Πολιτισμός - Βιβλία - Ιστορία - Θεωρία

Οι διακεκαυμένες αλήθειες ενός «μύθου»

του Γιώργου Βιδάλη από την Ελευθεροτυπία

«Το πρώτο βήμα για να εξοντώσεις ένα έθνος, είναι να διαγράψεις τη μνήμη του. Να καταστρέψεις τα βιβλία του, την κουλτούρα του, την ιστορία του. Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία, να κατασκευάσει μια νέα παιδεία, να επινοήσει μια νέα ιστορία. Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το έθνος να ξεχνά ποιο είναι και ποιο ήταν».
Μίλαν Κούντερα

Ο κλασικός πίνακας του Νικόλαου Γύζη «Κρυφό σχολειό». Δεξιά, το εξώφυλλο του βιβλίου

Ο κλασικός πίνακας του Νικόλαου Γύζη «Κρυφό σχολειό». Δεξιά, το εξώφυλλο του βιβλίου Τα τελευταία είκοσι χρόνια διάφοροι επιστήμονες, ιστορικοί, φιλόλογοι, δημοσιογράφοι, με βιβλία ή άρθρα τους, προσπαθούν να αναθεωρήσουν και να «εκσυγχρονίσουν» την ελληνική ιστορία για το καλό μας. Κάτι χρήσιμο εφ’ όσον χρησιμοποιούν νέες πηγές που φωτίζουν το παρελθόν. Συνήθως όμως επιχειρούν τη διαστρέβλωση και αποσιώπηση της ιστορικής αλήθειας (από το… συνωστισμό της Σμύρνης, διά χειρός Μαρίας Ρεπούση, έως τις… απωθούμενες Σουλιώτισσες στην άκρη του γκρεμού του Ζαλόγγου, διά χειρός Βάσως Ψιμούλη).

Κορυφαίο παράδειγμα συστηματικής αποδόμησης, το Κρυφό Σχολειό που θεωρείται σήμερα… μύθος, με την αγαστή συνεργασία των ΜΜΕ. Περιληπτικά τα επιχειρήματα της «σχολής» αυτής: Δεν υπήρξε η ανάγκη του, αφού ποτέ δεν διώχτηκε η παιδεία των υπόδουλων Ελλήνων. Δεν υπάρχουν σχετικές πηγές. Η Εκκλησία το χρησιμοποίησε για να θεωρείται ευεργέτιδα του έθνους. Η ενδελεχής μελέτη του Γιώργου Κεκαυμένου «Το Κρυφό Σχολειό – το χρονικό μιας ιστορίας» (κυκλοφόρησε τον περασμένο Δεκέμβριο από τις «Εναλλακτικές Εκδόσεις») διαθέτει:

Πληθώρα πρωτότυπων ιστορικών πηγών για τη διωκόμενη παιδεία των υποδούλων σχεδόν σ’ όλη την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Μαρτυρίες ξένων περιηγητών, όπως και επιφανών ιερωμένων πριν από την Επανάσταση του 1821 (εντυπωσιακό όταν μιλούν οι τελευταίοι για «γένος των Ελλήνων», «εράσμιον φωνήν ελληνικήν», «αδιατίμητον ελευθερία», «καθωμιλημένη κοινή των Ελλήνων γλώσσα»). Μαρτυρίες για κρυφά σχολειά αλλά και για κρυφές εκκλησιές. Παράλληλα, ο ερευνητής συγγραφέας παραθέτει συνοπτικά τις απόψεις των αναθεωρητών ιστορικών, αντικρούοντάς τες νηφάλια και τεκμηριωμένα με τα στοιχεία που καταθέτει. Ητοι:

** Δεκαεπτά μαρτυρίες για την απαγόρευση της παιδείας και της θρησκευτικής ελευθερίας από τους Τούρκους. Ο αρχιγραμματέας του Οικουμενικού Πατριαρχείου Θεοδόσιος Ζυγομαλάς (1580), ο Αγγλος περιηγητής Τζορτζ Σάντις (1610), ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρης (1620), ο Ιησουίτης ιερωμένος Φρανσουά Ρικό (1650), ο Αγγλος διπλωμάτης Πολ Ρικό (1678), ο επίσκοπος Καλαβρύτων Ηλίας Μηνιάτης (1688), ο Αδαμάντιος Κοραής (1801), Κρήτες επαναστάτες (1866) κ.ά.

** Πέντε πηγές για κλεισίματα σχολείων από τους Τούρκους. Ενδεικτικά ο λόγιος και αγαπημένος μαθητής του Κοραή, Κωνσταντίνος Κούμας, γράφει σε τρίτο πρόσωπο το 1828 για τα παιδικά του χρόνια στη Λάρισα: «Δεκαετής έγινε χωρίς να ίδη ούτε εκκλησίαν (την είχαν κρημνίσει οι Τούρκοι) ούτε κοινόν σχολείον, διότι εφυλάττετο έγκλειστος, διά τον φόβον των Γιανιτσάρων… Πολλοί έπιπταν θύματα των Γιανιτσάρων ατιμωρητί εις τους δρόμους… Η τιμή των αρρένων εθυσιάζετο εις τα άγρια πάθη των».

** Εννιά μαρτυρίες για κρυφό σχολειό πριν από το 1821, αλλά και μετά έως την απελευθέρωση: Ευγένιος Βούλγαρης (1771), Μάρκος Δραγούμης (1785), Κωνσταντίνος Οικονόμος (1821), Στέφανος Κανέλλος (1822) κ.ά. (ορισμένα αποσπάσματα στο επάνω κείμενο).

Ο συγγραφέας δημοσίευσε την πρώτη μορφή της μελέτης του στο κοινωνικό-πολιτικό διαδικτυακό σάιτ Antivaro.gr και την ολοκλήρωσε με το βιβλίο αυτό. Συνοψίζοντας, τονίζει:

Οι Τούρκοι επέβαλλαν στους Ελληνες ένα συνεχή και καθολικό περιορισμό, ενίοτε και απαγόρευση της παιδείας. Τυπικά η κεντρική διοίκηση δεν επέβαλλε περιορισμούς κι απαγορεύσεις στους Ελληνες, όμως ανενόχλητα ασκούσαν τυραννική καταπίεση οι τοπικοί Τούρκοι διοικητές, οι γενίτσαροι και ο τούρκικος όχλος με τη σιωπηρή ανοχή ή αδιαφορία της Υψηλής Πύλης.

Ως «κρυφό σχολειό» θεωρείται κάθε σχολείο που λειτουργούσε κρυφά από τους Τούρκους είτε σε απόμερες εκκλησίες και μοναστήρια αλλά και μαθήματα σε σπίτια, που γίνονταν μυστικά από τους Τούρκους. Το κρυφό σχολειό δεν αφορά μόνο την πρώτη σκοτεινή Τουρκοκρατία, αλλά φτάνει έως το πρώτο μισό του 19ου αιώνα και μέχρι τις παρυφές του 20ού.

Πλούσια η βιβλιογραφία στο τέλος με τουλάχιστον πενήντα πηγές και διακόσιες αναφορές σε σχετικές μελέτες και άρθρα.

* Την Τετάρτη στις 7.30 μ.μ. θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου με ομιλητές τους Απόστολο Διαμαντή, Γιώργο Καραμπελιά και Κωνσταντίνο Χολέβα στο χώρο του «Αρδην» (Ξενοφώντος 4, 6ος όρ., πλ. Συντάγματος).

Ζωή… χαρισάμενη επί Τουρκοκρατίας

* «Την ελληνικήν γλώσσαν ανά κράτος αφανίσαι ηβουλήθησαν… ότι ημάς της πατρίου φωνής μικρού απεξένωσαν, τω τε κωλύειν τα ελληνικά μαθήματα ελληνιστί παραδίδοσθαι και τω τας βίβλους ημών αφανίσαι τε και κατακρύψαι». Πατριάρχης Αλεξανδρείας Μητροφάνης (1627).

* «Ευρίσκομαι χρεώστης εις εσένα, τέκνον, όπου μήτε ελληνικήν, μήτε λατινικήν έλαβες μάθησιν. Εμαθες να διαβάζης ελευθέρως, ίσως μήτε ελευθέρως, εις τα απλά της εκκλησίας μας βιβλία». Μακάριος Χριστιανόπουλος, ιεροκήρυκας του Οικουμενικού Πατριαρχείου (1743)

* «Η μεν προ υμών νεολαία, εις ην ανήκομεν ημείς, οι ήδη παλιοί, εις δούλην την Ελλάδα εξεπαιδεύετο… Εδιδάσκετο λαθραίως εν υπογείοις και εν ταις οπαίς της γης, τον τύραννον διαφεύγουσα». Ο πανεπιστημιακός καθηγητής Νομικής Γεώργιος Μαυροκορδάτος, κατά την ανάληψη της πρυτανείας (1849).

* «Μόνοι των οι Ελληνες εφρόντιζαν διά την παιδείαν, η οποία εσυνίστατο εις το να μανθάνουν τα κοινά γράμματα και ολίγην αριθμητικήν ακανόνιστον. Εν ελλείψει δε διδασκάλου, ο ιερεύς εφρόντιζε περί τούτου. Ολα αυτά εγίνοντο εν τω σκότει και προφυλακτά από τους Τούρκους». Ο πρώτος υπασπιστής του Κολοκοτρώνη Φώτιος Χρυσανθόπουλος ή Φωτάκος στα «Απομνημονεύματά» του (1873).

* «Κανένα βιβλίο τυπωμένο στην Αθήνα δεν γινόταν δεκτό στα σχολεία της Ηπείρου. Ηταν επιβεβλημένο να τα προμηθεύονται όλα από την Κωνσταντινούπολη. Η ελληνική Ιστορία ήταν απαγορευμένη. Στην περίπτωση αυτή λειτουργούσαν πρόσθετα κρυφά μαθήματα … Ο νεαρός Ηπειρώτης μάθαινε για τη μητέρα Πατρίδα, διδασκόταν τον Εθνικό της Υμνο, τα ποιήματά της, τους ήρωές της. Οι μαθητές κρατούσαν στα χέρια τους τη ζωή των δασκάλων τους. Μια ακριτομυθία, μια καταγγελία ήταν αρκετή». Ο Γάλλος δημοσιογράφος Ρενέ Πιό περιηγούμενος την Ηπειρο, που μόλις είχε απελευθερωθεί από τον ελληνικό στρατό (1913).

8 Σχόλια

  1. Συγχαρητήρια, μπράβο εξαιρετική δουλειά !

  2. Δεν είσθε δίκαιοι όμως!

    Η ζωή επί τουρκοκρατίας ήτο χαρισάμενη εάν αποδεχόσουν το ισλάμ, δηλ. αν τούρκευες κατά την έκφραση της εποχής!

    Μήπως το ίδιο δε συμβαίνει και σήμερα;;

  3. Αγαπητοί, και με αυτά που αναφέρετε και τα αποδέχομαι δοκιμιακά, αποδεικνύεται ότι η προσπάθεια δεν ήταν για την επιβίωση του ελληνικού έθνους, αλλά της ελληνικής ορθόδοξης πίστης. Άλλο έλληνας, άλλο ελληνορθόδοξος. ναι σε αυτή την περίοδο, οι μη ελληνορθόδοξοι έλληνες ήταν παρίες, μια ανύπαρκτη ποσότητα, που στο εξωτερικό, όμως, υπήρχε. Είναι αδύνατον, από το 1453 και μετά, να υποστηρίζετε ότι ο ελληνικός πολιτισμός (γλώσσα και συγγράμματα, όσα διεσώθησαν από διαφόρους φορείς) ξαναγράφτηκε όπως κάποιοι άλλοι ήθελαν για να μας καταστρέψουν και θα χανόμασταν. Ο Διαφωτισμός αποκατέστησε τη ζημιά που έκανε η εκκλησία και την βρήκε έτοιμη η Οθωμανική Αυτοκρατορία, σε βαθμό που δεν πίστεψε ποτέ ότι θα διακινδύνευε. Εξάλλου, έχουμε πηγές που να επιβεβαιώνουν ότι στη Μ.Ασία που ο Οθωμανισμός κυριάρχησε, υπήρχαν κρυφά σχολεία; Αν δεν υπήρχαν στην πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, γιατί να υπάρχουν στην ηπειρωτική Ελλάδα; Η βαρύτητα που δίδεται στην ύπαρξη των κρυφών σχολιών, δεν είναι παρά μια προσπάθεια επιβίωσης όχι του ελληνισμού αλλά της ελληνικής ορθόδοξης εκκλησίας. Το αποδέχομαι ως τέτοιο, αλλά όχι ότι η ελληνική ορθόδοξη εκκλησία είχε κατά νουν τον Επίκουρο, τον Ηράκλειτο, τον Θαλή, όταν δίδασκε την ελληνική γλώσσα. Είχε την Καινή Διαθήκη κατά νουν, και αυτό τα λέει όλα… Τα κρυφά σχολειά, όπου και όταν υπήρχαν, με την ήπια μορφή και όχι αυτή του «φέγγε μου να περπατώ», λες και έτρεχαν από γωνιά σε γωνιά, για να πάνε στην εκκλησία…, ήταν για τη διδασκαλία των θρησκευτικών γραφών και τη διατήρηση της ελληνικής ορθόδοξης πίστης. Π.χ. το βάπτισμα γίνεται από βρεφικής ηλικίας, ενώ ο Χριστός βαπτίστηκε, όταν ήταν ώριμος να συμβάλει στην κοινωνία, για αυτόν τον σκοπό, δηλαδή να διατηρεί κατά το μέγιστον τους πιστούς στην ελλ. ορθόξη εκκλησία. Μην μου πείτε ότι και αυτό γινόταν στα κρυφά… για το ελληνικό έθνος. ίσως η γλώσσα αποτελεί έναν συνδετικό κρίκο με την κοινωνία που ιστορικά την μιλάει (έθνος, γένος, κλπ). Αλλά αυτό είναι μια άλλη προσέγγιση, έμμεσης σχέσης, στο προκείμενο θέμα σχολιασμού. Πιστεύετε ότι οι λόγιοι του εξωτερικού στην εκκλησία μάθαιναν τα ελληνικά; Οι Έλληνες των Ιονίων, υφίστανται την γλωσσική καταπίεση και μαθαίνουν τα ελληνικά στα κρυφά σχολειά; Ήταν τα κρυφά σχολειά η κύρια μορφή διατήρησης της ελληνικής γλώσσας; Ο Κολοκοτρώνης, π.χ., επικοινωνούσε στα ελληνικά; και αν ναι ήταν γιατί οι Έλληνες έμαθαν τα ελληνικά στα κρυφά σχολειά της Πελοποννήσου; Ποια ήταν τέλος πάντων η προφορική επικοινωνία των κατοίκων της ηπειρωτικής Ελλάδας; των παραλίων της Μ. Ασίας; Μην γενικεύουμε λοιπόν, σκόπιμα, ένα θέμα που μικρή επίπτωση είχε στο ελληνικό γένος. Πέρα από το γεγονός, ότι θέλω να σας υπενθυμίσω ότι τα ελληνικά διάσκονταν κατά τον 19ο αι. και σε σχολεία στη β. Αμερική, αφενός λόγω των αρχαίων συγγραμμάτων, αφετέρου λόγω της Καινής Διαθήκης, για την οποία ενδιαφέρονταν οι προτεστάντες της Αμερικής. Τα ταπεινά μου σχόλια, και χωρίς καμιά προκατάληψη, παρά μόνον προς αναζήτηση της αλήθειας, όσο και σχετική αυτή μπορεί να είναι.

    • κ. Κλιβοκιώτη προβάλεις μια μετριοπαθή αντιμετώπιση και καλό θα ήταν να μπορούσαμε να είμαστε όλοι το ίδιο ψύχραιμοι. Θίγεις κάποια θέματα αμφιλεγόμενα που λειτουργούν μάλιστα και ως πηγή διχόνειας. Σε συνδιασμό και με την υπερπληροφόρηση στην εποχή μας πώς να καταλήξουμε κάπου;
      Ίσως είναι μοιραίο να διαλέγουμε όλοι και την άποψη της ιστορίας που μας εκφράζει περισσότερο. Καλό ή κακό, δεν ξέρω. Πάντως αυτό βλέπω να συμβαίνει, σκοτωνόμαστε μεταξύ μας όντας παραπληροφορημένοι.
      Πού είναι η επιστημονική κοινότητα; Που είναι η αντικειμενική έρευνα; Αυτό ρωτάω… έχει απομείνει κανείς που να εργάζεται χωρίς πολιτική σκοπιμότητα; Υπάρχει κάποιος να τον προβάλει;
      Πώς να αντιμετωπίσουμε τον εθνομηδενισμό που μας επιβάλεται μέσω της κρατικής προπαγάνδας; Πώς να αμυνθούμε εμείς που είμαστε απλώς η «κοινή γνώμη» και που εύκολα πέφτουμε θύμα του κάθε ψευδοεπιστήμονα που χαίρει απεριόριστης προβολής και κρατικής επιχορήγησης;

  4. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ - ΠΑΤΡΑ

    ΑΓΑΠΗΤΕ…. Klivokiotis

    Η ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ ΣΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΣΠΑΕΙ ΚΟΚΚΑΛΑ.

    ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΑΔΩΝ-ΠΑΠΠΟΥΔΩΝ ΣΟΥ.

    ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΟΥ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΠΟΣΟ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑΚΜΑΣΗ ΗΘΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ.

    ΕΛΑ ΕΓΩ ΔΕΝ ΦΤΑΙΩ ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ ΝΑ ΧΑΣΩ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΜΟΥ ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΠΕΙΔΗ ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΩΝ ΞΕΠΕΣΑΝ ΣΕ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΟΥΣ ΑΠΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ.

    ΧΑΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΡΕΠΟΥΣΟΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΒΕΡΕΜΟΨΥΜΟΥΛΟΛΙΑΚΟΙ
    ΑΜΑ ΔΙΑΒΑΖΑΝ ΤΑ ΓΡΑΠΤΑ ΣΟΥ.

    ΕΥΓΕ! ΑΝΑΦΩΝΟΥΝ ΟΙ ΧΡΜΑΤΟΔΟΤΕΣ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ.

    ΧΑΛΑΛΙ ΤΑ ΨΥΧΟΥΛΑ ΠΟΥ ΣΑΣ ΠΛΕΡΩΝΑΜΕ!

    ΜΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΣΟΥ ΔΕ ΕΙ

    • Σε μια δημοκρατία ο διάλογος μπορεί να γίνεται με θέσεις, πρόθεση για αναζήτηση της αλήθειας, σεβασμό προς τον συνομιλητή και χωρίς να κρύβει κανένας την ταυτότητά του.
      Για όσους προσπαθούν να νουθετήσουν, καλά θα κάνουν να κρατούν τις νουθεσίες για τον εαυτόν τους. Η προβατοποίηση δια του φόβου, αλλού.
      Μου προκαλεί απέχθεια η «βλαχομαγκιά».
      Μέχρι τότε τα ξαναλέμε…
      Απορώ πως ο διαχειριστής ανέχεται τέτοια κείμενα…

  5. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ - ΠΑΤΡΑ

    ΔΕ , ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΙΣΧΥΡΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΛΑΤΙΑ ΧΤΙΣΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ…

    ΡΕ ΜΕΓΑΛΕ,ΜΗΠΩΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΔΕΝ ΖΟΥΣΑΝ ΥΠΟ ΤΗΣ ΚΤΗΝΩΔΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ;

    ΜΗΠΩΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΩΝ ΙΟΝΙΩΝ ΖΟΥΣΑΝ ΥΠΟ ΤΩΝ ΙΤΑΛΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ;

    ΤΙ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΡΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ,

    ΤΩΡΑ ΚΟΝΤΑ ΣΕ 70 – 90 ΧΡΟΝΙΑ ΘΑ ΕΧΕΙ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΕΙ ΤΟ ΡΩΜΕΙΚΟ,ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΠΟΙΑ ΤΑ ΛΑΘΗ ΣΟΥ.

    ΑΛΛΑ ΠΟΣΟΣ ΘΑ ΣΕ ΝΟΙΑΖΕΙ ΤΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΣΕ ΧΕΙ ΦΑΕΙ ΤΟ ΣΚΟΥΛΗΚΙ,

    ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ ΟΜΩΣ ΘΑ ΤΑ ΤΡΩΕΙ ΖΩΝΤΑΝΑ ΤΟ ΣΑΡΑΚΙ…

  6. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ - ΠΑΤΡΑ

    ΠΡΟΣ 2013 5.56

    ΚΑΙ ΕΜΕΝΑ Ο ΓΡΑΙΚΥΛΙΣΜΟΣ ΑΛΛΑ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΙΣΝΑΦΙ ΣΑΣ.ΠΑΜΕ ΛΟΙΠΟΝ…

    ΑΝΤΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΜΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΙΟΛΕΣ ΔΟΞΑΣΙΕΣ ΣΟΥ,ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΟΥ ΖΗΤΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΝΑ ΜΕ ΚΑΤΕΒΑΣΕΙ.ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ ΓΑΡ…

    ΖΗΤΑΣ ΣΕΒΑΣΜΟ ΟΤΑΝ ΠΡΩΤΟΣ ΕΣΥ ΔΕΝ ΣΕΒΕΣΑΙ ΤΗΝ ΙΔΙΩΠΡΟΣΩΠΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.Η ΟΠΟΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΙΤΑΝΙΟ ΑΓΩΝΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΤΑΜΟΥΣ ΑΙΜΑΤΟΣ ΕΘΡΕΨΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΟ ΜΑΣ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΣΥ ΑΥΤΟΔΙΚΑΙΩΣ ΛΟΓΙΖΕΣΑΙ ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΔΑΦΩΝ.

    ΓΙΑ ΠΟΙΕΣ ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ ΜΙΛΑΣ;
    ΕΔΩ ΣΕ ΚΡΑΖΩ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΔΙΟΤΙ ΔΗΜΟΣΙΩΣ ΠΡΟΩΘΕΙΣ
    ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑΤΑ ΔΙΑΛΥΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΠΟΛΟ.
    ΑΛΛΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ.ΠΟΥ ΑΛΛΟΥ;
    ΣΕ ΣΕΝΑ ΘΑ ΠΕΣΕΙ ΟΛΟ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΕΙΣ ΤΟΝ ΜΙΣΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟ ΤΩΝ ΜΟΝΤΕΣΚΙΕ – ΒΟΛΤΑΙΡΟΥ.

    ΑΝΑΡΩΤΙΩΜΟΥΝ ΕΑΝ ΕΙΣΑΙ ΟΠΑΔΟΣ ΤΟΥ Σ.ΡΑΜΦΟΥ Ή ΑΡΧΑΙΟΠΛΗΚΤΟΣ.
    ΜΟΥ ΤΟ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΕΣ ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΠΕΡΙ ΠΡΟΒΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ,ΓΡΑΦΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ-ΚΑΡΑΜΕΛΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΩΝ.

    Ε, ΚΑΛΛΙΟ ΠΡΟΒΑΤΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΠΑΡΑ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΑΚΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ ΠΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΣΕ ΕΝΑΝ ΑΤΟΜΙΚΙΣΜΟ-ΕΡΗΜΟ ΑΝΤΙ ΝΑ ΤΟΝ ΕΝΤΑΞΗ ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΥΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΣΕΙΣ.

    ΚΑΙ ΕΓΩ ΑΠΟΡΩ ΠΩΣ Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΑΝΕΧΕΤΑΙ ΚΕΙΜΕΝΑ
    ΣΑΝ ΤΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ.

    ΑΙΣΧΟΣ!!!

    ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΟΥ ΤΑ ΞΕΡΟΥΝ ΟΣΟΙ ΠΡΕΠΕΙ.
    ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΕΑΝ ΒΑΖΕΙΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ.

    ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*