του Ν. Κον
Είναι φυσικό ότι τις παλιότερες τέτοιου είδους προφητείες τις παρήγαγαν οι Εβραίοι. Αυτό που διαφοροποίησε τόσο πολύ τους Εβραίους από τους άλλους λαούς του αρχαίου κόσμου ήταν η στάση τους απέναντι στην ιστορία και, ειδικότερα, απέναντι στον δικό τους ρόλο στην ιστορία. Με εξαίρεση ως έναν βαθμό τους Πέρσες, οι Εβραίοι ήταν οι μόνοι που συνδύασαν τον ασυμβίβαστο μονοθεϊσμό με την ακλόνητη πεποίθηση ότι οι ίδιοι ήταν ο περιούσιος λαός του μοναδικού θεού. Τουλάχιστον από την εποχή της εξόδου τους από την Αίγυπτο, ήταν πεπεισμένοι ότι η θέληση του Ιεχωβά ήταν εστιασμένη στο Ισραήλ, ότι μόνο το Ισραήλ ήταν επιφορτισμένο να πραγματώσει την θέληση αυτήν. Τουλάχιστον από την εποχή των Προφητών και μετά, ήταν πεπεισμένοι ότι ο Ιεχωβάς ήταν όχι μόνο πολύ ισχυρός εθνικός τους θεός, αλλά ο ένας και μοναδικός Θεός, ο παντοδύναμος Κύριος της Ιστορίας, που έλεγχε τα πεπρωμένα όλων των εθνών. Η αλήθεια είναι ότι τα συμπεράσματα που έβγαζαν οι Εβραίοι από τις πεποιθήσεις αυτές ήταν πολλά και ποικίλα. Πολλοί, όπως ο “δεύτερος Ησαΐας”, ένιωθαν ότι η θεϊκή εκλογή τους επέβαλλε μιαν ιδιαίτερη ηθική ευθύνη, μιαν υποχρέωση να δείχνουν δικαιοσύνη και έλεος στις συναλλαγές τους με τους άλλους ανθρώπους. Κατά την γνώμη τους, το καθήκον που όρισε ο θεός στο Ισραήλ ήταν να διαφωτίσει τους μη Εβραίους και έτσι να μεταφέρει την σωτηρία του Θεού στα πέρατα της γης. Αλλά μαζί μ’ αυτήν την ηθική ερμηνεία υπήρχε και μια άλλη, που γινόταν ακόμα πιο ελκυστική όσο ο πυρετός του παλαιού εθνικισμού κλονιζόταν και καταπονούνταν από επανειλημμένες ήττες, εκτοπίσεις και διασκορπισμούς. Επειδή ακριβώς ήταν τόσο απόλυτα βέβαιοι πως αποτελούσαν τον περιούσιο λαό, οι Εβραίοι εμφάνιζαν την τάση ν’ αντιδρούν στον κίνδυνο, την καταπίεση και τις κακουχίες με φαντασιώσεις του απόλυτου θριάμβου και της απεριόριστης ευμάρειας, που ο Ιεχωβάς, με την παντοδυναμία του, θα έδινε στους εκλεκτούς του όταν ερχόταν το πλήρωμα του χρόνου.
Ήδη στα Βιβλία των Προφητών υπάρχουν χωρία –ορισμένα από τον 8ο αιώνα– που προλέγουν πώς, από μια πελώρια συμπαντική καταστροφή, θ’ αναδυθεί μια Παλαιστίνη, που δεν θα είναι τίποτε λιγότερο από μια καινούρια Εδέμ, ο ξανακερδισμένος Παράδεισος. Επειδή παραμέλησε τον Ιεχωβά, ο περιούσιος λαός οφείλει να τιμωρηθεί με πείνα και λοιμό, με πόλεμο και αιχμαλωσία, οφείλει να κριθεί εξονυχιστικά και αυστηρά, ώστε να κόψει για τα καλά τους δεσμούς του με το ένοχο παρελθόν. Οφείλει να υπάρξει μια Ημέρα του Ιεχωβά, μια Ημέρα της Οργής, μια μέρα που θα σκοτεινιάσουν ήλιος, φεγγάρι κι αστέρια, που θα βροντήσουν οι ουρανοί και θα τρανταχτεί η γη. Οφείλει να υπάρξει μια Κρίση, μια Δίκη, κατά την οποία οι άπιστοι –οι άπιστοι του Ισραήλ που δεν εμπιστεύτηκαν τον Κύριο και οι εχθροί του Ισραήλ, τα ειδωλολατρικά έθνη– θα κριθούν και θα καταδικαστούν, ίσως και θα καταστραφούν τελείως. Αλλά αυτό δεν είναι το τέλος: ένα “λυτρωτικό υπόλειμμα” του Ισραήλ θα επιβιώσει από τις τιμωρίες αυτές και μέσα απ’ το υπόλειμμα αυτό θα εκπληρωθεί ο σκοπός του Θεού. Όταν το έθνος μ’ αυτόν τον τρόπο αναζωογονηθεί και αναμορφωθεί, ο Ιεχωβάς θα σταματήσει να εκδικείται και θα γίνει ο Λυτρωτής. Το υπόλειμμα των ενάρετων –μαζί, όπως υποστηρίχθηκε αργότερα, με τους ενάρετους νεκρούς που τώρα θ’ αναστηθούν– θα συναχθούν για μιαν ακόμη φορά στην Παλαιστίνη και ο Ιεχωβάς θα μείνει μαζί τους ως κυβερνήτης και κριτής, θα βασιλεύει με έδρα του την ανοικοδομημένη Ιερουσαλήμ, την Σιών, που θα γίνει η πνευματική πρωτεύουσα του κόσμου και στην οποία θα συρρεύσουν όλα τα έθνη.[ ]
Στα κείμενα των Αποκαλύψεων, που απευθύνονταν στα κατώτερα στρώματα του εβραϊκού πληθυσμού σαν εθνικιστική προπαγάνδα, ο τόνος είναι πιο ακατέργαστος και καυχησιάρικος. Αυτό είναι ήδη εντυπωσιακό στην παλαιότερη Αποκάλυψη, στο “όραμα” ή το “όνειρο” του εβδόμου κεφαλαίου του Βιβλίου του Δανιήλ, το οποίο γράφηκε περί το 165 π.Χ., σε μιαν ιδιαζόντως κρίσιμη στιγμή της εβραϊκής ιστορίας. Επί περισσότερο από τρεις αιώνες, από το τέλος της βαβυλωνιακής αιχμαλωσίας, οι Εβραίοι της Παλαιστίνης έζησαν με ειρήνη και ασφάλεια, αρχικά υπό τους Πέρσες, κατόπιν υπό τους Πτολεμαίους· αλλά η κατάσταση άλλαξε όταν, κατά τον 2ο π.Χ., αιώνα η Παλαιστίνη πέρασε στα χέρια της συροελληνικής δυναστείας των Σελευκιδών. Οι ίδιοι οι Εβραίοι ήταν διαιρεμένοι, γιατί, ενώ οι κοσμικές ανώτερες τάξεις πρόθυμα υιοθέτησαν τα ήθη και τα έθιμα των Ελλήνων, ο κατώτερος λαός δέθηκε ακόμα πιο αποφασιστικά με την πίστη των πατέρων του. Όταν ο Σελευκίδης μονάρχης Αντίοχος Δ΄ ο Επιφανής, που παρενέβη υπέρ του φιλελληνικού κόμματος, έφτασε στο σημείο ν’ απαγορεύσει όλους τους εβραϊκούς θρησκευτικούς τύπους, η απάντηση ήταν η εξέγερση των Μακκαβαίων.
Ήδη εδώ μπορούμε ν’ αναγνωρίσουμε το υπόδειγμα αυτού που έμελλε να γίνει και να παραμείνει η κεντρική φαντασίωση της επαναστατικής εσχατολογίας. Ο κόσμος κυβερνάται από μια κακή, τυραννική εξουσία απείρως καταστροφική – μια εξουσία, επί πλέον, που την φαντάζονται όχι απλώς ανθρώπινη αλλά δαιμονική. Η τυραννία της εξουσίας αυτής θα γίνεται ολοένα πιο εξοργιστική, τα βάσανα των θυμάτων της ολοένα πιο αφόρητα – ώσπου ξαφνικά θα σημάνει η ώρα που οι Άγιοι του Θεού θα κατορθώσουν να ξεσηκωθούν και να την ανατρέψουν. Τότε οι ίδιοι οι Άγιοι, ο περιούσιος, ιερός λαός, που ως τώρα στέναζε κάτω απ’ την φτέρνα του καταπιεστή, θα κληρονομήσει με την σειρά του την κυριαρχία σ’ ολόκληρη τη γη. Αυτό θα είναι η τελείωση της ιστορίας. Το Βασίλειο των Αγίων θα ξεπερνά σε δόξα όλα τα προγενέστερα βασίλεια και, επί πλέον, δεν θα το διαδεχθεί κανένα άλλο. Χάρη σ’ αυτό το φαντασιοκόπημα η εβραϊκή Αποκάλυψη, μέσα από τα παράγωγά της, άσκησε μεγάλη σαγήνη στους δυσαρεστημένους κι απογοητευμένους των μεταγενέστερων εποχών –και εξακολούθησε να ασκεί μέχρι κι αφ’ ότου οι ίδιοι οι Εβραίοι είχαν λησμονήσει ως και την ύπαρξή της.
Από την κατάληψη της Παλαιστίνης από τον Πομπήιο, το 63 π.Χ., μέχρι τον πόλεμο του 66-72 μ.Χ., οι αγώνες των Εβραίων εναντίον των καινούργιων δυναστών τους, των Ρωμαίων, συνοδεύτηκαν και κεντρίστηκαν από ένα ρεύμα μαχητικής Αποκάλυψης. Και ακριβώς επειδή απευθυνόταν στον απλό λαό, η προπαγάνδα αυτή στήριζε πολλά στην φαντασίωση του εσχατολογικού σωτήρα, του Μεσσία. Η φαντασίωση αυτή ήταν φυσικά ήδη παλιά· αν για τους Προφήτες ο Λυτρωτής, που έμελλε να κυβερνήσει τον περιούσιο λαό στο τέλος του χρόνου, ήταν συνήθως ο ίδιος ο Ιεχωβάς, στην λαϊκή θρησκεία ο μελλοντικός Μεσσίας φαίνεται πως έπαιζε ολοένα πιο αξιόλογο ρόλο, από τότε που άρχισε η πολιτική παρακμή του έθνους. Ο Μεσσίας, που αρχικά τον φαντάζονταν ιδιαίτερα σοφό, δίκαιο και ισχυρό μονάρχη, απόγονο του Δαυίδ, ο οποίος θ’ αποκαθιστούσε το έθνος, γινόταν πιο υπεράνθρωπος όσο πιο απελπιστική γινόταν η πολιτική κατάσταση. Στο “όνειρο του Δανιήλ”, ο Υιός του Ανθρώπου, που εμφανίζεται καβάλα στα σύννεφα, φαίνεται πως είναι η προσωποποίηση του Ισραήλ συνολικά. Αλλά ήδη εδώ ενδέχεται να τον φαντάζονται πως είναι άτομο με υπεράνθρωπες δυνάμεις· και στις Αποκαλύψεις του Βαρούχ και του Έσδρα, που γράφηκαν κυρίως τον 1ο μ.Χ. αιώνα, το υπεράνθρωπο ον είναι αναμφισβήτητα άνθρωπος, πολέμαρχος-βασιλέας, προικισμένος με απαράμιλλες, θαυματουργές δυνάμεις.
Στον Έσδρα, ο Μεσσίας απεικονίζεται ως ο Λέων του Ιούδα που, σαν βρυχάται, προκαλεί την ανάφλεξη και την εκμηδένιση του στερνού και χειρότερου θηρίου, του ρωμαϊκού αετού· και πάλι ο Υιός του Ανθρώπου, που πρώτα αφανίζει τα πλήθη των ειδωλολατρών με το πυρ και την θύελλα της ανάσας του, κατόπιν, συναθροίζει τις χαμένες δέκα φυλές από τις ξένες χώρες και ιδρύει στην Παλαιστίνη ένα βασίλειο, στο οποίο το επανενωμένο Ισραήλ θ’ ακμάσει μες στην ειρήνη και την δόξα. Κατά τον Βαρούχ, θα έρθει ένας καιρός τρομερών κακουχιών και τρομερής αδικίας, που είναι ο καιρός της τελευταίας και χειρότερης αυτοκρατορίας, της ρωμαϊκής. Τότε, αφού αποκορυφωθεί το κακό, θα εμφανιστεί ο Μεσσίας. Όντας πανίσχυρος πολέμαρχος, θα χυθεί και θα καταστρέψει τις στρατιές του εχθρού· θα αιχμαλωτίσει τον ηγέτη των Ρωμαίων, θα τον οδηγήσει αλυσοδεμένον στο Όρος Σιών κι εκεί θα τον θανατώσει· θα ιδρύσει ένα βασίλειο που θα διαρκέσει μέχρι την συντέλεια του κόσμου. Όλα τα έθνη, που κυβέρνησαν κάποτε το Ισραήλ, θα σφαγούν και ορισμένα μέλη από τα υπόλοιπα έθνη θα υποταχθούν στον περιούσιο λαό. Θ’ αρχίσει μια περίοδος μακαριότητας, ευτυχίας, στην οποία πόνος, αρρώστια, εν τέλει θάνατος, βία και πάλη, ένδεια και πείνα θα είναι άγνωστα και η γη θα δίνει τους καρπούς της στο δεκάκις χιλιαπλάσιο. Θα διαρκέσει αυτός ο επίγειος Παράδεισος παντοτινά ή μόνο για λίγους αιώνες και θ’ αντικατασταθεί κατόπιν από ένα Βασίλειο του άλλου κόσμου; Για το ζήτημα αυτό οι απόψεις διέφεραν, αλλά το ερώτημα ήταν σαφώς ακαδημαϊκό. Προσωρινό ή αιώνιο, ένα τέτοιο Βασίλειο άξιζε ν’ αγωνιστείς για να το φέρεις· και οι Αποκαλύψεις αυτές είχαν τουλάχιστον εδραιώσει το γεγονός ότι, καθώς ο Μεσσίας θα οδηγεί τους Αγίους στο Βασίλειο τους, θα είναι ανίκητος στον πόλεμο.
Καθώς υπό την κυριαρχία των Ρωμαίων επιτρόπων η σύγκρουση με την Ρώμη έγινε πιο σκληρή, οι μεσσιανικές φαντασιώσεις έγιναν έμμονη ιδέα σε πολλούς Εβραίους. Κατά τον Ιώσηππο, αυτό που έκαμε τους Εβραίους να ριχτούν στον αυτοκτονικό πόλεμο ο οποίος τελείωσε με την κατάληψη της Ιερουσαλήμ και την καταστροφή του Ναού το 70 μ.Χ., ήταν κυρίως η πεποίθηση ότι ήταν επικείμενη η έλευση του μεσσιανικού βασιλέα. Μέχρι και ο Σιμόν μπαρ-Κόχμπα, που ηγήθηκε του τελευταίου μεγάλου αγώνα για την εθνική ανεξαρτησία το 131 μ.Χ., θεωρούνταν Μεσσίας. Αλλά η αιματηρή καταστολή αυτής της εξέγερσης και η εκμηδένιση της πολιτικής εθνικής οντότητας έβαλε τέλος στην πίστη στην Αποκάλυψη και στην μαχητικότητα των Εβραίων. Μολονότι κι αργότερα εμφανίστηκαν στις διεσπαρμένες κοινότητες αυτοσχέδιοι Μεσσίες, αυτό που κήρυτταν ήταν απλώς η ανασυγκρότηση της εθνικής εστίας, όχι η ίδρυση μιας εσχατολογικής παγκόσμιας αυτοκρατορίας. Επί πλέον, πολύ σπάνια ενέπνεαν ένοπλες εξεγέρσεις, και ποτέ στους Εβραίους της Ευρώπης. Αυτοί, που έθρεφαν και επεξεργάζονταν προφητείες στο πνεύμα της παράδοσης του “ονείρου του Δανιήλ”, και που εξακολουθούσαν να εμπνέονται απ’ αυτές, ήταν οι χριστιανοί και όχι πια οι Εβραίοι.
* Από το βιβλίο του: Αγώνες για την έλευση της Χιλιετούς Βασιλείας του Θεού. Επαναστάτες χιλιαστές και μυστικιστές αναρχικοί του Μεσαίωνα, μετάφραση Βασίλης Τομανάς (στην Ελλάδα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νησίδες, Θεσσαλονίκη 1999, οι οποίες μας παραχώρησαν το απόσπασμα, σσ. 15-20).