του Χρήστου Χαλαζιά, από το Άρδην τ. 12, Φεβρουάριος-Μάρτιος 1998
Οι θεμελιωτές της πίστης του Ισλάμ θέλουν σήμερα να επιστρέψουν στην πηγή της πίστης, στο Κοράνι και στο σουνά (σουνά είναι το σύνολο των διδαγμάτων που απορρέουν από τη ζωή και διδασκαλία του προφήτη Μωάμεθ) της Ισλαμικής παράδοσης.
Οι Ισλαμικές χώρες δοκιμάζονται εδώ και δεκαετίες από μια κρίση. Τα διάφορα πολιτικά μοντέλα, σοσιαλισμός, εθνισμός, παναραβισμός, απέτυχαν. Ένα μέρος της ευθύνης για τη φτώχεια και την απελπισία έχουν και οι προηγούμενες παρεμβάσεις των δυτικών, που εξακολουθούν να καταπιέζουν τη ζωή πολλών ανθρώπων στις χώρες της εγγύς Ανατολής. Οι οπαδοί αυτών των κινήσεων προς τις πηγές του Ισλάμ δυσπιστούν στις προθέσεις των δυτικών, είναι καχύποπτοι και αντιδρούν στη δυτικοποίηση και στον εκσυγχρονισμό των χωρών τους, επειδή καταστρέφονται έτσι οι παραδόσεις ο πολιτισμός και ο αρχικός τρόπος ζωής του πληθυσμού. Βλέπουμε ως μοναδική σωτηρία την επιστροφή στο “αληθινό Ισλάμ”. Στόχος της είναι η συγκρότηση του Ισλαμικού κράτους, σύμφωνα με τις προσταγές του κορανίου.
Θρησκεία και κράτος οφείλουν να είναι μια ενότητα.
Ο Αγιατολάχ Χομεινί, ο Ιρανός θεμελιωτής, τα κατάφερε για τη χώρα του, με την Ισλαμική επανάσταση του 1979.(1)
Το ίδιο και η Σαουδική Αραβία, τα Εμιράτα του Κόλπου, το Πακιστάν, το Σουδάν και το Αφγανιστάν(2). Είναι επίσημα Ισλαμικά κράτη στα οποία το κοράνι και η σαρία (ο Ισλαμικός νόμος) υπαγορεύουν την πολιτική και το δίκαιο. Οι περισσότερες από τις υπόλοιπες χώρες με Ισλαμικό πληθυσμό – η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία, η Αλγερία, το Μαρόκο, η Ιορδανία, η Συρία, ο Λίβανος και το Ιράκ – μετά την απόκτηση της ανεξαρτησίας τους έχουν προσεγγίσει περισσότερο το ευρωπαϊκό δίκαιο, δίνοντας λίγες συνταγματικές ελευθερίες (3).
Το Ισλαμικό κύμα, που επηρέασε όλες σχεδόν τις χώρες αυτές, επιθυμεί να αναχαιτίσει τις καινοτομίες, προκαλώντας εξεγέρσεις, ιδιαίτερα στην Αλγερία και στην Αίγυπτο. Ακόμα και στις Ισλαμικές δημοκρατίες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης το κοράνι αρχίζει να αυξάνει την επιρροή του.
Το κοράνι προστάζει τους πιστούς να προσεύχονται πέντε φορές την ημέρα. Ο μουεζίνης (4) καλεί από τον μιναρέ για την πρωινή προσευχή το ξημέρωμα, την μεσημβρινή, μόλις ο ήλιος φτάσει στο ζενίθ, την απογευματινή, την εσπερινή με τη δύση και τη νυχτερινή όταν πέσει το σκοτάδι. Οι πιστοί πλένονται με ορισμένη τελετουργία, στρέφουν το πρόσωπό τους στη Μέκκα, γονατίζουν ψάλλοντας προσευχές και εδάφια από το κοράνι. Την Παρασκευή, ημέρα αργίας – όπως η δική μας Κυριακή – οι μουσουλμάνοι επισκέπτονται το τζαμί για να παρακολουθήσουν τη λειτουργία χωριστά οι άνδρες από τις γυναίκες,(5) ο πιστός πρέπει να είναι “καθαρός” για την προσευχή. Οι γυναίκες θεωρούνται ακάθαρτες για τους Ισλαμιστές όταν έχουν περίοδο, αλλά και 40 μέρες μετά τον τοκετό. Στο διάστημα αυτό δεν επιτρέπεται να διαβάσουν ιερό κείμενο. Άνδρες και γυναίκες είναι “ακάθαρτοι” μετά την σεξουαλική επαφή και πρέπει να εξαγνιστούν με τη “μεγάλη κάθαρση” πριν από την προσευχή.(6) Αλλά και η νηστεία στη διάρκεια του ραμαζάν είναι καθήκον των πιστών. Όλοι νηστεύουν από το πρωί μέχρι τη δύση. Μόνο τα παιδιά, οι έγκυες και οι ασθενείς επιτρέπεται να φάνε κάτι. Η τελευταία μέρα του ραμαζάν είναι η μεγάλη γιορτή. Ακόμα σύμφωνα με το κοράνι, οι πιστοί οφείλουν να ελεούν τους φτωχούς και, τουλάχιστον μια φορά στη ζωή τους, να προσκυνήσουν στη Μέκκα, την ιερή πόλη του Ισλάμ.
Στο κοράνι δεν υπάρχει ακριβής περιγραφή για το ένδυμα των γυναικών. Μια Ιρανή, η οποία καλύπτεται από τα πόδια μέχρι το κεφάλι με το μαύρο τσαντόρ, μια Υεμένια που κρύβει και τα μάτια της με μαύρη γάζα, ενώ ακόμα και στον καύσωνα φοράει μαύρα γάντια, κάνουν πολύ περισσότερα από εκείνα που προστάζει το ιερό τους βιβλίο. Το κοράνι λέει ότι οι γυναίκες πρέπει να ρίχνουν στο κεφάλι ένα κομμάτι ύφασμα. Οι διάδοχοι του Μωάμεθ απαίτησαν την πλήρη κάλυψη της γυναίκας (7). Οι πιστοί του Ισλάμ θεωρούσαν και θεωρούν τις γυναίκες υπεύθυνες κάθε ταραχής και πιστεύουν ότι η θέα τους αναστατώνει τους άντρες. Έτσι στις διάφορες Ισλαμικές χώρες, επικράτησαν και διαφορετικοί κανόνες γυναικείου ντυσίματος. Από το κεφαλομάντηλο, μέχρι το αφγανικό τσάντρι, που αφήνει ακάλυπτα μόνο τα μάτια. Ο κανόνας αυτός ισχύει και για τα μικρά κορίτσια. Μόνο μέσα στην οικογένεια ή μεταξύ στενών φίλων οι γυναίκες αφήνουν ακάλυπτο το κεφάλι τους (8). Στον αιώνα μας, πολλές γυναίκες των Ισλαμικών χωρών, ιδιαίτερα οι μορφωμένες και οι εργαζόμενες των πόλεων, αρνήθηκαν να συνεχίσουν την παράδοση της καλύπτρας. Στις αρχές, όμως, της δεκαετίας του 70 με την εμφάνιση του ισλαμικού κινήματος οι γυναίκες πιέζονται να αποδεχτούν την παραδοσιακή εμφάνιση. Όμως, δεν το βλέπουν όλες σαν εξαναγκασμό, υποστηρίζοντας ότι το κάλυμμα του κεφαλιού είναι μια προστασία από τις αντρικές ενοχλήσεις, αλλά και ένα σημάδι της νέας Ισλαμικής ταυτότητας (9).
Η παραδοσιακή αντίληψη των Ισλαμιστών είναι ότι οι γυναίκες δεν έχουν καμιά δουλειά στους δημόσιους χώρους, ανήκουν στο σπίτι και μαθαίνουν το ρόλο τους ως σύζυγοι, μητέρες αλλά κυρίως, ως θεραπαινίδες των ανδρών. Αυτή την άποψη έχουν οι περισσότεροι των θεμελιωτών του νέου μουσουλμανικού τρόπου ζωής. Πίσω από την άποψη αυτή βρίσκεται ο φόβος των ανδρών ότι οι γυναίκες μόνο ανησυχία προκαλούν με την εμφάνισή τους στη δημόσια ζωή και με τη γοητεία τους αποσπούν τους άνδρες από τα καθήκοντα και την προσήλωσή τους στο Θεό. Έτσι στο τζαμί, αλλά ακόμα και στο σχολείο, τα δύο φύλα κάθονται χωριστά. Ο Μωάμεθ λίγο πριν το θάνατό του προειδοποίησε: “Μετά την απέλευσή μου ο μεγάλος κίνδυνος για το λαό μου θα προέλθει από τις γυναίκες. Προκαλούν αναταραχή αλλά είναι και υπεύθυνες για διαφθορά και τον εκφυλισμό” (10). Οι άντρες λοιπόν, οφείλουν να αναχαιτίσουν την απειλή εμποδίζοντας τις γυναίκες, που πρέπει να καλύπτουν το σώμα τους και να κλείνονται πίσω από τους τοίχους του σπιτιού. Η πραγματικότητα, όμως, έλεγε και λέει ότι μόνο οι εύπορες οικογένειες (11) έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν αυτή την επιταγή και να κρύψουν τις γυναίκες μέσα στα σπίτια. Όπως παλιά, έτσι και τώρα, οι γυναίκες των φτωχών είναι αναγκασμένες να εργάζονται (12).Στο μεταξύ, όμως, η επαγγελματική αποκατάσταση των γυναικών σε πολλά αστικά κέντρα είναι πια μια αυτονόητη πραγματικότητα.
Στα Ισλαμικά κράτη άνδρες και γυναίκες εξακολουθούν να ζούνε χωριστά, ενώ οι νέοι δεν έχουν καμιά σχεδόν δυνατότητα να συναντηθούν. Έτσι στα χωριά και στους κύκλους που κρατούν τις παραδόσεις είναι απόλυτες συνηθισμένο και αποδεκτό οι μητέρες και οι θείες να κανονίζουν τους γάμους. Τις περισσότερες φορές παντρεύονται μακρινοί συγγενείς ή από την ίδια φυλή. Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να λογοδίνονται ξαδέρφια μόλις γεννηθούν.(13) Στο Ισλάμ ο γάμος δεν είναι μυστήριο, όπως στο χριστιανισμό, αλλά βασίζεται σε ένα ιδιωτικό νομικό συμβόλαιο μεταξύ των δυο πλευρών. Πριν ακόμα ενηλικιωθεί η γυναίκα, ο πατέρας έχει το δικαίωμα να κλείσει συμβόλαιο γάμου, ακόμα και χωρίς τη θέλησή της. Εκείνη είναι σχεδόν αδύνατο να εναντιωθεί στην πατρική θέληση. Το είδος αυτό του γάμου είναι πια για τις πόλεις μια εξαίρεση. Όμως ακόμα και εκεί οι συγγενείς εξακολουθούν να προξενεύουν και να έχουν τον πρώτο λόγο στην εκλογή του συντρόφου (14).
Στη συνέχεια μεταξύ ανδρών και γυναικών έχουν αλλάξει πολλά τις τελευταίες δεκαετίες (15).
Ένας σημαντικός αριθμός νέων σπουδάζει στο εξωτερικό, κερδίζοντας έτσι νέες απόψεις για τον έρωτα, τις σχέσεις και τον γάμο. Όμως, πολλές γυναίκες Ισλαμικών χωρών, ακόμα και σήμερα, καταγγέλλουν ότι οι άντρες τους τις βλέπουν μόνο σαν αντικείμενα σεξουαλικής ικανοποίησης, ότι δεν συνηθίζουν, να συζητούν μαζί τους ή να εκφράζουν αισθήματα τρυφερότητας και φιλίας. Οι περισσότεροι σύζυγοι θέλουν τη γυναίκα κτήμα τους και όχι σύντροφο. Μόνο όταν τους χαρίσει γιο δείχνουν να την προσέχουν και να την εκτιμούν περισσότερο (16).
Ένας μουσουλμάνος επιτρέπεται να παντρευτεί μέχρι τέσσερις γυναίκες. Αυτό ισχύει για όλα τα Ισλαμικά κράτη μέχρι την Τυνησία (17), τη Σομαλία και την πρώην Νότια Υεμένη. Επειδή, όμως, για κάθε γυναίκα πληρώνεται ένα σοβαρό ποσό στον πατέρα και επειδή ο άνδρας είναι υποχρεωμένος να αναλάβει τα έξοδά της, σήμερα η πολυτέλεια των τεσσάρων γυναικών είναι μάλλον δύσκολη. Οι εμίρηδες, οι γόνοι βασιλικών οικογενειών και γενικά οι πλούσιοι έχουν αυτή τη δυνατότητα. Έτσι, μόνο στις αγροτικές περιοχές, όπου οι γυναίκες μετράνε και ως εργατικά χέρια, μπορεί να συναντήσει κανείς πολύγαμους (18). Με την υπογραφή του γαμήλιου συμβολαίου, η γυναίκα είναι δεμένη στη ζωή του άνδρα της. Πρέπει να υπακούει στη θέλησή του κι εκείνος επιτρέπεται να τη δέρνει αν το κρίνει απαραίτητο. Στη σούρα 4 το κοράνι αναφέρει: “οι άντρες είναι πάνω από τις γυναίκες, επειδή ο Θεός τους έδωσε το προβάδισμα και επειδή οι άντρες από την περιουσία τους πληρώνουν την προίκα… Αν ο άντρας υποπτευθεί ισχυρογνωμοσύνη…, τότε προειδοποιεί την γυναίκα του, τη διώχνει από το κρεβάτι και τη δέρνει…”Ο άνδρας μπορεί να της απαγορεύσει να ασκήσει επάγγελμα, να βγει από το σπίτι, ακόμα κι αν είναι να επισκεφθεί μια φίλη της. Ο σύζυγος έχει το δικαίωμα μέχρι σήμερα να χωρίσει τη γυναίκα του, επαναλαμβάνοντας τρεις φορές “σε αποκηρύσσω”, ενώ εκείνη δεν μπορεί να το κάνει.
Τα τελευταία χρόνια σε μερικές Ισλαμικές χώρες έγιναν ορισμένες αλλαγές με νέους νόμους, δίνοντας έτσι περισσότερα δικαιώματα στις γυναίκες, όπως στην Αίγυπτο με την επίδραση της Ζιχάν Σαντάτ, της γυναίκας του πρώην προέδρου της Αιγύπτου ή στο Αφγανιστάν (19). Όμως αυτή η μεταρρύθμιση, σύμφωνα με την άποψη της Αιγύπτιας Ναονάλ Ελ Σαντούι, δικηγόρου, είναι μόνο διακοσμητική, γιατί “οι νέοι νόμοι είναι γελοίοι, άσχετοι και σχεδόν δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη. Για παράδειγμα, δεν έχουν καν αγγίξει το απεριόριστο αντρικό δικαίωμα στη σεξουαλική ικανοποίηση. Ακόμα, οι άντρες εξακολουθούν να παίρνουν διαζύγιο με τον ίδιο άκοπο τρόπο, ενώ οι γυναίκες για να χωρίσουν αντιμετωπίζουν αμέτρητες προϋποθέσεις και κοινωνικούς ανασταλτικούς παράγοντες”.
Στο Μαρόκο μια γυναίκα που τη δέρνει ο άντρας της μπορεί να τον κατηγορήσει αλλά για να χωρίσει πρέπει να αποδείξει ότι οι επιθέσεις του ξεπέρασαν το όριο της αντοχής της. Η Μαροκινή κοινωνιολόγος Φατίμα Μερνίστ γράφει: “Είναι στην κρίση του δικαστή να αποδεχτεί την περίπτωση. Επειδή όμως οι δικαστές δεν έχουν τη φήμη ότι εκδίδουν αποφάσεις θετικές για τις γυναίκες, δεν αμφισβητείται το ανδρικό συζυγικό δίκαιο”.
Είναι γεγονός ότι σήμερα σε πολλά Ισλαμικά κράτη τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα και οι νόμοι επανήλθαν δριμύτεροι.
Έτσι στο Ιράκ, από το 1990 ένας άνδρας που πληγώθηκε η τιμή του έχει το δικαίωμα να σκοτώσει τη γυναίκα του, την αδελφή και την εξαδέλφη της κατηγορώντας την για μοιχεία.
Η κυριαρχία του άνδρα δεν σταματάει μόνο στη γυναίκα του, επεκτείνεται και στα παιδιά. Εκείνος και μόνο έχει τη νομική ευθύνη. Και η θρησκευτική αγωγή δίνεται σύμφωνα με τις πεποιθήσεις του, ενώ είναι αυτονόητο πως κατέχει την “πατρική εξουσία”. Τα παιδιά ανήκουν αποκλειστικά στην οικογένεια του άντρα. Αν οι γονείς χωρίσουν, η μητέρα έχει τη φροντίδα του γιου μέχρι τα δέκα του χρόνια και της κόρης τους μέχρι τα δώδεκα. Σήμερα, όμως, είναι πιο συχνές οι περιπτώσεις που τα παιδιά, ακόμα και τα μεγαλύτερα μένουν κοντά στη μητέρα.
Το μαστίγωμα και ο λιθοβολισμός προβλέπεται από το κοράνι και το Ισλαμικό δίκαιο και για τα δύο φύλα. Στην πραγματικότητα, όμως, τα θύματα είναι κυρίως γυναίκες. Έτσι αναφέρουν οι πληροφορίες της Οργάνωσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (20). Με την Ισλαμική επανάσταση, από το 1979 έχουν λιθοβοληθεί περισσότερες από 10.000 γυναίκες. Ο θάνατος δια λιθοβολισμού προβλέπεται και αυτός από το κοράνιο στην περίπτωση της μοιχείας και το μαστίγωμα για όσους συκοφάντησαν κάποιον για μοιχεία. Οι ποινές αυτού του είδους εφαρμόζονται στα Ισλαμικά κράτη που ισχύει η σαρία, το Ισλαμικό δίκαιο και είναι η Σαουδική Αραβία, ορισμένα Εμιράτα του Κόλπου, το Πακιστάν, το Σουδάν, το Ιράν. Αν αυτή η μέθοδος τιμωρίας θα εξαπλωθεί και στον υπόλοιπο κόσμο του Ισλάμ, εξαρτάται από το αν θα επιβληθεί η ισλαμική στρατιωτική επανάσταση με τη σαρία και σε άλλες χώρες.
Κατά τον 9ο αιώνα οι μουσουλμάνοι διαφωτιστές συνέθεσαν νόμους με βάση το κοράνι, οι οποίοι ονομάστηκαν σαρία, ρυθμίζοντας έτσι τη θρησκευτική και την κοινωνική ζωή, αρχίζοντας από την προσευχή, τη νηστεία, και το προσκύνημα στη Μέκκα, μέχρι τους κανόνες του γάμου, των συμβολαίων, των κληρονομιών και ακόμα την προσωπική υγιεινή. Η σαρία προβλέπει απάνθρωπες τιμωρίες για όσους δεν υπακούσουν όπως μαστίγωμα, κόψιμο του χεριού, λιθοβολισμός. Οι δυτικές αποικιακές δυνάμεις στις Ισλαμικές χώρες έφεραν τους ευρωπαϊκούς νόμους και έτσι οι κανόνες της σαρία περιορίστηκαν στο οικογενειακό, γαμήλιο, και κληρονομικό δίκαιο. Σήμερα οι θεμελιωτές της πίστης θέλουν πάλι να την επιβάλλουν ως μοναδικό νόμο στις Ισλαμικές χώρες.
Στα περισσότερα Ισλαμικά κράτη οι γυναίκες ψηφίζουν. Τώρα, πόσο μπορούν να έχουν δική τους πολιτική γνώμη και ανεξάρτητα από τον άντρα τους απόφαση είναι μια άλλη ιστορία. Πολλές γυναίκες δεν επιτρέπεται να πηγαίνουν σχολείο. Επομένως δεν ξέρουν να ξέρουν να γράψουν και να διαβάσουν. Στην Αίγυπτο, την Τυνησία, την Αλγερία, την Παλαιστίνη, το Κουβέιτ, το Ιράκ και το Μαρόκο, υπάρχουν γυναίκες ανεξάρτητες. Είναι γιατροί, δικηγόροι, δημοσιογράφοι, συγγραφείς, καθηγήτριες, καλλιτέχνιδες. Ορισμένες έχουν καταλάβει μεγάλες θέσεις. Για πολλές δεκαετίες, η Αιγυπτιακή τηλεόραση, με 12.000 υπαλλήλους είχε γυναίκα διευθύντρια. Δεν είναι απίθανη ακόμα η συμμετοχή στα κοινά. Η Ίντιρα Γκάντι στις Ινδίες, η Μπεναζίρ Μπούτο στο Πακιστάν, απέδειξαν ότι ακόμα και στις χώρες του Ισλάμ μια γυναίκα μπορεί να ασκήσει πολιτική εξουσία. Όμως αυτό το προνόμιο των μορφωμένων γυναικών, που προέρχονται κυρίως από εύπορες οικογένειες, δείχνει την αντίθεση με τις υπόλοιπες, οι οποίες μένουν περιορισμένες στο σπίτι.
Από τις αρχές του αιώνα, πολλές γυναίκες αγωνίστηκαν για την κατάργηση του φερετζέ και το δικαίωμα για μόρφωση και επαγγελματική αποκατάσταση. Ήδη, το 1915 το φιλολογικό σαλόνι της Μέι Ζιάντα στο Κάϊρο ήταν τόπος συνάντησης συγγραφέων και καλλιτεχνών. Πολλές γυναίκες του αραβικού κόσμου έχουν γίνει διάσημες με τα βιβλία τους. Όπως η Αιγύπτια Ναουάλ, η Παλαιστίνια Σαχάρ Καλίφα, η Κουβετιανή Λεϊλά αλ Οσμάν, η Ιρανή Μπέτι Μαχμούντι. Σήμερα οι φεμινίστριες των Ισλαμικών χωρών ασχολούνται, κυρίως με τα ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών, την ισότητα, την αντίσταση στον υποβιβασμό. Σίγουρο είναι πως σε μια παραδοσιακά πατριαρχική κοινωνία η επιβολή αυτών των θέσεων είναι εξαιρετικά δύσκολη (21).
Σε μια χώρα όπως η Σαουδική Αραβία το ταξίδι επιτρέπεται μόνο με τη συνοδεία ενός άνδρα που πρέπει να είναι σύζυγος ή κάποιος συγγενής. Το ίδιο προβληματικό είναι και το ταξίδι στο Πακιστάν, στο Ιράν και στο Σουδάν. Πιο ελεύθερα κινείται μια γυναίκα στο Μαρόκο, την Τυνησία, την Αίγυπτο και την Τουρκία. Για τις χώρες αυτές ο τουρισμός είναι σημαντική πηγή εσόδων και επομένως η είσοδος των γυναικών γίνεται ευκολότερη (22). Οι Ευρωπαίες που επισκέπτονται τις Ισλαμικές χώρες πρέπει να είναι ευπρεπώς ντυμένες. Στην πλαζ δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν γυμνόστηθες και αν μπορέσουν να επισκεφθούν τζαμί, πρέπει να φορέσουν μαντίλι στο κεφάλι και μακριά μανίκια.
Στη Γερμανία δεν υπάρχει σχεδόν πόλη χωρίς τζαμί και 100.000 Γερμανοί έχουν ασπαστεί τον Ισλαμισμό. Στη Γαλλία το φαινόμενο είναι επίσης σε εξέλιξη. Ορίστε τι λέει μια Γερμανίδα που αφιέρωσε τη ζωή της στην Ισλαμική θρησκεία. “Μου αρέσει που το κοράνι αντιμετωπίζει θρησκεία και πολιτική σαν σύνολο και από την υγιεινή μέχρι τη νηστεία και την προσευχή όλα είναι γραμμένα και καθορισμένα. Αν δεν αφήσω να με κυριεύσουν οι σκέψεις και οι επιθυμίες μου, αλλά ζήσω υγιεινά και ελέγχω τον εαυτό μου τότε σώμα και ψυχή θα αλληλοσυμπληρώνονται και θα αποκτήσω την επιθυμητή ηρεμία”(23). Το Ισλάμ, εξουσία θρησκευτική και πολιτική, έχει σίγουρα επηρεάσει με νόμους και θεσμούς τις γειτονικές του χριστιανικές χώρες. Το γεγονός ότι αρχίζει να επηρεάζει και την καρδιά της Ευρώπης είναι ένα φαινόμενο, η εξιχνίαση του οποίου απαιτεί την κρίση των κοινωνιολόγων και των ειδικών ερευνητών της εποχής μας.
1.Χομεϊνί Αγιατολλάχ: Το… πιστεύω μας, σελ.61, Κάκτος 1997
2.Νηλ, Τζόναθαν: Αφγανιστάν. Η τραγωδία ενός λαού. σελ.32. Εκδ. Ανδρομέδα
3.Ρόντισον, Μαξίμ: Οι Άραβες. Εκδ. Θεμέλιο. σελ. 55-87
4.Μουεζίνης: Μουσουλμάνος θρησκευτικός λειτουργός, επιφορτισμένος να καλεί από τον μιναρέ τους πιστούς σε προσευχή.
5.Κοράνι (Σούρα 24): Και να πεις στις γυναίκες που πιστεύουν να χαμηλώνουν το βλέμμα τους και να είναι σεμνές, να καλύπτουν το στήθος τους και να μην αποκαλύπτουν τα απόκρυφα μέρη τους παρά μόνο στους συζύγους ή τους πατέρες τους ή στους πατέρες των συζύγων τους ή στους γιους των συζύγων τους, ή στους αδερφούς, ή στους γιους των αδερφών ή στις γυναίκες τους, ή στους σκλάβους ή στους άρρενες υπηρέτες που έχουν χάσει τον ανδρισμό τους (έχουν ευνουχισθεί) ή στα παιδιά που δε γνωρίζουν τίποτα από τη γυναικεία γύμνια.
6.Στεφανίδη Αθαν.: Η γυναίκα στο Ισλάμ. Μύθος και πραγματικότητα, σελ. 56 ή Κοράνι Κεφ.2
7.Κοράνι: Σούρα 26
8.Shahidi Safar: Αναλυτική ιστορία του Ισλάμ, σελ.110-111
9.Ζιάκα Γρηγορίου: Ιστορία των θρησκευμάτων τομ. Β’- Ισλάμ σελ.293
10.Νομικού Χ.Α., Οι Άραβες, σελ.64-65
11.Khaldum Ibn: Προλεγόμενα σελ.129. Εκδ. Κάλβος
12.Ζιάκα Γρηγορίου: Η έννοια της ελευθερίας της βουλήσεως και του κακού εις τον μεταγενέστερον ισλαμικό μυστικισμό, σελ. 489
13.Γιαννουλάτου Αναστ.: Ισλάμ, σελ.196, βλέπε Κοράνι, Βαθμίδες 70
14.Dermenghem: Χριστιανισμός και ισλαμισμός σελ.28. Εκδ. Γκοβόστη 1951
15.Κοράνι: σελ.401, Γυναίκες. Εκδ. Κάκτος
16.Βατικιώτη Π.: Ισλάμ και κράτος, σελ.111
17.”….” : “………..”
18.Κοράνι: σελ.402
19.Νηλ, Τζόναθαν: Αφγανιστάν,σελ.39
20.Le Monde: 28/2/1979
21.Rodinson M.: Ισλάμ και καπιταλισμός σελ.138-143