Πρόθεσή της, να τα προωθήσει πλέον δωρεάν στο εξωτερικό
Tης Ηλιανας Σουσωνη
Μπορεί η οικονομική κρίση να έχει παγώσει την εγχώρια παραγωγή σειρών μυθοπλασίας, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο στη γείτονα χώρα. To αντίθετο μάλιστα. Η τουρκική τηλεοπτική βιομηχανία γνωρίζει μεγάλη άνθηση εξάγοντας τα προϊόντα της στη Μέση Ανατολή, τα Βαλκάνια, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ασία. Περισσότερα από 100 τουρκικά σήριαλ προβάλλονται σήμερα σε 20 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Παράλληλα, έρευνες επιβεβαιώνουν ότι το 74% του αραβικού κόσμου (16 χώρες) παρακολουθεί τουλάχιστον μία τουρκική σαπουνόπερα και οι περισσότεροι κάτοικοι αυτών των χωρών μπορούν να αναγνωρίσουν έναν τουλάχιστον Τούρκο ηθοποιό – σταρ. Αλλά γιατί πάμε μακριά; Και στην Ελλάδα το ίδιο σκηνικό επικρατεί. Σιλά και Ασι έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινή ζωή μας, ενώ οι περισσότεροι γνωρίζουμε από παλιά («Χίλιες και μια νύχτες») τον «Σουλεϊμάν» Χαλίτ Εργκέντζ.
Προώθηση σε όλο τον κόσμο
Σύμφωνα με την αγγλόφωνη έκδοση της τουρκικής εφημερίδας Hrriyet η Τουρκία κέρδισε πάνω από 60 εκατ. δολάρια από την εξαγωγή τουρκικών σίριαλ μόνο για το έτος 2011. Ο Φιράτ Γκιουλγκέν, διευθύνων σύμβουλος της Calinos Holding που δραστηριοποιείται στη διανομή του 80% των συνολικών τηλεοπτικών εξαγωγών της Τουρκίας, είχε αναφέρει στην ίδια εφημερίδα ότι η τιμή εξαγωγής ενός επεισοδίου ξεκινάει από 500 δολάρια και φτάνει τις 15.000 δολάρια. Ολα αυτά πέρυσι. Γιατί φέτος το θέμα πήρε πιο επίσημο χαρακτήρα.
Πρόσφατα ο Τούρκος υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Αμπντουραχμάν Aρισί ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να προωθήσει δωρεάν τουρκικές σειρές σε χώρες του εξωτερικού, εντάσσοντας την ενέργεια αυτή στο γενικότερο πλαίσιο προώθησης της Τουρκίας στο εξωτερικό. Οπως ισχυρίστηκε, «με τις σειρές αυτές μπορούμε να μπούμε σε κάθε σπίτι και να διαδώσουμε την τουρκική κουλτούρα», ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην αύξηση του αριθμού των τουριστών που επισκέπτονται αξιοθέατα της χώρας αφού πρώτα παρακολούθησαν κάποια σειρά.
Μάλιστα σε μία από τις τελευταίες του ομιλίες ο Τούρκος υπουργός επιβεβαίωσε ότι «η Τουρκία έχει υπογράψει συμφωνίες με επτά εταιρείες που προωθούν τηλεοπτικές σειρές, ταινίες και ντοκιμαντέρ σε όλο τον κόσμο». Στόχος είναι να αυξηθούν τα έσοδα από 60 εκατ. δολάρια το έτος σε 100 εκατ. δολάρια. «Ο “Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής” συγκαταλέγεται στις πιο δημοφιλείς σαπουνόπερες μεταξύ αυτών που εξάγονται και η κυβέρνηση θα επιθυμούσε να φτάσει και στο Κιργιζιστάν», είπε ο υπουργός κατά τη διάρκεια της ίδιας ομιλίας.
Είναι αυτονόητο πως η Ελλάδα δεν μπορεί να αναπτύξει εξαγωγική τηλεοπτική βιομηχανία, όμως το τραγικό είναι ότι σήμερα δεν μπορεί καν να καλύψει τις ανάγκες της εσωτερικής αγοράς με εγχώρια τηλεοπτικά προϊόντα.
Ετσι αρκετοί σταθμοί καταφεύγουν στις τουρκικές σαπουνόπερες, που προσφέρονται όχι ακόμα δωρεάν αλλά σε συμφέρουσα τιμή. Απολίτικες οι περισσότερες, φτάνουν καθημερινά σε εκατομμύρια ελληνικά σπίτια, όμως διαπιστώνουμε ότι ο σαφής εξαγωγικός προσανατολισμός της τουρκικής τηλεοπτικής βιομηχανίας δεν είναι πολιτικά ουδέτερος.