Η οξυδερκέστερη ανάλυση της παγκοσμιοποίησης που γράφτηκε ποτέ είναι η ακόλουθη: “Η μοντέρνα βιομηχανία θεμελίωσε την παγκόσμια αγορά. Όλες οι παλιές, εθνικές βιομηχανίες έχουν καταστραφεί. Εκτοπίστηκαν από νέες των οποίων τα προϊόντα καταναλώνονται σε κάθε γωνιά της γης. Στη θέση των παλιών αναγκών, επιζητούμε καινούργιες που απαιτούν για την ικανοποίησή τους προϊόντα από απομακρυσμένες περιοχές και κλίματα… Οι παλιές, αμετάβλητες σχέσεις σαρώνονται, ενώ αυτές που διαμορφώνονται τώρα, εξαερώνονται δίχως να προλάβουν να παγιωθούν. Κάθε τι το παγιωμένο λιώνει στην επαφή με τον αέρα”.
Οι απόψεις αυτές, που ανήκουν στον Μάρξ και τον Ένγκελς, αποτελούν μέρος του Κομμουνιστικού Μανιφέστου, το οποίο εκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 1848, λίγες εβδομάδες πριν δυναμικές επαναστάσεις συγκλονίσουν την Ευρώπη. Αυτές απέτυχαν κι ο Μάρξ έχασε την απήχησή του. Μέχρι την δεκαετία του 1870, το “Κομμουνιστικό Μανιφέστο” δεν κατάφερε να κερδίσει ένα μεγάλο κοινό. Τώρα, ενώ στη Γένοβα προετοιμάζονται για την μαζικότερη, ίσως, διαδήλωση που έχει πραγματοποιηθεί ενάντια στην παγκοσμιοποίηση, το “Μανιφέστο” αποκτά και πάλι ενδιαφέρον. Όχι, μην νομίσετε ότι αστειευόμαστε.
Για τον Μάρξ και τον Έγκελς, η παγκοσμιοποίηση ήταν ένα φαινόμενο επαναστατικό: Ο θρίαμβος του παγκόσμιου καπιταλισμού αποδυνάμωνε τις αλυσίδες οι οποίες δέσμευαν τις ανθρώπινες δυνατότητες. Αυταρχικοί κυβερνήτες και παπάδες είδαν ξαφνικά την εξουσία τους να εξανεμίζεται. Η τεχνολογία είχε προσφέρει το όραμα της αφθονίας. Μεγάλες πόλεις είχαν σώσει εκατομμύρια ανθρώπων από την “ηλιθιότητα της αγροτικής ζωής”. Το εμπόριο μείωσε τις διαφορές και τους ανταγωνισμούς ανάμεσα στα κράτη, σε σημείο που να γίνεται εφικτό το όνειρο ενός γνήσιου διεθνισμού. Με λίγα λόγια, η παγκοσμιοποίηση ήταν δυνητικά απελευθερωτική.
Προφανώς, αυτοί που διαδηλώνουν στην Γένοβα δεν σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο. Γι’ αυτούς, η παγκοσμιοποίηση φέρνει κακά νέα, όπως τον θρίαμβο γιγάντιων πολυεθνικών, τη ρύπανση του πλανήτη και το τέλος του δικαιώματος της αυτοκυβέρνησης…
Παρόλα αυτά, ένα νέο, ενδιαφέρον βιβλίο πραγματεύεται τις θετικές όψεις της παγκοσμιοποίησης. Αν και εκδόθηκε μόλις πέρσι, η “Αυτοκρατορία” του Α.Νέγκρι και του Μ. Χάρντ, έχει μεταφραστεί σε τέσσερις γλώσσες, ενώ πρόκειται να μεταφραστεί σε άλλες έξι. Το βιβλίο αυτό, πουλιέται μαζικά μέσα από το Amazon.com, ενώ πλέον είναι εξαιρετικά δυσεύρετο στα βιβλιοπωλεία του Μανχάταν. Για 413 σελίδες πυκνής πολιτικής ανάλυσης –που σχολιάζει τα πάντα από το body piercing μέχρι τον Μακιαβέλι– το γεγονός αυτό είναι εντυπωσιακό.
Ο Νέγκρι μου μίλησε την προηγούμενη βδομάδα από τη Ρώμη, όπου βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό, εκτίοντας την ποινή που του επιβλήθηκε για “ηθική αυτουργία” σε ενέργειες αριστερών ακτιβιστών της δεκαετίας του 1970. Η παγκοσμιοποίηση, υποστηρίζει, έχει διττή φύση. Απ’ τη μια μπορεί να κρατά υποτελείς τους ανθρώπους, αλλά από την άλλη “τους παρέχει τη δυνατότητα να εξεγερθούν εναντίον του καπιταλισμού”. Για τον Χάρντ, καθηγητή του πανεπιστήμιου του Ντιούκ, ο σύγχρονος κόσμος χαρακτηρίζεται από την απουσία ενός κέντρου εξουσίας. Οι Η.Π.Α, μπορεί να είναι ισχυρότερη απ’ όλα τα άλλα έθνη, αλλά με την πολιτική και την οικονομική ισχύ ευρύτατα διανεμημένες, δεν μπορεί πάντοτε να ηγεμονεύει. Από μια διαφορετική αφετηρία, ο Χάρντ και ο Νέγκρι επικεντρώνουν την ανάλυσή τους στην κινητικότητα –όχι μοναχά των αγαθών και των υπηρεσιών– αλλά και των ανθρώπων. “Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από τον κόσμο”, γράφουν, “και είναι το φάντασμα της μετανάστευσης”. Σε έναν κόσμο που τα σύνορα είναι πορώδη, η δυνατότητα των εθνών να αυτοπροσδιορίζονται ως διακριτές οντότητες έχει ατροφήσει.
Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο στην ανάλυση του Νέγκρι και του Χάρντ είναι εκείνο όπου υποστηρίζουν ότι το αμερικανικό μοντέλο πολιτικής οργάνωσης έχει πολλά να προσφέρει στο νέο κόσμο. Η αμερικανική παράδοση διαμοιράζει την ισχύ δια μέσου θεσμών και συνόρων. Ο Χάρντ, μιλώντας μου την προηγούμενη εβδομάδα, υποστήριξε ότι οι Αμερικάνοι ήταν πάντοτε δεκτικοί σε “υβριδικές ταυτότητες”. Το παιδί του Τούρκου που μεταναστεύει στη Γερμανία δύσκολα θα θεωρηθεί κάποτε Γερμανός. Αντίθετα, ο Πολωνός που μεταναστεύει στις Η.Π.Α μπορεί εύκολα να γίνει Πολωνοαμερικάνος. Στο νέο κόσμο, όλοι μας θα πρέπει να υπερασπίσουμε τη δυνατότητα να αποκτάμε πολλαπλές ταυτότητες.
Στη Γένοβα, οι Η.Π.Α μάλλον θα κατηγορηθούν για οτιδήποτε πάει στραβά σ’ αυτόν τον κόσμο. Στη πραγματικότητα, είναι το έθνος οι συστατικές ιδέες του οποίου είναι οι πιο χρήσιμες προκειμένου να προσδώσουμε στην παγκοσμιοποίηση ένα ανθρώπινο πρόσωπο. Είναι παράξενο που χρειάστηκε να εκπονηθεί ένα έργο μαρξιστικής φιλοσοφίας προκειμένου να εξαχθεί το συμπέρασμα αυτό. Παρόλα αυτά, όσον αφορά την παγκοσμιοποίηση, οι μαρξιστές αξίζει να διαβάζονται τα τελευταία 153 χρόνια.
Μάικλ Έλιοτ
Από το περιοδικό Time 23 Ιουλίου
Μετάφραση:
Γιώργος Ρακκάς
Η λανθασμένη πλευρά των οδοφραγμάτων
717