Οι εκδόσεις “Κάλβος” το 1980 κυκλοφόρησαν ένα βιβλίο με τον τίτλο “η Φωνητική Γραφή” στο οποίο συγγραφείς όπως ο Μένος Φιλήντας, ο Δημήτρης Γληνός, ο Γιάννης Σιδέρης, ο Φώτος Γιοφύλλης, ο Νίκος Χατζηδάκης, ο Κώστας Προύσης, ο Κώστας Καρθαίος, ο Γιάννης Μπενέκος κ.ά, υπερασπίζονται τη φωνητική και μάλιστα τη λατινική γραφή της ελληνικής γλώσσας. Τα κείμενα αυτά είναι της εποχής του μεσοπολέμου, εκτός από το εισαγωγικό κείμενο που συντάχθηκε το 1980.
Σήμερα, δεδομένου ότι το γλωσσικό ζήτημα είναι σε γενικές γραμμές γνωστό στους αναγνώστες του Άρδην, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό να κατανοήσουμε γιατί και πώς ο παλιός και “προοδευτικός” δημοτικισμός, στην αντίθεσή του με τον γλωσσαμυντορισμό και την επιβολή μιας γλώσσας ακατανόητης για τις ευρύτερες λαϊκές μάζες, οδηγήθηκε σε μια ακραία λογική και μια εργαλειακή αντίληψη για τη γλώσσα. Δηλαδή μια λογική η οποία δεν εκφράστηκε μόνο με τον ψυχαρισμό και τον αποκλεισμό κάθε λόγιας και “καθαρευουσιάνικης” λέξης από τη δημοτική, αλλά και με την υιοθέτηση της αντίληψης της γλώσσας-εργαλείου.
Επρόκειτο για μια ακραία μορφή απόρριψης της λογικής του αρχαϊσμού, ο οποίος, από την αντίπερα όχθη, με βάση το επιχείρημα της ιστορικότητας της γλώσσας και της “ανωτερότητάς” της έναντι της δημοτικής, κήρυττε μια πορεία “επιστροφής” στην αρχαία γλώσσα, η οποία δήθεν θα αναβάθμιζε και τους σύγχρονους Έλληνες στο επίπεδο των αρχαίων Ελλήνων.
Απέναντι σε μια τέτοια εξάρτηση της ιστορικής πορείας των νεο-ελλήνων από την επιστροφή στην καθαρότητα της γλώσσας, οι ακραίοι δημοτικιστές, οι «μαλλιαροί», θα φθάσουν σε μια εξίσου ακραία απόρριψη της διαχρονικότητας της γλώσσας. Αυτό που έχει σημασία, κατά την άποψή τους, είναι η απόλυτη αντιστοιχία της με τη σημερινή λαϊκή λαλιά, με τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση χρόνου και ενέργειας για την εκμάθησή της, την «οικονομικότερη αναπαραγωγή» της, κ.ο.κ. Κατά συνέπεια, γιατί όχι η άτονη ή ακόμα και η λατινική γραφή;!
Σήμερα, πλέον, που τα μεγάλα εκδοτικά οικονομικά συμφέροντα και η τουριστικοποίηση των πάντων ενισχύουν τη ραγδαία λατινοποίηση της γραφής, το greeklish, στους υπολογιστές αλλά και στην τρέχουσα ομιλία των νέων, μπορούμε επί τέλους να κατανοήσουμε πως ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με τις καλύτερες προθέσεις. Η «φιλολαϊκή» αντίληψη των «μαλλιαρών» άνοιξε ιδεολογικά το δρόμο ή χρησιμοποιήθηκε για την επιβολή των συμφερόντων της παγκοσμιοποίησης και ενσωματώθηκε αυτούσια στη λογική της αποεθνικοποίησης και της ισοπέδωσης, όπως συνέβη με τόσα άλλα αιτήματα και συνθήματα της παλιάς Αριστεράς. Αν στο παρελθόν ο γλωσσαμυντορισμός λειτουργούσε τωόντι ως μια μορφή αποκλεισμού των λαϊκών μαζών από την πολιτική και πολιτιστική ζωή, σήμερα είναι η γλωσσική ισοπέδωση που επιδιώκει κάτι το ανάλογο, την εκρίζωση της λαϊκής ταυτότητας και την επιβίωση μόνον των πολύγλωσσων και κατεξοχήν αγγλόφωνων ελίτ.
Πιστεύουμε πως ο σύγχρονος αναγνώστης θα πρέπει να έχει μια όσο το δυνατό σφαιρικότερη εικόνα για τις θέσεις και τα επιχειρήματα αυτής της άποψης στην εποχή που διατυπώθηκαν, διότι πράγματι, σήμερα, είναι σε μεγάλο βαθμό άγνωστα. Γι’ αυτό και παραθέτουμε εκτεταμένα αποσπάσματα από το βιβλίο που προαναφέραμε.
Τα κείμενα έχουν δημοσιευτεί άτονα και τα αναπαράγουμε αυτούσια. Ορισμένα είχαν δημοσιευτεί μάλιστα και σε λατινική γραφή, αλλά δυστυχώς δεν έχουμε τον χώρο να τα εντάξουμε σε αυτήν την μικρή ενότητα.
(…) 3. Η εμμονη στη χρησιμοποιηση ενος ακαταλληλου οργανου για τη γραφτη επικοινωνια και οι οδυνηρες συνεπειες του γεγονοτος αυτου, κυριως πανω στους πολλους και αθωους, ειναι οργανικα συμπτωματα του τροπου σχηματισμου και του ειδους οργανωσης της κοινωνικης μας ζωης. Η κοινωνια που γεννηθηκε υπο ιδιομορφες ιστορικες συγκυριες και στηριζει τη λειτουργικοτητα της στη διακριση, την εξαιρεση, την επιβολη, την υποκρισια και την εκμεταλλευση δεν μπορει να εχει ουσιαστικη “παιδεια”. Καλλιεργει και τρεφεται από την τυπολατρεια, το λεγομενο γλωσσικο φορμαλισμο. Η “ιστορικη” ορθογραφια εγινε και παραμενει ουσιαστικος παραγοντας για την αναπαραγωγη και τη διαιωνιση της κοινωνικης και πολιτιστικης διακρισης μεσα στη νεοτερη και τη συγχρονη ελληνικη συλλογικη ζωη. Η “μαθηση” και η κοινωνικα παραδεκτη επιδοση στην “ορθογραφια” απαιτει κοπο, χρονο, εισοδημα και αλλα κοινωνικα (οχι πνευματικα) εφοδια που δεν τα διαθετουν οι “απο-κατω”. Ετσι χανουν, βεβαια, μια ευκαιρια κοινωνικης διαφοροποιησης, αλλα το σπουδαιοτερο ειναι οτι επιδιωκεται να διαμορφωσουν ενα αισθημα πνευματικης αναξιοτητας. Τα θεσμοποιημενα πολιτιστικα κεντρα της κυριαρχης ιδεολογιας μετατρεψαν τον φορμαλισμο της γραφης σε κριτηριο και τεκμηριο για τη μορφωση, την καλλιεργεια, την εξυπναδα και αλλες ουσιαστικες αξιες του ατομου και του πολιτη. Ενω πρoκειται για κοινωνικο προκρουστη και για παραμορφωτικη πρεσσα που στρεβλωνει τα πνευματα στα απανθρωπα μετρα της “χρησιμοθηριας” και των σκοπιμοτητων του μηχανισμου. Τα χειρογραφα του Ι. Μακρυγιαννη και του Δ. Σολωμου θαναι η αποδειξη της διαμαρτυριας και της αντιστασης στην καταπιεση που ασκησε η “ορθογραφια” πανω στη γλωσσα, στην ευαισθησια και στον στοχασμο του νεοτερου Ελληνα.
4. Το καθεστως της ιστορικης “ορθογραφιας” δεν καταστρεφει μονο μυαλα, αλλα δημιουργει και συμφεροντα. Περιττο να μιλησουμε για τη βιομηχανια του τυπωμενου “λογου”, και δεν χρειαζεται να υπομνησουμε τις εκδοτικες επιχειρησεις. Ας αναλογιστει κανεις μοναχα τον αριθμο και τον “τζιρο” των ορθογραφικων λεξικων, και φτανει. Φτανει για να καταλαβει οτι και πισω απο το στοκ των παραγωγων και των εμπορων του “ορθογραφημενου” λογου καραδοκει η εθνικη συνειδηση και ο πατριωτισμος καθε γλωσσαμυντορα. Το κυκλωμα αυτο ειναι αναισθητο ή και μαχεται ενεργητικα καθε απλοποιηση της γραφης, επειδη τα επενδυμενα συμφεροντα-του ειναι η μονη-του “αληθεια”. Απο την αλλη, ο “καρεκλοκενταυρος” των δημοσιων υπηρεσιων (και οχι μονο αυτος) που χαρη και στην “ορθογραφια” σκαρφαλωσε σε καποιο ποστο, αυτοπαρηγορειται και ανακουφιζεται διοχετευοντας την επιθετικοτητα-του προς τα εξω, “διορθωνοντας” και επιτιμωντας τον ανορθογραφο “λαουτζικο” που ερχεται σε υποχρεωτικη σχεση μαζι-του. Και ειναι γνωστο πως καθε τετοια σχεση αρχιζει και τελειωνει με τα χαρτια. Στην ιδια παρεα ανηκει και ο “διανοουμενος”, δηλ. ο διανοητικα εργαζομενος στα εκπαιδευτικα και τα αλλα πολιτιστικα καθιδρυματα της κοινωνιας-μας. Τουτος ο μικροϊδιοκτητης της γνωσης εχει “περι πολλου” τους γραμματικους και ορθογραφικους “κανονες”. Εξοικειωνεται μαλιστα σε τετοιο βαθμο με την οπτικη εικονα των λεξεων, ωστε στιγμες-στιγμες φτανει να διακηρυσσει οτι η εικονα αυτη ειναι η μονη πραγματικη υπαρξη-τους!… Ειτε σαν “κληρονομος και διαχειριστης” των πνευματικων αξιων του παρελθοντος, ειτε ως νεοκοπος γραμματιζουμενος, ασφαλεια αισθανεται μοναχα μεσα στα ζεστα νερα της “συνηθειας”.
Η εκδοτική ομάδα “Κάλβος” (σελ. 10-11 του βιβλίου)
Μένος Φιλήντας
Ειναι ντροπη για την ανθρωπινη διανοηση εθνη πολιτισμενα, σαν το Γαλλικο, σαν το Αγγλικο κτλ. ναχουνε ακομα στη γραφη-τους αφτα τα περιττα στολιδακια της ιστορικης ορθογραφιας, που τα βαστουν οι οψιπλουτοι των γραμματων για να κρατουν τους λαους διανοητικα σε αποσταση απο τον εαυτο-τους. Ενα απο τα μεγαλυτερα προβληματα των εθνων είναι να μεταρρυθμισουνε τη γραφη-τους, η αναγκη ειναι πανεθνικη· μα εμεις δεν πρεπει να λεμε: ας το καμουν πρωτυτερα αλλοι απο μας πιο πολιτισμενοι, (που τους λεμε πολιτισμενους οταν μας συμφερει, και οταν δεν μας συμφερει κοροιδευβουμε εκεινους που τους λενε πολιτισμενους). Δεν πιστεβω ομως να βασιζεται σε λογο σοβαρο το ναχουμε κεμεις ορθογραφικα σημαδακια, μονο και μονο επειδη ταχουνε οι Εγγλεζοι και οι Φραντζεζοι, οι πολιτισμενοι να πουμε. Εμεις πρεπει να καμουμε οσο μπορουμε πιο καλο το ορθογραφικο-μας συστημα για να μη μας βλαστημουν οι μεταγενεστεροι.
Πρεπει ομως να μη φυγουμε κι απ τις λεξικες εικονες της αρχαιας Ελληνικης κι αφτη είναι η μονη αιτια που προτεινω εγω το Λατινικο αλφαβητο για την Ελληνικη γλωσσα πουναι κι αφτο, καθως ειπαμε, Ελληνικο. Τι εγκεφαλικο ξεκουρασμα εχει να γινει στα παιδια! Ηθελα να φανταστειτε ποσο θαλλαξει ολακερη η αρχιτεκτονικη του εγκεφαλου-τους, τι ξαλαφρωμα κυτταρων εχει να γινει και τι διαθεση αφτονων για επιστημη και για θετικη εργασια! Δυναμη αγνωστη θα λαβει η διανοηση-μας, νεα ανοιξη θα λαμψει για τη διανοια-μας, αιωνων σκουρια θα ξεκαθαριστει απο τα πνεβματικα-μας κατακαθια, χαρα θεου για το πνεβμα-μας και τιμη-μας, οταν γλυτώσουμε απο τις βλαβερες προληψες, που μας εμποδιζουν την προοδο, γιατι σημερα τη νεα γλωσσα, οχι μονο τη δημοτικη μα και την καθαρεβουσα, καθενας τη γραφει με δικη-του ορθογραφια. Μολα ταφτα ειναι αδυνατο να γινει αλλιως στην πραξη, οσο και να κοπανουν με δελτια και μανιφεστα. Πρεπει να ξεκαθαριστουν οι προληψες που μας φορτωσε η παραδοση και θολωνουνε την κριση-μας. Αλλο ειναι γλωσσα κι αλλο η γραφη-της, δηλ. η παρασταση των φθογγων-της με γραφτα σημαδια.
Θαστειεβεται βεβαια ο κ. Δραγουμης λεγοντας πως με τη βαση που παιρνω, μαζι με την αλλαγη του αλφαβητου, παω ναλλαξω και τη γλωσσα, και σε λιγο θα προτεινω δα να δεχτουμε, λεει, ως γλωσσα εθνικη την Εσπεραντο. Οχι δα δεν ειπαμε μεις τετοια πραματα, δεν ειχαμε καν ουτε την Τουρκικη μεταρρυθμηση υποψη-μας προτεινοντας το Λατινικο αλφαβητο. Εκεινη την αναφεραμε, μονο γιατι εγινε, κετσι δωσαμε αφορμη στον κ. Δραγουμη να πει ο,τι ηξαιρε για τα τουρκικα, που δεν ειπαμε βεβαια εμεις πως ταιριαζουν για τα ελληνικα. Να γινουμε ομως διχτατορες του Ελληνισμου οπως ο Κεμαλ βεβαια ουτε το φανταστηκαμε, ουτε το επιδιωξαμε, μα ουτε και το Ελληνικο Εθνος μοιαζει καθολου με το Τουρκικο, για να ανεχτει τετοια πραματα, που λεει στο αρθρο-του ο κ. Δραγουμης.
Η πιο εφκολη γραφη κρατει πιο ασυγχιστη τη γλωσσα. Η πιο σωστη γραφη ειναι και η πιο εφκολη, κι αφου η αρχαια προφορα δε μας εμεινε, η αρχαια γραφη ειναι βαρος περιττο, αλλα στη νεα γλωσσα μας εμειναν πολλες αρχαιες λεξεις. Αμα λοιπον γραψουμε την αρχαια γραφη στη νεα γλωσσα, ειμαστε υποχρεωμενοι να κρατησουμε και την αρχαια ορθογραφια ειδεμη βαλτου ριγανη, οταν με τα ιδια ψηφια γραφουμε την ιδια λεξη αλλιως στην αρχαια και αλλοιως στη νεα γλωσσα. Σκοπος της γραφης ειναι ναποτυπωνει την ομιλια-μας, κετσι να εξυπηρετει πραχτικα τις αναγκες-μας μαλιστα τις κοινωνικες. Πρεπει τελος παντων μια γενεα (και γιατι οχι η σημερινη;) να κανει μερικες θυσιες των συνηθειων-της για χαρη των μελλουμενων γενεων και για της φυλης την προκοπη και το μεγαλειο. Ειναι ωραιο να κανουν οι διαλεχτοι θυσιες για τους πολλους. Ειναι η αιωνια ψυχορμητη ηθικη, για τουτο πιστεβω και οι Σλαβοι θα μας ακολουθησουν στη μεταρρυθμιση, αν δεν ειναι πολυ συντηρητικοι.
Τωρα με τι σκοπο οι Φραγκοι καλογεροι εγραψαν τα νεα ελληνικα με λατινικους χαραχτηρες, βεβαια κανενας-μας δεν το αγνοει. Ωστοσο ουτε η εποχη τοτε ειτανε καταλληλη να επικρατησει το συστημα-τους, ουτε ο ελληνισμος ειταν προοδεμενος οπως σημερα που αιστανεται την αναγκη να μεταρρυθμιστει η ορθογραφια-μας.
[Σελ. 28-30 (Πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Πρωτοπορία, τομ. 1929, σελ 102-105)]
το λατινικο αλφαβητο απο οικονομικη αποψη
Μένος Φιλήντας
Στα πρωτα δυο αρθρα-μας για την αντικατασταση στη Νεα Ελληνικη γλωσσα του αρχαιου ελληνικού αλφαβητου με το Λατινικο μιλησαμε προπαντων για τους ιστορικους και για τους ορθογραφικους κτλ. λογους, που επιβαλλουν αυτη τη μεταβολη. Ας τη δουμε τωρα και στο οικονομικό μερος, που ειναι η βαση καθε μεταρρυθμισης κοινωνικης και καθε επαναστασης πολιτικης. Λοιπον η παραδοχη της Λατινικης γραφης απο καθε εθνος εχει τους λογους-της προπαντων στην οικονομικη αναγκη, απο την οποια δεν μπορει να αποφυγει κανενα εθνος, οσο μεγαλο ή οσο συντηρητικο κι αν ειναι- κι εμεις λοιπον οσο και ναμαστε οι απογονοι των αρχαιων Ελληνων, ειμαστε ομως οικονομικα εξηρτημενοι και μαλλον υποδουλοι στους Ευρωπαιους, που γραφουνε ολοι τις γλωσσες-τους με το Λατινικο αλφαβητο, ειτε ειναι ειτε δεν ειναι απογονοι των αρχαιων Λατινων, ή Ρωμαιων. Κι οπως παραδεχτηκαμε τον πολιτισμο-τους με τα ολα-του, και τωρα τελευταια και το ημερολογιο-τους, ετσι, θελουμε δε θελουμε, θα παραδεχτουμε και τη γραφη-τους στη γλωσσα-μας, γιατι αυτοι κανουν τις μηχανες, που βοηθουνε τον πολιτισμο και μερος του πολιτισμου ειναι και το αλφαβητο.
Εχουμε πρωτα τη λινοτυπικη μηχανη, που η χρηση-της είναι 50 στα 100 φτηνοτερη και ευκολοτερη και προπαντων γρηγοροτερη απο την αλλη χρηση, δηλαδη να παιρνουμε τα γραμματα απο τα τυπογραφικα σπιτοπουλα ενα ενα και να τα βαζουμε στην κανονικη-τους σειρα, για να φτειασουμε λεξες, προτασες, περιοδες, κτλ. Αφου λοιπον η λινοτυπικη μηχανη ειναι πολυ γρηγοροτερη και φτηνοτερη απο καθε αλλο ειδος της τυπογραφιας, χωρις αλλο αυτη ειναι η τυπογραφικη μηχανη του μελλοντος, αφου μαλιστα ολοι οι μεγαλοι πολιτισμενοι λαοι εχουνε το Λατινικο αλφαβητο, κι οι Γερμανοι απο καιρο αφηκανε στην ακρη το Γοτθικο σκημα των γραμματων-τους, που ειτανε κι εθνικη φιλοτιμια γι αυτους, και παραδεχτηκανε το Λατινικο, ως πιο ευκολο για τους ξενους και ως πιο φτηνο στη λινοτυπια. Επειτα με τη λινοτυπικη μηχανη κανεις ο,τι ειδος και ο,τι σκημα γραμματα θελεις, πραμα που ειναι δυσκολο και ακριβο για την αλλη χρηση της τυπογραφιας. Εμεις λοιπον ενα μικρο και φτωχο εθνος δεν μπορουμε να απαιτησουμε απο τους ευρωπαιους εργοστασιαρχες να μας κανουνε στο δικο-μας αλφαβητο φτηνες λινοτυπικες μηχανες. Τα ιδια και χειροτερα συμβαινουν και με τις γραφομηχανες, που ειναι πολυ ακριβες και πολυ ατελες, οσες εχουν το ελληνικο αλφαβητο, ενω ειναι στην εντελεια συμπληρωμενες και φτηνες οσες εχουν το Λατινικο. Κι εγώ βεβαια ειμαι Ελληνας κι απογονος των αρχαιων οσο κι οι αναγνωστες-μου τουλαχιστο, κι ολα-μου τα βιβλια ειναι βγαλμενα με το ελληνικο αλφαβητο, εχω λοιπον κι εγω τον εθνικο εγωϊσμο-μου και την προσωπικη-μου φιλοτιμια, μα τι βγηκε απο αυτα; Μηπως γιατι ειναι τα συγγραμματα-μας κτλ. τυπωμενα με το ελληνικο αλφαβητο και την αρχαια λιγο πολυ ορθογραφια θα τα σεβαστει η οικονομικη αναγκη των ομοεθνων-μας, και μαλιστα των μεταγενεστερων, και δε θα εισαγαγει στη γλωσσα-μας το Λατινικο αλφαβητο, που ειναι και φτηνοτερο κι ευκολοτερο! Υπαρχει η στραβη ιδεα πως αμα παραδεχτουμε το Λατινικο αλφαβητο, θα αλλαξουμε κι εθνολογικα.
Αυτο ειναι, να πουμε, φανισμα στενοκεφαλιας. Εσυ, αδερφε-μου, σημερα φορεις τα ιδια ρουχα που φορουσε ο παπουλης-σου; — Οχι βεβαια· και ομως δεν εισαι λιγοτερο ελληνας απο κεινονε. Μερικοι θα μου πουνε πως η ενδυμασια δε μοιαζει με το αλφαβητο, μοιαζει ομως το αλφαβητο με τους αριθμους, αι; Οι αριθμοι λοιπον που μεταχειριζουμαστε σημερα 1, 2, 3 κτλ. αρχαιοι ελληνικοι βεβαια και δεν ειναι, αρχαιοι ελληνικοι ειταν οι α΄, β΄, γ΄, κτλ. και τους ειχαμε ως τα προχτες ακομα για τους νομους-μας, μα και τους νομους σημερα τους γραφουμε με τους κοινους αριθμους και κανεις δε διαμαρτυρηθηκε για τουτο, αν και τους κοινους αριθμους τους λεμε Αραβικους μα ειναι καθαυτο Ινδικοι· αυτοι ομως, που τους γραφουνε, τους θαρρουν ελληνικους, γιατι οι ιδιοι ειναι ελληνες- οι απλοϊκοτεροι μαλιστα λενε πως και οι Φραγκοι τους αριθμους-τους τους γραφουνε Ελληνικα. Ετσι κι αμα παραδεχτουμε το Λατινικο αλφαβητο οι μεταγενεστεροι απλοϊκοι-μας θα θαρουνε πως κι οι Φραγκοι γραφουν το ελληνικο αλφαβητο. Σε αυτο ομως δε θαχουν και τοσο αδικο, γιατι, καθως ειδαμε στο πρωτο-μας αρθρο, το Λατινικο αλφαβητο δεν ειτανε αλλο απο το δυτικο ελληνικο των Χαλκιδεων, που απ αυτους το πηρανε οι Ιταλοι. Ωστοσο, οπως καθολου δε χασαμε τον ελληνισμο-μας κι ειμαστε και θαμαστε βεροι Ρωμιοι αν και γραφουμε επισημα κι ανεπισημα τους Αραβικους ή Ινδικους αριθμους πουναι σημερα πανεθνικοι, δηλ. οι ιδιοι για ολα τα εθνη, ωστοσο το καθε εθνος ξεχωριζει απο το αλλο, οχι βεβαια κατα τους αριθμους-του και τα γραμματα του αλφαβητου-του, αλλα κατα τον εθνικο-του χαρακτηρα και τη γλωσσα-του κτλ. Ετσι κι εμεις, αν παραδεχτουμε τα ψηφια του Λατινικου αλφαβητου, δεν εχει να χασουμε τιποτες απο τον εθνισμο-μας, ουτε θα παψουμε να μιλουμε τη γλωσσα-μας και ναμαστε απογονοι των αρχαιων Ελλήνων, αφου δεν παψαμε ναμαστε και οταν αλλαξαμε τους θεους-τους, τη φορεσια-τους κτλ. κι απ τα γραφτα τους αριθμους-τους. Αυτα βεβαια ειναι γνωσες για πολυ μικρα παιδια, και δεν επρεπε νανοιχτουμε με τοση αφελεια σε τετοια ζητηματα. Μα οι περισσοτεροι γραμματισμενοι-μας, αλλα και οι οπαδοι της δημοτικης ειναι απλοϊκοι κι εγωϊσταδες σαν τα παιδια, και γι αυτο αναγκαστηκα να τα πω εδω, λιγο φαρδια. Δεν τα λέω βεβαια για τους συστηματικα οπιστοδρομικους δημοσιογραφους, ουτε για τους παιδιατικα εγωιστες γραμματισμενους. Τα λεω για τους πρωτοπορους-μας και για τα αγνα και λεφτερα πνευματα του εθνους-μας. Οταν εγραφα στην Πρωτοπορια στα φυλλαδια του Γεναρη και του Απριλη 1929 τα δυο-μου αρθρα για να παραδεχτουμε στη γραφη-μας το Λατινικο αλφαβητο, δεν πιστευα πως θα γινοτανε τοσος θορυβος στη διεθνη γραμματεια, πιστευα μονο πως θα καμνανε σουσουρο οι Ρωμιοι-μας, τοσο οι δημοσιογραφοι οσο και οι δασκαλοι-μας, γιατι οι γραμματισμενοι Ρωμιοι είναι 99 τις 100 δημοσιογραφοι και δασκαλοι. (Οταν λεγω δημοσιογραφους και δασκαλους δεν εννοω βεβαια τις λιγες ωραιες διανοιες των γραμματισμενων που ετυχε να δημοσιογραφουν ή να διδασκουν παιδια, μα εννοω τις στασιμες διανοιες των μικροσυζητητων που μπορει καθολου να μην διδασκουν παιδια, ουτε να δημοσιογραφουνε συστηματικα, που μπορει ακομα να ειναι πολυ ανεξαρτητοι οικονομικα και ομως να ειναι σχολαστικοι). Ωστοσο ολα τα περιοδικα της Ευρωπης και της Αμερικης που σχετιζονται με μας και με τη γλωσσα-μας οπωσδηποτε, γραψανε γι αυτο το ζητημα, οχι βεβαια αστειευομενοι νεροβραστα μηδε πουλωντας πνευμα ανοστο, αλλα γραψανε και συζητησανε σοβαρα. Ακομα και οι Σλαβοι δηλ. Ρωσσοι και Σερβοι αρχισανε να σκεπτουνται σπουδαια για την αντικατασταση της αλφαβητας-τους με τα λατινικα στοιχεία. Κι αμα παραδεχτουνε κι αυτοι το Λατινικο αλφαβητο θα μεινουμε εμεις μοναχοι εχοντας τα 19 μονο ψηφια του αρχαιου Αττικου αλφαβητου για τους 32 φθογγους της Νεας Ελληνικης γλωσσας. Ειπα 19 ψηφια, γιατι τα η, ι και υ στη Νεα Ελληνικη ειναι ιδιος φτογγος, τα ο και ω ειναι επισης ιδιος, το ξ ειναι κ και σ, το ψ είναι π και σ, που υπαρχουνε ψηφια γι αυτους τους φτογγους ειναι λοιπον και τα ξ και ψ περιττα, γιατι μαζι με τους περιττους αρχαιους διφτογγους φερνουν μεγαλη συγχυση στην ορθογραφια-μας, κι ειναι το μισο τουλαχιστο κυμα της αγραμματοσυνης της νεολαιας-μας, (και της δημοσιογραφιας-μας), που τόσος λόγος έγινε τώρα τελευταία γι αυτό. Άλλα, καθώς φαίνεται, και των τυπογραφων-μας γιατι στο πρωτο αρθρο που δημοσιεψα στην “Πρωτοπορια” για το Λατινικο αλφαβητο, το Λατινικο Υ, y=yj ή και απλό j το ειχανε=ι. Επισης το θ εγω στο χειρογραφο το ειχα γλωσσολογικο Φ, που κιαν δεν ειχανε στοιχειο, μπορουσανε να φτειασουνε σπανοντας απο αριστερα το μισο το Φ- επισης μπορουσανε να οικονομησουνε και το δ, που τους το ειχα οπωσδηποτε σημειωμενο ξεχωριστα παρα το Λατινικο D d.
Επειδη αργα ή γρηγορα εμεις ενα μικρο και καθυστερημενο στον πολιτισμο εθνος παραδεχουμαστε ο,τι μας επιβαλλουν οι Ευρωπαιοι, και το παραδεχουμαστε παντοτε απο αναγκη οικονομικη μαλιστα, χωρις να καλοξαιρουμε την αιτια, θα παραδεχτουμε μια μερα και το Λατινικο αλφαβητο, για τουτο λεω εδω διαπλατα τη γνωμη-μου για να ξαιρουνε οι κατοπι πως αναμεσα στη συγχυση της προληψης και της εκμεταλεψης του καθετι υπαρχαν και μερικοι Ελληνες, που ειχανε ορθη αντιληψη και για τουτο το ζητημα.
[Σελ. 32-35 (Από το περιοδικό Πρωτοπορία, τομ. 1930, σελ. 74-76)]
η απλοποιηση της γραφης με το λατινικο αλφαβητο*
Φώτος Γιοφίλλης
Ξερουμε πως εβαλαμε εμπρος δυσκολον αγωνα. Ξερουμε πως βρισκονται μπροστα-μας μεγαλα εμποδια και αμετρητοι εχθροι της ιδεας-μας. Ωστοσο θα ξακολουθησουμε τον αγωνα-μας, την προσπαθεια-μας για να πεισουμε τον Ελληνικο λαο πως πρεπει να γραφη με το συγχρονο Ευρωπαϊκο αλφαβητο, που το λεμε Λατινικο, θα επιμεινουμε, γιατι ο αγωνας-μας αυτος ειναι γερα θρονιασμενος απανω στην Αληθεια. Αγωνιζομαστε για να γενη ενα πραμμα σωστο και ωφελιμο από καθε αποψη-του.
Η εφαρμογη και σ’ εμας του λατινικου αλφαβητου εχει διπλο σκοπο: την επιστημονικη αληθεια και την πραχτικη ωφελεια.
Με το Λατινικο αλφαβητο θα κερδιση η επιστημονικη αλήηθεια, γιατι μ’ αυτο θα καταφερουμε να γραφουμε πιο σωστα και με περισσοτερη ακριβεια οπως μιλουμε τη γλωσσα-μας και δεν θα σημειωνουμε οπως σημερα τοσα και τοσα περιττα ψηφια και τοσα αλλα αχρηστα μπιχλιμπιδια. Η ορθογραφια-μας θαναι σωστη, πραγματικη και σημερινη. Δεν θα γραφουμε πια πραμματα που δεν τα προφερουμε, που δεν υπαρχουνε καθολου στη γλωσσα-μας, οπως οι διφτογγες, τα πνευματα, τα διαφορα ειδη των τονων, τα διαφορετικα και ατελειωτα ειδη των ι κ’ ενα πληθος αλλα μαραφετια. Μα θα γραφουμε οπως μιλουμε, καθαρα και ξαστερα. Αυτα θα γενουνε συμφωνα με την επιστημονικη αληθεια και θα παψουνε πια οι προληψες, που μας καταβασανιζουνε ως τα σημερα χωρις αιτια κι αφορμη…
Απο ταλλο μερος, γραφοντας με το Λατινικο αλφαβητο, θαχουμε αφανταστα μεγαλη πραχτικη ωφελεια. Τα παιδια θα μαθαινουνε πολυ γρηγορα να διαβαζουν και να γραφουν, κι ετσι θα τους περισσευει αρκετος καιρος, που πετιεται τωρα αδικα, για να μαθουνε ενα πληθος χρησιμα πραμματα κι οχι μοναχα την αχρηστη ιστορική ορθογραφια. Επειτα οι νεωτεροι-μας, οταν εφαρμοσουνε τη νεα αυτη γραφη, θα γραφουνε πολυ πιο γρηγορα από μας που μεταχειριζομαστε την τρομερη αυτη ορθογραφια. Βεβαια για μας στην αρχη το πραμμα θα μας δυσκολέψει. Μα κι εμεις σιγα-σιγα θα συνηθισουμε. Πρεπει ομως να συλλογιζομαστε τοσο πολυ μοναχα τη δικη-μας ευκολία; Πρεπει ταχα ναμαστε τοσο στενα και αδικα εγωιστες; Να μην κοιταζουμε το καλο που θα καμει η μεταβολη στους αυριανους, μα να βλεπουμε μοναχα τον εαυτουλη-μας;
Οχι, οχι! το ζητημα ειναι αιωνιο, θα γλυτωσει γενιες και γενιες απο αδικα βασανα. Μια ευκολια οχι μικροτερη θα φερει η μεταβολη στα τυπογραφεια. Τα πληθη απο τα σπιτακια της τυπογραφικης κασας θα λιγοστεψουν σ’ ενα πολυ-πολυ μικρο αριθμο. Μα κι η λινοτυπικη μηχανη κι η γραφομηχανη θα γενουνε πολυ-πολυ πιο απλουστερες κι ευκολοτερες στο μεταχειρισμα-τους.
Ο ποθος για την απλοποιηση της βασανιστικης και χωρις κανενα σκοπο σημερινης γραφης της γλωσσας-μας ειναι γενικος. Ολοι ποθουν να μπορουσανε να γραφουν με λιγωτερη δυσκολια. Τοσο ο κοσμος που γραφει και διαβαζει για σκοπους καθαρα πραχτικους, οσο κι οι ειδικοι επιστημονες. Μα οι τελευταιοι φαινονται καπως να φοβωνται μην αγγιξουν τα “κακως κειμενα”… Σιγα τον πολυελαιο … Φοβουνται τη φασαρια της ριζικης διορθωσης. Αυτη η δειλια-τους είναι παραξενη. Οι λογοτεχνες και γλωσσολογοι-μας, αιωνες τωρα, παλευουν να διορθωσουν το πραμμα με μπαλωματα, που γρηγορα ξεφτανε και ξεχνιωνται. Ο πιο ριζοσπαστης απο τους λογοτεχνες και γλωσσολογους μας εσταθηκε ως τα σημερα ο Βιλαρας, και κατοπι απ’ αυτον ο Σολωμος. Λιγωτερο ο Σκυλιτσης, ο Ψυχαρης, ο Παλλης, ο Ελ. Γιαννιδης και τελευταία ο Γ. Χατζηδακης. Ολοι πασκισανε να εφαρμωσουνε καποια απλοποιηση της γραφης, μα μερικη, ατολμη και συμβιβαστικη. Γι’ αυτο και κανενα απο τα συστηματα-τους δεν γινηκε δεχτο γενικα.
Σημερα ομως πρεπει πια το ζητημα να λυθει τελειωτικα. Το κακο πρεπει να χτυπηθει στη ριζα-του. Αυτο το αναγνωριζουν αυτη τη στιγμη ξεχωριστοι Ελληνιστες, φυσιογνωμιες σαν το Μενο Φιληντα, το Δ. Γληνο και το Λουϊ Ρουσσελ. Κι η “Πρωτοπορια”, που αρχισε τον αγωνα, ειναι παντα στο πλαϊ-τους.
Η ιδεα να γραφεται κι η γλωσσα μας με τα Λατινικα ψηφια ειναι παλια.
Υπαρχουν και Βυζαντινης εποχης Ελληνικα κειμενα γραμμενα με Λατινικα ψηφία, μα και στην Κρητη και στην Κυπρο το Μεσαιωνα γραφανε τα λαϊκα τραγούδια με Λατινικα ψηφια. Αργοτερα, απο το 1800, στη Σμυρνη ετυπωθηκαν ενα πληθος Ελληνικα βιβλια με Λατινικα στοιχεια. Ο κ. Μιχ.Ροδας, γραφοντας περσυ στο “Ελευθερον Βημα” για το ζητημα-μας, αναφερε ενα απ’ αυτα: τον κανονισμο του Νοσοκομειου των Καθολικων της Σμυρνης “Αγ. Αντωνιος”. Μα στη Σμυρνη γινηκε κι αποπειρα να βγει κι εφημεριδα Ελληνικη με Λατινικα στοιχεια.
Οι Λεβαντινοι της Σμυρνης, που μιλουσαν ολοι Ελληνικα, μα δυσκολευονταν να μαθουν την απελπιστικη ορθογραφια-μας, εγραφαν παντα τα Ελληνικα με Λατινικα ψηφια. Το παραδειγμ’ αυτο ακολουθησαν κατοπι κι οι Χιωτες κι αλλοι Ελληνες εμποροι του εξωτερικου, που εγραφαν τα γραμματα-τους και τα τηλεγραφηματα-τους, οσα στελνανε Ελληνας σ’ Ελληνα, στη Σμυρνη, στη Λοντρα κι αλλου με λογια Ελληνικα, μα με Λατινικο αλφαβητο. Σε “Langue Francochiotica”, οπως ελεγαν κι εγραφαν κι οι ιδιοι. Ο “Φραγκοχιωτικος” αυτος τροπος διατηρηθηκε αργοτερα κι ως σημερα στα Ελληνικα τηλεγραφηματα που στελνουμε σ’ Ελληνες του εξωτερικου ή που λαβαινουμε απ’ εξω.
Την ιδεα να γραφουμε γενικα με Λατινικο αλφαβητο την εφερε παλι στη μεση εδω και δεκα χρονια ο κ. Αλεξ. Παλλης. Και μαλιστα την εφαρμωσε για λιγο καιρο. Επειτα ομως φαινεται πως βαρεθηκε… Οταν εμεις αρχισαμε περσυ τον αγωνα στο πρωτο-μας φυλλαδιο, του το στειλαμε και του ζητησαμε τη γνωμη για το ζητημα. Μα κεινος μας εστειλε και το φυλλαδιο πισω και μας απαντησε μ’ αυτα τα λογια γραμμενα με την παραξενη αυτη ορθογραφια:
“Λυπούμαι που γυρίζω το φύλλο. Μα οι ξενισμοί με ενοχλούνε. Καταντήσαμε να συλλογιζόμαστε και να μιλούμε γαλλικά. — Αλέξ. Παλλης”.
Ετσι ουτε απαντηση δεν μας εδωκε και μαλιστα πιστεψε πως μας περιφρονησε… Φαινεται πως το ζητημα της εφαρμογης του λατινικου αλφαβητου τωρα τον ενοχλει, ενω ο ιδιος εδω και χρονια την επροπαγαντιζε… Παραξενα πραμματα!
[Σελ. 40-42 (Από το περιοδικό Πρωτοπορία, τομ. 1930, σελ. 70-73)]
σημερινες αντιληψεις για τη γραφη των πολιτισμενων γλωσσων
Νίκος Χατζηδάκης
Ας ερθουμε τωρα στην επισκοπηση της γραφης των σπουδαιοτερων πολιτισμενων γλωσων. Οι περισσοτερες γλωσσες εχουνε ιστορικη γραφη, δηλ. δεν γραφονται οπως λεγονται οι λέξεις, φωνητικα, αλλα ο ιδιος φθογγος γραφεται αλλοιως στη μια λεξη κι αλλοιως στην αλλη. Αυτη η διαφορα γραφης και ομιλιας (που παραγει την εννοια της “ορθογραφιας”, οπως την εννοουμε κοινα) δεν ειναι βεβαια η ιδια σε ολες τις γλωσσες. Δυο ευρωπαϊκες γλωσσες εντουτοις εχουν κατορθωσει να εκμηδενισουν τη διαφορα αυτη και να εχουν επομενως καθαρη φωνητικη ορθογραφια: γραφονται οπως προφερονται και προφερονται οπως γραφονται. Ευτυχισμενα τα παιδια των λαων αυτων, που δεν εχουν τα βασανα της “ορθογραφιας”! Οι δυο αυτες γλωσσες ειναι τα ισπανικα και τα σερβικα. Στα γερμανικα τωρα, στα ολλανδικα, στα σκανδιναβικα, στα ιταλικα και στα πορτογαλλικα, η ορθογραφια ειναι σχεδον φωνητικη. Εκει ομως, οπου η αποκλιση αυτη γραφης και προφορας ειναι πολυ μεγαλη, ειναι προπαντων στα νεοελληνικα, τ’ αγγλικα και τα γαλλικα. Ενα συνειθισμενο επιχειρημα, που ακουμε, σχετικα με την απλουστερευση της γραφης μας, ειναι το πολυ γνωστο: Γιατι εμεις να μεταβαλουμε την ορθογραφια μας, αφου αλλοι λαοι πιο πολιτισμενοι, πιο μεγαλοι, δεν το κανουν; Ανεξαρτητα ομως απο το οτι η διαφορα αυτη σ’ εμας εχει φτασει στο ζενιθ ως προς τις αλλες αυτες γλωσες (π.χ. φθογγος ι=ι, η, υ, ει, οι, υι, η), νομιζω, οτι καθε εθνος πρεπει να εξεταζη τα ζητηματα-του μονο-του, χωρις να ενδιαφερεται τι κανουν τ’ αλλα. Βεβαια, ξαιρω και λογαριαζω πολυ καλα τις δυσκολιες μιας ριζικης μεταρρυθμισης της γραφης-μας. Ξαιρω ολα τα επιχειρηματα των συντηρητικων. 1) “Εχομε το ενδοξοτερο αλφαβητο του κοσμου”. 2) “Τι θα γινη το στοκ ολων των τυπωμενων βιβλιων;” 3) “Τι εξοδα θα χρειαστουν για να φτιασουμε καινουργια τυπογραφικα στοιχεια;” κτλ. κτλ. Ξαιρω ακόμα, πως το γενναιο αυτο βημα δεν θα γινη ουτε αυριο, ουτε μεθαυριο. Μ’ απο τ’ αλλο μερος σκεπτομαι, πως καθε εκτελεση ενος τολμηρου βηματος πρεπει να προπαρασκευαστη. Κι αν δεν βρεθουν μερικοι ανθρωποι (που η γενια-τους θα τους πη παραδοξολογους, απατριδες κτλ.) να ριξουν την πρωτη ιδεα, πως θα γινη η προετοιμασια για την προοδο;
Ενα πραμα οπωσδηποτε δεν μπορει κανενας καλης πιστεως ανθρωπος να το αρνηθη: πως το σημερινο μας αλφαβητο και η σημερινη γραφη μας δεν ειναι το καταλληλο οργανο για ν’ αποδιδομε γραφτα την προφορικη-μας ομιλία. Καμια κατηγορια ή περιφρονηση δε δινει αυτο στη γραφη-μας· ειναι πολυ φυσικο, υστερ’ απο 3 χιλιαδων χρονων μεταβολες στην προφορα, ριζικωτατες, εν’ αλφαβητο, που τοτε ητανε καταλληλοτατο να μεταφερη στη γραφη την προφορα εκεινης της εποχης, να μην μπορη πια ν’ αποδωση τη σημερινηπροφορα. Και επειδη, ποτε ως τωρα, δεν εγινε συστηματικη προσπαθεια ενος εκσυγχρονισμου της γραφης, η διαφορα αυτη μεγαλωσε, εφουντωσε, εγινε γιγαντια κ’ εφτασε εκει που τη βλεπουμε σημερα. Θα εξακολουθησουμε λοιπον ετσι; Αυτο βεβαια ειναι το πιο ευκολο, μα και το πιο μεγαλο κακουργημα για τις γενεες, που θα ελθουν. Σκεφτηκατε ποτε, ποση εγκεφαλικη ενεργεια και ποσα χρονια της ζωης, της συντομης ζωης-μας, ξοδεψαμε μεις, και ποσα ξοδευουνε σημερα τα δυστυχισμενα-μας τα παιδια, για να μαθουν αυτο, που λεμε ορθογραφια, δηλ. βουνα Ιμαλαϊα απο δυσκολιες εντελως συμβατες; Ζουμε μολαταυτα σε μια εποχη που καυχιεται για τη διανοηση-της, για το ρασιοναλισμο της, δηλ. τη λογικοποιηση των ιδεων-της και των σκοπων-της. Ειμαι βεβαιος, πως, αν οι αρχαιοι-μας προγονοι μπορουσαν ν’ αναστηθουν και να μαθουν πως γραφουμε και τι μαρτυρια τραβουμε γι’ αυτο, θα μας ελεεινολογουσαν. Αλλα το ζητημα εχει, καθως ειδαμε, δυο οψεις: προς τις περασμενες και προς τις ερχομενες γενιες. Κι αν ακομη δεχτουμε, πως η εκσυγχρονιση της γραφης-μας, π.χ. η παραδοχη της φωνητικης ορθογραφιας, ειναι ασεβεια προς τους προγονους-μας (που εγω καθολου δεν το παραδεχομαι), ειναι ομως ασφαλεστατα ενα πελωριο ευεργετημα για ολες τις γενιες, που θα μας διαδεχθουν και που γι’ αυτο θα μας ευλογουν και θα μας τιμουν, γιατι θα τους εχουμε καμει τη μαθητικη-τους ζωη τοσο ευκολωτερη και την ολη-τους ζωη κατα 2-3 χρονια τουλαχιστο μακρυτερη· μαλιστα, μακρυτερη, γιατι θα εχουμε απαλλαξει 2-3 συνεχη χρονια της ζωης-τους (θελω να πω ολες τις ωρες μαζι, που χανουν τωρα για την ορθογραφια) απο την ενασχοληση με συμβατικες εντελως γνωσεις, που θα τις χρησιμοποιησουν ή για την υγεια τους, ή επιτελους μαθαινοντας αληθινες γνωσεις, καθως ειναι τα μαθηματικα, οι φυσικες επιστημες, οι γλωσσες και τοσα αλλα.
[Σελ. 52-53 (Από το περιοδικό Νέα Εστία, τόμος 1931, σελ. 512-519)]
Graeca sunt, non scribuntur
Κώστας Προύσης
Γι αυτο πρεπει ο καθε φθογγος να εχει ενα ψηφιο και μονο και καθε ψηφιο ν’ αντιστοιχει σ ενα μονο φθογγο. Οσους φθογγους προφερουμε πρεπει και να τους γραφουμε και να μη γραφουμε συμβολα που δεν αντιπροσωπευουν κανενα ζωντανο φθογγο της γλωσσας-μας. Αμα πρεπουμε να εφαρμοστουν οι κανονες αυτοι, θα εχουμε γραφη συμφωνη με την επιστημονικη αληθεια και πραχτικη ωφελεια τεραστια.
Με τη σημερινη τραγελαφικη ορθογραφικη κατασταση η παιδεια ειναι πραγματικη “παιδεια” (=βασανο), γιατι χρονια παιδευομαστε να μαθουμε να ανορθογραφουμε, αφου η ορθογραφια οπως διδασκεται δεν υπαρχει σαν κατι οργανικο μεσα στη γλωσσα-μας, μα ειναι ενα συμβατικο κατασκευασμα που μας νερουλιαζει το μυαλο και μας απομακρυνει με την ψευτικη λαμπεραδα-του απο τοσα ομορφα πραματα, χρησιμα στη ζωη, που πρεπει να μας τα μαθει το σκολειο. Η ριζικη ομως μεταρρυθμιση μας σωζει απο τον κατηφορο αυτο, ενω συγχρονως ξαλαφρωνει το ελληνικο τυπογραφειο απο ενα σωρο ανωφελα πραματακια, κανει τη δουλια του τυπογραφου ευκολη και απλη, κ’ ετσι εξοικονομιεται χρονος τεραστιος για το τυπωμα και το γραψιμο και κερδιζουμε ανυπολογιστα απο την οικονομια του χαρτιου και της αλλης γραφικης υλης. Ολα αυτα ειναι στοιχεια υπολογισιμα και σοβαρα για να μας πεισουν για την αναγκαιοτητα μιας τετοιας αλλαγης.
Το οτι ομως και μερικοι αλλοι λαοι πολυ πιο πολιτισμενοι απο μας διατηρουν στη γραφη της γλωσσας-τους την ιστορικη ορθογραφια, δεν ειναι επιχειρημα σπουδαιο για να μας εμποδισει εμας να κανουμε ενα τοσο αναγκαιο βημα πνευματικης και οικονομικης λυτρωσης. Γιατι δεν πρεπει να μιμουμαστε τα λαθη και τα ελαττωματα των αλλων, μα να προσπαθουμε αποφευγοντας-τα να ωφεληθουμε απ’ αυτα.
Ετσι αφου δειξαμε την αμεση αναγκη της ριζικης μεταρρυθμισης καθως και την επιστημονικη αληθεια και την πραχτικη ωφελεια που εξυπηρετει μια τετοια μεταρρυθμιση, ερχομαστε να δουμε ποιοι δρομοι ανοιγονται μπροστα-μας. Τρεις μονο θεσεις μπορουν να στηριχτουν:
1) Ν’ αφησουμε το πραγμα οπως ειναι δηλαδη μια γραφη — γραφικο συστημα — και μια προφορα για την αρχαια και τη νεα Ελληνικη. — Το πιο ευκολο για τους ραχατζηδες.
2) Μια γραφη για την αρχαια και τη νεα και δυο προφορες,για την αρχαια η ερασμιακη, και για τη νεα η δικια-της.
3) Δυο γραφες, μια για την αρχαια — αυτην που εχει — και μια για τη νεα — η λατινική. Θα δειξουμε πως μονη σωστη ειναι η τριτη.
Οπως πιο πανω ειπα, ολοι ξερουμε πως μιλωντας δεν προφερουμε ουτε τονιζουμε ουτε χρωματιζουμε τη φωνη μας σαν οι αρχαιοι. Γραφουμε ομως σημερα πολλες φορες ο,τι ακριβως δεν προφερουμε και προφερουμε ο,τι δε γραφουμε. Και τουτο γιατι εχουμε μια μεγαλη παραδοση κατω απο την οποια σκυβουμε υποταχτικα χωρις καμια βουληση. Ετσι επειδη εμειναν τα ιδια γραφικα σημαδια στο αλφαβητο, μας φαινεται πως σωζεται κ’ η παλια-τους προφορα — πραμα παραλογο. Αυτοματα λοιπον πεφτει η πρωτη θεση — αφου δα αυτη ειναι η αρρωστημενη κατασταση που θελουμε να θεραπεψουμε.
Ο Παλλης (Μπρουσσος, Αθηνα 1923) ακολουθωντας αλλους παλιοτερους καταργει πνευματα και τονους, αφηνει ομως αθιχτη την παρθενικη αγνοτητα της ιστορικης ορθογραφιας, ενω ο Γιαννιδης (και στα τελευταια-του ο Παλλης) βαζει οξεια μονο στην παραληγουσα και προπαραληγουσα οταν τονιζονται και εχει κανονα γενικο πως καθε ατονιστη λεξη τονιζεται στη ληγουσα· βαζει τονο στη ληγουσα μονο σε μερικες λεξεις διφορουμενες. Ο Τριανταφυλλιδης κι ο Βουτιεριδης (Γραμματικη της δημοτικης γλωσσας, Αθηνα 1932) θελουν να μπαινει και στη ληγουσα οξεια και κανουν μερικες ορθογραφικες αβαριες. Μα αυτα ειναι ψευτομπαλλωματα. Η σημερινη κατασταση ειναι αμαρτωλη. Χρειαζεται φωτια και σιδερο για να καθαριστει.
Οι Ελληνες της Ρωσιας ακολουθωντας τη γυρω-τους επανασταση επαναστατησανε κατα του ιδιου-τους εαυτου στο ζητημα της γραφης και προχωρησανε μπρος ενα μεγαλο βημα μεταρρυθμιζοντας-τηνε· δηλαδη αναπτυξανε περισσοτερο το συστημα του Βηλαρα οπως μεθοδικα το τελειοποιησεν ο Φιληντας.
[Σελ. 59-60 (Από το περιοδικό Μελέτη-κριτική,
αριθμ 1, 1932 σελ. 6-100)]