του Ι. Σαχάκ – Ν. Μεβζίνσκυ
Μια μεγάλη πλειοψηφία των Ισραηλινών, η οποία αντανακλάται και στη σύνθεση της Κνεσσέτ, ευνοούν την διατήρηση από το Ισραήλ όλων των καταυλισμών των εποίκων. Στις αρχές του 1999, τουλάχιστον 100 από τα 120 μέλη της Κνεσσέτ, οι οποίοι περιλαμβάνουν όλα τα μέλη του Εργατικού Κόμματος, εξέφραζαν μια καθολική στήριξη αυτής της θέσης, παρά τις μικρές διαφοροποιήσεις σχετικά με την μορφή της διατήρησής τους. Όλοι οι Άραβες βουλευτές της Κνεσσέτ αντιτάσσονται στην διατήρηση των εποικισμών. Έτσι το ποσοστό των Εβραίων βουλευτών που είναι υπέρ της θέσης αυτής γίνεται ακόμη μεγαλύτερο απ’ ό,τι μια πρώτη καταμέτρηση μπορεί να καταδείξει (…) Μερικές μικρές ομάδες της αριστεράς αντιτάσσονται σε όλους τους εποικισμούς.
Η πλειοψηφία των Ισραηλινών Εβραίων βλέπουν τη ζωή στους καταυλισμούς της περιοχής της “ευρύτερης Ιερουσαλήμ” ως κάτι φυσιολογικό. Ζώντας στην “ευρύτερη Ιερουσαλήμ” σημαίνει ότι ζεις σε ένα μέρος με λεωφορειακή σύνδεση που επιτρέπει στους Εβραίους να πηγαίνουν με τα δημόσια μέσα μεταφοράς στην Ιερουσαλήμ για ψώνια ή για την βραδινή τους διασκέδαση και να επιστρέφουν στο σπίτι τους μέχρι τα μεσάνυχτα. Στις αρχές του 1999, περισσότεροι από 250.000 Εβραίοι του Ισραήλ, περίπου το 5% του συνολικού πληθυσμού, ζούσαν στην ευρύτερη (κατεχόμενη Στμ) Ιερουσαλήμ. Ο συνολικός πληθυσμός όλων των υπολοίπων εποίκων στη Δυτική Όχθη, στη Λωρίδα της Γάζας και στα Υψώματα του Γκολάν είναι περίπου 100.000.
Στους εποικισμούς της “ευρύτερης Ιερουσαλήμ”, η εκλογική συμπεριφορά δεν διαφέρει από τον μέσο όρο των Εβραίων, οι οποίοι κατοικούν πίσω από την Πράσινη Γραμμή. Στους θρησκευτικούς καταυλισμούς, από την άλλη, οι κάτοικοι σπάνια ψηφίζουν ακόμη και το Λικούντ ή άλλο δεξιό κοσμικό κόμμα. Αντίθετα ψηφίζουν τα θρησκευτικά κόμματα και πολύ συχνά μόνο το ΕΘΚ. Στην Κιρυάτ Άρμπα, στις εκλογές του 1992, για παράδειγμα, τα 4 μεγαλύτερα κοσμικά κόμματα –Εργατικό, Λικούντ, Μερέτζ και Τσομέτ– έλαβαν, όλα μαζί, λιγότερο από 5% των ψήφων. Σε εθνικό επίπεδο τα κόμματα αυτά έλαβαν περίπου το 80%. Στις εκλογές του 1996, με σκοπό την ανάδειξη πρωθυπουργού ο Νετανιάχου έλαβε 96,3% και ο Πέρες μόνο 3,6%. (Σε όλο το Ισραήλ τα ποσοστά ήταν αντίστοιχα 50,1% και 49,3%). H Μπελτ Ελ B είναι ένας τυπικός, μικρός, θρησκευτικός οικισμός στον οποίο ο Νετανιάχου έλαβε 99,6% στις εκλογές για πρωθυπουργό και ο Πέρες μόνο 0,3%). Στις εκλογές για την Κνεσσέτ τον ίδιο χρόνο στο Μπελτ Ελ B, το ΕΘΚ έλαβε 76,4% και το Μοντελέτ το πιο ακροδεξιό κόμμα της Κνεσσέτ, με αυστηρά θρησκευτικές τάσεις, έλαβε το 14,5%. Επομένως, το ΕΘΚ και το Μοντελέτ, τα δύο κόμματα που μαζί κέρδισαν 11 έδρες από τις 120 ή 9,1% το 1996, πήραν 90% στο Μπελτ Ελ B. Αντιθέτως, στον κοσμικό καταυλισμό Άλφεϋ Μενασέ, ο Νετανιάχου έλαβε 71,5% και ο Πέρες 28,4% των ψήφων…
Οι πιο εκτεθειμένοι και απομονωμένοι καταυλισμοί είναι αυτοί που κατοικούνται από θρησκευόμενους έποικους… Σε αυτούς, μόνο οι θρησκευόμενοι μεσσιανικοί Εβραίοι είναι έτοιμοι να εγκατασταθούν. Κατά μεγάλο μέρος, αυτή είναι η κύρια αιτία που όλες οι κυβερνήσεις του Ισραήλ έχουν υποστηρίξει τους θρησκευτικούς μεσσιανικούς καταυλισμούς ανεξάρτητα το πώς έχουν ψηφίσει οι κάτοικοί τους. Η Νετζαρίμ βρίσκεται στην μέση της Λωρίδας της Γάζας και αποτελεί ένα καλό δείγμα αυτού του είδους των καταυλισμών. Στα βόρεια της Νετζαρίμ είναι η πόλη της Γάζας, στα νότια, κάποια από τα μεγαλύτερα στρατόπεδα προσφύγων. Κάθε προσφυγικό συγκρότημα έχει περίπου 200.000 κατοίκους. Στα μισά του 1998, στη Νετζαρίμ ζούσαν περίπου 120 οικογένειες από θρησκευτικούς μεσσιανικούς Εβραίους έποικους. (Την εποχή που υπογράφηκε η συμφωνία του Όσλο η Νετζαρίμ είχε περίπου 60 οικογένειες). Μερικοί από τους ενήλικες άνδρες που ζουν στη Νετζαρίμ περνούν τον περισσότερο καιρό τους μελετώντας το Ταλμούδ…
Το κείμενο είναι απόσπασμα από το βιβλίο των Ισραέλ Σαχάκ και Νόρτον Μεζβίνσκυ, Jewish Fundamentalism in Israel, PlutoPress, Λονδίνο 1999, σ.σ. 58-62.