του Κ. Θεολόγου, από το Άρδην τ. 42, Ιούνιος 2003
Χουέ-χουέ-τεότλ σημαίνει πολύ παλιός θεός
Για τους Αζτέκους η σοκολάτα ήταν “τροφή των θεών” και περιοριζόταν ως εκλεκτό έδεσμα, μόνο για τα υψηλά κλιμάκια της κοινωνίας τους, δηλαδή τους βασιλείς, τους ιερείς και τους πολεμιστές. Η Έκθεση “Αζτέκοι” στην Royal Academy του Λονδίνου ήταν διαρθρωμένη με τρόπο που διευκόλυνε τον επισκέπτη να κατανοήσει το φανταστικό και αναπάντεχο ταξίδι πίσω στο χρόνο, το οποίο βίωνε έτσι κι αλλιώς με τις αισθήσεις του ή υποβαλλόταν σ’ αυτό, με όχημα τις αίθουσες των θεματικά οργανωμένων εκθεμάτων.
Πολλές απόψεις κοσμοθεώρησης και αισθητικής του πολιτισμού τους δεν νομίζω ότι μπορεί να τις υιοθετήσει ο σύγχρονος δυτικός άνθρωπος. Οι θεαματικοί “Αζτέκοι” στη λονδρέζικη Royal Academy of Arts (16 Νοεμβρίου 2002-11 Απριλίου 2003) παρουσίασαν την κουλτούρα και την τέχνη του πολιτισμού τους. Αυτή η περίτεχνη κουλτούρα τους είχε να επιδείξει επιτεύγματα στις καλές τέχνες, στην ποίηση, στη φιλοσοφία και στη λογοτεχνία. Εμφανίστηκαν τον 14ο αιώνα (1325) και κυριάρχησαν στην ευρύτερη περιοχή του κεντρικού Μεξικού μέχρι το 1521.
Η στρατιωτική και οικονομική πανουργία τους δημιούργησε τη μεγαλύτερη Προ-Ισπανική Αυτοκρατορία στην Βόρειο Αμερική. Η κληρονομιά τους εξακολουθεί να υπάρχει και στο σημερινό Μεξικό, μολονότι η αυτοκρατορία τους βρήκε το ξαφνικό και αναπάντεχο τέλος της, μόλις ήρθε σε επαφή με την τότε Ευρώπη, δηλαδή την ισπανική αποικιοκρατία.
Μελετώντας τις “επίσημες ιστορίες”, ερχόμαστε σε επαφή με τους ιθαγενείς λαούς και με τις απαρχές τους. Μολονότι το ενδιαφέρον μας σε αυτές τις “καταγωγές” σκιάζεται κατά καιρούς από κάποια μεταφυσική αναζήτηση μιας γνήσιας εθνικής ταυτότητας, πολλά από τα θέματα που εγείρονται αποτελούν θεμελιώδεις συνιστώσες για την κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης των ανθρώπινων κοινωνιών1.
Οι Αζτέκοι αναφέρονταν με εμμονή στις ρίζες τους μέσα από πληθώρα λεπτομερών και συχνά αντιφατικών μύθων. Κάποιοι αφηγούνταν ανθρώπινες καταστάσεις, άλλοι έστρεφαν το ενδιαφέρον τους στην παρουσία των θεών στην καθημερινή ζωή.
Σύμφωνα με τους δικούς τους μύθους λοιπόν, η ιστορία τους ξεκίνησε στις αρχές του 12ου αι. σε ένα νησί που λεγόταν Άζτλαν (νήσος των ερωδιών), που δεν έχει εντοπισθεί ακόμη. Υπό την προστασία του φύλακα θεού τους Χουϊτζιλοπόχτλι, περιπλανήθηκαν ως νομάδες (τσιτσιμέκας) επί δύο αίώνες με κατεύθυνση το νότο, και έφθασαν στο λεκανοπέδιο του Μεξικού γύρω στα 1300. Το 1325 ίδρυσαν την πρωτεύουσα πόλη τους στη λίμνη Τετζκόκο καθ’ υπόδειξιν του προαναφερθέντος προστάτη και ύψιστου θεού. Εκεί, στην Τενοχτίτλαν, χτίστηκε και ο πρώτος ναός (Tέμπλο Μαγιόρ). Η πόλη υπήρξε το σύμβολο της εξουσίας και κυριαρχίας των Αζτέκων. Όταν αποβιβάστηκαν οι Ισπανοί, η Τενοχτίτλαν αριθμούσε 250.000 κατοίκους (μια από τις μεγαλύτερες του κόσμου). Είχε τεράστια πέτρινα λατρευτικά κτήρια, υδραγωγείο για φρέσκο νερό και αγροκαλλιέργειες λουλουδιών και σιτηρών. Στην κεντρική αγορά (Τλατελόκο) υπήρχαν αγαθά από όλη την επικράτεια. Σε ειδικά σχολεία (καλμέκακ) τα παιδιά των ευγενών εκπαιδεύονταν στην τέχνη των ιερέων και των πολεμιστών.
Σε μια τόσο καλά οργανωμένη κοινωνία άνθισε η καλλιτεχνική δημιουργία. Το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ύφος το θεμελίωσαν σε χαρακτηριστικά από προηγούμενες κουλτούρες, ιδίως των περιοχών Τεοτιχουάκαν (1-750) και Τούλα (900-1200), αλλά και σύγχρονούς τους πολιτισμούς. Με μεγάλη επιδεξιότητα οι Αζτέκοι συνειδητά συνύφαναν την δική τους ιστορία με εκείνη των εγκαταλελειμένων πόλεων, ώστε να δημιουργήσουν το φορτίο της δικής τους πολιτισμικής παράδοσης. Δεν υιοθετούσαν τα χαρακτηριστικά αδιακρίτως. επέλεγαν στοιχεία που προσάρμοζαν στις δικές τους ανάγκες. Το αποτέλεσμα υπήρξε ένα διακριτό καλλιτεχνικό ύφος, του οποίου τα ίχνη μπορούσε κάποιος να εντοπίσει ανατρέχοντας στο μακραίωνο παρελθόν. Παρουσιαζόμενοι ως νόμιμοι συνεχιστές της Τεοτιχουάκαν (που σήμαινε πόλη των θεών) και της Τούλα, διεκδίκησαν τα εμπορικά δίκτυα εκείνων, οπότε επεκτάθηκαν και πολιτικά.
Ένα περίπλοκο διπλό ημερολογιακό σύστημα κανόνιζε όλες τις πτυχές της λατρευτικής ζωής. Το ένα ημερολόγιο μάλιστα (το ηλιακό, ξιουχποχουάλι) αριθμούσε 365 μέρες. Ο αιώνας των Αζτέκων αριθμούσε 52 χρόνια.
Οι ιερείς ήταν οι αρμόδιοι για την διεξαγωγή των θρησκευτικών τελετών στον σωστό χρόνο και τόπο. Ο πολυθεϊσμός και η κυριαρχία των θεών σε όλες τις όψεις της καθημερινής ζωής έφεραν την τάξη των ιερέων να πρυτανεύει ως διαμεσολαβητής μεταξύ του βασιλείου των θεών και του κόσμου των θνητών.
Οι θεοί είχαν θυσιάσει τη ζωή τους για να δημιουργηθεί ο ήλιος, η σελήνη, η ανθρωπότητα και ο αραβόσιτος. Για να διατηρηθούν οι κύκλοι του ήλιου και του φεγγαριού, οι Αζτέκοι ένιωθαν υποχρεωμένοι να τροφοδοτούν τους θεούς με ανθρωποθυσίες. Υπήρχαν τελετουργικοί πόλεμοι και μάχες, στις οποίες πλουμιστοί πολεμιστές αντιμετώπιζαν σε προκαθορισμένο χρόνο τον εχθρό, με στόχο να αιχμαλωτίσουν αντίπαλους πολεμιστές για τις θυσιαστικές ανάγκες. Οι δημόσιες τελετές φαίνεται πως αποτελούσαν σπουδαία γεγονότα. Οι ιερείς εκτελούσαν υπαιθρίως τα καθήκοντά τους στην κορυφή των πυραμίδων, κάνοντας χρήση των βωμών εκεί πάνω. Τις σημαντικότερες από αυτές τις τελετές τις οργάνωναν στον Τέμπλο Μαγιόρ. Αναπαράσταση σε μικροκλίμακα αυτού του μεγάλου ναού υπήρχε σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα στη Royal Academy.
Η μουσική επίσης αποτελούσε σημαντικό στοιχείο της τελετής, όπως επίσης και η καύση θυμιαμάτων και λιβανιών σε μεγάλα μαγκάλια. Ως ενσαρκωτές της θεότητας, οι ιερείς φορούσαν τα άμφια του συγκεκριμένου θεού, μεταμορφώνοντας τους εαυτούς τους στον θεό καθεαυτόν με τη βοήθεια του πούλκα, ενός φυσικά αναβράζοντος χυμού από κάκτο μάγκουα (αγαύη), τον οποίο συχνά ανεμείγνυαν με άλλα ψυχοτρόπα φυτά, για να τον ενισχύσουν περισσότερο.
Για τους Αζτέκους, ο θάνατος ήταν η συνέχεια της ζωής με άλλη μορφή, που ήταν τιμημένη, αν ο θάνατος σε έβρισκε στη μάχη ή στην γέννα, ή ακόμη και αν σε θυσίαζαν στο θεό. Κάποια θύματα αυτών των λατρευτικών φόνων2 εθεωρούντο ως ενεργειακές πηγές για τους θεούς, που έπιναν το αίμα και έτρωγαν την καρδιά τους. Αυτά τα θύματα εθεωρούντο επίσης ως ειδικά επιλεγμένα ανθρώπινα όντα (ιν τετέο ιμιξίπ τλάχουαν) που είχαν λάβει μέσα τους τη θεϊκή δωρεά της φωτιάς, ως δοχεία θεότητας, και όταν τους φόνευαν, αυτή η δύναμη απελευθερωνόταν σε κάποιον άλλο άνθρωπο, μέχρι την επόμενη ανθρωποθυσία. Κάποια αγάλματα απεικονίζουν ιερείς, των οποίων το άμφιο είναι η μέσα-έξω ανθρώπινη δορά, και είναι γεμάτοι ανάγλυφες φολίδες, που δεν είναι άλλο από το λίπος κάτω από την ανθρώπινη επιδερμίδα. Η ταραχή στο θέαμα αυτής της εικόνας δεν είναι λογική, επειδή η σημερινή εξήγηση δεν λαμβάνει υπόψη της τις αντιλήψεις των Αζτέκων, που ζούσαν σε άλλες κοινωνικές και ιστορικές συνθήκες. Η σχέση των Μεξικάνων με τον θάνατο είναι παρούσα και στη σημερινή καθημερινότητά τους. Η Μέρα των Νεκρών είναι ένα θαυμάσιο ζωντανό και σημαντικό έθιμο, ενώ τα δικά μας Ψυχοσάββατα δεν είναι παρά τα απομεινάρια μιας γηρασμένης ανάμνησης στην ελληνική επαρχία…
Οι θεοί για τους Αζτέκους ήταν πανταχού παρόντες. Τους απεικόνιζαν συνδυάζοντας ποικίλα υλικά: λίθο και κεραμεικά, οψιδιανό, ξύλο, ρητίνη, σπόρους αμάρανθου, σε ποικιλία μεγέθους και ποιότητας των αγαλμάτων. Κάποια γλυπτά είναι εξαιρετικά λεπτομερή και καλοφτιαγμένα. Τα περισσότερα λίθινα αγάλματα τα στοκάριζαν με ένα είδος γύψου και τα διακοσμούσαν με χρώματα φυτικής ή ορυκτής προέλευσης.
Για τη μελέτη του πολιτισμού των Αζτέκων ορόσημο αποτέλεσε η ανακάλυψη του Τέμπλο Μαγιόρ, στη δεύτερη εκδοχή του (προ του 1428). Ο αρχικός ναός (1325) δεν μπορεί να ανασκαφεί λόγω του υψηλού επιπέδου του υδροφόρου ορίζοντα. Οι Ισπανοί είχαν χρησιμοποιήσει αυτό το μνημείο πολιτισμού ως λατομείο για τις κατασκευαστικές ανάγκες της καινούργιας πόλης, όπως ένα νέο καθεδρικό ναό (πολιτισμένων και εκσυγχρονιστών χριστιανών), με την λαξεμένη ηφαιστειακή πέτρα (τέζοντλ) με την οποία είχε χτιστεί ο Τέμπλο Μαγιόρ.
Μεταξύ των σπανιοτάτων και μεγάλης σπουδαιότητας χειροτεχνημάτων που άφησαν πίσω τους οι Αζτέκοι είναι οι κώδικες, στους οποίους συχνά αναφέρονταν ως χρωματισμένα βιβλία.
Η γλώσσα που μιλούσαν οι Αζτέκοι ήταν η ναχουάτλ. Οι Αζτέκοι δεν είχαν αλφάβητο και χρησιμοποιούσαν αντ’ αυτού μια εικονογραφική και ιδεογραφική χάραξη, για να καταγράφουν και να διατηρούν πληροφορίες σχετικές με γενεαλογίες, ημερολογιακά γεγονότα, ιστορίες, καταλόγους δωρεών και ημερολόγια καθεαυτά. Τα θαυμάσια βιβλία τους, απλωμένα σε προθήκες της RA, ήταν φτιαγμένα από ειδικό χαρτί (αμάτλ) και οι χάρτες από βαμβάκι (οι Ισπανοί τους έλεγαν λιένθος). Η άφιξη των Ισπανών βελτίωσε την “εκδοτική” ποιότητα: τα βιβλία γράφονταν (εικονογράφονταν) σε ευρωπαϊκό χαρτί και δένονταν με το συμβατικό τρόπο των χειρογράφων.
Το 1519 συνέβη ένα γεγονός που άλλαξε ριζικά τη διαδρομή των Αζτέκων και της παγκόσμιας ιστορίας. Ο Ισπανός μισθοφόρος Χερνάν Κορτές έφυγε από την Κούβα με 200 έφιππους. Δυο χρόνια αργότερα, το καλοκαίρι του 1521, οι ισπανικές δυνάμεις αιχμαλώτισαν τον τελευταίο ελεύθερο Αζτέκο ηγέτη (τον Κουάουχτέμοκ) και κατελήφθη η Τενοχτίτλαν. Ερειπωμένη μετά από πολύμηνο πόλεμο, η έξοχη πόλη, με αποδεκατισμένο πληθυσμό, χρησίμευσε ως βάση για την ισπανική αποικιακή πρωτεύουσα, που αργότερα έγινε γνωστή απλώς ως Μέξικο Σίτι. Η αποικία ονομάστηκε Νουέβα Εσπάνια. Διατηρήθηκε η επίδραση των Αζτέκων τεχνιτών. Αναδύθηκε ένα καινούργιο καλλιτεχνικό στυλ που προσαρμόστηκε στις ανάγκες της χριστιανικής αγιογραφίας και της ευρωπαϊκής προοπτικής στη ζωγραφική, παντρεύοντας τις παραδοσιακές τεχνικές με τις καινούργιες συμβάσεις. Προετοιμάστηκε έτσι το έδαφος για την μετέπειτα πεντακοσιάχρονη καλλιτεχνική3 ανάπτυξη του Μεξικού.
Οι Ισπανοί κατέκτησαν, άλωσαν, λεηλάτησαν, σκότωσαν για οικονομικούς λόγους. Χρυσάφι και νέα προϊόντα για τις επεκτεινόμενες αγορές του κόσμου, εκπλήρωση πόθων γαιοκτησίας για ευγενείς και ακτήμονες νεο-αριστοκράτες, ιδού τα αίτια της λυσσαλέας ισοπέδωσης των Αζτέκων. Η ιστορία των κατακτητών και της καταστροφής συνεχίζεται με έξυπνα όπλα. Φαίνεται ότι η ευφυΐα του ανθρώπου είναι αντιστρόφως ανάλογη των όπλων του.
Στη γλώσσα ναχουάτλ “Huehueteotl” σημαίνει παλιός, παλιός θεός. Αν υπάρχει, ας προστατεύει όλους τους πολιτισμούς σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, από κάθε λογής βανδάλους κονκισταδόρες.
Κώστας Θεολόγου
Ο Κώστας Θεολόγου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1960. Είναι πολιτικός επιστήμονας με Νομικές σπουδές στην Αθήνα (1983) και μεταπτυχιακά στην Κοινωνική Θεωρία και Ιστορία στο Παρίσι (1986). Εκπονεί διδακτορική διατριβή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με θέμα Τα αποτυπώματα της μνήμης ως νεωτερικού μηχανισμού στη δημόσια σφαίρα – Μνήμη και επικοινωνία στον αστικό χώρο της Θεσσαλονίκης 1909-1952. Μεταφράζει βιβλία λογοτεχνίας και ιστορίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Alfredo Lopez Austin, Cosmovision, Religion and The Calendar of the Aztecs, 3ο κεφάλαιο στο Aztecs, exhibition catalogue, RA, Λονδίνο 2002, σελ. 30.
- Άλλωστε φόνος στα αρχαία ελληνικά σημαίνει και το κατά τη σφαγή χυνόμενο αίμα.
- Μια πτυχή αυτής της ανάπτυξης (χωρίς να την αξιολογούμε) βγαίνει μαζικά στην επιφάνεια μέσω της κινηματογραφικής ταινίας Φρίντα, που αναφέρεται στην ζωή της ζωγράφου Φρίντα Κάλο, (που έμεινε κατάκοιτη το 1925 από αυτοκινητικό ατύχημα), τη σχέση της με τον μαρξιστή μεξικανό εικαστικό καλλιτέχνη Ντιέγκο Ριβέρα, και την μετέπειτα σχέση της με τον εξορισμένο Λεβ Νταβίντοβιτς Μπρόνσταϊν (Λέον Τρότσκι), που τον δολοφόνησε το σταλινικό παρακράτος το 1940.