Αρχική » «… Κι εμείς φωνάζαμε στα σκοτεινά την Τρίτη μέρα»

«… Κι εμείς φωνάζαμε στα σκοτεινά την Τρίτη μέρα»

από Γιώργος Ρακκάς
Πηγή

Μπήκαν στην πόλη

οι οχτροί

φωτιά μας ρίξαν

οι οχτροί

κι εμείς φωνάζαμε

στα σκοτεινά

την τρίτη μέρα

Γιώργος Σκούρτης

Ανησυχητικές οι εικόνες των κυριακάτικων διαμαρτυριών ενάντια στη χρήση μάσκας. Αποτελούν δείκτη ενός υπολογίσιμου μέρους της κοινωνίας που δεν έχει συνειδητοποιήσει τι συνιστά η σε εξέλιξη πανδημία για την ζωή μας από εδώ και μπρος. Κυρίως όμως μοιάζει σαν να μην έχει συνειδητοποιήσει τι συνεπάγεται η όξυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες.

Σε ό,τι αφορά στο πρώτο. Έχει υπάρξει μια παρεξήγηση. Όντως, οι πανδημίες θα πρέπει να ενταχθούν στην κανονικότητα, και όχι στην εξαίρεση του 21ου αιώνα. Πανδημίες μάλιστα, και όχι πανδημία, αν κρίνουμε από την έκταση των καταστροφών που έχει προκαλέσει το παγκόσμιο μοντέλο ανάπτυξης στα οικοσυστήματα του πλανήτη.

Είναι αλήθεια ότι μέσα σε αυτήν την κρίση, θα προκριθούν και τεχνοφασιστικές απαντήσεις, ακριβώς επειδή η κρίση αφορά εν τέλει τη σχέση του ανθρώπου με την ίδια του τη φύση. Οι τεχνολογίες επέμβασης στην ανθρώπινη βιολογία, ακόμα, εκείνες που στοχεύουν να προσαρμόσουν ένα κοινωνικό ζώο σε μια νέα μοναχικότητα, είναι παρούσες και σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που προκρίνει η πανδημική κρίση.

Το σύμβολο, όμως των εξελίξεων αυτών ως απαρχή μιας νέας επιβολής δεν είναι η ‘μάσκα’ αλλά το… σμάρτφωουν. Το οποίο πλέον καταγράφει σε ροές μεγαδεδομένων που πηγαίνουμε, τι αγοράζουμε, με ποιούς είμαστε, τις απόψεις, τις προτιμήσεις μας κ.ο.κ. Το κινητό αυτό, και όχι η μάσκα, το δίνει με ευχαρίστηση η νέα ελληνική οικογένεια στο παιδί της, ιδίως όταν θέλει εκείνο να αφήσει τους μεγαλύτερους στην ησυχία της. Το εκπαιδεύει έτσι (ή καλύτερα το εξαρτά) στη χρήση του, ήδη από το πρώτο έτος της ηλικίας του.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Έχει γίνει εντελώς εσφαλμένη ιεράρχηση των απειλών από το κοινωνικό σώμα, συγκεκριμένα, το κομμάτι του εκείνο που κινητοποιείται. Πρώτον, όσοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή έκθεσης στην πανδημία, από τους υγειονομικούς μέχρι τους εργαζόμενους στις μεγάλες επιχειρήσεις εστίασης και κατανάλωσης, επικρίνουν την κυβέρνηση για τους ακριβώς αντίθετους λόγους: Απουσία ατομικών μέσων προστασίας, απουσία υγειονομικού υλικού, εργοδοσίες που επιλέγουν να κρύψουν κρούσματα, και εκθέτουν τους εργαζόμενους σε κίνδυνο.

Το πρόβλημα δηλαδή ποιό είναι; Ότι υπό το πρόσχημα της προστασίας το κράτος πάει να επέμβει στη ζωή μας; Ή μήπως το ότι ένα σύστημα που είχε ως αφετηρία την νεοφιλελεύθερη υποτίμηση κάθε δημόσιου συμφέροντος, κοινού καλού και κοινωνικών αγαθών αδυνατεί σήμερα γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο να μας προστατέψει αποτελεσματικά;

Ωστόσο το δεύτερο σημείο, εκείνο που αφορά την αντιπαράθεσή μας με τον νεο-οθωμανισμό είναι πολύ σοβαρότερο.  Αν δεν το έχουμε καταλάβει, βαδίζουμε προς έναν ίσως όχι και τόσο ψυχρό πόλεμο με την Τουρκία. Δεν πρόκειται για ένα ζήτημα που θα κριθεί τους επόμενους μήνες, και γι’ αυτό η χώρα προχωρά κατά το ρεπορτάζ σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εξοπλισμών που σωρευτικά θα κοστίσει 10 δισ.€. Άνθρωποι, όπως οι αξιωματούχοι της κυβέρνησης, που μέχρι πρότινος ισχυρίζονταν ότι «η εποχή των κανονιοφόρων έχει τελειώσει», δεν θα έκαναν μια στροφή, που είναι έξω από την λογική τους για την οικονομία και την παγκοσμιοποίηση, αν τα πράγματα δεν ήταν τόσο σοβαρά.  

Η αντιπαράθεση, μας ξεπερνάει και εμπλέκει όλη την Ανατολική Μεσόγειο. Δι’’ αυτής, εμπλέκει και όλες τις μεγάλες δυνάμεις. Αν και εμείς βρισκόμαστε στο μάτι του κυκλώνα. Η έκβασή της, που θα φανεί σε μερικά χρόνια, θα κρίνει πολλά πράγματα για τον 21ο αιώνα: Θα διατηρηθεί ένα ελεύθερο ελληνικό κράτος ή θα επιστρέψουμε στην εξ ανατολών κηδεμονία; Ποιός θα αναλάβει το γενικό πρόσταγμα στην Ανατολική Μεσόγειο, ο ισλαμοφασισμός, προσπαθώντας να εγκαθιδρύσει μια ενιαία αυτοκρατορική επικράτεια, ή τα έθνη της περιοχής θα καταφέρουν να υπερασπιστούν το μωσαϊκό των πολιτισμών τους; Εν τέλει η Ανατολή θα κατακτήσει τον ‘ενδιάμεσο χώρο’ και το ‘σύνορο των κόσμων’, οδηγώντας  με την βοήθεια της δημογραφίας και της πολιτιστικής παρακμής σε έκλειψη την ελληνική ιδιοπροσωπία ή η τελευταία θα επιβιώσει;

Κάθε αιώνας επιφυλάσσει τουλάχιστον μία αποφασιστική σύγκρουση που κρίνει επί μακρόν τους συσχετισμούς δυνάμεων σε επίπεδο παγκόσμιου συστήματος. Και αυτήν ακριβώς προετοιμάζει ο τουρκικός επεκτατισμός. Είμαστε γελασμένοι αν θεωρούμε ότι στον 21ο αιώνα έχει επέλθει «το τέλος της ιστορίας» και ότι πια λόγω… οικονομίας και παγκοσμιοποίησης δεν θα ξαναγίνουν εκτεταμένες συγκρούσεις γύρω από την αναδιοργάνωση του κόσμου.

Τι έχουμε καταλάβει ως κοινωνία από αυτήν την κρισιμότητα; Ας πούμε ότι εργαζόμαστε στις τουρκικές μυστικές υπηρεσίες και ψάχναμε ενδείξεις που να εκφράζουν το επίπεδο  συστράτευσης στο οποίο μπορεί να φτάσει η αντίπαλη κοινωνία. Πώς θα ερμηνεύαμε τις κινητοποιήσεις της Κυριακής; Αν μια αρκετά μαζική μερίδα του πληθυσμού δεν μπορεί να συντονιστεί με τις οδηγίες του ελληνικού κράτους για την υγειονομική εξασφάλιση της κοινωνίας, αν η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να πείσει τον κόσμο για τις μάσκες, θα είναι άραγε σε θέση να την καθοδηγήσει στο ενδεχόμενο μιας εκτεταμένης σύγκρουσης στο Αιγαίο; Ή και εκεί την ίδια στιγμή που οι ένοπλες δυνάμεις θα προσπαθούν να υπερασπιστούν την πατρίδα, τα μετόπισθεν θα εμφανίζουν την όψη μιας βαβέλ φωνασκούντων, που είναι οπωσδήποτε συνταγή ήττας;

Εδώ ο Ερντογάν δηλώνει κάθε μέρα ότι επιθυμεί να μας συντρίψει, να μας πετάξει στη θάλασσα, να επαναλάβει το 1922 και το 1071. Σύμβουλός του χθες δήλωσε ότι θέλει να πυροβολήσει έναν Έλληνα πιλότο στο κεφάλι. Μετά απ’ όλα αυτά, είδαμε να γίνεται καμία συγκέντρωση ή διαδήλωση εναντίον του τουρκικού επεκτατισμού;  Κατά τα άλλα, «οι μάσκες φιμώνουν το μέλλον μας». Που να δείτε οι φερετζέδες…

ΣΧΕΤΙΚΑ

3 ΣΧΟΛΙΑ

Χαράλαμπος Παπαδόπουλος 8 Σεπτεμβρίου 2020 - 14:16

Σου λέει ο Ελληνάκος: Αν διαμαρτυρηθώ για την Τουρκία, το πολύ πολύ να με πάρουν φαντάρο εμένα ή το παιδί μου ή να μου κόψουν τη σύνταξη και τον μισθό του δημοσίου για τα εξοπλιστικά.
Ενώ αν διαμαρτυρηθώ για τη μάσκα έχω να κερδίσω, εκτός αν είμαι γέρος και φοβάμαι για την υγεία μου.
23% ο ΣΥΡΙΖΑ στις δημοσκοπήσεις, μετά από Μιωνή, Ματθαιόπουλο, Παπαγγελόπουλο κτλ. Δεν καταλαβαίνουν τίποτα. Μπετόν αρμέ, αριστεροί εγκέφαλοι.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Βασίλης Λαμπρίτσιος 8 Σεπτεμβρίου 2020 - 17:05

Έχετε δίκαιο όταν λέτε, ότι δεν έχει έρθει το τέλος της ιστορίας. Το θέμα όμως είναι, ότι γενεές ολόκληρες έχουν γαλουχηθεί με αυτή την αυταπάτη. Και έχουν γαλουχηθεί από αυτούς που ακόμα και σήμερα επικαλούνται το τέλος της ιστορίας για να απαντήσουν επίσημα στην επέλαση των νεοοθωμανών, λέγοντας ‘ η χρήση βίας δεν αρμόζει στον 21ο αιώνα’ (βλ. Δένδιας). Η πολιτική ηγεσία όμως σήμερα, όχι μόνο δεν προσπαθεί να αφυπνίσει το λαό και να τον στρέψει προς αναχαίτιση της απειλής εξ ανατολών, αλλά δίνει την εντύπωση πως χρησιμοποιεί, μεταξύ άλλων, την υγειονομική κρίση για να κρύψει την εθελοδουλία του απέναντι στους σε νεο-οθωμανούς και Γερμανούς.
Η εργαλειοποίηση της υγειονομικής κρίσης από την πολιτική ηγεσία, κατά τη γνώμη μου, γεννάει τέτοιες συμπεριφορές. Ο ελληνικός λαός έδειξε κατά την πρώτη φάση της υγειονομικής κρίσης,πως μπορεί να συστρατευθεί δείχνοντας πειθαρχία στα μέτρα.
Ας μην τα ρίχνουμε λοιπόν όλα σ αυτόν τον έρμο το λαό..

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ 9 Σεπτεμβρίου 2020 - 07:17

Πολύ σωστή ή διαπιστωσή σας οτι έχει γίνει εντελώς εσφαλμένη ιεράρχηση των απειλών από το κομμάτι που κινητοποιείται.
Αλλά μόνο σε οτι αφορά την νεο-οθωμανική απειλή που θα επρεπε να είναι οχι σε πρώτη αλλά σε απόλυτη προτεραιότητα.

Σε οτι αφορά τον ιό ναί μέν το σύμβολο του νέου ολοκληρωτισμού και της απο-ανθρωποποίησης δεν θα έπρεπε να είναι ή “μάσκα” αλλά το smartphone αλλά σε έναν συμβολισμό καλώς ή κακώς τον το λόγο έχει αυτό που “φαίνεται” όχι αυτό που “είναι”.

Από την αρχή της πανδημίας τα ΜΜΕ (ιδιωτικά και κρατικά) εχουν δημιουργήσει μια πολυ νοσηρή κατάσταση. Μιλάνε συνεχώς μα συνεχώς για τον νεό κόσμο που έρχεται οτι πρέπει να ξεχάσουμε τον τρόπο ζωής που ξέραμε ότι ή “κοινωνική αποστασιοποίηση” θα είναι πλέον ο νέος τρόπος ζωής και σε αυτο θα βοηθήσει η τεχνολογία που ευτυχώς που υπάρχει για να διασφαλίσει το … “υπέρτατο αγαθό” που είναι τι αλλο ή υγεία.

Κάποιοι άλλοι λοιπόν είναι αυτοί που πρωτίστως τόσο καιρό βάζουν τις λάθος προτεραιότητες. Αυτοί που κινητοποιούνται έρχονται δεύτεροι. Πρωτεύει το “υπέρτατο αγαθό”. Η νεο-οθωμανική απειλή είναι πάρεργο. Ηταν τουλάχιστον. Και τώρα πάλι ειναι κάτι τυχαίο και ουρανακατέβατο χωρίς ιστορικές ρίζες και χωρίς σύνδεση με τον υπό διαμόρφωση κόσμο. Ενα καπρίτσιο του Ερντογάν. Τώρα πληροφορούμαστε εμείς οι Ελληνες ότι το υπέρτατο αγαθό
είναι η υγεία. Νομιζαμε οτι ήταν η ελευθερία και θυσιαζαμε διαχρονικά και την υγεία και τη ζωή μας γι’ αυτή.

Θα μου πείτε χωρίς υγεία πως θα αντιμετωπίσεις τον νεο-οθωμανισμό αλλά όταν η υγεία αναγορεύεται σε “υπέρτατο αγαθό” είναι προφανής ή λάθος προτεραιότητα.

Ναι πράγματι, “ένα σύστημα που είχε ως αφετηρία την νεοφιλελεύθερη υποτίμηση κάθε δημόσιου συμφέροντος, κοινού καλού και κοινωνικών αγαθών αδυνατεί σήμερα γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο να μας προστατέψει αποτελεσματικά”. Και επειδή αδυνατούν να μας προστατέψουν αποτελεσματικά παραβιάζουν το σύνταγμα
ιχνηλατώντας τις επαφές μας και απαγορεύοντας τις συναθροίσεις ακόμα και σε ιδιωτικούς χώρους. Εδώ δεν προκειται για κανενός είδους δικαιωματισμό. Πρόκειται για τα συνταγματικά δικαιώματα (ναι τα ατομικά) των Ελλήνων πολιτών.

Οι συμπατριώτες μας που κινητοποιούνται – τους οποίους και λοιδωρούν απο το πρωι μεχρι το βραδυ τα ΜΜΕ – μπορεί να είναι ανορθολογιστές, μπορεί να έχουν μπερδεμένα τα πράγματα στο μυαλό τους, μπορει ακόμα να είναι και συνωμοσιολόγοι και να πιστεύουν ότι τον ιό τον έριξαν οι μασόνοι, οι illuminati ή ο αντίχριστος ο ίδιος, αλλά τουλάχιστον ενοχλούνται από αυτά που συμβαίνουν και κάνουν το κόπο να σκεφτούν. Σε αντίθεση με αυτούς (που είναι και πολυπληθέστεροι) με τη μηδενική πολιτική συνείδηση που καταπίνουν αμάσητη την ειδησεογραφία του skai.

Τωρα αν καποιος τουρκος αναλυτής βγαζει το συμπέρασμα οτι σε περίπτωση εκτεταμένης σύγκρουσης οι Ελληνες θα ασχολούνται με τις … μάσκες, μάλλον κάνει σοβαρότατο λαθος στην ανάλυσή του.

Οι υγειονομικοί επικρίνουν την κυβέρνηση για την απουσία ατομικών μέσων προστασίας, απουσία υγειονομικού υλικού κ.α. Αυτους όμως που εργάζονται όμως στις επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης δεν τους ενδιαφέρουν αυτά καθόλου μα καθόλου. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι ότι πεινάνε. Μαλιστα ύστερα από το πρώτο πλήγμα με το lockdown και το δεύτερο με τον τουρισμό η κυβέρνηση
φροντισε να τους κλείνει στις 12. Δεν κάνανε καν τουλάχιστον μια διακριση ανάμεσα σε μεγάλα club οπου και συνωστίζονται πολλοι και
στα μικρα μαγαζακια και ταβέρνες με μικρες ορχήστρες που ισα-ισα τα βγάζουν περα. Ολοι στο ίδιο τσουβάλι.

Αυτό γιατί το Μητσοτάκη και τους συν αυτώ πάντα τους ενοχλούσε αυτο το πράγμα που συνέβαινε μόνο στην Ελλαδα. Θέλουν να “διασκεδάζουμε” σε malls, σε ιδρύματα τύπου “Σταυρος Νιάρχος”, σε μεταμοντέρνους πολυχώρους με ολα τα μέτρα ασφαλείας και να πηγαινουμε για ύπνο νωρίς. Δεν πανε να ζήσουν στο εξωτερικό εκεί όπου ανήκουν έρχονται εδώ για να μας “κυβερνήσουν” και να μας επιβάλλουν τη νοοτροπία τους.

Και επειδή ανήκουν εκεί όπου ανήκουν, στο εξωτερικό, (όλο το πολιτικό φάσμα απλά η αντιπολιτευση προσπαθεί να βγάλει την ουρά της απ’ έξω) δεν τους ενδιαφέρει καθόλου η αντιμετώπιση της νεο-οθωμανικής απειλής. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι η αντιμετώπιση της τυχόν αντίδρασης στο εσωτερικό της χώρας αφού δωσουν ότι είναι να δώσουν υστερά από μια διαπραγμάτευση. Αυτό είναι που τους καίει έτσι ώστε να συνεχίσουν να παριστάνουν ότι κυβερνούν. Τίποτε άλλο.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ