του Γ. Σχίζα, από το Άρδην τ. 43, Ιούλιος 2003
Η οικολογική οικονομία, ή έστω μια οικονομία με παραγωγικές διαδικασίες λιγότερο ρυπογόνες και παραγωγικό αποτέλεσμα λιγότερο εχθρικό προς την ποιότητα ζωής, δεν είναι ουτοπία. Κοντολογής δεν ανήκει σ’ εκείνες τις «αβλαβείς» γενικότητες, που φιλοξενούνται στον δημόσιο λόγο παράγοντας χιλιόμετρα χασμουρητών…Η οικολογική οικονομία αποτελεί ήδη ένα «δόκιμο» διεθνές ρεύμα, που αναζητά πρόσθετη κοινωνική και πολιτική υποστήριξη, που έρχεται σε ρήξη με τις αδράνειες της τρέχουσας ιδεολογίας. Οι δυνάμεις της διαχείρισης του συστήματος θεωρούν ούτως ή άλλως τη σχέση τους με το κοινωνικό σώμα ως «πελατειακή», με την έννοια ότι αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν αιτήματα χωρίς να αμφισβητούν ουσιαστικά τις παραγωγικές και καταναλωτικές δομές. Από την άλλη πλευρά, οι δυνάμεις της «άρνησης», οι οποίες άμεσα ή έμμεσα αναφέρονται στις «τάξεις» και στην «ταξικότητα» των κοινωνικών αγώνων, τείνουν να υιοθετήσουν αιτήματα και επιδιώξεις των εργασιακών υποκειμένων χωρίς κριτικό έλεγχο. Το αποτέλεσμα είναι μια «μετάσταση» της πελατειακής λογικής στον χώρο της «ευρείας αριστεράς», που οξύνεται μέσα σε συνθήκες υπαρξιακού άγχους των αριστερών κομμάτων και πολιτικής δημαγωγίας των διαχειριστών του συστήματος…
Οι βιοκαλλιεργητές και οι υποστηρικτές της ποιοτικής διατροφής αξιώνουν μια γεωργία χωρίς χημικά λιπάσματα και φυτοφάρμακα, σε αντίθεση π.χ. με τους απολυμένους της Ελληνικής βιομηχανίας λιπασμάτων, που διεκδικούν την επαναλειτουργία της επιχείρησης λιπασμάτων… Πρόσφατα, οι εργάτες της υπό πτώχευση TVX Hellas, στη Χαλκιδική , σε μια φάση της κατάληψης των ορυχείων της εταιρείας με στόχο την επαναλειτουργία τους, παρά τη σοβαρότατη ρύπανση που προκαλούν αυτά στο φυσικό περιβάλλον και στους περιοίκους, είχαν υψώσει ένα πανώ που έγραφε «Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΕΡΓΙΑ» ! Οι εργάτες στις αυτοκινητοβιομηχανίες συναινούν με την αύξηση της παραγωγής αυτοκινήτων, σε αντίθεση με τα κινήματα των πόλεων και με τους ποικίλους επικριτές του αστικού κυκλοφοριακού χάους, που υποστηρίζουν άλλα μοντέλα κυκλοφορίας με λιγότερη χρήση ιδιωτικών μεταφορικών μέσων… Η εκτροπή του Αχελώου χαιρετίζεται από τους αγρότες της Θεσσαλίας ως σημαντικό έργο για τη μεταφορά υδάτινου δυναμικού και για την αύξηση της παραγωγικότητας της γεωργίας, από την άλλη όμως πλευρά υποστηρίζεται η ανάγκη της «οικολογικής ισορροπίας» και η στήριξη της γεωργίας σε ήπιες και μακράς πνοής πολιτικές…
Οι αντιθέσεις αυτού του χαρακτήρα επιβάλλουν τη διαμόρφωση και χρήση θεωρητικών εργαλείων, στον βαθμό που επιδιώκεται μια ριζοσπαστική πολιτική αντί της πολιτικής διγλωσίας και των συμβιβασμών. Η επιλογή μιας άλλης οικονομίας, με ποιοτικά προϊόντα και παραγωγικές μεθοδεύσεις φιλικές με την ποιότητα ζωής, δεν μπορεί να είναι επιλογή «άνωθεν» ή «έξωθεν» του κόσμου της εργασίας, ούτε μπορεί να παραπέμπεται στη σοσιαλιστική «δεύτερη παρουσία». Κι ακόμη, δεν μπορεί να βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στα κινήματα των ποιοτικών καταναλωτών, των διανοουμένων, των χρηστών του χώρου,των βιοκαλλιεργητών. Ο κόσμος της εργασίας πρέπει να εξοικειωθεί με τα μεγάλα ζητήματα ποιότητας ζωής, να αποστασιοποιηθεί από τη «μονοκαλλιέργεια» των αναδιανεμητικών αγώνων, να ενσωματώσει μέσα στις στοχεύσεις του ευρύτερες αντιλήψεις για το οικονομικό τοπίο.Με βάση αυτό το νέο πνεύμα μπορεί να συνδράμει σχέδια μετάβασης σε μορφές ποιοτικής παραγωγής.
Σε μια πορεία «οικολογικοποίησης» της οικονομίας, με τον επακόλουθο περιορισμό των «εισροών» των φυσικών παρθένων υλών και των «εκροών» αποβλήτων, νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργούνται αλλά και κάποιες παλιές θα χάνονται, εργασιακές ειδικότητες θα αναδύονται και εργασιακές ειδικότητες θα απαξιώνονται… Σε ορισμένες περιοχές του εργασιακού χώρου μπορεί να αναπτύσσεται ανεργία, όμως στην ολότητα του οικονομικού τοπίου η απασχόληση θα αυξάνεται: Και τούτο γιατί, σε γενικές γραμμές, η «οικολογικοποίηση» ενισχύει την ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών και τις δραστηριότητες «εντάσεως εργασίας».
Σήμερα, μέσα σε συνθήκες αποσταθεροποίησης της βιόσφαιρας, πρωτόγνωρες ίσως από την Ιουράσεια περίοδο των Δεινοσαύρων και εντεύθεν(!), η προοπτική μιας οικονομίας με σεβασμό στη βιοποικιλότητα και στους φυσικούς πόρους είναι ένα είδος ιδεολογικού μονόδρομου… Και οι σκεπτόμενοι άνθρωποι που θέλουν να λειτουργούν όχι ως παθητικοί συμπαραστάτες αιτημάτων αλλά ως κομιστές ενός πνεύματος ριζικής αλλαγής της υπάρχουσας κοινωνίας, με εποπτεία της ολότητας των κινηματικών καταστάσεων και όχι με βάση μια αθροιστική αντίληψη επί μέρους συγκρούσεων, οφείλουν να εκπέμπουν σωστά και αδιαπραγμάτευτα μηνύματα. Οφείλουν να ορθώνονται στο ύψος των περιστάσεων, υπερβαίνοντας το ήθος και το ύφος γκρουπούσκουλων, με «πατενταρισμένες» απόψεις και περίσσεια μισαλλοδοξίας…