Εντάξει. Το Μετρό είναι βολικό για πολλούς από εμάς. Πας γρήγορα, είναι καθαρό και μέσα στη Ζούγκλα των μετακινήσεων της Αθήνας, το Σύνταγμα-Δάφνη σε 9 λεπτά μοιάζει όαση. Είναι όμως αυτή όλη η αλήθεια; Ή μήπως η μισή; Ίσως και λιγότερη θα λέγαμε εμείς.
…Το γεγονός όμως ότι η μετακίνηση του πολίτη ακρίβυνε τόσο πολύ όσο ποιο γρήγορη έγινε, είναι γεγονός που αφορά την πλειοψηφία, τους πάντες. 800 δρχ την ημέρα για ένα πήγαινε-έλα με Μετρό και λεωφορείο σημαίνει περισσότερο από διπλασιασμό του κόστους της στοιχειώδους μετακίνησης: δουλειά-σπίτι, σπίτι-δουλειά. Αν το υπολογίσουμε σε μηνιαία βάση και μαζί με όλες τις υπόλοιπες μετακινήσεις μας, μας κάνει μια γερή νέα ληστεία στο μισθό μας, στο όνομα της ταχύτητας και της εξυπηρέτησης. Μήπως στην ίδια λογική δεν βρίσκονται και όλα τα νέα μεγάλα έργα; Αεροδρόμιο, αυτοκινητόδρομοι κλπ, που στο όνομα της εξυπηρέτησης και της γκλαμουριάς ακριβαίνουν τα εισιτήρια, βάζουν διόδια, χρεώνουν το παρκάρισμα και γενικά εισπράττουν διπλή και τρίδιπλη την όποια πραγματική εξυπηρέτηση προσφέρουν.
Ακόμα πιο πέρα, το γεγονός ότι μια σειρά από προβλεπόμενους σταθμούς του Μετρό στις νέες επεκτάσεις προς τις λαϊκές συνοικίες (Αιγάλεω και Περιστέρι) περικόπτονται περισσότερο από το μισό, στο όνομα της αποδοτικότητας και των κερδών, εις βάρος της εξυπηρέτησης των πολιτών και των εργαζομένων, είναι άλλο ένα γεγονός που φανερώνει ανάγλυφα με ποια λογική αντιμετωπίζουν το Μετρό αυτοί που, ενώ ο ελληνικός λαός το πλήρωσε, το παρουσιάζουν ως δικό τους επίτευγμα και το διαχειρίζονται ως μαγαζί τους.
Θέλουν ένα Μετρό χώρο αποστειρωμένο, τρομοκρατικά αστυνομευόμενο, χώρο που αντιμετωπίζει τον πολίτη που το χρηματοδότησε σαν άβουλο εμπόρευμα προς μεταφορά, σαν πελάτη και όχι σαν πολίτη. Θέλουν ένα Μετρό χώρο οικονομικής αφαίμαξης και διαφήμισης. Όχι δημόσιο χώρο που αποδίδεται στους πολίτες αλλά σαν μαγαζί μιας εταιρίας που με την στήριξη του κράτους απαγορεύει τα πιο απλά ανθρώπινα και φυσικά πράγματα. Απαγορεύει τη διακίνηση ιδεών ενώ επιτρέπει την εμπορική διαφήμιση. Το Μετρό της Αθήνας αποτελεί μια πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία, αφού σε καμία χώρα της Ευρώπης οι χώροι αυτοί δεν είναι τόσο απαγορευμένοι και αστυνομοκρατούμενοι. Και ένα εμβόλιμο ερώτημα: μα καλά, αυτοί οι “ειδικοί φρουροί” με τα πολυβόλα τι ρόλο παίζουν; Μήπως πρόκειται να ανοίξουν πυρ μέσα στο Μετρό αν αντιληφθούν κάτι το ύποπτο;
Εμείς λέμε ότι αυτή η απαράδεκτη από κάθε πλευρά κατάσταση πρέπει να σταματήσει. Το Μετρό, όπως και κάθε δημόσιος χώρος, πρέπει να αποδίδεται στους πολίτες και στη φυσιολογική Ζωή. Θέλουμε να μπορούμε να χρησιμοποιούμε αυτούς τους χώρους -που σε τελική ανάλυση χρηματοδοτήθηκαν από εμάς- ελεύθερα, όπως αρμόζει στη λέξη δημόσιος χώρος, δηλαδή για όλους.
Η προστασία του χώρου και ο σεβασμός του δεν μπορεί να βασίζεται στην σκανδάλη του όπλου, αλλά στο κατά πόσο όλοι μας το νιώθουμε πραγματικά δικό μας. Κατά πόσο όλοι μας νιώθουμε ότι είμαστε πολίτες και όχι πελάτες σε ξένο μαγαζί.
ζητάμε:
να επιτραπεί η ελεύθερη διακίνηση ιδεών στους χώρους του Μετρό,
να μπούνε ταμπλό για πολιτική και πολιτιστική ενημέρωση,
να μειωθεί-επιδοτηθεί το εισιτήριο,
να μην ακυρωθεί κανένας σταθμός επιβίβασης στις νέες επεκτάσεις,
να πάει το μετρό στην πανεπιστημιούπολη,
να επιτραπεί η μεταφορά ποδηλάτων με τους συρμούς,
να απομακρυνθούν οι ειδικοί φρουροί,
να μην αναρτηθούν εμπορικές διαφημίσεις,
να υπάρχουν ανοιχτές δημόσιες τουαλέτες στο χώρο του Μετρό,
να γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα των εργαζομένων στο χώρο.
(Απόσπασμα από προκήρυξη που κυκλοφόρησε στο Μετρό της Αθήνας από την ομαδα Virus).
Η σκοτεινή πλευρά του μετρό
571