του Σ. Δημόπουλου, από το Άρδην τ. 50, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2004
Τα νeα γεωπολιτικa δεδομένα επαναφέρουν στο προσκήνιο κομβικές περιοχές που, συγκυριακά, είχαν χάσει τη σημασία τους για κάποιες δεκαετίες. Ο Εύξεινος Πόντος και η Κεντρική Ασία, ο γεωγραφικός άξονας που συνέδεε τον ασιατικό με τον ευρωπαϊκό χώρο, οι “δρόμοι του μεταξιού” αναδύθηκαν εκ νέου στην ιστορική σκηνή, με δραματικό τρόπο. Η τεκταινόμενη διαδικασία διέπεται, όπως και σε όλες τις ιστορικές φάσεις, από την αντίφαση των συνθέσεων και συγκρούσεων των πολιτισμικών στοιχείων με πρωταγωνιστές-υποκείμενα τα έθνη, τις εθνότητες, τους λαούς και τα φύλα, μικρά ή μεγάλα, νεώτερα ή παλαιότερα. Το δίπολο εθνική ταυτότητα-παγκόσμια ένταξη εμφανίζεται ως η κυρίαρχη αντίθεση, όπου αμφότεροι οι πόλοι είναι αιτήματα “ζωής και θανάτου” των εθνών.
Το βιβλίο του Nηλ Άσερσον για τη “Μαύρη Θάλασσα”, αποτέλεσμα μιας άμεσης και βαθιάς γνώσης του εξεταζόμενου περιβάλλοντος, ξεφεύγει από τα όρια της απλής καταγραφής του μωσαϊκού των εθνοτήτων και των ιστορικών τους στιγμών. Προχωρεί σε μια θεωρητική ανάλυση του εθνικού ζητήματος και της σχέσης του “πολιτισμού” και της “βαρβαρότητας”, τη σχέση δηλαδή grosso modo της Δύσης με την Ανατολή.
Η αποικιοκρατική Μεγάλη Βρετανία είχε τη δυνατότητα, όπως και κάθε αυτοκρατορική ή εν γένει διευρυμένη –πολυεθνική– κρατική οντότητα, να προσδώσει στα μέλη της την δυνατότητα μιας ευρύτερης αντίληψης των πραγμάτων, ως προϋπόθεση της επιβίωσής της. Η ευρεία οπτική, όπως και η προβληματική, του Άσερσον αποτελεί μια κληρονομιά αυτής της εποχής, έστω και αν ο ίδιος έζησε μοναχά στην παρακμιακή της φάση.
Στη συναρπαστική ιστορική περιπέτεια που ξετυλίγεται στις σελίδες του βιβλίου, αναδεικνύεται αυτή η αγωνιώδης προσπάθεια του δυτικού ανθρώπου να δώσει πειστικές απαντήσεις στο κρίσιμο ερώτημα της εθνικής ταυτότητας και του λεγομένου“οριενταλισμού”.
Ο χώρος που επελέγη είναι ιδανικός, καθώς “σαν τον λιθώνα των παγετώνων, η ακτή της Μαύρης Θάλασσας είναι ένας τόπος όπου τα απομεινάρια των ανθρωπίνων μετακινήσεων και εισβολών αποτίθενται συνεχώς εδώ και τέσσερις χιλιάδες χρόνια”. Κιμμέριοι, Σκύθες, Σαρμάτες, Μαιώτες, Γότθοι, Χάζαροι αλλά και Έλληνες, Μιγκρέλοι, Αμπχάζιοι, Λαζοί, Γεωργιανοί, Ρώσοι και Κοζάκοι, Πολωνοί, Οθωμανοί, Τάταροι παρελαύνουν διαδοχικά στην αέναη μάχη της επιβίωσης και της συμβίωσης.
Γύρω από το οικοσύστημα της Μαύρης Θάλασσας, στις στέπες των κουργκάν και των νομάδων –στην αφετηριακή χώρα των Ινδοευρωπαίων της Τζιμπούτας– και στον προμηθεϊκό Καύκασο, εμφανίζεται, ήδη στα χρόνια του πρώιμου αποικισμού, ο Αιγαιακός πολιτισμός. Η συνάντηση θα θέσει τις οριοθετήσεις, όπου θα κινηθούν οι μετέπειτα αιώνες των συνεχών πολιτισμικών συναντήσεων.
Οι αρχαίοι Έλληνες θα αποτελέσουν τον λαό-καταλύτη στις διαπολιτισμικές και διεθνικές σχέσεις της περιοχής. Αν και ο Άσερσον χρεώνει το δίπολο πολιτισμού και βαρβαρότητας ως τα “δίδυμα που κυοφορήθηκαν και γεννήθηκαν στην ελληνική και κυρίως στην αθηναϊκή φαντασία” του 5ου π.Χ. αιώνα, εν τούτοις, στην πρακτική σχέση των αποίκων με τους λαούς της περιοχής, διαπιστώνει μια τελείως διαφορετική διαγωγή.
Παραθέτοντας ιστορικές αναφορές όπως του Ηροδότου, ο οποίος επισκέφθηκε την Ολβία και άλλες περιοχές των βορείων ακτών της Μαύρης Θάλασσας, καταλήγει σε τολμηρά συμπεράσματα: “στην Ευρώπη είμαστε συνηθισμένοι στην ιδέα αποίκων οι οποίοι αρχικά σκοπεύουν να υποτάξουν τους ‘ιθαγενείς’ και μετά κάνουν τους ‘ιθαγενείς’ να τους συμπαθήσουν. Αυτός είναι ο ρωμαϊκός τρόπος, όχι ο ελληνικός. Για τους Έλληνες αποίκους ήταν φυσιολογικό και αποδεκτό να προσελκύονται στις πόλεις τους άνθρωποι από άλλους πολιτισμούς και να υιοθετούν τα έθιμά τους […] ενώ, όμως, οι Έλληνες άποικοι μπορούσαν να αφομοιώσουν τους άλλους, δεν έκαναν προσηλυτισμό”.
Στην πραγματικότητα ο ελληνικός κόσμος, στις παρευξείνιες περιοχές, θα παραμείνει για πάντα μια μειοψηφία ανάμεσα σε δεκάδες άλλους λαούς, είτε σε πόλεις ελληνικές (όπως η Ολβία) είτε σε πολυεθνικά μορφώματα όπως το Βασίλειο του Βοσπόρου (Παντικάπαιο). Όμως η οικονομικο-πολιτιστική ισορροπία στη σχέση του ελληνισμού με τους υπόλοιπους πληθυσμούς, παρά τις εποχές των εντάσεων, επέτρεψε τη διαρκή παρουσία τους. Είναι πράγματι εκπληκτικό το γεγονός της πρόσκλησης που απηύθυναν οι Σκύθες όταν μετά την καταστροφή της Ολβίας από τους Γέτες το 63 π.Χ. “κάλεσαν τους Έλληνες να επιστρέψουν και να ξανανοίξουν το λιμάνι”.
Συναφές με αυτό των σχέσεων προβάλλει και το πρόβλημα της ταυτότητας. Το συμπέρασμα είναι ότι η επιρροή παρά την ανωτερότητα του φορέα της δεν καταλήγει στην κατάλυση της ιδιαιτερότητας του λαού-αποδέκτη. Και πάλι είναι οι Σκύθες “του Ηροδότου”, ως παράδειγμα, που επεφύλαξαν την τιμωρία του θανάτου στον Σκύλη, ο οποίος αποκαλύφθηκε ότι είχε διπλή ζωή: ως Σκύθης εκτός των τειχών της Ολβίας και ως Έλλην εντός της ελληνικής αποικίας.
Εντονότερα, βεβαίως, τα προβλήματα της ταυτότητας των λαών και των φύλων θα τεθούν στην περίοδο της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ο χριστιανισμός, σαν ενοποιητικός ιδεολογικός μηχανισμός, θα διαμορφώσει μια νέα ταυτότητα που θα ταυτίσει την ορθόδοξη πίστη με την ιδιότητα του ρωμιού, χωρίς βεβαίως να εξαφανίσει τα εθνολογικά υποστρώματα. Η θρησκεία, όπως και η “αίρεση”, ως αμυντικός μηχανισμός, θα συνεχίσει να διαφοροποιεί τις εθνότητες. Οι Γότθοι, οι Γεωργιανοί και μετά οι Σλάβοι γίνονται χριστιανοί, οι Τάταροι μουσουλμάνοι, οι Χάζαροι ασπάζονται τον ιουδαϊσμό, οι Εβραίοι αιρετικοί Καραΐτες καταφεύγουν στην Κριμαία, ενώ τα εξισλαμισμένα τουρκικά φύλα θα βρουν εύφορο το έδαφος της κυριαρχίας τους στη βάση αυτών των αντιθέσεων. Κάποιες εθνότητες, όπως οι Αμπχάζιοι, οι Λαζοί, αλλά και πολλοί άλλοι λαοί της Μικράς Ασίας, θα γίνουν αρχικά χριστιανοί και κατόπιν μουσουλμάνοι.
Στους νεώτερους χρόνους, όταν το εθνικό ζήτημα κάνει την εμφάνισή του σε περισσότερο εξελιγμένη μορφή, είναι δύο αυτοκρατορίες που διεκδικούν τη Μαύρη Θάλασσα, η δυναμική Ρωσική και η φθίνουσα Οθωμανική, οι οποίες στα όριά τους θα έχουν δεκάδες εθνότητες που θα επιζητούν κατά το μάλλον ή ήττον τη χειραφέτησή τους.
Είναι εξόχως σημαντικό να σημειωθεί ότι, το κέντρο της εθνικιστικής δράσης στον Μαυροθαλασσίτικο χώρο θα γίνει η πολυεθνική πολυπολιτισμική Οδησσός: Εκεί θα ιδρυθεί η ελληνική Φιλική Εταιρεία, αυτός θα είναι ο τόπος της ωρίμανσης του εξόριστου Άνταμ Μίτσκεβιτς, εθνικού ποιητή της Πολωνίας, αλλά και εκεί θα γεννηθεί ο Βλαντίμιρ Γιαμποτίνσκι, ιδρυτής του “αναθεωρητικού” σιωνισμού.
Οι διάδοχοι των δύο Αυτοκρατοριών, η Σοβιετική Ένωση και η κεμαλική Τουρκία, θα προσπαθήσουν να λύσουν το εθνικό ζήτημα με παρόμοιο τρόπο: με τη βία και την αναγκαστική αφομοίωση. Στην ΕΣΣΔ, μετά τις πρώτες απόπειρες σχετικής ελεύθερης ανάπτυξης, επέρχεται η καταστολή και οι διώξεις στις εθνικές ομάδες ενώ προωθείται ως ενοποιητικός μηχανισμός η “κομμουνιστική ιδεολογία”.
Την ίδια πολιτική, με παλαιότερη ημερομηνία έναρξης, συναντάμε στην Τουρκία. Σφαγές και εκτοπισμοί Αρμενίων, Ελλήνων του Πόντου και της Μικράς Ασίας και στη συνέχεια επιβολή μονάχα μιας εθνικής ταυτότητας, της τουρκικής, και μιας ιδεολογίας, της κεμαλικής.
Ο Άσερσον, στην πορεία του στον χώρο και στον χρόνο στο μαυροθαλασσίτικο σύμπαν, ίσως κάνει κάποιες γενικεύσεις που δεν θα θεωρούνταν έγκυρες σε μια αυστηρώς επιστημονική εργασία. Όμως, ίσως, αυτή η πιο ελεύθερη σχέση τον οδηγεί να αποδεχθεί απόψεις που αντίκεινται στην επίσημη γραμμή που επεβλήθη στη δυτική επιστημονική κοινότητα τα τελευταία χρόνια σε σχέση με το έθνος.
Αποδεχόμενος τη θεωρία του Χέρντερ για το έθνος (Volk), ως δυναμικής και όχι στατικής οντότητας, με κυρίαρχη τη σημασία της γλώσσας και τον διανοούμενο ως εθνικό ιστορικό και λεξικογράφο αλλά και “επαναστατικό ηγέτη στα οδοφράγματα”, θα διαβεί τον “Ρουβίκωνα” του αποστασιοποιημένου Ευρωπαίου.
Θα αντιπαρατεθεί με όσους θεωρούν το έθνος ως “υποκειμενική πεποίθηση: μια κατά φαντασία αίσθηση κοινότητας” όταν θα παρουσιάσει την περίπτωση των Λαζών της Τουρκίας. Έναν λαό που βίωνε λάθρα την ιδιαιτερότητά του η οποία, έτσι, βρέθηκε στο χείλος της εξάλειψής της. Με πρόδηλο θαυμασμό ο Βρετανός συγγραφέας παραθέτει το πείσμα ενός Γερμανού ονόματι Φόιρσταϊν, που γοητεύτηκε από τον σεμνό αυτό λαό της ποντικής γης και έγινε αυτός, ένας ξένος, ο ρομαντικός ηγέτης του στην εθνική αυτοσυνειδησία, στα χρόνια, μάλιστα, της μέγιστης αμφισβήτησης του ίδιου του έθνους.
Ένας ταπεινός ηγέτης, “που δεν είναι ούτε χερ προφέσορ ούτε καν χερ ντόκτορ” και συνειδητοποίησε πως οι Λαζοί ήταν “μια αυθεντική εθνική κοινότητα, που η επιβίωση και η ανάπτυξή της ήταν βασικά και πολύτιμα στοιχεία της κληρονομιάς της ανθρωπότητας”, συνελήφθη, δάρθηκε, απειλήθηκε με δολοφονία, φυλακίσθηκε και απελάθηκε από το τουρκικό κράτος. Το χωριό του (!) όμως στον Μέλανα Δρυμό μετετράπη σε κέντρο της πνευματικής ανάτασης των Λαζών καθώς εκεί δημιουργήθηκε ένα λαζοτουρκικό αλφάβητο.
Έτυσι, όταν η επίσημη διανόηση κήρυττε το τέλος των εθνών, “το 1992 το αλφάβητο του Φόιρσταϊν εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε φοιτητικά πλακάτ”, αμφισβητώντας μας το δικαίωμα να υπογράψουμε επιλόγους στο ιστορικό γίγνεσθαι.