από το Άρδην τ. 30, Μάιος-Ιούνιος 2001
Τρία χρόνια στη Βιέννη
Απομνημονεύματα Ελληνίδας φοιτήτριας
Κόριννα Κανούτα
Σειρά Μαρτυρίες
Βιβλιοπωλείο της Εστίας, Απρίλιος 2001,
σελ. 222.
Σύμφωνα με την Ποθούλα Καψαμπέλη, κόρη της συγγραφέως: “τα απομνημονεύματά της αυτά η μητέρα μου άρχισε να τα γράφει γύρω στο 1940, όταν οι δρόμοι προς τη Δύση είχαν ήδη κλείσει, όπως φαίνεται από τις τελευταίες παραγράφους της διηγήσεώς της. Έτσι, δεν ξαναγύρισε ποτέ στην ‘αγαπημένη της πόλη’. Το Πάσχα, όμως, του 1967, μαζί με την κόρη μου, κάναμε ένα προσκύνημα στην πόλη αυτή που ήταν συνυφασμένη με τα νεανικά χρόνια της μάνας μου και που τον καιρό που σπούδαζε εκείνη βρισκόταν στις μεγάλες δόξες της, πρωτεύουσα μιας μεγάλης και λαμπρής Αυτοκρατορίας και συνάμα πρωτεύουσα της Μουσικής. Διέσχισα το αγαπημένο της Stadtpark, χαιρέτησα τ’ αγάλματα του Μπετόβεν και του Στράους και στάθηκα με συγκίνηση μπροστά στο κτήριο της Hetzgasse 8, όπου η “Φρόσω Κομνηνού” είχε μοιραστεί ένα δωμάτιο με τη “Χρηστίνα Παπαρρόδου”. Όμως η Βιέννη που αντίκριζα τώρα, πολύ αχνά θύμιζε την πόλη που μου περιέγραφε η μητέρα μου. Έμοιαζε σαν μια κομψή ακόμα, αλλά γηρασμένη και ξεπεσμένη αριστοκράτισσα που νοσταλγούσε τα νιάτα της και την παλιά της αίγλη.
Για λόγους, που τον καιρό που γράφηκαν τα απομνημονεύματα αυτά θα ήταν ίσως σκόπιμοι, η μητέρα μου έκρυψε την ταυτότητα των κύριων χαρακτήρων που εμφανίζονται στην αφήγηση της κάτω από ψευδώνυμα. Και πρώτα πρώτα τον ίδιο τον εαυτό της που δεν ονομαζόταν βέβαια Φρόσω Κομνηνού αλλά Ευφροσύνη Παλαιολόγου (το όνομα Κόριννα δεν ήταν βαφτιστικό της, της το είχε δώσει ο αρχαιολάτρης πατέρας της, της είχε αρέσει- και το είχε κρατήσει).. Η “Χρηστίνα Παπαρρόδου”, με την οποία είχε συγκατοικήσει η Φρόσω τον πρώτο καιρό της διαμονής της στη Βιέννη, ήταν η Χαρίκλεια Παπαμόσχου, κι ο Πάνος Αργύρης, ο πιστός θαυμαστής και κατόπιν σύζυγος της Χρηστίνας, δεν ήταν άλλος από τον Μανόλη Καλομοίρη. Η φιλία των τριών αυτών παρέμεινε θερμή σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους και κατέληξε σε κουμπαριά, αφού η Χαρίκλεια κι ο Μανόλης Καλομοίρης έγιναν νονοί μου.
Τέλος, η οικογένεια Κανελλίδου, στο φιλόξενο αρχοντικό των οποίων έβρισκαν τόση θαλπωρή η Ευφροσύνη και οι άλλοι Έλληνες φοιτητές της εποχής εκείνης, ήταν η οικογένεια Γεωργίου Κελαϊδίτου, η δε πανέμορφη Λευκή, που στο καμαρωτό κεφαλάκι της ταίριαζε πριγκηπικό στέμμα, ήταν η Lucie, αργότερα μητέρα της ωραίας επίσης και αξέχαστης Αλέκας Κατσέλη”.