Στα τέλη του 2008, στην πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα είχε γίνει της «πλατείας Βικτωρίας», ενώ γενικώς η ευρύτερη περιοχή είχε καταστεί κέντρο των πρώτων μεγάλων κυμάτων παράνομης μετανάστευσης από την Κεντρική Ασία, την Μέση Ανατολή, και την Αφρική. Το κράτος ήταν σε ρόλο παρατηρητή, και τα πράγματα εξελίχθηκαν με την γνωστή σε όλους μας τρόπη: Παράνομη μετανάστευση – κυριαρχία της παράτυπης οικονομίας, των δουλεμπόρων και της μαφίας, κοινωνική καταβύθιση, πολιτιστικές συγκρούσεις· και έπειτα σα συνέπεια του μεταναστευτικού αδιεξόδου, η ενίσχυσης της εμφυλιακής σύγκρουσης φά και antifa. 

Η ανεξέλεγκτη μετανάστευση, το πολυπολιτισμικό αδιέξοδο, και οι πολιτικές συγκρούσεις που αυτό γεννάει, ειδικά στον Άγιο Παντελεήμονα της Αθήνας είναι το αντικείμενο των Σύγχρονων Βαβέλ, το βιβλίο του Γ. Ρακκά που μελετά την ανεξέλεγκτη μετανάστευση, από την σκοπιά της κοινωνιολογίας και της πολιτικής οικονομίας.

Η συστηματική διερεύνηση των γεγονότων, μέσα από συνεντεύξεις, δημοσιεύματα του τύπου και μαρτυρίες, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ισχυροποίηση φαινομένων όπως εκείνου της ναζιστικής Χρυσής Αυγής αποτελεί στην ουσία παραπροϊόν των ανοιχτών συνόρων. Και συμβαίνει όταν αφήνεται η μετανάστευση να εξελίσσεται ανεξέλεγκτα προκαλώντας τους δικούς της αυτοματισμούς κοινωνικών και πολιτιστικών συγκρούσεων.

Για τον συγγραφέα του βιβλίου ο Άγιος Παντελεήμονας λειτούργησε ως ‘πολιτικό εργαστήρι’, το οποίο απέδειξε τρία πράγματα.

Το πρώτο είναι ποιές είναι οι συνέπειες όταν το μεταναστευτικό κλιμακώνεται ανεξέλεγκτα και η παράνομη μετανάστευση κυριαρχεί.

Το άλλο αφορά στην Χρυσή Αυγή. Τα όσα έκανε στον Άγιο Παντελεήμονα είναι ‘πιλότος’ για να δούμε τον γενικό πολιτικό της χαρακτήρα. Αυτή η ‘δικτατορία των πεζοδρομίων’, η δημιουργία άτυπης εξουσίας σε μια γειτονιά, η οργάνωση ταγμάτων εφόδου, τα δίκτυα επιρροής στα σώματα ασφαλείας κ.ο.κ. που πήγε να τα επαναλάβει σε πανελλαδική κλίμακα εκμεταλλευόμενη τα προνόμια της Δημοκρατίας (ασυλία, χρηματοδότηση, βήμα έκφρασης). Όλα αυτά, τα είχε δοκιμάσει αρχικώς στον Αγ. Παντελεήμονα, για να πετύχει την είσοδό της στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας, και μέσω αυτού, εν τέλει στο κοινοβούλιο. Η Χρυσή Αυγή είχε όντως εγκαθιδρύσει μια ‘άτυπη εξουσία’ στον Άγιο Παντελεήμονα, και το ενδιαφέρον σε αυτό ήταν πως διαχειρίστηκε εκείνη το αδιέξοδο της μετανάστευσης… πουλώντας προστασία στα μαγαζιά των Πακιστανών και των Αφγανών.

Το τρίτο αφορά την εργαλειοποίηση της Χρυσής Αυγής, που χρησιμοποιήθηκε ως μπαμπούλας από διάφορες εκφάνσεις της ελληνικής πολιτικής τάξης, νεοφιλελεύθερες αλλά και αριστερές, προκειμένου να καταστείλει κάθε συζήτηση για τα επί της ουσίας προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας. Έτσι, όλα αυτά τα χρόνια όποιος μιλούσε για το μεταναστευτικό αδιέξοδο, ή τον νεο-οθωμανισμό, ή την διπλωματική καταστροφή της συμφωνίας των Πρεσπών, κινδύνευε να στιγματιστεί ως «χρυσαυγίτης». Με μια προπαγάνδα που ταύτιζε κάθε πατριωτισμό με τους «φασίστες» και την Χρυσή Αυγή, ο εθνομηδενισμός δοκίμαζε να καταστείλει κάθε φωνή αμφισβήτησης. Αδιαφορώντας, φυσικά, για το αν αυτή η στρατηγική ενίσχυε ακόμα περισσότερο το ναζιστικό φαινόμενο.

Χρειάστηκε να συμβεί η δολοφονία του Φύσσα για να αποφασίσει η κυβέρνηση να καταστείλει το κράτος εν κράτει της Χρυσής Αυγής στον Άγιο Παντελεήμονα, και μαζί με αυτό να αυστηροποίησει την μεταναστευτική της πολιτική ώστε να ελέγξει το φαινόμενο, και τις αρνητικές συνέπειές του. Από το 2013 ως το 2015, που η ανεξέλεγκτη μετανάστευση αναζωπυρώθηκε λόγω της πολιτικής των ‘μη συνόρων’ του ΣΥΡΙΖΑ, η γειτονιά του Άγιου Παντελεήμονα βίωσε επί τέλους μια καταλλαγή. Ωστόσο σαν δίδαγμα δεν λειτούργησε ποτέ, καθώς τα ίδια πράγματα συμβαίνουν σε άλλη κλίμακα και ένταση πλέον στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο.

Οι Σύγχρονες Βαβέλ, πλαισιώνουν την έρευνα για το μεταναστευτικό αδιέξοδο στον Άγιο Παντελεήμονα, με μια ευρύτερη ανάλυση που περιλαμβάνει τόσο την ευρωπαϊκή διάσταση του ζητήματος, όσο και την ελληνική, το πως εξελίχθηκε δηλαδή η μετανάστευση από το 1990 μέχρι τις μέρες μας στην χώρα μας…  

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

elGreek
elGreek