του Israel Samir, από το Άρδην τ. 50, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2004
Η παλαιστινιακη ιντιφαντα αποτελεί παρελθόν και οι Παλαιστίνιοι ηττήθηκαν”, δήλωσε ο Αμερικανοεβραίος αρθρογράφος Charles Krauthammer στην εφημερίδα Washington Post (18 Ιουνίου 2004). “Η ένοπλη αντίσταση αποδυναμώθηκε και δεν σημειώνονται πλέον επιθέσεις κατά Ισραηλινών πολιτών. Οι Παλαιστίνιοι υπέκυψαν χάρη στη δολοφονία της παλαιστινιακής ηγεσίας και στο Τείχος που φυλάκισε αυτούς τους απειθάρχητους αυτόχθονες στα γκέτο”, έγραψε ο ένθερμος σιωνιστής.
Είναι πράγματι αλήθεια; Ήρθε το τέλος της αντίστασης και η Ιερή Γη παραδόθηκε στον νικητή; Οι ισχυρισμοί αληθεύουν εν μέρει:
Το ζήτημα της Παλαιστίνης δεν μπορεί να διαχωριστεί από το γενικότερο πλαίσιο: η μάχη για την Παλαιστίνη ξεκίνησε από την Ιερουσαλήμ και τη Γάζα, αλλά τώρα μαίνεται στη Φαλούτζα και την Καρμπάλα, παρά τον διορισμό πράκτορα της CIA ως διοικητή του “ανεξάρτητου Ιράκ”. Πριν επιστρέψει στην Ιερουσαλήμ, ο πόλεμος κατά της κυριαρχίας των αμερικανοεβραίων θα επεκταθεί ενδεχομένως στην Τεχεράνη, τη Δαμασκό ακόμη και σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Ωστόσο η Ιντιφάντα –γεγονός που δεν προκαλεί καμία έκπληξη– έχει ατονήσει.
Από άποψη στρατιωτικής ισχύος, το εβραϊκό κράτος δεν έχει αντίπαλο στη Μέση Ανατολή, και όχι μόνο. Οπλισμένοι μέχρι τα δόντια, διαθέτοντας τα πιο εξελιγμένα αμερικανικά οπλικά συστήματα καθώς και πυρηνικά, χημικά και βιολογικά όπλα μαζικής καταστροφής, οι Ισραηλινοί είναι πιθανώς ικανοί ν’ αναμετρηθούν με οποιονδήποτε στρατό στον κόσμο. Στον στρατό υπηρετούν όλοι οι Ισραηλινοί, άντρες και γυναίκες, και τα στρατιωτικά τους ανδραγαθήματα αποτελούν καθοριστικό παράγοντα της επαγγελματικής τους εξέλιξης, από υπουργό έως κομμώτρια. Η μιλιταριστική κοινωνία των εποίκων εύκολα εξουδετέρωσε τον πλήρως άοπλο αυτόχθονα πληθυσμό.
Το πιο συνηθισμένο όπλο των Παλαιστινίων αποτελούν οι πέτρες που μαζεύουν από τη λοφοπλαγιά. Οι περίφημες “επιθέσεις αυτοκτονίας” ήταν, κυρίως, εκδήλωση του αδάμαστου πνεύματός τους παρά απειλή κατά του Ισραήλ. Από στρατιωτικής άποψης δε, δεν ήταν τίποτα περισσότερο από μια ενόχληση. Περισσότεροι Ισραηλινοί έχαναν τη ζωή τους σε κοινά τροχαία ατυχήματα παρά από τους Παλαιστίνιους, κανείς από τους οποίους δεν είχε στρατιωτική εκπαίδευση. Αποκομμένος από τον έξω κόσμο, ο Παλαιστίνιος δεν είχε τη δυνατότητα ν’ αποκτήσει όπλα εκτός από αυτά που διακινούνται λαθραία από τους αποστάτες εποίκους. Δεν είναι άξιο απορίας λοιπόν το γεγονός ότι δεν μπορούσε να κατισχύσει των χαλύβδινων θωράκων των αρμάτων και των αέρος – εδάφους, κατευθυνόμενων από λέιζερ, πυραύλων.
Εκτός αυτού, οι Εβραίοι έχουν στη διάθεσή τους ένα πανίσχυρο μυστικό όπλο –την προθυμία τους να ερημώσουν τη γη. Τα καλοσχεδιασμένα τους αρτεσιανά πηγάδια κατέστρεψαν τις πηγές και μετέτρεψαν την Ιερή Γη σε άνυδρη έρημο. Αυτήν την εβδομάδα περπάτησα κατά μήκος της κοίτης του Γκορ (Αρουγκότ στα εβραϊκά), ενός χειμάρρου με συνεχή ροή άλλοτε. Τόπος διαβίωσης της αντιλόπης και της λεοπάρδαλης, η πηγή αυτή στέρεψε, καθώς το πλησιέστερο κιμπούτς του Αϊν Γκεντί διάνοιξε πηγάδι και τοποθέτησε σωλήνα για τη συλλογή του νερού το οποίο στη συνέχεια εμφιαλώνεται και πωλείται στο Τελ Αβίβ. Οι γαλήνιες πλαγιές της Σαμάρειας παραμορφώθηκαν από τους νέους δρόμους που οδηγούν σε νέα εβραϊκά προάστια. Το βόρειο τμήμα της Λωρίδας της Γάζας, ένας καταπράσινος τόπος με ευωδιαστούς οπωρώνες, μετατράπηκε στη σκοτεινή ερημιά της Μόρντορ2 με τα απομεινάρια των καμένων δέντρων να σιγοκαίγονται ακόμη. Στην ερημωμένη γη οι έποικοι επικρατούν επί των ντόπιων.
Εντούτοις, η δήλωση θριάμβου του Krauthammer είναι ακόμη πρόωρη. Αυτή η αντιπαράθεση εποίκων – ντόπιων για την αγαπημένη γη της Παλαιστίνης, μου θυμίζει την Ιστορία ενός Ιππότη, αυτό το πρώτο λογοτεχνικό επίτευγμα του Τσώσερ από την ώριμη περίοδό του, στο οποίο παρατίθεται η ιστορία δύο αδερφών, του Αρχύτη και του Παλαίμονα, που διακατέχονται από σφοδρό ερωτικό πάθος για την κόρη του βασιλιά, Αιμιλία, με “το ολόδροσο σαν τα νιόβγαλτα μπουμπούκια του Μάη, τόσο ευγενικό και ταπεινό, το λουσμένο στο νερό του πηγαδιού κορμί”.
Για να κερδίσουν το χέρι της, ο Αρχύτης κάνει έκκληση στο Θεό του Πολέμου και ο Παλαίμονας εκλιπαρεί τη Θεά του Έρωτα. Σ’ αυτή την αποφασιστική αναμέτρηση, ο Αρχύτης, με την καθοδήγηση του Άρη, υπερισχύει του ερωτοχτυπημένου Παλαίμονα, αλλά ούτε η δική του μοίρα ήταν να νυμφευτεί την όμορφη κόρη. Μετά από τον στρατιωτικό του θρίαμβο κατέρρευσε και πέθανε αιφνίδια. Ο Θεός του Πολέμου είχε τη δύναμη να επιφέρει τη νίκη, η Θεά του Έρωτα όμως μπορούσε να παραδώσει την κόρη. Ο ευγενικός Βασιλιάς έδωσε την κόρη του στον ηττημένο Ιππότη και “μέσα σε ατμόσφαιρα ευδαιμονίας πλημμυρισμένη από χαρμόσυνες μελωδίες, αυτός, ο Παλαίμονας, νυμφεύτηκε την Αιμιλία”, καταλήγει ο Τσώσερ. Με αυτόν τον τρόπο ο Άγγλος βάρδος προφήτευσε ένα γεγονός απροσδόκητο για τον πραγματιστή Krauthammer: η γη παραμένει στους ανθρώπους της που την αγαπούν, ακόμη και αν ηττηθούν στρατιωτικά από τους αντιπάλους τους.
Γιατί η γη πρέπει να αγαπιέται όπως η Αιμιλία αγαπήθηκε από τον Παλαίμονα, όπως μια γυναίκα αγαπιέται από έναν άντρα. Και μια τέτοια αγάπη υπερβαίνει τις δυνάμεις των περισσότερων Εβραίων. Για κάποιους από αυτούς η Παλαιστίνη συμβολίζει την υπόσχεση του Θεού προς τον λαό του Ισραήλ ή την επαγγελία της έλευσης του Μεσσία, αλλά μια τέτοια συμβολική αγάπη είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Όμοια, ένας Γάλλος φίλος μου, σοσιαλιστής, παντρεύτηκε μια Ρωσίδα, καθώς συμβόλιζε για αυτόν τον Κομμουνισμό και τον Ντοστογιέφσκι, αλλά ο γάμος τους κατέρρευσε κάτω από το βαρύ φορτίο του συμβολισμού. Ένας Άγγλος φίλος μου, πολιτικός, παντρεύτηκε για να αποκρύψει τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. Είχε βαρεθεί να εξηγεί στους ψηφοφόρους του τους λόγους για τους οποίους δεν παντρευόταν. Έτσι λοιπόν, πολλοί Εβραίοι μπήκαν στον πειρασμό να ασπαστούν τον σιωνισμό, καθώς είχαν κουραστεί να εξηγούν γιατί δεν είχαν δική τους γη. Αλλά αυτή η κόπωση αποτελεί σαθρό θεμέλιο για ένα τέτοιο γάμο αφού ο προορισμός μιας γνήσιας γυναίκας, μιας αληθινής γης, δεν είναι να παρέχουν τέτοιες δικαιολογίες.
Και το χειρότερο απ’ όλα είναι η ύπαρξη και άλλων που συμμερίζονται τις απόψεις του Krauthammer. Πρόκειται για τους Αμερικανοεβραίους που πιστεύουν ότι μια γη που δεν οργώθηκε και δεν σπάρθηκε τους ανήκει γιατί αυτό είναι δικό τους κατόρθωμα, που θεωρούν την Ιερή Γη σαν μια εξοχική κατοικία που σπανίως επισκέπτονται –αυτό που νιώθουν δεν είναι η αγάπη αλλά η ζήλια ενός ανίκανου σουλτάνου προς τη νεαρή σκλάβα που αγόρασε.
Οι έποικοι απέδειξαν την έλλειψη της αγάπης τους το 1980 όταν αποσύρθηκαν από το Σινά. Κατά την αποχώρησή τους από τις περιοχές αυτές, μετά από τη σύντομη διαμονή τους, αφάνισαν οτιδήποτε μπορούσαν να βάλουν στο χέρι, ανατίναξαν κάθε σπίτι, ισοπέδωσαν κάθε περιβόλι και αμπελώνα που καλλιεργήθηκε από τα χέρια ντόπιων ή ξένων. Και τώρα, ενώ πραγματοποιείται η συζήτηση για την απομάκρυνσή τους από τη Γάζα, οι έποικοι ορκίζονται ότι θα αφανίσουν κάθε ίχνος ζωής από τα εδάφη τους πριν τα παραδώσουν στους μισητούς ντόπιους. Δεν είναι τρόπος αυτός να φέρεσαι σε μια γη αγαπημένη: ένας ποιητής ξετυλίγει την τρυφερότητά του προς την αγαπημένη του σαν ένα χαλί κάτω από τα πόδια της όταν εκείνη τον εγκαταλείπει και της εύχεται να είναι ευτυχισμένη με το νέο της ταίρι και “ν’ αγαπηθεί όσο την αγάπησε και αυτός”.
Πράγματι, οι Παλαιστίνιοι ποτέ δεν προκάλεσαν φθορές στα σπίτια και τους κήπους τους όταν εξαναγκάστηκαν να φύγουν, και τα πανέμορφα παλιά αραβικά κτίρια στο Ταλμπιέ και το Αϊν Καρί αποτελούν τρανταχτές αποδείξεις της αστείρευτης αγάπης των ιδιοκτητών τους. Όχι μόνο η πίστη τους για ενδεχόμενη επιστροφή τούς απέτρεψε από το να πυρπολήσουν τα δέντρα και να κατακάψουν τα σπίτια τους πριν καταφύγουν στους προσφυγικούς καταυλισμούς του Λιβάνου και της Γάζας, αλλά και η ανιδιοτελής τους αγάπη για τη γη και τα δέντρα.
Η Ιερή Γη αποτελεί ένα έργο κοινό του Θεού και των ανθρώπων της. Αυτός τη δημιούργησε και αυτοί την υπηρετούν, φτιάχνουν τα σπίτια της, σκαλίζουν τις ελιές της και λατρεύουν τον Κύριο στα ιερά της μέρη. Όπως ο ηττημένος Παλαίμονας κέρδισε την αγαπημένη του Αιμιλία, οι νικημένοι θα κληρονομήσουν τη γη. Ενώ οι νικητές στη μάχη θα χαθούν εκτός και αν παραδοθούν στη Θεά του Έρωτα, εκτός και αν αγαπήσουν τη γη και τους ανθρώπους της.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Geoffrey Chaucer, 1340-1400. Είναι η σπουδαιότερη μορφή της αγγλικής λογοτεχνίας πριν από τον Σαίξπηρ και θεωρείται ο πατέρας της αγγλικής ποίησης. Το αριστούργημα του Τσώσερ, Τα αφηγήματα του Κάντερμπερυ, μια συναγωγή είκοσι δύο ιστοριών, άρχισε να γράφεται γύρω στο 1387 και έμεινε ατέλειωτο όταν πέθανε ο ποιητής. Η Ιστορία ενός Ιππότη είναι μια εκ των αφηγημάτων αυτών.