ισότητα των φύλων αλλά, με την Τζούντιθ Μπάτλερ και την Queer θεωρία, θα βλέπει το φύλο ως απλή κοινωνική κατασκευή. β. από ένα αποαποικιακό κίνημα που δεν στοχεύει πλέον στην κατάργηση των φυλετικών ή εθνοτικών ανισοτήτων, αλλά στην αντικατάσταση των Κυρίων από την κυριαρχία των άλλοτε υποτελών. γ. τέλος, από ένα πολιτισμικό ρεύμα άρνησης της συνέχειας του ανθρώπινου πολιτισμού και της όποιας αντικειμενικής ή επιστημονικής αλήθειας, προς όφελος μιας καταθλιπτικής παροντικότητας, και της σχετικοποίησης των πάντων.
Οι αντιθέσεις των φυλών, των εθνοτικών ομάδων, των φύλων και των σεξουαλικών ταυτοτήτων αποκτούν ουσιοκρατικό και ανταγωνιστικό χαρακτήρα: εξ ου και η άρνηση της συγκρότησης σε κοινωνία λευκών και εγχρώμων και η επικράτηση του χωριστικού κοινοτισμού. εξ ου και η αμφισβήτηση των βιολογικών σεξουαλικών ταυτοτήτων και εν τέλει ακόμα και της ύπαρξης των φύλων. εξ ου και η αμφισβήτηση της επιστημονικής αλήθειας και η αντικατάστασή της από μια woke πολιτική ορθότητα.

Περιεχόμενα

Αντί εισαγωγής
Γιώργος Καραμπελιάς, Bellum omnium contra omnes 

ΜΕΡΟΣ Α΄
Η φιλοσοφία του woke
Dany-Robert Dufour, Η French Theory ως τέχνασμα της μεταμοντέρνας ιστορίας 
Helen Pluckrose – James Lindsay, Η «Queer θεωρία» ως απελευθέρωση από την κανονικότητα 
Steven Pinker, Το γυναικείο φύλο μεταξύ επιστήμης και «άγραφου χαρτιού» 

ΜΕΡΟΣ Β΄
Η επιστήμη στο στόχαστρο, Συλλογική παρέμβαση, Για την υπεράσπιση της
αξιοκρατίας στην επιστήμη 
Jerry Coyne – Luana Maroja, Η ιδεολογική υπονόμευση της Βιολογίας 

Άρδην τ. 130-131 με τριπλό αφιέρωμα

Κυκλοφορεί σε βιβλιοπωλεία και περίπτερα (όπου θα παραμείνει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου) το νέο τεύχος του Άρδην (τεύχος 130-131 / Ιούνιος – Αύγουστος 2024) με τριπλό αφιέρωμα και 90 σελίδες ύλη. Για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε το ηλεκτρονικό μας βιβλιοπωλείο.

Στο πρώτο αφιέρωμα ασχολούμαστε με την σύγχρονη τάση νέων δημιουργών να Επ-ανακαλύπτουν το Βυζάντιο. Παρουσιάζουμε δημιουργούς που έχουν συμβάλει με το έργο τους να κάνουν πτυχές του Βυζαντίου προσιτές στο ευρύ κοινό, προσφέροντας το κάτι παραπάνω από την –πάντα ελλιπή– σχολική γνώση. Ο βυζαντινολόγος Παναγιώτης Αγαπητός θα εισαγάγει το Βυζάντιο στο σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα, επιλέγοντας την ιστορική αυτή περίοδο για να αφηγηθεί στα βιβλία του τις περιπέτειες του πρωτοσπαθάριου Λέοντα. Ο «Φίκος», αν και σπούδασε αγιογραφία, είναι σήμερα γνωστός για τα τεράστια γκράφιτι που σχεδιάζει, τόσο στην Αθήνα όσο και σε κάθε γωνιά του πλανήτη, ενώ η Χρύσα Σακελλαροπούλου έχει εισαγάγει τη βυζαντινή ιστορία στον ιδιαίτερο χώρο των κόμικ. Και οι τρεις μάς κατέθεσαν την εμπειρία τους για τη σημερινή τάση επανακάλυψης του Βυζαντίου. Επίσης, ο Μάριος Νοβακόπουλος, μέλος της διαδικτυακής ομάδας «Cognosco», μας παρουσιάζει συνοπτικά το… ονοματολογικό ζήτημα του Βυζαντίου, σε μία προσπάθεια να υπερβούμε, επιτέλους, τον νομιναλισμό που επικρατεί σήμερα στον δημόσιο διάλογο, ενώ, τέλος, ο Γιώργος Καραμπελιάς μας υπενθυμίζει τις λιγότερο γνωστές πτυχές της βυζαντινής λογοτεχνίας, που μας αποκαλύπτουν πόσο λανθασμένη είναι η μονοδιάστατη αντίληψη που έχουμε συχνά για το Βυζάντιο, όταν το αντιλαμβανόμαστε ως ένα απέραντο… θρησκόληπτο ησυχαστήριο.

Στο δεύτερο αφιέρωμα μας καταπιανόμαστε με την συμπλήρωση τον Ιούλιο 50 χρόνων από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Αντιγράφουμε από το εισαγωγικό κείμενο του αφιερώματος:

Είναι εντυπωσιακό πως αποσιωπάται ή υποτιμάται διαχρονικά –ειδικότερα εφέτος με την 50χρονη επέτειο– το γεγονός πως η μεταπολίτευση συνέβη επειδή χάσαμε τη μισή Κύπρο. Επειδή, μες την αφροσύνη τους, οι Χουντικοί άνοιξαν την πόρτα στους Τούρκους και τους είπαν «κοπιάστε». Αυτό το εθνικό βάρος, αυτή την εθνική απώλεια, δεν μπόρεσε να σηκώσει η Δικτατορία και γι’ αυτό έπεσε.
Η επισήμανση αυτή, πως δηλαδή η μεταπολίτευση δεν συνέβη μόνη της, ούτε το τιμημένο πολυτεχνείο την προκάλεσε, ούτε οι τιμημένοι αντιστασιακοί, αλλά η προδοσία της Κύπρου, δεν είναι σε καμία περίπτωση μια τοποθέτηση κλαψιάρικη, φορτισμένη συναισθηματικά.
Πενήντα χρόνια, γλείφουμε σιωπηλοί την πληγή μας ενόσω στο προεδρικό Μέγαρο της Ηρώδου Αττικού τσουγκράνε ποτήρια με σαμπάνιες κάθε 24η Ιουλίου. Πενήντα χρόνια ξεροκαταπίνουμε σε κάθε διαδήλωση στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, όταν ακούγεται το σύνθημα για τη Χούντα που «τελείωσε το ’73»…

Τα κείμενα των Βάσου Πτωχόπουλλου, Άριστου Μιχαηλίδη, Λάζαρου Μαύρου, Πέτρου Παπαπολυβίου, Τάσου Χατζηαναστασίου, Μανώλη Καλατζή, Γιώργου Γκόντζου, Χρίστου Πέτρου, Αλέκου Μιχαηλίδη, Χρίστου Λοΐζου καλύπτουν την περίοδο προεργασίας της εισβολής, τα δραματικά γεγονότα της εισβολής, τις ευθύνες Ελλάδας και Κύπρου για την συνεχιζόμενη επί 50 χρόνια Κατοχής, αλλά και τα ζητήματα που απασχολούν την σύγχρονη κυπριακή κοινωνία, όπως το μεταναστευτικό κ.λπ.

Στο τρίτο αφιέρωμα θα διαβάσετε κείμενα για τις πρόσφατες ευρωεκλογές και πώς επηρέασαν την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη, όπου για παράδειγμα προκάλεσαν έναν πολιτικό σεισμό στη Γαλλία. Στα κείμενα των Γιώργου Καραμπελιά, Γιώργου Ρακκά, Θεόδωρου Ντρίνια, Γιάννη Ξένου, Νίκου Ντάσιου αναλύεται το μετεκλογικό τοπίο στην Ελλάδα, ενώ οι συνεντεύξεις των Κρ. Γκιλλουί και Ντ. Ρενιέ μας βοηθούν να καταλάβουμε τι συμβαίνει στην Γαλλία.

Τέλος, πλούσια ύλη για την κίνηση ιδεών, τον πολιτισμό, την ιστορία, βιβλιοπαρουσιάσεις, κριτική κινηματογράφου, λησμονημένες ιστορίες, αθλητικά, και πολλά ακόμα.

Αναλυτικά τα περιεχόμενα του τεύχους

Διπλό τεύχος 130-131, Ιούνιος – Αύγουστος 2024

Γιώργος Καραμπελιάς, ​Από το μονοπολικό σύστημα στην αστάθεια
Θεόδωρος Ντρίνιας, Αριθμολογίες

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Ευρωεκλογές
Γιώργος Ρακκάς, Μητσοτάκης – Μακρόν, βίοι παράλληλοι
Γιάννης Ξένος, Ευρωεκλογές: Γενικευμένη καθίζηση
Θεόδωρος Ντρίνιας, Ο μονόδρομος της Ενωμένης Κεντροαριστεράς
Γιώργος Ρακκάς, Ευρωεκλογές: προανάκρουσμα μιας βαθιάς πολιτικής κρίσης στην Ευρώπη
Νίκος Ντάσιος, Κρίση αντιπροσώπευσης
Συνέντευξη Κρ. Γκιλλουί: Για την άνοδο της Λεπέν και την πολιτική κρίση στη Γαλλία
Συνέντευξη Ντ. Ρενιέ: «Οι Ευρωπαίοι έχουν διολισθήσει στον κρατοσκεπτικισμό»

Συνέντευξη Γ. Στσερμπάκ: «Χρέος στους νεκρούς να  μιλήσω για τα δεινά της πατρίδας μου»

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Επ-ανακαλύπτoντας το Βυζάντιο

Νικόλας Δημητριάδης, Επ-ανακαλύπτoντας το Βυζάντιο
Συνέντευξη Χρύσα Σακελλαροπούλου: Το Βυζάντιο στον χώρο των κόμικς
Συνέντευξη Παναγιώτη Αγαπητού: Από τη βυζαντινολογία στο αστυνομικό μυθιστόρημα
Γιώργος Καραμπελιάς, «Δικαίωμα στον έρωτα» και τη σάτιρα
Συνέντευξη Φίκου: Από την αγιογραφία, στη «Σύγχρονη
Βυζαντινή Ζωγραφική»
Μάριος Νοβακόπουλος, Το Βυζάντιο πέρα από τα ονόματα

Πολιτισμός – Ιδέες

Κ. Χιουζ: «Ζούμε σε έναν νέο ρατσισμό όπου οτιδήποτε λευκό θεωρείται κακό»
Βασίλης Καραποστόλης, Ένας τόπος γεμάτος πνεύματα

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Κύπρος: 50 χρόνια μετά την εισβολή
Χρίστος Πέτρου, Η γιορτή για τη μισή «μεταπολίτευση» και τη μισή Κύπρο
Πέτρος Παπαπολυβίου, 50 χρόνια εισβολής και κατοχής
Αλέκος Μιχαηλίδης, Οι τουρκικοί σχεδιασμοί έρχονται από μακρυά
Τάσος Χατζηαναστασίου, Το Χρονικό της εισβολής
Χρίστου Πέτρου, Μισός αιώνας κατοχής…
Γιάννης Ξένος, Στοιχεία για την κυπριακή οικονομία
Έρευνα της εφ. Φιλελεύθερος για το Μεταναστευτικό
Άριστος Μιχαηλίδης, Ένας μετανάστης, ένας αστυνομικός, το ΕΛΑΜ και οι άλλοι
Μανώλης Καλατζής, Πώς «κόβει» η Λευκωσία τους δεσμούς με τη Μόσχα
Χρίστος Λοΐζου, Προεκτεινόμενη Αποτροπή Ελλάδας-Κύπρου
Λάζαρος Μαύρος, Φρεγάτα ΚΙΜΩΝ & πέντε μωρές παρθένες
Βάσος Ν. Πτωχόπουλλος, 50 χρόνια ντροπής & ηλιθιότητας
Γιώργος Γκόντζος, Ακροβασίες, Για την Κύπρο…

Ιστορία – Βιβλίο – Μόνιμες στήλες
Σπύρος Κουτρούλης, Νίκος Κακαδιάρης: Πανσέληνος και Τζιότο
Θεοδώρα Ιωαννίδου-Καρακουσόγλου, Το φαινόμενο του κρυπτοχριστιανισμού στην Τουρκία
Κωνσταντίνος Μπλάθρας, cineρήξη
Κωνσταντίνος Μαυρίδης, Doctor Money
Τα αθλητικά του… Άρδην, Η εισβολή «μάτωσε» και τον κυπριακό αθλητισμό!
Ιωάννης Κ. Τσέγκος, Η Δασκάλα
Γιώργος Μυλωνάς, ​«Μνημοσύνη» της Πωλίνας Κασιμάτη
Ελένη Λογαρά, Ισότητα, διαφορετικότητα, ανεκτικότητα στη μετανεωτερική σκέψη & πράξη

Νέος Ερμής ο Λόγιος (τ. 27)

Κυκλοφορεί σε βιβλιοπωλεία, Κέντρα Τύπου και περίπτερα το νέο τεύχος του νέου Ερμή του Λόγιου (τ. 27). Μπορείτε να το παραγγείλετε και από το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο των Εναλλακτικών Εκδόσεων.

περιεχόμενα τεύχους

Κριστόφ Γκιλλουί, «Η Αριστερά προτείνει μια εγωιστική κοινωνία και αυτό
είναι τέλειο για τους νεοφιλελεύθερους»
Ζαν-Κλωντ Μισεά, «Υπάρχει μια θεμιτή ταυτοτική εξέγερση των ‘‘από κάτω’’
ενάντια στη συνεχιζόμενη διάλυση του τρόπου ζωής τους»
Πιέρ-Αντρέ Ταγκιέφ, Γουοκισμός ή η δαιμονοποίηση της Δύσης
Pierre Valentin, Ανατομία της woke ιδεολογίας
Ντανύ-Ρομπέρ Ντυφούρ, ​«Η αλλαγή φύλου έχει γίνει μια εμπορική προσφορά
που ενθαρρύνεται από τον νόμο»


Νίκος Σβορώνος, Η σημασία της ίδρυσης του Αγίου Όρους για την ανάπτυξη
του ελλαδικού χώρου
Χρόνης Βάρσος, Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης & η Επανάσταση στη Μολδοβλαχία … 60
Γεωργία Κακούρου-Χρόνη, ​Η υποδοχή του Θεόφιλου από τη γενιά του ’30
Ζαχαρίας Παπαντωνίου, Εξουσία δημόσιας καλαισθησίας
Δημήτρης Πικιώνης, Ζητήματα δημόσιας καλαισθησίας


Ρόμπερτ Κάπλαν, Τζον Γκρέι, Έλεν Τόμσον, Η νέα εποχή της Τραγωδίας
Πάτρικ Πασκάλ, Από την ανελέητη ιεραρχία στο αβυσσαλέο κενό:
η μεταμόρφωση της ρωσικής εξουσίας
Σεργκέι Καραγκάνοφ, Η θέση της Ρωσίας στις διεθνείς υποθέσεις
Μάριος Νοβακόπουλος, Προφητεία και Διαφωτισμός ενώπιον του πυρηνικού ολέθρου:
Ο Κόντογλου και ο Παπανούτσος για την κρίση των πυραύλων της Κούβας

Αφιέρωμα: Ο ελληνικός Πολιτισμός ως οικουμενική πρόταση
Θεόδωρος Ζιάκας, Τα ελληνικά φώτα
Βασίλης Καραποστόλης, Ο πόθος της διαιώνισης στον ελληνικό πολιτισμό
Γιώργος Καραμπελιάς, Είναι δυνατός ένας οικουμενικός ρόλος;
Σωτήρης Γουνελάς, Οι αρχαίοι, ο Χριστός και ο πολιτισμός της βαρβαρότητας
Χαρίκλεια Τσοκανή, Η σημασία του αρχαιοελληνικού μύθου στον καιρό μας
Μελέτης Μελετόπουλος, Ο κοινοτισμός ως οικουμενική πρόταση


Παύλος Α. Στάμος, Τσάμηδες και Κατοχή: μύθοι και πραγματικότητα
Σπύρος Κουτρούλης, Ίων Δραγούμης: Η εξέλιξη της πολιτικής ιδεολογίας του –
Μπαρρές, δημοκρατικός σοσιαλισμός, ελλαδισμός, Μεγάλη Ιδέα (μέρος Α΄)
Σπύρος Γεωργίου, Σημείωμα για τον Γιώργο Θ. Σταυρόπουλο
Γεώργιος Βαρβατσούλιας, Ψυχολογία τῆς Θρησκείας: Ἱστορία, Διαδρομές,
Μεθοδολογικὴ Ἔρευνα & Σύγχρονες Διεπιστημονικὲς Προσεγγίσεις (μέρος B΄)


Βιβλιοκριτικές
Σπύρος Κουτρούλης: Μαρία Δεληβοριά, Ο αγώνας του ᾽21 και η υπονόμευσή του

Να ξανασκεφτούμε τον ανθρωπισμό, του π. Νικ. Λουδοβίκου

Κυκλοφορεί από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε την ιστοσελίδα των Εναλλακτικών Εκδόσεων.

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

Η μεταμοντέρνα κατάσταση, το μεγάλο ρεύμα ενός ανθρωποκεντρισμού που παγιώθηκε χωρίς εξωκοσμικόν ορίζοντα, ακυρώνει τις πηγές νοήματος που άρδευσαν οτιδήποτε γόνιμο συνέβη στον νεώτερο στοχασμό. την συμπάγεια της έννοιας της φύσεως και της ενοποιού λειτουργίας του αρχαιοελληνικού εξωκοσμικού Ενός, καθώς και τη δυνατότητα θέωσης του κτιστού, όπως την εγκαινιάζει η Βιβλική εμπειρία.
Είναι φανερό ότι οι ενδοκοσμικές σκοτεινές μεταφυσικές των ολοκληρωτισμών, της Βιοτεχνολογίας και του Γουοκισμού είναι απλά πίστες για την απογείωση ενός μετανθρωπισμού που δεν θέλει να ξέρει τίποτα για τον Ηράκλειτο ή τον Πλάτωνα ή φυσικά τον Μάξιμο Ομολογητή, τον Θωμά Ακινάτη, ή τον Γρηγόριο Παλαμά…, όλη η μεταφυσική αναφορικότητα του ανθρώπου περιορίζεται πλέον «στο σκοτεινό άστρο της επιθυμίας».
Με ποιες λοιπόν προϋποθέσεις μπορούμε να ξανασκεφτούμε τον ανθρωπισμό; Επειδή η επανάληψη της σκέψης των κλασικών είναι αδύνατη σήμερα, αυτό που απαιτείται είναι η ερμηνευτική μεταφορά των ουσιωδών της σκέψης αυτής στο σήμερα, με τους σημερινούς όρους διασκεπτικής και υπαρξιακής κατανόησης – και σε αυτό πρέπει ανυπερθέτως να προστεθούν, ει δυνατόν, νέες ενοράσεις, έννοιες και προτάσεις….


Να ξαναπιάσουμε την ιστορία από την αρχή – αυτό υπήρξε το μέλημά μου εδώ και δεκαετίες, όπως ήδη έχει εκφραστεί σε μια σειρά από θεολογικά και φιλοσοφικά έργα. Στο βιβλίο αυτό, έχω επιλέξει μια σειρά από διαλόγους μου (αυτό που κοινώς λέγεται «συνεντεύξεις») με σημαντικούς εκπροσώπους του δημοσιογραφικού χώρου (διότι, ως εκ θαύματος, υπάρχουν τέτοιοι ακόμη) που διεξήχθησαν κατά την τελευταία δεκαετία, για τα ζητήματα αυτά. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, οι τυχόν ακροατές/θεατές θα διαπιστώσουν πως εδώ το περιεχόμενο των αποκρίσεων του συγγραφέα έχει γίνει αντικείμενο εκτεταμένης επεξεργασίας και έχει αλλάξει πολύ σε σχέση με το εκφωνηθέν, με σημαντικές παρατηρήσεις και προσθήκες.

Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος είναι  Καθηγητής της Θρησκειολογίας  και της Ερμηνευτικής της Θρησκείας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Τελευταία βιβλία του: Η Ανοικτή Ιστορία και οι Εχθροί της: η Άνοδος του Βελούδινου Ολοκληρωτισμού (Αρμός, Αθήνα 2020)˙ Αναλογικές Ταυτότητες: Πατερικές Πηγές Επανερμηνείας του Ελληνο-δυτικού Εαυτού (Εν Πλω, Αθήνα 2020)˙ Αφανής Αρμονία: Μεταφυσική Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας (Αρμός, Αθήνα 2021)˙ Ο Τεχνοπίθηκος και η αλήθεια:  Ερμηνευτική της Θρησκείας στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (Αρμός, Αθήνα 2024)˙ Μαξίμου του Ομολογητού, Τα 400 κεφάλαια περί Αγάπης, Εισαγωγή στη θεολογία του αγ. Μαξίμου και σχόλια (Ι. Μ. Βατοπαιδίου 2024).
Στα αγγλικά: Analogical Identities: the Creation of the Christian Self, τόμ. Α΄: Beyond Spirituality and Mysticism in the Patristic Era, (Brepols 2019), τόμ. Β΄: Intermeaningfulness: Self-catholicization, Meta-narcissism, and Christian Theology (Brepols 2024).

Ο Βυζαντινός Μέγας Αλέξανδρος του Δ. Κουγιουμτζόγλου

Κυκλοφορεί από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις, για ηλεκτρονικές παραγγελίες επισκεφτείτε την ιστοσελίδα των Εναλλακτικών Εκδόσεων.

Ποιες είναι οι ρίζες του βυζαντινού Μεγαλέξανδρου;
Πώς πέρασε η μορφή του και πώς προβλήθηκε στη βυζαντινή λογοτεχνία, ιστοριογραφία, ρητορική, επιστολογραφία, στρατηγική, τέχνη, παράδοση και θεολογία;  
Γιατί απεικονίστηκε να ανέρχεται ψηλά στους αιθέρες και ποια είναι τελικά η πραγματική υπόστασή του;

Τα επιτεύγματα του Αλέξανδρου σε συνδυασμό με τον ηρωισμό του, την αποφασιστικότητα και τόλμη του, τις περίλαμπρες στρατιωτικές νίκες του στα βάθη της Ασίας τον κατέστησαν διαχρονικό και παγκόσμιο πρότυπο ήρωα, ανίκητου στρατηλάτη, σοφού ηγεμόνα, και βεβαίως, για τους Έλληνες, κορυφαίο εκπρόσωπο του μεγαλείου του ελληνισμού. Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο που οι τελευταίοι διαχρονικά, από την αρχαιότητα στο Βυζάντιο και στις νεότερες φάσεις της ιστορίας τους, τον είχαν πάντα ως παράδειγμα και σημείο αναφοράς.

Με τις προτεινόμενες προσεγγίσεις και ερμηνείες το έργο στοχεύει να πυροδοτήσει μια συζήτηση για ένα θέμα που αξίζει περισσότερη προσοχή από την έρευνα και περισσότερη γνώση από το ευρύ κοινό, γιατί συμπληρώνει και εμπλουτίζει την εικόνα που ο μέσος Έλληνας συνήθως έχει για το βυζαντινό του παρελθόν, στοιχείο αυτογνωσίας κρίσιμο για την εποχή που ζούμε, εποχή ιδεολογικής κρίσης και διάλυσης των παραδοσιακών ιστορικών ταυτοτήτων. Και εδώ πιστεύω ότι ο αρχαίος αυτός αλλά και βυζαντινός βασιλιάς μας έχει κάτι να μας πει.

***

Με την αξιοποίηση τεκμηρίων από τις γραπτές πηγές και τα αρχαιολογικά ευρήματα, στο παρόν σύγγραμμα επιχειρείται για πρώτη φορά  μια συστηματική καταγραφή και αποτύπωση της συνολικής πρόσληψης του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Βυζάντιο, με μια μικρή εισαγωγική αναφορά στην  κληρονομιά της αρχαιότητας. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην περιγραφή και ερμηνεία της βυζαντινής παράστασης της ανόδου του Αλέξανδρου στον ουρανό συγκριτικά και με τις αντίστοιχες παραστάσεις από την υπόλοιπη μεσαιωνική Ευρώπη. 

*****

Ο Δημήτρης Κουγιουμτζόγλου γεννήθηκε το 1974 στην Καβάλα. Σπούδασε στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ., με ειδίκευση σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στην αρχαιολογία και με ενεργό συμμετοχή σε ανασκαφές στη Βόρεια Ελλάδα ως ασκούμενος φοιτητής και ως συμβασιούχος αρχαιολόγος. Διορίστηκε με τις εξετάσεις του Α.Σ.Ε.Π. στη Μέση Εκπαίδευση ως καθηγητής φιλόλογος. Κατά τη διάρκεια της πενταετούς απόσπασής του στη Μόσχα, δίδαξε ελληνική γλώσσα και πολιτισμό στα πανεπιστήμια Λομονόσοφ και Διεθνών Σχέσεων, στο Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού και στον Ελληνικό Σύλλογο Μόσχας, δίνοντας παράλληλα σειρά ανοιχτών στο κοινό διαλέξεων για την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελλάδας, με έμφαση στη Μακεδονία. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις του σε συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες αρχαιολογικού, ιστορικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα και έχει δημοσιεύσει άρθρα και μελέτες ιστορικού, αρχαιολογικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου σε πρακτικά συνεδρίων, σε εκπαιδευτικούς ιστότοπους, σε εφημερίδες και περιοδικά (Νέος Ερμής ο Λόγιος, Άρδην, Νέο Υπόστεγο κ.α.). Είναι διπλωματούχος ξεναγός της Σχολής Ξεναγών Θεσσαλονίκης. Καρποί της υπερδεκαετούς μελέτης του πάνω στη μεταθανάτια μνήμη και πρόσληψη του Μεγάλου Αλεξάνδρου αποτελούν μια σειρά από άρθρα και εισηγήσεις, το βιβλίο «Ο Μέγας Αλέξανδρος του Ελληνισμού: Αρχαιότητα, Βυζάντιο, Νεότερη και Σύγχρονη Ελλάδα» (εκδ. Σαΐτα, 2016) και το ανά χείρας βιβλίο.

ΣΧΕΤΙΚΑ

1 ΣΧΟΛΙΟ

Χρήστος Μωλές 25 Αυγούστου 2024 - 12:13

ΚΑΛΗΜΕΡΑ!
ΘΕΜΑ ΝΕΚΡΟΖΟΝΤΑΝΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΊΞΗ ΚΑΝΕΙΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΒΑΝΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ.
Κατ’ αρχήν αυτό είναι ωραίο πείραμα που μπορεί να το αποδειχθεί ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ!
Όμως, τί γίνεται με αυτό που πολλοί υποστηρίζουν το ΑΕΝΑΟ ΣΥΜΠΑΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΜΗ ΑΕΝΑΟ ΣΥΜΠΑΝ (μπίγκ-μπάνκ) και ακόμη μιλούν για ΚΑΛΟ και ΚΑΚΟ που συμβαίνει σε ολόκληρο το σύμπαν που σε αυτό ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ που υπάρχει ΖΩΗ;

Με εκτίμηση
Χρήστος Μωλές

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ