του Α. Τερζή, από το Άρδην τ. 38-39, Νοέμβριος 2002
“Είμαστε όλοι Αμερικανοί”;
Η επιλεκτική αγανάκτηση της κατεστημένης διανόησης της Δύσης (ΚΔΔ), τις μέρες μετά την 11/9/01, ήταν αποκρουστική. Όσοι προσπάθησαν να τοποθετήσουν την 11/9 σε ένα ιστορικό πλαίσιο και να διευρύνουν την αγανάκτηση ώστε να περιλάβει και αυτούς που επί αιώνες διαπράττουν πολύ χειρότερα και μαζικότερα εγκλήματα, το έκαναν μέσα σε ένα κλίμα διανοητικού εκφοβισμού που θύμιζε ψυχροπολεμικές εποχές. Ο εκφοβισμός αυτός βασίστηκε σε δύο ανόητα κατασκευάσματα της ΚΔΔ: την κατηγορία του “αντιαμερικανισμού” και αυτήν του “ηθικού ρελατιβισμού” (η δεύτερη, στην Ελλάδα εκφράστηκε με την κατηγορία του “συμψηφισμού”). Στις ΗΠΑ ο χαρακτηρισμός “αντιαμερικανός” εκσφενδονίζεται με μεγάλη ευκολία εδώ και δεκαετίες (καθηγητές πανεπιστημίων γράφουν βιβλία όπως αυτό του Paul Hollander “Anti-Americanism”, 1995). Αρκεί να θυμηθούμε τους χιλιάδες αθώους που έχασαν τη δουλειά τους, καταστράφηκαν οι καριέρες και οι ζωές τους, όταν τους κόλλησε αυτή την ετικέτα ο παρανοϊκός και μέθυσος γερουσιαστής Μακάρθυ. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε ευρέως από εκπροσώπους της ΚΔΔ (Ανδριανόπουλος, Ανδρουλάκης… ) την εποχή που το ΝΑΤΟ ισοπέδωνε τη Γιουγκοσλαβία (Άνοιξη 1999) και επαναλήφθηκε όταν, μετά την 11/9, η ΚΔΔ επιβιβάζονταν στο άρμα της “αντιτρομοκρατικής εκστρατείας” και του βομβαρδισμού του Αφγανιστάν με οδηγό τους τον Μπους Jr., παρόλο που ο άνθρωπος δεν μας έχει δώσει ενδείξεις ότι μπορεί να βρει το Αφγανιστάν πάνω στο χάρτη. Και στις δύο περιπτώσεις (Γιουγκοσλαβία, Αφγανιστάν) ο ελληνικός λαός, όπως η πλειοψηφία των λαών του κόσμου, τάχθηκε ενάντια στους εγκληματικούς βομβαρδισμούς των Κλίντον και Μπους. Με αυτή του τη στάση κέρδισε την ετικέτα του “αντιαμερικανού”.
Τι περιεχόμενο όμως μπορεί να έχει αυτή η κατηγορία; Αν αυτοί που την εκσφενδονίζουν εννοούν τη σκληρή κριτική και αντίσταση στις φονικές και καταστρεπτικές πολιτικές της κυβέρνησης των ΗΠΑ, τότε θα πρέπει να αναρωτηθούν γιατί και οι ίδιοι δεν βρίσκονται στους κόλπους των “αντιαμερικανών”. Αν εννοούν την ανακλαστική απόρριψη του αμερικανικού λαού ή/και καθετί αμερικάνικου, τότε ας ρίξουν μία ματιά ανά τον κόσμο και θα διαπιστώσουν ότι οι λαοί δεν απορρίπτουν ούτε τις ταινίες τους, ούτε τη λογοτεχνία τους, ούτε τη μουσική τους, ούτε το χορό τους. Τιμούν, κάθε Πρωτομαγιά, το αιματηρό εργατικό κίνημά τους, θαυμάζουν τις ελευθερίες που απολαμβάνουν και ακριβώς γι’ αυτό μισούν την κυβέρνηση των ΗΠΑ η οποία στερεί από τους λαούς τις ίδιες ελευθερίες που επιθυμούν για τους εαυτούς τους. Η έννοια “αντιαμερικανισμός” είναι κενή περιεχομένου. Είναι απλά εργαλείο των προπαγανδιστών και των αυταρχικών. Θυμίζουμε ότι στις χειρότερες μέρες της Σοβιετικής Ένωσης ο “αντισοβιετισμός” αποτελούσε σοβαρότατο αδίκημα.
Στον διεθνή χώρο ο πολύς Salman Rushdie ανέβηκε και αυτός στο άρμα μαζί με την ΚΔΔ. Ιδιαίτερα αυτός θα έπρεπε να είχε δείξει μεγαλύτερη ευαισθησία στη διανοητική τρομοκρατία, διότι αρκετοί βιβλιοπώλες τραυματίστηκαν ή έχασαν τη ζωή τους για να στηρίξουν τη διακίνηση του βιβλίου του “Satanic Verses”, η οποία απειλούνταν (όπως και η ζωή του) από το ισλαμικό φονταμενταλιστικό καθεστώς του Χομεϊνί. Αυτός όμως επέλεξε τώρα να στηρίξει το χριστιανικό φονταμενταλιστικό καθεστώς του Μπους. Με άρθρο του στην Washington Post (2/10/01), αφού κατηγόρησε για “φαρισαϊκό ηθικό ρελατιβισμό” και για “σφοδρή αντιαμερικανική επίθεση” αυτούς που πίστευαν ότι η αμερικανική κυβέρνηση πρέπει να αλλάξει τη διεθνή συμπεριφορά της, κατέθεσε και την άποψη: “τρομοκρατία είναι η δολοφονία αθώων και αυτή τη φορά (11/9) ήταν μαζική δολοφονία. Το να δικαιολογείς αυτή τη φρικαλεότητα κατακρίνοντας τις πολιτικές των κυβερνήσεων των ΗΠΑ σημαίνει ότι αρνείσαι τη βασική ιδέα της ηθικής: τα άτομα είναι υπεύθυνα για τις πράξεις τους”. Ένα χαρακτηριστικό της ΚΔΔ είναι ότι δεν επιτρέπει ούτε στην πραγματικότητα ούτε στη λογική να της χαλάσει ένα εύηχο επιχείρημα. Έτσι και ο Rushdie, πολύ βολικά, αγνόησε την απλή λογική που λέει ότι “κατακρίνοντας τις πολιτικές των κυβερνήσεων των ΗΠΑ” δεν συνεπάγεται “το να δικαιολογείς αυτή τη φρικαλεότητα”. Αγνόησε επίσης τη λογική αλλά και την έντιμη στάση που λέει ότι μπορείς ταυτόχρονα να κατακρίνεις τη συγκεκριμένη φρικαλεότητα αλλά και τις κατά πολύ μαζικότερες φρικαλεότητες της αμερικανικής ελίτ που έχουν οδηγήσει στον ξεπεσμό των διεθνών σχέσεων στο επίπεδο της τρομοκρατίας (δείγμα του οποίου ήταν και η 11/9), ως συνέπεια της οικτρής κατάστασης του πλανήτη, της απαξίωσης των διεθνών θεσμών καθώς και της ανομίας που διέπει πλέον τις διεθνείς σχέσεις. Αγνόησε επίσης την πραγματικότητα που λέει ότι στη “μαζική δολοφονία αθώων” συμπεριλαμβάνονται και τα πολυάριθμα θύματα της αμερικανικής τρομοκρατίας. Η ομορφιά του συστήματος είναι ότι λειτουργεί χωρίς εξαναγκασμό. Η ΚΔΔ έχει εσωτερικοποιήσει την πατριωτική ατζέντα: τα θύματα των δικών μας σφαγέων (Μπους Sr, Κλίντον, Σουχάρτο, Σαρόν, Τούρκοι στρατηγοί, Μπους Jr….) δεν μας συγκινούν. Για τα θύματα των εχθρών η αγανάκτησή μας είναι μεγάλη και τα δάκρυα πάνω-πάνω. Το κλίμα της επιλεκτικής αγανάκτησης επαναλήφθηκε κατά την επέτειο τις 11/9. Η πιο προβεβλημένη εικόνα στην ιστορία της τηλεόρασης επανήλθε στις οθόνες μας. Και η ξαναζεσταμένη θλίψη εγκαταστάθηκε στα πρόσωπα των παρουσιαστών και των σχολιαστών. Η υψηλή κοινωνία της Αθήνας πέρασε από την Πρεσβεία για να φιλήσει το χέρι του εκπροσώπου του “Νονού” (όπως άλλωστε και σε άλλες πρωτεύουσες). Η φρικαλεότητα της 11/9 προσωποποιήθηκε, είδαμε φωτογραφίες των θυμάτων και συγκινητικές εικόνες των συγγενών τους να μιλούν για την προσωπικότητα και τα όνειρα των αδικοχαμένων. Την ίδια ακριβώς μέρα ήταν η επέτειος της δολοφονίας του Αλιέντε, της ανατροπής της εκλεγμένης κυβέρνησης της Χιλής και της παράδοσης του κράτους στην εικοσάχρονη στυγνή δικτατορία του Πινοσέτ. Αυτή η επέτειος ξεχάστηκε. Σε ερώτηση, εκδότης εφημερίδας απάντησε “μα τι σχέση έχει η μία με την άλλη”. Έχει δίκιο. Καμία σχέση. Μόνο που το θύμα της 11/9/01 ήταν ο θύτης της 11/9/73. Και έτσι περιμέναμε την 7/10 για την επέτειο που έχει άμεση σχέση με την 11/9. Ήταν η μέρα που ξεκίνησαν οι βομβαρδισμοί του Αφγανιστάν. Τα ΜΜΕ, πιστά στις αρχές τους, την προσπέρασαν.
Πού ήταν οι εικόνες:
των Β-52 να σβήνουν από το χάρτη ολόκληρα χωριά των 200 και 300 κατοίκων. Μέσα σε δύο μήνες οι νεκροί Αφγανοί πολίτες μόνο από τους βομβαρδισμούς ξεπέρασαν τους νεκρούς της 11/9. Οι νεκροί από πείνα, κρύο και κακουχίες είναι δεκάδες χιλιάδες. Ο τελευταίος προϋπολογισμός του δυστυχισμένου αυτού κράτους ήταν μόλις $83 εκατ. δηλαδή το 1/10 του κόστους ενός Β-52.
των ακρωτηριασμένων από τις βόμβες διασποράς παιδιών.
της μάνας με το νεκρό παιδί στην αγκαλιά της.
των νεκροταφείων του στρατοπέδου Maslakh (που σημαίνει σφαγείο) κοντά στην πόλη Herat όπου οι περισσότεροι από τους χιλιάδες σωρούς από πέτρες που σκεπάζουν τους τάφους είναι μικροσκοπικοί διότι τα περισσότερα θύματα είναι βρέφη και παιδιά.
του γαμήλιου γλεντιού το οποίο βομβαρδίστηκε (45 νεκροί) διότι “είχαμε πληροφορίες ότι στο χωριό υπήρχαν Ταλιμπάν”
από τα βομβαρδισμένα και καταστρεμμένα υδατοφράγματα, σπίτια, γειτονιές, τεμένη, νοσοκομεία…
Η δική μας φρικαλεότητα όχι μόνο δεν προσωποποιήθηκε αλλά ούτε ως ψυχρή στατιστική δεν αναφέρθηκε. Τα ΜΜΕ των ΗΠΑ και της Ευρώπης ξαναπρόβαλαν το ίδιο πανάρχαιο ψέμα που συντηρεί τρομοκράτες όπως ο Μπιν Λάντεν και ο Μπους: ότι ορισμένες ανθρώπινες ζωές έχουν μεγαλύτερη αξία από άλλες και το συνακόλουθο, ότι ένα έγκλημα δεν είναι έγκλημα όταν το διαπράττουμε εμείς.
Δύο επέτειοι
Το ίδιο ψέμα παίχτηκε και με τις δύο άλλες επετείους, 5-6/9 και 16-18/9. Η πρώτη, ήταν η επέτειος των 30 χρόνων από τη δολοφονία 11 Ισραηλινών αθλητών τους οποίους είχε πάρει ως ομήρους τρομοκρατική παλαιστινιακή ομάδα, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου. Όλες οι μεγάλες εφημερίδες των ΗΠΑ θυμήθηκαν την επέτειο με πολυσέλιδα άρθρα, το ABC με ντοκιμαντέρ μίας ώρας, το CNN με εκτεταμένες ανταποκρίσεις. Η δεύτερη, ήταν η επέτειος των 20 χρόνων από τη σφαγή των 2000 Παλαιστινίων στα στρατόπεδα προσφύγων Sabra και Shatila. Ούτε μία στήλη δεν αφιέρωσαν σε αυτή την επέτειο οι ίδιες εφημερίδες. Ίσως γιατί ο υπεύθυνος της σφαγής του 1982 είναι ο ίδιος που σήμερα ως Πρωθυπουργός του Ισραήλ συνεχίζει το εγκληματικό του έργο.
Η Unicef ανακοίνωσε ότι κάθε δύο εβδομάδες 3.000 παιδιά (όσοι και οι νεκροί της 11/9) πεθαίνουν εξαιτίας του οικονομικού αποκλεισμού των 22 εκατ. Ιρακινών. Με το νέο αυτό Όπλο Μαζικής Καταστροφής (ΟΜΚ), στα δώδεκα χρόνια που χρησιμοποιείται εναντίον του Ιράκ, “έχουν σκοτωθεί περισσότεροι άνθρωποι από όσοι σκοτώθηκαν με όλα τα άλλα ΟΜΚ αθροιστικά* σε ολόκληρη την ιστορία”, λέει αμερικανική μελέτη (The Journal of Strategic Studies 23, 163-187, 2000). Αλλά και εδώ ισχύει το ίδιο ψέμα: οι νεκροί των πύργων ήταν άνθρωποι, τα παιδιά του Ιράκ όχι.
Η Le Μonde κυκλοφόρησε την επαύριο της 11/9 με το ίδιο ψέμα σε πρωτοσέλιδο μεγάλο τίτλο “Είμαστε όλοι αμερικανοί”. Ποιοι άραγε είναι αυτοί οι “όλοι”; Μπορεί να είναι οι κάτοικοι της Ινδοκίνας, της Αφρικής, της Λατινικής Αμερικής, του Τρίτου Κόσμου γενικά; Όχι βέβαια. Είναι η λευκή Ευρώπη που οδύρεται για την τραγωδία των λευκών αδελφών της πέραν του Ατλαντικού.
Αυτό το ψέμα είναι ένα από τα καθοριστικά στοιχεία του ρατσισμού, ένα δόγμα που έχει βαθιές ρίζες στην Ευρώπη και την Αμερική.
Ο ρατσισμός των λευκών απέναντι στους “άτυχους” με διαφορετικής απόχρωσης δέρμα εμπεριέχει τη στάση ανωτερότητας απέναντι στους κατώτερους καθώς και το διανοητικό και σωματικό λιντσάρισμα με λέξεις, νόμους, κανόνες, χρήμα, ρόπαλα και όπλα που, στο αποκορύφωμα ενός εθνικιστικού κρεσέντο, παραδίδει τους “άτυχους” στο στάτους του υπανθρώπου, ακόμη και του ζώου, για να εκλογικεύσει τη λεηλασία και την εξόντωσή τους, πάντα όμως στην “ανθρωπιστική” προσπάθεια να τους “σώσουμε” ή να τους “εκπολιτίσουμε”. Όταν ο πυρετός του “ανθρωπισμού” ανεβαίνει στη λευκή φυλή, τα κουδούνια του τρόμου και του πανικού χτυπούν παντού στον τρίτο κόσμο γιατί, βλέπετε, αυτοί οι “υπάνθρωποι” δεν διαθέτουν το ταλέντο ούτε έχουν τη δυνατότητα να γυρίζουν γρήγορα την πλάτη τους στα “εκπολιτισμένα” και “ανθρωπιστικά” συντρίμμια που αφήνει στο πέρασμά της η κατάλευκη και πολιτισμένη Δύση· και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κατανοούν ότι η “Νέα Τάξη” πραγμάτων του Μπους δεν διαφέρει πολύ από την “Neue Ordnung” ή την “Ordine Nuovo” των Χίτλερ και Μουσολίνι ή από το “Φορτίο του Λευκού ανθρώπου” του Rudyard Kipling, και γνωρίζουν εμπειρικά τις κτηνωδίες που διέπραξαν και διαπράττουν εις βάρος τους τα λευκά αδέρφια τους στο όνομα της Προόδου, του Πολιτισμού, της Ελευθερίας, του Χριστιανισμού, της Αγοράς και της Δημοκρατίας.
Η γενεαλογία του ρατσισμού
Σε επιστολή προς την Ισπανίδα πατρόνα του, βασίλισσα Ισαβέλλα, γράφει για τους Ινδιάνους που “ανακάλυψε” ο Χριστόφορος Κολόμβος. “Είναι πολύ απλοί άνθρωποι, τίμιοι και εξαιτερικά γενναιόδωροι, κανένας δεν σου αρνείται τίποτα αν του το ζητήσεις. Δείχνουν μεγαλύτερη αγάπη για τους άλλους παρά για τους εαυτούς τους”. Αυτά τα όμορφα χαρακτηριστικά του ινδιάνικου πολιτισμού ο Κολόμβος τα είδε μέσα από το υπεροπτικό πρίσμα της “πολιτισμένης” και “χριστιανικής” λευκής ανωτερότητας του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Έγραφε στο ημερολόγιό του: “Θα γίνονταν πολύ καλοί υπηρέτες. Με 50 άντρες μπορούμε να τους υποδουλώσουμε όλους και να τους αναγκάσουμε να κάνουν ό,τι τους ζητήσουμε”. Δυστυχώς, οι Ινδιάνοι ούτε “καλοί υπηρέτες” έγιναν ούτε υποτάχθηκαν και έτσι οι Ευρωπαίοι προχώρησαν στην επόμενη λύση που τους πρόσφερε ο πολιτισμός τους. Τους εξόντωσαν και, για να τους αντικαταστήσουν, ξερίζωσαν από τις πατρίδες τους εκατομμύρια μαύρους της Αφρικής, τους μετέφεραν στον Νέο Κόσμο και τους έκαναν δούλους τους.
Ο Αβραάμ Λίνκολν, τέσσερα χρόνια πριν από την (ψευτο)διακήρυξη της (ψευτο)απελευθέρωσης των μαύρων, όταν έκανε την αποτυχημένη του προσπάθεια να εκλεγεί γερουσιαστής, δήλωνε στους κατοίκους της πολιτείας του Ιλλινόις: “Ποτέ δεν υποστήριξα ούτε θα υποστηρίξω την κοινωνική και πολιτική ισότητα της λευκής και μαύρης φυλής… ή να επιτρέψουμε στους νέγρους να ψηφίζουν, να εκλέγονται, να κατέχουν θέση ενόρκου στα δικαστήρια ή να παντρεύονται με λευκούς. Οι φυσικές διαφορές ανάμεσα στις δύο φυλές, πιστεύω ότι ποτέ δεν θα επιτρέψουν στις δύο φυλές να ζήσουν υπό καθεστώς κοινωνικής και πολιτικής ισότητας. Όσο είναι αναγκασμένες να συνυπάρχουν, πρέπει να υπάρχει η θέση του ανώτερου και του κατώτερου … και η θέση του ανώτερου πρέπει να πάει στη λευκή φυλή”. Αυτά είχε να πει ο γνωστός ως “μεγάλος απελευθερωτής” για τους ανθρώπους που μετέτρεψαν τη ζούγκλα του Νότου σε έναν αγροτικό παράδεισο. Πιστός στο Σύνταγμα των ΗΠΑ (το οποίο καταμετρούσε κάθε μαύρο σκλάβο ως 3/5 του ανθρώπου), έκανε ό,τι μπορούσε για να ικανοποιήσει τους ομόφυλούς του δουλοκτήμονες του Νότου. Η τυπική απελευθέρωση των νέγρων (η ουσιαστική ακόμη δεν επιτεύχθηκε) ήρθε με την ψήφιση της 13ης Τροπολογίας του Συντάγματος, πολλούς μήνες μετά τον θάνατο του Λίνκολν. Ο τίτλος που του ανήκει, για να χρησιμοποιήσουμε όρους της σύγχρονης προπαγάνδας, είναι αυτός του ρατσιστή “ανθρωπιστή”, τίτλο που υπηρέτησαν επάξια όλοι οι Πρόεδροι των ΗΠΑ, και οι τελευταίοι τρεις κέρδισαν και αυτόν του πολεμοκάπηλου “ανθρωπιστή”.
Οι ΗΠΑ, αφού με το τέλος του 19ου αιώνα είχαν ξεπαστρέψει τους Ινδιάνους στα εδάφη τους, αποφάσισαν να φέρουν τον λευκό πολιτισμό και στους έγχρωμους αδαείς στην Καραϊβική (Κούβα, Αϊτή, Άγιο Δομίνικο …) καθώς και στις μακρινές Φιλιππίνες οι οποίες μόλις είχαν διώξει τους Ισπανούς. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ McKinley διηγείται σε ομάδα ιερέων που επισκέπτονταν τον Λευκό Οίκο το πως έφτασε στην απόφαση να επιτεθεί στις Φιλιππίνες: “Νύχτες ολόκληρες πηγαινοερχόμουνα μέσα στον Λευκό Οίκο και δεν ντρέπομαι να σας πω ότι γονάτιζα και προσευχόμουνα στον Παντοδύναμο Θεό να με φωτίσει και να με καθοδηγήσει. Αργά ένα βράδυ μου ήρθε ως εξής: δεν μπορούσαμε να τους εγκαταλείψουμε στους εαυτούς τους διότι είναι ανίκανοι να αυτοκυβερνηθούν και γρήγορα θα κατέληγαν σε αναρχία και κακοδιοίκηση χειρότερη αυτής των Ισπανών. Έπρεπε να τις καταλάβουμε ώστε να τους μορφώσουμε, να τους εκπολιτίσουμε και να τους εκχριστιανίσουμε με τη βοήθεια του Θεού, ως συνανθρώπους μας για τους οποίους επίσης θυσιάστηκε ο Χριστός. Και τότε πήγα στο κρεβάτι και μπόρεσα να κοιμηθώ” (Howard Zinn, 1995). Οι ιερείς με τη σειρά τους ευλόγησαν τα αμερικανικά όπλα. Ο διοικητής των πεζοναυτών Waller έφερε εις αίσιον πέρας τις διαταγές του στρατηγού του Smith: “Δεν θέλω αιχμαλώτους. Η επιθυμία μου είναι να σκοτώσετε και να κάψετε. Όσο περισσότερους σκοτώνετε και καίτε, τόσο μεγαλύτερη ικανοποίηση μου δίνετε. Θέλω όλοι οι άνθρωποι που θα μπορούσαν να πάρουν όπλο στο χέρι κατά των ΗΠΑ να σκοτωθούν”.
Εφημερίδες της Αμερικής έγραφαν χωρίς ίχνος ειρωνείας: “Ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί έως ότου τα παράλογα αυτά πλάσματα ξεπλύνουν τα μάτια τους με τόσο αίμα όσο χρειάζεται για να καθαρίσει η όρασή τους και να αντιληφθούν όχι μόνο ότι η αντίστασή τους είναι μάταιη, αλλά και ότι εμείς, που τώρα μας θεωρούν εχθρούς τους, δεν έχουμε άλλο σκοπό απέναντί τους παρά να τους φέρουμε την ελευθερία και την ευτυχία”, ενώ παράλληλα ο μεγάλος αμερικανός κοινωνιολόγος F.H.Gidding επινοούσε την έννοια “συναίνεση χωρίς συναίνεση” : “Αν στο μέλλον ο αποικισμένος λαός καταλάβει και παραδεχθεί ότι η σχέση αποικισμένος/αποικιοκράτης επιβλήθηκε για έναν υψηλότερο σκοπό τότε μπορούμε λογικά να δεχθούμε ότι η εξουσία μας επιβλήθηκε με τη συναίνεση του αποικισμένου”. Και έτσι οι 200.000 νεκροί Φιλιππινέζοι που θυσιάστηκαν μη συναινώντας μετατράπηκαν σε συναίνεση στις θεωρίες του ακριβοσπουδαγμένου διανοούμενου.
Ο Τσώρτσιλ, πολεμικός ανταποκριτής της Morning Star τότε, και ένας από τους πιο επιπόλαιους παρουσιαστές του πολέμου, ήταν στη μάχη του Omdurman (1898), κοντά στο Χαρτούμ, όταν οι “άτυχοι” Αφρικανοί θέλησαν να πουν “όχι, ευχαριστώ” στον “πολιτισμό” των λευκών. “Δεν θα ξαναδούμε μάχη σαν του Omdurman”, γράφει ο Τσώρτσιλ. “Ήταν η τελευταία στη μακριά αλυσίδα των θεαματικών συγκρούσεων, των οποίων η λαμπρή και μεγαλειώδης μεγαλοπρέπεια έχει προσφέρει τόσα στη γοητεία του πολέμου”. Οι Άγγλοι διέθεταν πολεμικά πλοία, κανόνια, αυτόματα όπλα και σφαίρες DUMDUM (οι οποίες περιείχαν μόλυβδο για να προκαλούν μεγαλύτερο τραύμα, κατασκευασμένες στην Καλκούτα, δώρο ενός λαού “υπανθρώπων” που είχε ήδη δεχθεί τον “πολιτισμό” της Δύσης, προς ένα λαό “αγρίων” που επρόκειτο να τον δεχθεί). Οι Αφρικανοί διέθεταν καραμπίνες. Ο Τσώρτσιλ περιγράφει τη μάχη με μεγάλο μπρίο και ενθουσιασμό. “Οι στρατιώτες πυροβολούσαν σταθερά, με απάθεια, χωρίς βιασύνη και αγωνία διότι ο εχθρός ήταν πολύ μακριά”. Οι σφαίρες από τις καραμπίνες έπεφταν πολλά μέτρα πριν από τις γραμμές των Άγγλων, τα όπλα των οποίων είχαν πολύ μεγαλύτερο βεληνεκές. Τους θέρισαν. “Σε πέντε ώρες ο ισχυρότερος και καλύτερα εξοπλισμένος στρατός που διέθεταν οι άγριοι εξοντώθηκε… πάνω από 9.000 νεκροί και ακόμη περισσότεροι οι βαριά τραυματισμένοι… με ελάχιστο ρίσκο και μηδαμινές απώλειες για τους νικητές”. “Τέτοιου είδος πόλεμος προσφέρει συναρπαστικά ρίγη συγκίνησης… καθώς κανένας μας δεν ανέμενε πως θα σκοτωθεί”. Τα όπλα αλλάζουν αλλά όχι η συντριπτική υπεροχή. Χωρίς τον Τσώρτσιλ ποιος θα μας περιγράψει τα “ρίγη συγκίνησης” καθώς οι πιλότοι μας θερίζουν από ύψος ασφαλείας τους “απολίτιστους” Σλάβους, Παλαιστίνιους, Αφγανούς, Ιρακινούς, Άραβες… καθώς πρέπει και αυτοί να ελαφρύνουν “το φορτίο του λευκού ανθρώπου”. Ο Kipling, ποιητής της αποικιοκρατίας και του ιμπεριαλισμού, έγραφε το ποίημά του λίγες εβδομάδες μετά τη σφαγή του Omdurman. Λίγα χρόνια αργότερα (Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος), Υπουργός των Αποικιών πια, ο Τσώρτσιλ ενέκρινε τη χρήση χημικών όπλων εναντίον των “απείθαρχων Αράβων” δηλώνοντας: “Δεν καταλαβαίνω τις υπερευαισθησίες σας σ’ο,τι αφορά τη χρήση αερίων. Είμαι θερμός υποστηρικτής της χρήσης δηλητηριωδών αερίων εναντίον απολίτιστων φυλών”. Λίγο έξω απ’τη Βαγδάτη βρίσκεται το Βρετανικό Νεκροταφείο όπου είναι θαμμένοι Βρετανοί στρατιώτες που έπεσαν πολεμώντας τους Τούρκους, τους Κούρδους, και τους Άραβες. Σε τάφους αξιωματικών υπάρχουν αναμνηστικές πλάκες. Καμία επιγραφή δεν λέει ότι πέθανε για να εξασφαλίσει στη βρετανική πλουτοκρατία “μία θαυμάσια πηγή στρατηγικής ισχύος και μία απ’ τις μεγαλύτερες λείες πρώτης ύλης στην παγκόσμια ιστορία”. Έτσι περιέγραφε το State Department τα κοιτάσματα πετρελαίου της Μέσης Ανατολής όταν, το 1945, ήρθε η σειρά της αμερικανικής πλουτοκρατίας να λεηλατήσει την περιοχή. Αργότερα η Δύση θα τιμήσει τον Τσώρτσιλ με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Η κατεστημένη διανόηση
Πολλοί κατεστημένοι διανοητές της Δύσης, ήρωες της δεξιάς και της αριστεράς, πρόσφεραν φαιά ουσία στο δόγμα του ρατσισμού. Ο εμπειριστής φιλόσοφος John Locke, φιλοσοφικός νονός των ιδρυτικών πατέρων του αμερικανικού συστήματος, έγραψε το Σύνταγμα της Καρολίνας με το οποίο έστησε μία φεουδαρχική αριστοκρατία όπου οκτώ βαρόνοι (δουλοκτήμονες και γαιοκτήμονες) μοιράστηκαν το 40% της γης της αποικίας και στην οποία μόνο ένας βαρόνος μπορούσε να πάρει το αξίωμα του Κυβερνήτη. Ο ίδιος, πλούσιος από επενδύσεις στο δουλεμπόριο και την τοκογλυφία, εξέφρασε τη θλίψη του που “η κοινωνία στερούνταν της εργασίας των φτωχών παιδιών ώσπου αυτά να φτάσουν την ηλικία των 12 ή 14 ετών” και πρότεινε για τα παιδιά των οικογενειών που χρειάζονταν κάποια κοινωνική πρόνοια να παρακολουθούν από την ηλικία των 3 ετών “εργασιακά σχολεία” ώστε “από τη νηπιακή ηλικία … να εξοικειώνονται με την εργασία”.
Ακόμα και ο Adam Smith, συνήθως πιο προσεκτικός, δεν ξεπέρασε το κλίμα της εποχής του και έγραφε (στο βιβλίο του The Wealth of Nations) για τους ντόπιους κατοίκους της αμερικανικής ηπείρου: “Υπήρχαν μόνο δύο έθνη στην Αμερική (Περού, Μεξικό) που κατά κάποιο τρόπο είχαν ξεπεράσει το επίπεδο των άγριων φυλών και αυτά καταστράφηκαν σχεδόν μόλις ανακαλύφθηκαν. Οι υπόλοιποι ήταν απλά άγριοι”. Άποψη πολύ βολική για τους συμπατριώτες του κατακτητές της Βόρειας Αμερικής. Το Περού και το Μεξικό, βλέπετε, καταστράφηκαν από τους κακούς Ισπανούς. Όμως, η ανεπανάληπτη δημογραφική καταστροφή των κατοίκων της αμερικανικής ηπείρου ήταν ολοκληρωτική. Σήμερα οι μελετητές δέχονται ότι, όταν “ανακαλύφθηκε” η Αμερική (1492), οι πληθυσμοί της Ευρώπης και της Αμερικής ήταν περίπου ίσοι, γύρω στα 70 εκατ. Στα επόμενα 300 χρόνια, ο πληθυσμός της Ευρώπης έφτασε τα 300 εκατ. (αύξηση 450%) και ο ντόπιος πληθυσμός της Αμερικής μειώθηκε στα περίπου 7 εκατ. (μείωση κατά 90%). Για τον χώρο των σημερινών ΗΠΑ, οι Ινδιάνοι ήταν περίπου 7 εκατ. και στην απογραφή του 1891 (αμέσως μετά την τελευταία σφαγή των Ινδιάνων στο Wounded Knee) ήταν μόλις 250.000. Πρέπει όμως να έχουμε ήσυχες τις κατάλευκες συνειδήσεις μας, διότι όλα αυτά τα “απολίτιστα” εκατομμύρια ψυχών έφυγαν αφού πρώτα γνώρισαν τον πολιτισμό μας και γεύτηκαν τον χριστιανισμό.
Μισό αιώνα μετά τον Smith, ο Hegel έδινε διαλέξεις σαν αυθεντία πάνω στο ίδιο θέμα. Και ως ένας Φουκουγιάμα της εποχής του, δίδασκε γεμάτος πεποίθηση ότι ο κόσμος πλησιάζει την τελευταία “φάση της Παγκόσμιας-Ιστορίας” τώρα που το Πνεύμα φτάνει “στην πλήρη του ωριμότητα και δύναμη στον γερμανικό κόσμο” ενώ οι ντόπιοι της Αμερικής ήταν “σωματικά και ψυχικά τόσο αδύναμοι” που “θα έπρεπε να σβήσουν μόλις τους πλησιάσει το Πνεύμα” (όπως και έγινε φυσικά) και “οι ιθαγενείς… βαθμιαία χάθηκαν με το φύσημα του ευρωπαϊκού ανέμου”. Αυτοί οι ιθαγενείς για τον Hegel ήταν κατώτεροι των άλλων ιθαγενών, των νέγρων, “άνθρωποι στην εντελώς άγρια και ανήμερη κατάσταση”, “ανάμεσα στους οποίους η αίσθηση της ηθικής είναι πολύ αδύνατη και για να ακριβολογούμε ανύπαρκτη”. Αυτά τα όντα είναι στο επίπεδο “του απλού Αντικειμένου – ένα πράγμα χωρίς αξία”. Όλα αυτά τα δίδασκε με την απόλυτη σιγουριά του καθηγητή της Φιλοσοφίας της Ιστορίας (Hegel, Philosophy, 81-109).
Αλλά και μεγάλοι επιστήμονες πρόσθεσαν το λιθαράκι τους στο οικοδόμημα του ρατσισμού. Ο γάλλος βιολόγος Georges Cuvier, στις διαλέξεις του στο μάθημα της συγκριτικής ανατομίας, σωστά επεσήμανε ότι : “Το ότι τοποθετούμε ένα γένος ή μια οικογένεια μπροστά από κάποιο άλλο δεν συνεπάγεται ότι είναι πιο τέλειο ή ανώτερο”. Όταν όμως έφτασε στους ανθρώπους, τους χώρισε σε τρεις φυλές και η νέγρικη τοποθετήθηκε πολύ κοντά στους πιθήκους : “οι ορδές που ανήκουν σε αυτή την ποικιλία του ανθρώπινου είδους παρέμειναν πάντα σε κατάσταση απόλυτης βαρβαρότητας”.
Ακόμη και ο Δαρβίνος στο βιβλίο του The Descent of Men (1871), προέβλεπε ότι “είναι σχεδόν σίγουρο ότι σε λίγους αιώνες οι πολιτισμένες φυλές θα εξολοθρεύσουν και θα αντικαταστήσουν τις άγριες φυλές σε ολόκληρο τον πλανήτη” και τοποθετούσε τις “άγριες φυλές” λίγο πάνω από τους γορίλες αλλά κάτω από τον πολιτισμένο άνθρωπο.
Ο εθνογράφος Frederick Farrar χώρισε (1866) τις ανθρώπινες φυλές σε τρεις ομάδες: οι άγριοι, οι ημιπολιτισμένοι (όπου έβαλε και τους Κινέζους) και οι πολιτισμένοι. Για τον Farrar οι άγριες φυλές έζησαν πάντα στην αμάθεια και τη δυστυχία, “είναι χωρίς παρελθόν και δίχως μέλλον, καταδικασμένες σε γρήγορη ολοκληρωτική και αναπόφευκτη εξαφάνιση”. Γι’ αυτούς, όπως και για άλλους διανοητές, ο ιμπεριαλισμός είχε μετατραπεί σε βιολογικά αναγκαία διαδικασία.
Τον Οκτώβριο του 1904, ο Γερμανός στρατηγός von Trotha έδωσε τη διαταγή να εξολοθρευτεί η ενοχλητική φυλή των Herero στη γερμανική αποικία της Νοτιοδυτικής Αφρικής. Αποτελεσματικοί από τότε οι Γερμανοί, μέσα σε ένα μήνα είχαν αποτελειώσει τους 70.000 Herero. Και ο διανοητής Paul Rohrbach, στο βιβλίο του “Η γερμανική σκέψη”, δήλωνε ότι “άτομα ή λαοί που δεν παράγουν κάτι αξιόλογο δεν μπορούν να έχουν αξίωση στο δικαίωμα της ύπαρξης”. “Μόνον όταν ο ιθαγενής μάθει να παράγει κάτι αξιόλογο στην υπηρεσία της ανώτερης φυλής … κερδίζει το ηθικό δικαίωμα να υπάρχει”. Η θεωρία Lebensraum (ζωτικός χώρος) των Ναζί πατούσε σε γερές βάσεις. Η ειρωνεία είναι ότι ο Χίτλερ ξεκινούσε τον πόλεμο για να αποκτήσει περισσότερη αγροτική γη μόλις τρεις δεκαετίες πριν αρχίσει η Γερμανία και η Κοινή Αγορά να πληρώνει τους αγρότες της για να μειώσουν τις καλλιέργειές τους και για να θάβουν τα προϊόντα τους στις χωματερές.
Τον Δεκέμβριο του 1991, ο Larry Summers, αντιπρόεδρος και οικονομολόγος της Παγκόσμιας Τράπεζας (ΠΤ), έστειλε εσωτερικό έγγραφο στους συναδέλφους του, με τις απόψεις του για το θέμα των “Ρυπογόνων Βιομηχανιών”:
“Μεταξύ μας, δεν θα έπρεπε η ΠΤ να ενθαρρύνει την μετεγκατάσταση περισσοτέρων ρυπογόνων βιομηχανιών στα λιγότερο ανεπτυγμένα κράτη; Μπορώ να σκεφθώ τρεις λόγους:
Ο υπολογισμός του κόστους προς την κοινωνία, των ρύπων που βλάπτουν την υγεία, εξαρτάται από την απώλεια των απολαβών και εισοδημάτων, εξ αιτίας της αυξημένης νοσηρότητας και θνησιμότητας που προκαλούν οι ρύποι. Έτσι, μία ρύπανση βλαπτική προς την υγεία πρέπει να γίνεται στο κράτος με το μικρότερο κόστος, συνεπώς στο κράτος με τους χαμηλότερους μισθούς. Η οικονομική λογική για να ξεφορτωθούμε ποσότητα τοξικών αποβλήτων στα κράτη με τους χαμηλότερους μισθούς είναι άψογη και πρέπει το θέμα να το αντιμετωπίσουμε ευθαρσώς.
Οι απώλειες εξ αιτίας της ρύπανσης πιθανότατα να μην είναι γραμμικές και οι πρώτες αυξήσεις ρύπων να δημιουργούν μόνο μικρές απώλειες. Πάντα πίστευα ότι στην Αφρική υπάρχουν κράτη που είναι αραιοκατοικημένα και με απαράδεκτα χαμηλή ρύπανση…
Η απαίτηση για καθαρό περιβάλλον, για λόγους αισθητικής και υγείας, εξαρτάται πιθανότατα από το επίπεδο ζωής. Η ανησυχία για μια τοξική ουσία που ενδεχομένως αυξάνει την πιθανότητα του καρκίνου του προστάτη θα είναι σαφώς μεγαλύτερη στο κράτος όπου οι άνθρωποι φτάνουν την ηλικία να πάθουν καρκίνο του προστάτη παρά σε ένα κράτος με χαμηλό μέσο όρο ζωής.”
Ο αρρωστημένος αυτός εγκέφαλος, σπουδαγμένος στο Harvard, έλαβε μία επιστολή/απάντηση από τον τότε Υπουργό Περιβάλλοντος της Βραζιλίας, Jose Lutzenburger: “Ο συλλογισμός σας επιδεικνύει τέλεια λογική αλλά και πλήρη παραφροσύνη… Οι σκέψεις σας αποτελούν απτό παράδειγμα της απύθμενης αλλοτρίωσης… κοινωνικής αναισθησίας και αλαζονικής άγνοιας πολλών συμβατικών ‘οικονομολόγων’ σε ό,τι αφορά τον κόσμο που ζούμε… Εάν η Παγκόσμια Τράπεζα σας διατηρήσει ως αντιπρόεδρο θα χάσει κάθε αξιοπιστία…”.
Σε λίγες μέρες ο Lutzenburger έχασε τη θέση του. Ο Summers παρέμεινε στην Π.Τ. η οποία συνέχισε να στηρίζει την πολιτική της διακίνησης τοξικών υλών προς τον Νότο και πρώτων υλών προς τον Βορρά. Λίγα χρόνια αργότερα, ο Summers έγινε Υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση Κλίντον και τώρα είναι πρόεδρος του Πανεπιστημίου Harvard, το πιο διάσημο φυτώριο διανοούμενων/υπηρετών του ρατσισμού (Κίσσινγκερ, Μπρεζίνσκι, Χάντινγκτον, Herrnstein, Dershowitz, Summers…)
Επί 500 χρόνια η ιαχή των λευκών είναι “εξοντώστε τους”, καθώς διανοούμενοι και επιστήμονες απαλύνουν τις συνειδήσεις μας μετατρέποντας τους έγχρωμους συνανθρώπους μας (γύρω στο 80% του πλανήτη) σε “υπάνθρωπους”, “ζώα”, “κτήνη”, “απολίτιστους”, “βάρβαρους”, “χωρίς ίχνος ηθικής”, για να μπορούμε να διαπράττουμε τις σφαγές μας χωρίς ενοχές.
Το Άουσβιτς, η Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, τα 4 εκατ. νεκρών στην Ινδοκίνα, η ισοπέδωση της Γιουγκοσλαβίας και του Ιράκ… αποτελούν τη μοντέρνα και υψηλής τεχνολογίας εφαρμογή μιας ρατσιστικής πολιτικής αφανισμού και λεηλασίας την οποία η λευκή Δύση έχει εφαρμόσει επί πέντε αιώνες.
25/10/2002
*εξαιρώντας τους θαλάμους αερίων των Ναζί.