του Ingrid Carlander
Η είδηση έπεσε σαν κεραυνός: τον Οκτώβριο του 1994, στην Αμβέρσα, η ακροδεξιά κέρδιζε το 28 % των ψήφων στις δημοτικές εκλογές. Δίπλα στη Γαλλία εμφανιζόταν μια νέα σκληρή ακροδεξιά τάση.
Το άρθρο που ακολουθεί αποτελεί την πρώτη ανάλυση της ανάπτυξης του φαινομένου στην Αμβέρσα, ένα από τα πιο ισχυρά σύμβολα του κοσμοπολιτισμού, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα του πολιτισμικού πλούτου της Ευρώπης
Το Leeuw van Vlaanderen (“Λιοντάρι της Φλάνδρας”) είναι ένα μαγέρικο, κοντά στο πολυτελές δημαρχείο αναγεννησιακού ρυθμού που δεσπόζει στην Grand-Place (Μεγάλη Πλατεία) της Αμβέρσας, περιτριγυρισμένο από τούς οίκους των συντεχνιών, με κλιμακωτά αετώματα, επίχρυσους κορφιάδες, δόξα μιας πόλης που μπόρεσε να συμβιώσει με τους Βουργουνδούς, τους Ισπανούς, τους Γάλλους, τους Αυστριακούς. Ο ξένος επισκέπτης σπρώχνει την πόρτα μιας ταβέρνας σκοτεινής, γεμάτης καπνούς, με τους τοίχους της καλυμμένους από αφίσες και αυτοκόλλητα· στον πάγκο είναι θρονιασμένος ένας γέροντας με άσπρη τετράγωνη γενειάδα· ξαφνιασμένοι, οι πελάτες, με την πίπα στο στόμα, σηκώνουν το κεφάλι πάνω από τα ποτήρια της μπύρας. Μόλις που προλαβαίνει κανείς να ρίξει μια ματιά στα μηνύματα που στολίζουν τους τοίχους αυτού του ιερού χώρου και να παραγγείλει ένα ποτήρι μαύρη μπύρα πριν του γίνει αυστηρά η σύσταση να πάει να πιει κάπου αλλού…
Δεν θα περνούσε η ιδέα από το μυαλό ενός Βαλλόνου1, ενός αυτόχθονα Εβραίου ή ενός μετανάστη να διαβεί αυτό το κατώφλι. Ορισμένα από τα 2.500 φιλόξενα καφενεία, μπαρ και εστιατόρια που μένουν ανοικτά όλη τη νύχτα στη γραφική πατρίδα του Jordaens (σ.τ.μ. Φλαμανδός ζωγράφος) και των ξέφρενων οργίων μπύρας –και όπου οι γείτονες από τις Βρυξέλλες και την Ολλανδία έρχονται για τα καθιερωμένα μεθύσια του σαββατοκύριακου– πρέπει να αποφεύγονται. Η Αμβέρσα, άλλοτε ανοιχτή σ’ ολόκληρη την υφήλιο, συρρικνώνεται μέσα στην ιστορία και τα πλούτη της· το Λιοντάρι της Φλάνδρας χρησιμεύει σαν αρχηγείο στους φανατικούς του Vlaams Blok (του Φλαμανδικού Συνασπισμού), ακροδεξιού κόμματος που πέτυχε το εντυπωσιακό 28 % στις δημοτικές εκλογές του περασμένου Οκτωβρίου.
Μήπως η φαιά πανούκλα απειλεί μια μητρόπολη που θεμελίωσε τα πλούτη της πάνω στις ανταλλαγές με την υφήλιο; Αμβέρσα η φαιά; Και όμως, Αμβέρσα η καθολική, με πλήθος εκκλησιών και έργων μπαρόκ –ο Ρούμπενς στην υπηρεσία της αντιμεταρρύθμισης–, Αμβέρσα, “πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης” το 1993, που μπόρεσε να αξιοποιήσει μια κληρονομιά απίστευτου πλούτου, Αμβέρσα η λαμπερή, παγκόσμια πρωτεύουσα του διαμαντιού (αφού επισκίασε τελείως το Άμστερνταμ), Αμβέρσα η αλαζών, υπερήφανη που είναι το δεύτερο λιμάνι της Ευρώπης και η μοναδική μητρόπολη του Βελγίου (αφού στις Βρυξέλλες ο κόσμος συχνά προτιμά να κατοικεί εκτός των τειχών).
“Πρώτα ο λαός μας”
“EIGEN VOLK EERST !” “Πρώτα ο λαός μας!”, διακηρύσσει το Vlaams Blok. Ο φλαμανδικός λαός απειλεί τον ξένο με αυτά τα δύο συμβολικά όπλα: το γάντι του μποξ (κληρονομιά ενός προπολεμικού ακραίου κόμματος), που συνοδεύεται από το σύνθημα “Αυτοάμυνα”, και τη σκούπα, αγαπητή άλλοτε στο Rex του Λεόν Ντεγκρέλ: “Grote Kuis ! Έξω από δω!”. “Το Blok απορρίπτει την έννοια του έθνους και δέχεται την έννοια του λαού που συγκροτείται από τη φυλή”, φλαμανδική στην προκειμένη περίπτωση. Πρόκειται για ένα λαϊκιστικό κίνημα, “που καταγγέλλει έναν αποδιοπομπαίο τράγο, τον μετανάστη, και που κατάφερε να απορροφήσει ένα μέρος των σοσιαλιστών ψηφοφόρων ακόμα και ανάμεσα στους λιμενεργάτες”, εξηγεί ο καθηγητής Χανς ντε Βιτ του Ανώτερου Ινστιτούτου Εργασίας του Καθολικού Πανεπιστημίου της Λουβαίν. Επικίνδυνο; Φαίνεται ότι ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις απείλησαν –ίσως για εντυπωσιασμό– να εγκαταλείψουν την πόλη με όλα τα υπάρχοντά τους… “Η Αμβέρσα στην αρπάγη του φόβου”, ήταν ο κύριος τίτλος μιας μεγάλης καθημερινής γαλλόφωνης εφημερίδας. “Το κόμμα εξαπλώνεται σε όλη τη Φλάνδρα και αρχίζει να παίρνει σχεδόν εθνικές διαστάσεις”, προσθέτει ο κ. Ντε Βιτ.
Ο κ. Φιλίπ Ντεβίντερ, διάδοχος του ηλικιωμένου προέδρου του κόμματος, κ. Κάρελ Ντίλεν (εκλεγμένου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπου συνεργάζεται με το γαλλικό Εθνικό Μέτωπο), είναι μέλος του δημοτικού συμβουλίου και βουλευτής της Αμβέρσας. Στα τριάντα τρία του χρόνια, μπορεί ήδη να επιδείξει μια καλή προϋπηρεσία. Τύπος αθλητικός, οι καυγάδες δεν τον φόβισαν ποτέ. Τώρα, όπως οι άλλοι ιθύνοντες, καλλιεργεί ένα στυλ “ενάρετο”, καθώς πρέπει. Χαρισματικός, μπαίνει κατευθείαν στο θέμα : “Το Βέλγιο είναι ένα τεχνητό κράτος, μια μόνο λύση μπορούμε να θεωρήσωμε: τη φλαμανδική ανεξαρτησία”, αναγγέλλει σε σωστά γαλλικά. Όπως στην πρώην Γιουγκοσλαβία; “Όχι, αλλά η πρώην Τσεχοσλοβακία είναι ένα πολύ ενδιαφέρον πρότυπο”. Τα γερμανικά κρατίδια (Länder); “Ασφαλώς όχι. Αυτό θα μας έσπρωχνε σε μια υποχρεωτική αλληλεγγύη μεταξύ πλούσιων και φτωχών! Ήδη οι Βαλλόνοι μας κλέβουν 1,080 δισεκατομμύρια φράγκα τον χρόνο υπεξαιρώντας τις κοινωνικές ασφαλίσεις. Παλαιότερα, μας μεταχειρίσθηκαν σαν ξένους εργάτες καθώς όλη η βαριά βιομηχανία ήταν εγκατεστημένη στη Βαλλονία. Ε, λοιπόν, τώρα η κατάσταση αντεστράφη! Ακούστε, πρέπει να πραγματοποιήσωμε, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, μια ευρεία συμμαχία των εθνικιστικών κομμάτων: διατηρούμε καλές σχέσεις με το γαλλικό Εθνικό Μέτωπο και τούς Γερμανούς Republikaner…”
Σε ένα ράφι βρίσκει κανείς έργα για την κ. Ίρμα Λαπλάς, κόρη ενός πασίγνωστου συνεργάτη των Γερμανών, η οποία δικάστηκε γιατί κατέδιδε αντιστασιακούς –τώρα διεξάγεται αναθεώρηση της δίκης της χάρις στην παρέμβαση του Vlaams Blok–, καθώς και του διάσημου Παπα-Κυριέλ Βερσάεβ, που καταδικάστηκε σε θάνατο το 1946 –διακηρυγμένη φιλοδοξία του ήταν να γίνει ο “πάπας του 3ου Ράιχ”. Το Blok διεξάγει μια δυναμική καμπάνια επιδιώκοντας αμνηστία για τους πρώην συνεργάτες των Γερμανών, τους οποίους αποκαλεί “θύματα της καταστολής” ενώ συγχρόνως αρνείται ότι έχει αναθεωρητικές και αντισημιτικές θέσεις. “Ο Λεπέν, ναι, είναι αντισημίτης αλλά στη Φλάνδρα δεν υπάρχει καμιά αντιεβραϊκή παράδοση. Όσο για τις εκκαθαρίσεις στη διάρκεια της Κατοχής, τα θύματα είμαστε εμείς, οι Φλαμανδοί!”, εξοργίζεται ο κ. Γκέρολφ Άνεμανς, νέος και λαμπρός δικηγόρος της Αμβέρσας, πολύ ευγενής, αρχηγός της κοινοβουλευτικής ομάδας του Vlaams Blok στην ομοσπονδιακή Βουλή. “Όχι, δεν είμαστε καθόλου αναθεωρητές2”, προσθέτει τη στιγμή που δέχεται την ερώτηση παγίδα: “Ο πρόεδρός σας, κ. Κάρελ Ντίλεν, δεν μετέφρασε το βιβλίο του Μωρίς Μπαρντές για τη δίκη της Νυρεμβέργης;3 Εκνευρισμένος, συνεχίζει: “Ο Μπαρντές δεν αρνήθηκε ποτέ την ύπαρξη των στρατοπέδων!”
Δέκα εκτάρια, τέσσερεις δρόμοι, ιδού η συνοικία των πολύτιμων λίθων, η πλουσιότερη του κόσμου: Pelikanstraat, Hoveniersstraat, Schupstraat. Ένας φανταστικός θύλακας που στεγάζει τα τέσσερα Χρηματιστήρια και τα γραφεία των αδαμαντοπωλών. Πυλώνας της βελγικής οικονομίας, αντιπροσωπεύει πάνω από το 7 % των εξαγωγών της χώρας, ένα τεράστιο ποσό. Κοτσιδάκια, γενειάδες, μαύρα καπέλα, σκούφοι των Χασιδιστών και των ορθόδοξων Εβραίων. Και βαλιτσάκια των επιχειρηματιών, ενίοτε στερεά δεμένα με μια αλυσίδα στη ζώνη τους, χωρίς αμφιβολία γεμάτα με τα πολύτιμα θραύσματα του άνθρακα. Αδαμαντοπώλες από τις Ινδίες και το Πακιστάν συνομιλούν στο μέσο του πεζόδρομου. Η παρακολούθηση είναι πανταχού παρούσα: αδύνατον να ξεφύγει κανείς από την προσοχή των ανδρών της αστυνομίας. Δεκάδες βιντεοκάμερες. Εξ αιτίας της απόπειρας του 1981 –από παλαιστίνιους;– και της απίστευτης ληστείας των χρηματοκιβωτίων της Antwerpsche Diamanthuis4 –τον περασμένο Δεκέμβριο.
Την ώρα του μεσημεριανού φαγητού, ένα εβραϊκό σνακ μπαρ γεμάτο κόσμο αντηχεί από έντονες παρασκηνιακές συζητήσεις· διαπραγματεύσεις για ζουμερές υποθέσεις, ακόμα και μέσα στην κουζίνα, σφραγίζονται με τον λόγο της τιμής· δεν χρειάζονται υπογραφές. Εδώ μιλιούνται αγγλικά, ιταλικά, γαλλικά, γερμανοεβραϊκά, φλαμανδικά, με πάθος, ενθουσιασμό και έντονη αυτοσυγκέντρωση. Η ατμόσφαιρα είναι ζεστή, η γειτονιά όμως είναι περιφραγμένη, τα αυτοκίνητα χρειάζονται ειδική άδεια κυκλοφορίας. Η πρόσβαση στα Χρηματιστήρια του διαμαντιού ελέγχεται αυστηρά: οι ταυτότητες εξετάζονται λεπτομερώς κάτω από την επιτήρηση οπλισμένων αυστηρών φυλάκων.
Ο κ. Νάθαν Ράμετ, αδαμαντοπώλης και παλιός εξόριστος, δέχεται τους επισκέπτες στα γραφεία του· εδώ, τον αποκαλούν με σεβασμό Κύριο Μνήμη. Πενήντα επτά μέλη της οικογένειάς του εξορίστηκαν, δύο επέστρεψαν. Το σχέδιό του: το Μουσείο των εξορίστων και της Αντίστασης στην πόλη Μαλίν, του οποίου μας δείχνει τα αρχιτεκτονικά σχέδια. “Δεν θέλομε μετωπική σύγκρουση με τους εξτρεμιστές. Αυτή τη στιγμή δεν πανικοβαλλόμαστε. Εξ άλλου, ολόκληρη η φλαμανδική κοινότητα μας υποστηρίζει”. Όσον αφορά στο Blok, διαβεβαιώνει ότι “οι Εβραίοι είναι μέρος του φλαμανδικού τοπίου”. “Αλλά ποιος θα αποφασίσει εάν ο τάδε ή ο δείνα είναι φλαμανδός ή όχι;”, προσθέτει με χιούμορ.
Ένας άλλος μεγαλέμπορος υποστηρίζει: “Ξέρετε, η Φλάνδρα δεν έγινε φασιστική ή ρατσιστική επειδή το 30 % σχεδόν του πληθυσμού της Αμβέρσας ψήφισε το Vlaams Blok!” Η αιτία αυτής της ακραίας ψήφου; “Εν μέρει η άνευ προηγουμένου αηδία για την πολιτική, που οφείλεται στα πολυάριθμα σκάνδαλα και στην πολύ κακή διαχείριση της πόλης εδώ και πολλά χρόνια”.
Μέσα στον κλειστό κόσμο των αδαμαντοπωλών
Η Αμβέρσα είναι φτιαγμένη από μη συγκοινωνούντα δοχεία· ο πληθυσμός δεν αναμιγνύεται. Ο κόσμος του διαμαντιού ζει χωριστά, όπως και οι μεγαλοαστοί της περιοχής. Ένας κόσμος κλειστός, πολύ δεμένος, με τα σχολεία του, τις τράπεζές του, τις αθλητικές του λέσχες, τα κινήματα της νεολαίας του. “Μια σύγχρονη κοινότητα”, μας εκμυστηρεύεται ένα από τα μέλη της μπροστά σ’ ένα bolleke (ποτήρι μπύρας), μέσα σ’ ένα από τα μπαρ με μουσική που είναι το θέλγητρο της παλιάς πόλης. Ορισμένοι ζουν με τρόπο υπερβολικά υλιστικό, τους αρέσει να επιδεικνύουν τα πλούτη τους και να ξοδεύουν. Αλλά οι αδαμαντοπώλες είναι άνθρωποι ενήμεροι για όλα, μεγάλοι ταξιδιώτες, πολύγλωσσοι, οι οποίοι διαθέτουν μια εξαιρετικής ακρίβειας ανάλυση της διεθνούς κατάστασης. Οι ορθόδοξοι Εβραίοι αποτελούν έναν ακόμα χωριστό κόσμο. Όσο για τούς Χασιδιστές, ζουν από την ελεημοσύνη της οικογένειάς τους, μελετούν το Ταλμούδ και κάνουν πολλά παιδιά. Ένα άλλο “γκέτο” είναι οι Ινδοί αδαμαντοπώλες από το Γκουζαράτ. Χάρις στις τεράστιες οικογένειές τους, αναπτύσσουν πολυπλόκαμα δίκτυα που απλώνονται από τη Νέα Υόρκη έως τη Βομβάη περνώντας από το Λονδίνο. Μερικοί έχουν κτίσει πολυτελή παλάτια. Ένας φίλος διακοσμητής διηγείται ότι είδε σ’ αυτά τα παλάτια σωρούς από θαυμάσια πράγματα και πολλά πατώματα υπογείων γεμάτα με τρόφιμα. Για να αντισταθούν σε μια πολιορκία; Μήπως φοβούνται κάτι; Εάν η σιωπή φαίνεται να είναι υποχρεωτική μέσα στο περιβάλλον των αδαμαντοπωλών, η ανησυχία είναι πανταχού παρούσα.
Το 1994, οι 1.200 εταιρείες διαμαντιών αντάλλαξαν 237 εκατομμύρια καράτια για ένα ποσό ρεκόρ 620 δισεκατομμυρίων βελγικών φράγκων. Το 80% των ακατέργαστων διαμαντιών διαμετακομίζεται από την Αμβέρσα, το 80% ξαναφεύγουν, εμπόριο αδασμολόγητο, εκτός τελωνείου. Η πόλη που απλώνεται στις όχθες του Σκάλδη κατέχει το 54 % του διεθνούς εμπορίου των κατεργασμένων πολύτιμων λίθων, των οποίων τα ωραιότερα κομμάτια επεξεργάζονται οι καλύτεροι τεχνίτες του κόσμου στη γειτονική περιοχή Κανπίν: πρόκειται για το “ωραίο βελγικό ταγιάρισμα”· οι πέτρες δεύτερης διαλογής στέλνονται για επεξεργασία στη Βομβάη ή στην Κίνα, στο Ισραήλ, στην Ταϋλάνδη, λόγω του χαμηλού κόστους των εργατικών χεριών. Χιλιάδες πολύτιμα μικρά πακέτα διασχίζουν τους αιθέρες. Ακόμα και εδώ, η ύφεση είναι αισθητή. Η εταιρεία Ντε Μπέερς, ο κύριος προμηθευτής, διατηρεί υψηλές τιμές. Και φαίνεται ότι το μονοπώλιό της δέχεται ισχυρά πλήγματα από το λαθρεμπόριο διαμαντιών ρωσικής προέλευσης, που προέρχονται σε μεγάλο μέρος από τα ορυχεία της Γιακουτίας.
Ένα μακρύ παρελθόν ξενοφοβίας
“Πώς μπορεί μια πόλη τόσο κοσμοπολίτικη, που επελέγη ως ‘πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης’ το 1993, να ψηφίσει ένα ρατσιστικό κόμμα;” διερωτάται το Regards, εβδομαδιαία εφημερίδα του κοινοτικού λαϊκού εβραϊκού Κέντρου των Βρυξελλών5. “Οι Εβραίοι είναι ασφαλείς απέναντι στον ρατσισμό;” Ο κ. Ραμέτ σημειώνει σ’ αυτό το άρθρο ότι “οι τελευταίες οδηγίες του Vlaams Blok είναι σαφείς: στα προπαγανδιστικά κείμενα, ο δεδηλωμένος στόχος πρέπει να είναι οι Μαροκινοί, οι Τούρκοι, και να αποφεύγονται οι αντισημιτικές εκφράσεις”.
“Πριν τον πόλεμο, πολλές οργανώσεις της Αμβέρσας, όπως το Verdinaso και το Rex, ρίχτηκαν σε μια αντιεβραϊκή πλειοδοσία χωρίς προηγούμενο”, γράφει ο Ούγκο Γκίζελς στο βιβλίο του με θέμα το Vlaams Blok. Κατ’ αυτόν τον τρόπο συντηρούσαν την ξενοφοβία και τον αντισημιτισμό. Κατά την περίοδο της Κατοχής, οι Γερμανοί έκαναν τα πάντα για να διατηρήσουν τον διχασμό ανάμεσα στον πληθυσμό, χτυπώντας τη χορδή του πανγερμανισμού και ελευθερώνοντας τους Φλαμανδούς κρατούμενους, ενώ οι Βαλλόνοι σάπιζαν πίσω από τα συρματοπλέγματα.
Ποιες είναι οι σημαντικές ημερομηνίες της Ιστορίας για τους εξτρεμιστές; Η μάχη του Πουατιέ και η “μάχη των χρυσών σπιρουνιών”, όπου οι ευγενείς Γάλλοι ιππότες του Φιλίππου του Ωραίου ηττήθηκαν στο Κουρτρέ από το φλαμανδικό πεζικό. Ο Ούγκο Κλάους, στο έργο ο Καημός των Βέλγων, μπεστ σέλλερ με υψηλόφρονα διάθεση, κωμικό και γεμάτο χλευασμό, βάζει το κύριο πρόσωπο του έργου να λεει6: “Εμείς, είμαστε Γερμανοί. Ο Θεός έτσι μοίρασε τα πράγματα πάνω στη γη. Διαφορετικές ράτσες, μερικές είναι πιο κοντά στην καρδιά Του…” Και μετά: “Είναι Γερμανοί. Είμαστε της ίδιας ράτσας”. Δεν θα πρέπει να παραλείψομε τη μάχη του Υζέρ, στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, κατά την οποία Γάλλοι αξιωματικοί έστειλαν στη σφαγή τους δύστυχους Φλαμανδούς στρατιώτες δίνοντάς τους διαταγές σε μια γλώσσα από την οποία δεν καταλάβαιναν ούτε μια λέξη.
Τρία από τα τέσσερα πογκρόμ κατά των Εβραίων το 1942, έγιναν στην Αμβέρσα, όπου το κλίμα ευνοούσε την εκκόλαψη ενός νεφελώματος μικρών κομμάτων, κληρονόμων της συνεργασίας με τους Γερμανούς, κούφιο όνειρο –ενίοτε βίαιο– ενός πανγερμανισμού που είχε θέση ιδεολογίας. Εξ άλλου, δεν ήταν τυχαίο το γεγονός ότι, κατά την Απελευθέρωση, στις όχθες του Σκάλδη κατέφθασε ένα πλήθος Φλαμανδών, πρώην συνεργατών των Γερμανών.
Ο “ισόβιος” πρόεδρος του κόμματος, κ. Κάρελ Ντίλεν, ευρωβουλευτής, ευχαρίστως εμφανίζεται δημοσίως στο Στρασβούργο με τον κ. Ζαν Μαρί Λεπέν. Η πορεία του είναι διάφανη, οι ιδέες του δεν έχουν αλλάξει καθόλου. Αρνούμενος πάντα να καταδικάσει τον ναζισμό, συμμετείχε στις δραστηριότητες του VMO (Vlaamse Militante Orde), που διαδέχθηκε το Dinaso (Dinaso Militante Orde). Το VMO ενσωματώθηκε στην VU (Volksunie, Λαϊκή Ένωση), στη συνέχεια η VU διαχωρίζεται καθώς το έκρινε τελείως φασιστικό. Ο κ. Ντίλεν ιδρύει τότε το Vlaams Blok, το 1978, μαζί με μια ισχυρή ακροδεξιά και νεοναζί συνιστώσα, όπως το VMO, Voorpost, Were Di, NSV, κ.ά. Πράγμα που δεν αρνείται ο κ. Ντεβίντερ, διάδοχός του στο κόμμα, στο βιβλίο με τίτλο Μόνος εναντίον όλων. [ ]
Από τη μεριά των γαλλόφωνων, εάν η δεξιά έχει προφανώς εγκολπωθεί στην πολιτική της το θέμα της μετανάστευσης, κόμματα όπως το βελγικό Εθνικό Μέτωπο ή Δράση (Agir) έχουν πολύ μικρότερο κοινό και λίγες σχέσεις με τους Φλαμανδούς.
“Eigen Volk Eerst”: το Vlaams Blok, στην Αμβέρσα, εκμεταλλεύθηκε περιστάσεις εξαιρετικά ευνοϊκές, ένα συνδυασμό κακής διαχείρισης, βρώμικων συναλλαγών και στρεβλών πολιτικών συμμαχιών. Μια κατάσταση που διαρκούσε σχεδόν 3/4 του αιώνα, μέχρι τις δημοτικές εκλογές του περασμένου Οκτωβρίου. Καταλαβαίνει κανείς ότι υπάρχει ο κίνδυνος οι βουλευτικές εκλογές και οι εκλογές για τά κοινοτικά και περιφερειακά συμβούλια της 21ης Μαΐου να γείρουν προς την κατεύθυνση του προγράμματος που προπαγανδίζει μια Ευρώπη υγιή και καθαρή, “που να μην κατακλύζεται από Αφρικανούς και Ασιάτες”, όπως εύχεται ο κ. Ντίλεν, και μια φλαμανδική μητρόπολη καθαρή, απαλλαγμένη από τα ξένα μιάσματα.
Στην Αμβέρσα, δύο κόμματα μοιράζονταν την εξουσία, το δημαρχείο και το λιμάνι: το φλαμανδικό σοσιαλιστικό κόμμα (SP), που ενέχεται στο σκάνδαλο Agusta, και το CVP (φλαμανδοί χριστιανο-σοσιαλιστές). Ένας συνασπισμός δυό κομμάτων που έχει τελείως φθαρεί και που παίζει το παιχνίδι των συμβιβασμών –βελγική σπεσιαλιτέ– σε σημείο ώστε να παραλύουν και τα δύο. Καθώς η κύρια έγνοια τους ήταν το λιμάνι, η πόλη του Σκάλδη εγκαταλείφθηκε και έμεινε χωρίς πιλότο. “Ένα θέαμα πραγματικά σουρεαλιστικό!”, ακούει κανείς να λένε. [ ] “Αλλεπάλληλα σκάνδαλα, μόνιμη έλλειψη ξεκάθαρων πλειοψηφιών που να εξασφαλίζουν μια σαφή πολιτική· το φως στο τούνελ διακρίνεται ακόμα;” καταγγέλλει ένα σημαίνον πρόσωπο της πόλης που προτιμά να κρατήσει την ανωνυμία.
Το λαϊκιστικό Vlaams Blok κεφαλαιοποιεί αυτή την εγκατάλειψη της πόλης. Επωφελείται από τα πάντα: τις διεκδικήσεις σχετικά με θέματα δημόσιας ασφάλειας, την παρουσία των μεταναστών, παράνομων ή όχι (εκτιμάται ότι είναι περίπου 20.000 σε ένα πληθυσμό μισού εκατομμυρίου), την ανισότητα των μεταβιβάσεων ανάμεσα σε Βορρά και Νότο7, τις μικρές δυνάμεις της αστυνομίας, τη διάλυση των οικογενειακών αξιών, τις γυναίκες που δεν γεννούν πια αρκετά παιδιά για να διαιωνίσουν την ωραία φλαμανδική “φυλή”, την ανεργία των νέων, τους φόβους των ηλικιωμένων, χωρίς να ξεχνάμε την πορνεία, μια σημαντική δραστηριότητα που τους κάνει να κερδίζουν πολλές ψήφους ! Το κόμμα μπόρεσε να διεισδύσει στους λιμενεργάτες και τα συνδικάτα. Μαροκινοί και Τούρκοι συγκεντρώνονται κυρίως στο Borgerhout, όπου χτίζεται τώρα ένα μεγάλο τζαμί που επισκεφθήκαμε με έναν εκπρόσωπο της τουρκικής κοινότητας. “Πώς; Πήγατε στο Borgerokko; (σύντμηση των λέξεων Borgerhout και Morokko, που χρησιμοποιείται συχνά στην Αμβέρσα), αναφωνεί η πρόσχαρη ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου. Ε, λοιπόν, τώρα καταλαβαίνετε γιατί όλος ο δρόμος μου ψηφίζει Vlaams Blok! Αυτοί οι μουσουλμάνοι δεν ξέρουν να δουλεύουν και είναι βρώμικοι!”, ενώ συγχρόνως προσθέτει με κάποια λύπη : “Δεν μας αρέσει αυτός ο Φιλίπ Ντεβίντερ…”
Ποιοι είναι οι ψηφοφόροι του κόμματος; Τι σχέση υπάρχει μεταξύ των ψήφων του κόμματος και της παρουσίας των μεταναστών; “Βεβαίως υπάρχει αυτή η σχέση, σημειώνει ο κ. Μαρκ Σουίγκεντου, καθηγητής πολιτικής κοινωνιολογίας στις Βρυξέλλες, αλλά το Blok συγκέντρωσε πολλές ψήφους ακριβώς στις κοινότητες όπου δεν υπάρχουν μετανάστες. Το προφίλ των εκλογέων; Προέρχονται από όλες τις ομάδες του πληθυσμού· ωστόσο, σημειώνομε ένα ποσοστό 32,5 % στους νέους 18-25 ετών που προέρχονται από χαμηλές κοινωνικές τάξεις, με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, άνδρες ή γυναίκες, και ένα 18 με 20 % στους ηλικιωμένους άνω των 65 ετών”. Το κόμμα δεν είναι πλούσιο. Ζει από τις κρατικές χορηγίες στα πολιτικά κόμματα, όπως επίσης από κάποιες συνεισφορές παλιών συνεργατών, ευκατάστατων ιδιοκτητών μικρών καταστημάτων, ή των οικογενειών των. “Αναρχικοί οι κάτοικοι της Αμβέρσας ; Πάντως, πρόκειται για ένα ιδιαίτερο εκλογικό σώμα, πιο ιδιόρρυθμο και πιο ασταθές από το υπόλοιπο Βέλγιο”, διαβεβαιώνει ο καθηγητής Σουίγκεντου. Μπροστά στον κίνδυνο, τα κόμματα κινητοποιούνται. Όλες οι κοινότητες υπέγραψαν μια επίσημη συνθήκη, την περίφημη “Υγειονομική ζώνη”, με σκοπό να αρνηθούν οποιαδήποτε συμφωνία με τους εξτρεμιστές και σε κάθε επίπεδο, τοπικό, περιφερειακό ή ομοσπονδιακό.
Πώς θα πραγματοποιηθεί αυτή η συμμαχία; “Εξ αιτίας των ιδιαίτερα πολύπλοκων διαπραγματεύσεων πάνω στο πρόγραμμα και τις θέσεις που έπρεπε να καταληφθούν, η μητρόπολη έμεινε για πολλές εβδομάδες χωρίς τιμόνι και χωρίς δήμαρχο!”, λεει με λύπη η κ. Λεόνα Ντετιέζ, πρώην υπουργός εργασίας (SP) και καινούργια ένοικος του δημαρχείου, μέσα στο γραφείο της που δεσπόζει στη Μεγάλη Πλατεία, με φόντο τοίχους με υπέροχες ξύλινες επενδύσεις και πολυδουλεμένα ανάγλυφα πορτραίτα. Με τα δύο παραδοσιακά κόμματα ενώθηκαν οι φιλελεύθεροι του VLD, το Agalev (οικολόγοι) και ακόμη ένα μικρό κόμμα, το WOW (Γερνάμε μέσα σε απόλυτη ηρεμία), ένα από αυτά τα εκκεντρικά κινήματα που αγαπάνε εδώ.
Στη διακυβέρνηση μιας πόλης που αισθάνεται εγκαταλελειμμένη από χρόνια και απειλούμενη από τη “φαιά πανούκλα”, η Δήμαρχος οφείλει να δώσει σκληρή μάχη. Η επείγουσα ανάγκη; “Να αποκαταστήσομε την επαφή με τον πληθυσμό”. Η προτεραιότητα; “Η οικονομία αυτού του τεράστιου κεφαλιού που είναι το λιμάνι, αλλά επίσης ο πληθυσμός της Αμβέρσας”. “Πρέπει να κάνομε την πόλη ελκυστική, να πολεμήσομε την ανεργία, να ξαναδώσομε στους κατοίκους της Αμβέρσας τη χαμένη υπερηφάνειά τους”. [ ] Η τεράστια βιομηχανική ζώνη του Σκάλδη, δεύτερο πετροχημικό κέντρο του κόσμου μετά το Χιούστον, απασχολεί πάνω από εξήντα πέντε χιλιάδες άτομα. Και από το 1992, τα πλοία μπορούν να ταξιδεύουν από την Αμβέρσα μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα! Ο πρώτος αντιδήμαρχος του λιμανιού είναι ικανοποιημένος: μόλις υπέγραψε μια συμφωνία με την Ολλανδία (όπου βρίσκεται η εκβολή του ποταμού) για τη εκβάθυνση του Σκάλδη.
“Οι διαπραγματεύσεις τράβηξαν είκοσι χρόνια… Η φιλοδοξία μου; Να ενισχύσομε τη σύνδεση με τη Βαλλονία, τις Βρυξέλλες και τις γαλλόφωνες χώρες –χωρίς να ξεχνάμε και το γιγαντιαίο στοίχημα, τις σχέσεις μας με τις Ανατολικές χώρες. Η συμπεριφορά του Vlaams Blok είναι απαράδεκτη, ιδίως από τη στιγμή που θέλει να διώξει τους ξένους και τους μετανάστες που έχουν πάρει βελγική υπηκοότητα”.
Επέκταση στον Ολλανδό γείτονα
“Θα πρέπει να περιμένομε ότι θα διανύσομε μια δύσκολη περίοδο όταν η ακροδεξιά θα φθάσει στο αποκορύφωμα της δύναμής της, τόσο εδώ, στην Φλάνδρα, όσο και στη γειτονική Ολλανδία, όπου ο Ντεβίντερ παραδίδει μαθήματα εφαρμοσμένης στρατηγικής στο ολλανδικό φασιστικό κίνημα. Το Blok είναι οργανωμένο σύμφωνα με άψογους κανόνες, με υπερ-αυστηρές παραμέτρους, και ξέρει τέλεια να καταλαμβάνει κάθε κενό χώρο και να κάνει δικά του μέχρι και τα σύμβολα και τη ρητορική των γνήσιων σοσιαλιστών”, υπογραμμίζει ο κ. Λούκας ντε Βος, δημοσιογράφος και εκπρόσωπος του Υπουργού Εξωτερικών, Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Αυτό το ρεύμα απειλεί την ενότητα του Βελγίου; “Ας μην ξεχνάμε τη συνολική κατάσταση”, διευκρινίζει ο κ. Ντε Βος. “Κατά κάποιον τρόπο, το Βέλγιο δεν υπάρχει πια! Δεν υπάρχει πια το γιακωβίνικο βελγικό κράτος από τη στιγμή που εγκαινιάστηκε η διαδικασία του φεντεραλισμού, και η αποσύνθεση του κράτους· και από την προσεχή 21η Μαΐου, οι βουλές της Βαλλονίας και της Φλάνδρας θα εκλέγονται με άμεση ψηφοφορία, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι θα υπάρχει μια απόλυτη νομική αυτονομία. Σε τι χρησιμεύει να μιλάμε για αυτονομιστικό κίνημα; Θα το αντικαταστήσει ο εξευρωπαϊσμός. Εξ άλλου, υπάρχει άραγε ακόμα ένα συναίσθημα, ένας βελγικός εθνικισμός, μέσα σε μια χώρα αρκετά αναρχική που αντιστέκεται στην εξουσία;” Κάτι το εξαιρετικά παράδοξο, η επιτυχία του Blok μπορεί άνετα να εξηγηθεί από αυτό το αντιεξουσιαστικό ρεύμα – ενώ το ίδιο το κόμμα παραμένει αυταρχικό…
Μετάφραση από τα γαλλικά: Κατερίνα Φαμελιάδου