του Στ. Χερουβή
Με μια πρόχειρη ματιά, εύκολα θα υπέθετε κάποιος, ότι η Ιρλανδία αποτελεί μια χώρα-κομμάτι του Δυτικού κόσμου με κάποιες επιμέρους ιδιαιτερότητες: αγγλική γλώσσα, καθολικό θρήσκευμα, συμμετοχή στην Ε.Ε. είναι μερικά χαρακτηριστικά που σπεύδουν να υποστηρίξουν αυτή την άποψη. Εκείνο που δεν διακρίνεται εύκολα -και αυτό λόγω της απουσίας μιας πολυδιάστατης ενημέρωσης- είναι μια πραγματική εικόνα της χώρας αυτής, η οποία αυτόματα θα οδηγούσε στην αμφισβήτηση -αν όχι στην αναίρεση-της παραπάνω αντίληψης.
Το κυριότερο ίσως στοιχείο αυτής της διαφορετικής εικόνας είναι ο ιρλανδικός καθολικισμός και η κοινωνική θέση της Ιρλανδικής Εκκλησίας η οποία αντιπροσωπεύει το 95% του πληθυσμού. Αναμφισβήτητα, οι Ιρλανδοί είναι ένας από τους περισσότερο θρησκευόμενους λαούς της σημερινής Ευρώπης, με ποσοστό εβδομαδιαίας προσέλευσης στους εκκλησιαστικούς χώρους κοντά στο 80%. Επίσης, σε μια πρόσφατη έρευνα που ολοκλήρωσε ο γνωστός ιερέας και συνδικαλιστής Dr M. Mac Greil, διαπίστωσε ότι ένα ποσοστό 61% του πληθυσμού υποστηρίζει ότι η θρησκεία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στις πολιτικές αποφάσεις και ένα 50% είναι υπέρ της άμεσης ανάμιξης των εκκλησιαστικών φορέων και αντιπροσώπων στη μάχη για περισσότερη κοινωνική δικαιοσύνη1.
Τα θρησκευτικά αισθήματα των Ιρλανδών άρχισαν να ισχυροποιούνται κατά το δεύτερο τέταρτο του 19ου αιώνα. Είναι η περίοδος πολιτικοποίησης της θρησκείας, όπου η σύγκρουση μεταξύ Βρετανών αποικιοκρατών και υπόδουλων Ιρλανδών θα εξελιχθεί οριστικά σε σύγκρουση Βρετανών προτεσταντών και Ιρλανδών καθολικών. Η περίοδος αυτή κυριαρχείται από τους αγώνες για την “χειραφέτηση των καθολικών” (catholic emancipation) με αιχμή τα δικαιώματα της ψήφου και της υποψηφιότητας για το βρετανικό Κοινοβούλιο. Η θρησκευτικότητα των καθολικών θα φτάσει στο απόγειο της στη διάρκεια του μεγάλου λοιμού του 1846, όπου, σε καθαρά προσωπικό επίπεδο, ο Ιρλανδός θα στραφεί στον Σωτήρα-Θεό, αφού ούτε η οικογένεια ούτε η κοινωνία κατάφεραν να δώσουν λύσεις στο πρόβλημα της πείνας που διήρκεσε τέσσερα χρόνια και είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο ενός εκατομμυρίου ανθρώπων και την αναγκαστική μετανάστευση άλλου ενός. Στα χρόνια που ακολούθησαν, η Καθολική Εκκλησία θα αναδειχθεί στον κυριότερο εκπρόσωπο των Ιρλανδών μέσα στο αποικιακό καθεστώς, με σοβαρές αρνητικές συνέπειες, καθώς ο ανώτερος κλήρος είχε αποδεχθεί τα τετελεσμένα της βρετανικής κυριαρχίας. Συνάμα όμως, μια νέα γενιά ιερέων θα εμφανισθεί στο προσκήνιο προς τα τέλη του 19ου αιώνα, η οποία θα απαιτήσει άμεση συμμετοχή της εκκλησίας στα προβλήματα του τόπου, θα διακηρύξει την προσήλωση της στη Γα-ελική παράδοση και γλώσσα και θα προσφέρει τα μέγιστα στην εθνική αφύπνιση των Ιρλανδών που κορυφώνεται με την επανάσταση του 1916.
Σχέσεις κράτους και εκκλησίας
Με την δημιουργία του πρώτου ανεξάρτητου Ιρλανδικού κράτους το 1922, η Εκκλησία θα αποκτήσει κυρίαρχη θέση, αφού θα της ανατεθεί η παιδεία, η κοινωνική πρόνοια, ο αθλητισμός και ένα κομμάτι της υγείας. Από τότε και στο εξής οι σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας θα περιπλακούν όσο πουθενά αλλού στην Ευρώπη. Αν για τη Δύση ο διαχωρισμός Κράτους και Εκκλησίας υπήρξε το βασικότερο στοιχείο της αστικής δημοκρατίας2 για την Ιρλανδία ισχύει το αντίθετο: ήταν η συμπόρευση δηλαδή των δύο θεσμών που θεμελίωσε το σύγχρονο Ιρλανδικό κράτος. Για αυτό και η Εκκλησία έπαιξε εξέχοντα ρόλο σε μια σειρά από γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία της χώρας κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Μερικά από αυτά ήταν η προσήλωση των Ιρλανδών στην πολιτική και στρατιωτική ουδετερότητα, τόσο στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όσο και στο ψυχροπολεμικό παιχνίδι που ακολούθησε, ο αγώνας των Βορειοιρλανδών για τη δίκαιη μεταχείριση και την Ένωση, αλλά και οι προσπάθειες εξεύρεσης ειρηνικής λύσεως του εθνικού προβλήματος. Συνάμα η Εκκλησία θα ταλαιπωρήσει αρκετά τους Ιρλανδούς με κρίσεις συντηρητισμού, κυρίως στα θέματα των διαζυγίων και των εκτρώσεων.
Ιρλανδικός καθολικισμός και Βατικανό
Μια πολύ σημαντική πτυχή του ιρλανδικού καθολικισμού είναι η σχέση με τον Παπισμό και το Βατικανό. Για καθαρά πολιτικούς λόγους το Βατικανό δεν έδειξε ουδέποτε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ιρλανδία. Στο παρελθόν δεν διακινδύνευσε ποτέ τη δημιουργία κακών σχέσεων με τη Βρετανική Αυτοκρατορία, με την οποία προτιμούσε να συνεργάζεται για το μοίρασμα των αποικιών και την αντιμετώπιση της Ισπανίας. Στα χρόνια που ακολούθησαν την ανεξαρτησία και τον διαμελισμό της νήσου με το Βορειοανατολικό τμήμα να παραμένει στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Ρώμη ποτέ δεν απαίτησε από την Αγγλία τον σεβασμό των δικαιωμάτων των καθολικών της Βορείου Ιρλανδίας, που αποτελούν ακόμα και σήμερα πολίτες β’ κατηγορίας. Αλλά και σε εκκλησιαστικό επίπεδο, δεν ήταν λίγες οι φορές που το Βατικανό κατηγόρησε την Ιρλανδική Εκκλησία ως αιρετική και το σχίσμα αποσοβήθηκε με κινήσεις της τελευταίας στιγμής.
Σε μια πρόσφατη επίσκεψη στην Ιρλανδία, ο γνωστός αμερικάνος διεθνιστής Hakim Bey σε ένα παγανιστικό φεστιβάλ στη δυτική Ιρλανδία συνάντησε έναν ριζοσπάστη ιερέα, φίλο του Ivan Illich. Όταν τον ρώτησε για τη σχέση του ιρλανδικού καθολικισμού με τη Ρώμη έλαβε την εξής απάντηση: “Η Ρώμη είναι ο εχθρός”. Κατά τον Bey λοιπόν, το Βατικανό έχει χάσει και τις όποιες ελάχιστες επιρροές διατηρούσε στον ιρλανδικό καθολικισμό. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την προσήλωση διαδοχικών ιρλανδικών κυβερνήσεων στη νεοφιλελεύθερη υπερεθνική Ευρώπη και στο διεθνές κεφάλαιο, δημιουργεί καινούρια δεδομένα για τους Ιρλανδούς καθολικούς. Μέσα στα επόμενα χρόνια, ο Bey προβλέπει αναγέννηση του Γαελικού χριστιανισμού και συμμετοχή αυτού στην αντίσταση ενάντια στην κοινωνική και πολιτισμική εξαθλίωση και στην μόλυνση του περιβάλλοντος3.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν, ότι σήμερα, ο μοναδικός φορέας που επικρίνει την παρασιτική ενσωμάτωση της Ιρλανδίας στην παγκόσμια οικονομία είναι η Εκκλησία. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μόνο η Εκκλησία αντιδρά στην άνιση κατανομή του πλούτου, στην εγκαθίδρυση κοινωνικών μοντέλων πολλών ταχυτήτων, στον κοσμοπολιτισμό, στον κοινωνικό αποκλεισμό των μη προνομιούχων και είναι ο μοναδικός φορέας που δεν εκθειάζει τα αγαθά του “Celtic tiger”, προβλέποντας μάλιστα κακά ξεμπερδέματα, παρόμοια με αυτά των «ασιατικών τίγρεων».
Τι είναι λοιπόν ο ιρλανδικός καθολικισμός; Σίγουρα όχι απλά και μόνο το θρήσκευμα των Ιρλανδών. Μάλλον κάτι μεταξύ θεσμού και κινήματος ή κάτι σαν “χαράκωμα”, όπως θα έλεγε και ο Manuel Castels4. Ένα χαράκωμα που αποτέλεσε και αποτελεί το σημαντικότερο στοιχείο διαφορετικότητας της όμορφης αυτής χώρας.
*Φοιτητής Γλωσσολογίας στο Δουβλίνο
Σημειώσεις
1. Michael Mac Greil, “Prejudice in Ireland”,, St Patrick’s College,
2. 1996, σελ. 199-218.
3. Samuel Ph. Hantington, Η Σύγκρουση Ανατολής-Δύσης, Εναλλακτικές Εκδόσεις, 1998, σελ. 89.
3. Hakim Bey, Millenium, Autonomedia, 1996, σελ. 82.
4. Manuel Castels, “Η ταυτότητα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης”, Άρδην τ.13, 1998, σελ. 30.