του Γιώργου Ρακκά
Το διαδίκτυο βρίσκεται στον πυρήνα της παγκοσμιοποίησης που βιώνουμε σήμερα. Εάν όντως πορευόμαστε προς την έλευση μιας νέας εποχής, τότε ο κυβερνοχώρος και η βιοτεχνολογία είναι τα δυο πεδία που εκφράζουν στο μεγαλύτερο βαθμό τις νέες τάσεις που την χαρακτηρίζουν. Ο κυβερνοχώρος καταλαμβάνει σταδιακά όλο και περισσότερο χώρο μέσα στις μητροπολιτικές κοινωνίες, πλαισιώνοντας όλο και περισσότερες δραστηριότητες, από την εργασία και την εκπαίδευση μέχρι την ψυχαγωγία. Το τεράστιο αυτό δυνητικό πεδίο ανταλλαγής πληροφοριών σταδιακά αποκτά όλο και κεντρικότερο ρόλο στην οικονομία, στην παραγωγή, στον πολιτισμό. Οι συνθήκες μέσα στις οποίες λειτουργεί το έχουν καταστήσει έναν αδιαμφισβήτητο παράγοντα μετασχηματισμού των δομών και των σχέσεων των δυτικών κοινωνιών: Αφ’ ενός, προκειμένου να λειτουργήσει, χρησιμοποιεί τα προϊόντα της τελευταίας τεχνολογικής επανάστασης, γεγονός που το βοηθά να διαμορφώσει νέες μεθόδους επικοινωνίας. Αφ’ ετέρου, μεταφέρει τις κυρίαρχες αξίες του δυτικού κόσμου σ’ ένα δυνητικό επίπεδο που στέκει πάνω από σύνορα και πολιτιστικές διαφορές, πράγμα που συμβάλλει καθοριστικά στη στερέωση της παγκόσμιας ηγεμονίας του.
Αυτά τα δύο κυρίαρχα χαρακτηριστικά επιδρούν σε μεγάλο βαθμό επάνω στη χρήση της γλώσσας μέσα στο διαδίκτυο. Η ηγεμονία των δυτικών πολιτιστικών αξιών στους χώρους του ίντερνετ σημαίνει κατ’ αρχήν την επικράτηση της αγγλικής ως της κύριας γλώσσας επικοινωνίας μέσα στους δικτυακούς τόπους. Μολονότι πλέον οι μισοί χρήστες του Internet δεν είναι αγγλόφωνοι, πράγμα που σημαίνει πως η μαζική χρήση του διαδικτύου έπαψε πια να χαρακτηρίζει αποκλειστικά τις αγγλοσαξονικές χώρες, οι περισσότερες ιστοσελίδες επιμένουν στη χρήση της αγγλικής (πίνακες 1,2). Το γεγονός αυτό αποτελεί ένα αδιαμφισβήτητο πλήγμα στην πολιτιστική διαφορετικότητα. Και εάν η παγκοσμιοποίηση έχει και τη διάσταση της πολιτιστικής ομογενοποίησης, είναι σίγουρο πως ο κυβερνοχώρος προσφέρει τις καλύτερες συνθήκες για την πραγματοποίηση της τάσης αυτής. Η δυνητική του υπόσταση καθορίζει και τον υπερεθνικό του χαρακτήρα, ενώ οι λειτουργίες του βρίσκονται στην αιχμή της οικονομικής δραστηριότητας, στην παραγωγή, στην αγορά και στις χρηματιστικές συναλλαγές, σε τέτοιο βαθμό ώστε οι κοινωνίες να εξαρτώνται ολοένα και περισσότερο από αυτό. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η ηγεμονία ενός συγκεκριμένου πολιτιστικού παραδείγματος μέσα στο διαδίκτυο σημαίνει ταυτόχρονακαι την σταδιακή επέκταση των αξιών και των προτύπων που εκφράζει σε ολόκληρο το κοινωνικό πεδίο. Ο κυβερνοχώρος, σήμερα, αποτελεί ένα μέσο για την παγκοσμιοποίηση του Δυτικού πολιτισμού. Και μέσα σε αυτές τις διαδικασίες, πλήττεται πρώτα και κύρια η γλώσσα από τη στιγμή που ο ρόλος της είναι σημαντικότατος στη συγκρότηση μιας διακριτής πολιτιστικής ταυτότητας. Βέβαια, οι λειτουργίες του διαδικτύου δεν περιορίζονται μόνο στο να εκπληρώνουν την διαδικασία αυτή. Παράλληλα, εξελίσσονται και αντίθετες τάσεις: Είναι πολλές οι φορές που το ίντερνετ έπαιξε διαφορετικό ρόλο, οργανώνοντας, προπαγανδίζοντας και συντονίζοντας μαζικές αντιστάσεις ενάντια στην κυριαρχία της παγκοσμιοποίησης. Απλά, οι συγκεκριμένες σχέσεις που διαμορφώθηκαν μέσα στα πλαίσιά του μέχρι σήμερα, σαφέστατα ευνοούν την επικράτηση της πρώτης τάσης έναντι της δεύτερης.
Πάντως, η αδιαμφισβήτητη κυριαρχία των αγγλικών δεν είναι η μοναδική έκφραση της πολιτιστικής και συνεπώς της γλωσσικής επιθετικότητας του Δυτικού πολιτισμού. Μέσα από το διαδίκτυο πραγματοποιούνται και άλλες παράλληλες διαδικασίες αναδόμησης των συλλογικών και των προσωπικών σχέσεων , που εν τέλει μετασχηματίζουν τις μορφές της επικοινωνίας που τις πλαισιώνουν. Γνωρίζουμε πως, τουλάχιστον σήμερα, η εμπορευματοποίηση κατέχει την κορυφαία θέση στην ιεράρχηση των αξιών που πρεσβεύει ο δυτικός πολιτισμός. Τούτο σημαίνει εργαλειοποίηση των ανθρώπινων σχέσεων, ποσοτικοποίηση των συνειδήσεων και των εμπειριών, προκειμένου να μετασχηματιστούν σε εμπορεύσιμα αγαθά. Αυτή την κατάσταση εκφράζει και το διαδίκτυο. Μια ολόκληρη αγορά έχει συγκροτηθεί στο internet, προκειμένου να ικανοποιήσει τις πιο προσωπικές ανθρώπινες ανάγκες, διακινώντας αγαθά που μέχρι πρότινος θεωρούνταν καθολικά έξω-οικονομικά αγαθά. Υπάρχουν δικτυακοί τόποι που εμπορεύονται την παρέα, την φιλία, τον έρωτα, για να καλύψουν τις ανάγκες που προκύπτουν από το έλλειμμα της κοινωνικοποίησης που βασανίζει τις μητροπολιτικές κοινωνίες. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η υποβάθμιση της ποιότητας του περιεχομένου, η απώλεια του νοήματος των σχέσεων και των καταστάσεων αυτών είναι αναπόφευκτη. Η γλώσσα αντικατοπτρίζει την παθογένεια αυτή με το να γίνεται πιο φτωχή, με το να υπακούει αποκλειστικά στο αίτημα της πρακτικότητας. Ίσως ακόμη, να έχει μετασχηματιστεί σε “αριθμητική της επικοινωνίας” χάνοντας την πολυδιάστατη λειτουργία της διότι οι σχέσεις που εκφράζει να μην έχουν να την τροφοδοτήσουν με τον συναισθηματικό πλούτο και την συνειδησιακή φόρτιση που άλλοτε τις διέκρινε. Εν τέλει, η τυραννία του πρακτικού λόγου μάλλον αντικατοπτρίζει την τυραννία του κενού που ασκούν οι αναγκαιότητες του κυρίαρχου πολιτιστικού παραδείγματος επάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, παρά αποτελεί ένα αυτονομημένο φαινόμενο του παρόντος, όντας ξεκομμένο από τις υπόλοιπες εξουσιαστικές σχέσεις που διαπερνούν τον πολιτισμό, την οικονομία, την πολιτική-ολάκερη τη σύγχρονη κοινωνία.