του αρχ. Π. Τανάσε, από το Άρδην τ. 11, Δεκέμβριος 1997
Τόπος διαλεκτός, το Περιβόλι της Παναγιάς, θαυμαστός μάρτυρας και συνεχιστής του λαμπρού βυζαντινού πολιτισμού. Ο Άθως είναι το πανάκριβο θησαυροφυλάκιο της Ορθοδοξίας, η δύναμη, η δόξα και το καύχημά της.
Μετά τους Αγίους Τόπους, ο Άθως είναι το αγιότερο όρος, «όρος στο οποίο θέλησε ο Θεός να κατοικήσει», το οποίο, μαζί με το Θαβώρ και το Σινά αποτελούν Τριάδα ορέων της θεϊκής αποκαλύψεως.
Αν στο Σινά, στο μέσο της ερήμου ο Θεός Πατέρας φανερώθηκε με βροντές και αστραπές για να δώσει στον εκλεκτό λαό το νόμο της Παλαιάς Διαθήκης, αν στο Θαβώρ, ανάμεσα στα καταπράσινα λειβάδια της Γαλιλαίας, ο Υιός του Θεού φανερώθηκε με όλη τη δόξα Του, έπειτα στον Άθω, όρος εν μέσω θαλάσσης, εικόνα της Εκκλησίας, πάντοτε χειμαζομένης υπό των «κυμάτων» και ουδέποτε καταποντιζόμενης, -το Άγιο Πνεύμα, μυστικά και ταπεινά με τις αγιάζουσες ενέργειές του μεταβιβάζεται και φωτίζει τις ανθρώπινες υπάρξεις και αποκαλύπτεται στις ωραίες και πνευματικοποιημένες όψεις των μοναχών. Τριάδα ορέων αγιασμένων: Το Σινά – Παλαιά Νομοθεσία, το Θαβώρ – η Νέα Νομοθεσία και ο Άθως – αρραβώνας του μέλλοντος αιώνος. Δεν ορίστηκε περιπτωσιακά στον Άθω η τελευταία δογματική διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, η διδασκαλία των ακτίστων ενεργειών και δεν αναπτύχθηκε τυχαία εδώ η Φιλοκαλία της αδιαλείπτου προσευχής.
Είναι φυσικό, επομένως, όλοι οι Χριστιανοί και ιδιαίτερα οι μοναχοί να επιθυμούν να δουν το Όρος των Μοναχικών επιθυμιών. «Να δεις τη Νεάπολη και μετά να πεθάνεις», έλεγαν οι Ιταλοί. «να μην πεθάνω προτού δω τον Άθω» εύχονται οι ορθόδοξοι μοναχοί, όπως κι εγώ το ευχήθηκα και ο Άγιος Θεός με αξίωσε αυτής της ευλογίας.
Παλαιότερα, διάβαζα με σφιγμένη την καρδιά μερικά δυτικά περιοδικά για την παρακμή και κρίση που περνάει ο Ορθόδοξος μοναχισμός και κυρίως ο Αθωνικός. Έρχομαι τώρα να διαπιστώσω προσωπικά πώς έχουν τα πράγματα και να καταλάβω ότι ο Άθως διέρχεται μια βαθειά αλλαγή.
Οι ειδικές συνθήκες τις οποίες απολαμβάνει το Άγιον Όρος έχουν επιτρέψει την αύξηση και τη συνύπαρξη εδώ όλων των τύπων της μοναχικής ζωής: κοινοβιακής, ιδιορρύθμου και ησυχαστικής, έχοντας τη δυνατότητα ο καθένας να σωθεί με τον πιο ταιριαστό τρόπο στην εσωτερική του αναζήτηση. Ο προσκυνητής που περνάει σήμερα τα μονοπάτια του Άθω δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κάτι το ξεχωριστό. Οι ιδιόρρυθμες μονές υποφέρουν από λειψανδρία, πράγμα το οποίο καθιστά δύσκολη την όλη ζωή της μονής. «Δεν έρχονται νέοι στο μοναστήρι» σου λέγουν στεναχωρημένοι οι γέροντες πατέρες απ’ αυτές τις μονές, ρωτώντας σε προτρεπτικά μήπως θέλεις να μείνεις σ’ αυτούς. Αντίθετα, οι κοινοβιακές μονές βρίσκονται σε πλήρη άνθηση. Χρόνο με το χρόνο αυξάνεται ο αριθμός των διαβιούντων. μερικές μονές άρχισαν να προσβλέπουν στις ιδιόρρυθμες μονές, οι οποίες έτσι μετασχηματίζονται σε κοινόβια , έτσι ώστε σήμερα όλες οι μονές να είναι κοινοβιακές. Κατ’ αυτόν τον τρόπο πολλές αλλαγές έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια και ίσως γίνουν περισσότερες μέχρις ότου οι μονές, «ουρανός επί της γής», αποκτήσουν την παλιά δόξα και αίγλη τους.
Οι νέοι, που κυρίως έρχονται, είναι από χωριά και πόλεις. Είδα πολλούς στην Αθωνιάδα Σχολή. «Μια καλή ελπίδα για το μέλλον του Άθω», μου έλεγαν αλλά ένας νεαρός μοναχός μου συμπλήρωσε: «Ναι, είναι και η Αθωνιάδα μια ελπίδα. όμως, ικανός αριθμός μαθητών, λόγω της ηλικίας και των δοκιμασιών δεν παραμένει. Η μεγαλύτερη ελπιδα του Άθω, στηρίζονται στους νέους του έρχονται με τέλεια προετοιμασία, απόφοιτοι Σχολών Ανωτέρων και Ανωτάτων, γιατί το μέλλον της Εκκλησίας ανήκει στους μορφωμένους ανθρώπους, ανθρώπους πλέον ωρίμους και αποφασισμένους , οι οποίοι γνωρίζουν τι ακριβώς θέλουν και ποιος είναι ο σκοπός της ζωής των».
Ρωτώντας έναν μοναχό γιατί οι νέοι που έρχονται αποφεύγουν τις ιδιόρρυθμες μονές, μου απήντησε απλά: «Ο τρόπος ζωής των δεν μας τραβά, γιατί δεν υπάρχει κάτι με το οποίο μπορούμε να κορέσουμε τη δίψα μας». Αυτή η απάντηση μου φάνηκε πολύ απλή και ουσιαστική. Η προτίμηση για την κοινοβιακή ζωή φανερώνει ότι αυτός ο τρόπος ζωής δεν είναι μόνο ένας τρόπος ζωής μέσα στους άλλους. οι άνθρωποι ανακαλύπτουν τις αρετές της κοινοβιακής ζωής. Μεγάλοι ιδρυτές και θεμελιωτές της κοινοβιακής ζωής: Όσιος Παχώμιος, Μέγας Βασίλειος, Όσιος Θεόδωρος Στουδίτης κ.ά., όλοι έδειξαν πόσο δυννατά θεμέλια θεϊκά και ανθρώπινα έχει η κοινοβιακή μοναχική ζωή. ζωντανή εικόνα της εκκλησιαστικής κοινωνίας, τόπος ιδανικός της χριστιανικής τελειώσεως, οδός εύκολη και σίγουρη προς σωτηρίαν, τόπος ευνοϊκός για την αύξηση των μεγάλων χριστιανικών αρετών: της ταπεινώσεως και της αγάπης, μίμηση της αγγελικής πολιτείας, πρόγευση της ζωής του μέλλοντος αιώνος. Η ομαδική ζωή στο κοινόβιο είναι περισσότερο τελεία, γιατί έχει εξασφαλισμένη την παρουσία τού θεού στο μέσο της. είναι περισσότερο βέβαιη και περισσότερο εύκολη, γιατί ακατάπαυστα έχει το παράδειγμα και τη βοήθεια του διπλανού αδελφού και τον συμβουλευτικό λόγο του ηγουμένου. επομένως «η σωτηρία κερδίζεται με πολλή νουθεσία», ενώ «οι χωρίς νουθεσία πέφτουν σαν τα φύλλα». Εδώ, νομίζω, πως έχει το νόημα της η προτίμηση των νέων που έρχονται στις μονές για την κοινοβιακή ζωή. Η ανθρωπότητα και ο χριστιανικός κόσμος έχει κάνει πολλά απατηλά πειράματα, δεν θέλει πλέον να παίζει με την ύπαρξή του. Απ’ εδώ είναι ανάγκη ν’ αγκυροβολήσουμε ουσιαστικά σε πραγματικότητες θεμελιακές και σίγουρες. Η κοινοβιακή ζωή είναι μια τέτοια πραγματικότητα,. αλλά το πλέον αξιοσημείωτο γεγονός που συναντάται στον Άθω και το οποίο μπορεί να οδηγήση σε μια ριζική αλλαγή, είναι η παρουσία ενός ικανού αριθμού εκλεκτών πατέρων, οι οποίοι με την προσωπική ζωή και μαρτυρία τους θα προσφέρουν με τη σειρά τους στην εκκλησία τέκνα πνευματικά άξια της αποστολής των. Είμαι βέβαιος πως καμιά φορά δεν έλειψαν από τον Άθω τέτοια πνευματικά αναστήματα. Ο αριθμός των επτά ερημιτών, γνωστών μόνο στο θεό και στα ερημικά φαράγγια του Άθω, πιστεύω ότι δεν λιγόστευσε. Όμως αυτή τη φορά το πράγμα μου φαίνεται διαφορετικότερο.
Εδιάβασα τις εντυπώσεις κάποιων προσκυνητών στον Άθω, οι οποίοι βλέποντας έναν μεγάλο πνευματικό γέροντα νόμισαν ότι συναντήθηκαν με τον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο. όχι πολλά χρόνια αργότερα ένα Αθωνικό μοναστήρι ήταν στα πρόθυρα της ερημώσεως του, όμως με τον εδώ ερχομό ενός ευλογημένου πατέρα με μερικούς υποτακτικούς το μοναστήρι μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα άνθισε τόσο, ώστε παρουσίασε καρπούς και απέβη ένα από […]