Του Θανάση Μπούνταλη
Εν μέσω της γενικότερης κατάθλιψης που σταδιακά έχει μετεξελιχθεί σε αγανάκτηση και οργή, η Ελλάδα ψάχνει τον βηματισμό της. Η συνήθης επωδός του πολιτικού/δημοσιογραφικού/ακαδημαϊκού κατεστημένου που μας έφερε μέχρι εδώ είναι ότι οι Έλληνες έχουμε γίνει πολύ αρνητικοί και πως τώρα όλοι πρέπει να “σηκώσουμε τα μανίκια” για να δουλέψουμε. Σύμφωνοι… Συνήθως όμως εννοούν πρέπει εμείς να σηκώσουμε τα μανίκια για να μαζέψουμε τα δικά τους σπασμένα. Και μάλιστα χωρίς διαμαρτυρίες, αφού μαζί τους τα φάγαμε. Το μόνο πολιτικώς ορθόν για τους πιο… ψαγμένους είναι η συμμετοχή στις αναδασώσεις και στους καθαρισμούς παραλιών του Σκάι. Οι επικρίσεις στο σύστημα απαγορεύονται.
Προφανώς, η αλλαγή του συστήματος δεν είναι αναγκαστικά μια διαδικασία αρνητισμού όπως θέλουν να μας πείσουν. Μπορεί να είναι βαθιά δημιουργική και οραματική. Για να το αποδείξουμε αυτό παρουσιάζουμε την αξιέπαινη προσπάθεια που έγινε για εγκατάσταση ενός εργαστηρίου πληροφορικής σε Δημοτικό Σχολείο, με την χρήση Ελεύθερου Λογισμικού & Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛΛΑΚ), αναδημοσιεύοντας άρθρο του OSarena.
Η διάδοση της χρήσης του ΕΛΛΑΚ, πέρα από απλά τεχνικό θέμα, είναι κυρίως θέμα διεκδίκησης της ψηφιακής μας ελευθερίας ως πολιτών και προαπαιτούμενο ενός σοβαρού και κυρίαρχου κράτους (βλ. Εθνική κυριαρχία και ελεύθερο λογισμικό). Ειδικά δε σε μια Ελλάδα που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, όχι μόνον οικονομικά, αλλά οργανωτικά και δημιουργικά, το ΕΛΛΑΚ έχει πολλαπλή σημασία. Δεν είναι δεν είναι απλώς μια οικονομική, ασφαλής και αξιόπιστη λύση, αλλά και μια δυνατότητα να ξεκλειδωθεί το δημιουργικό δυναμικό των Ελλήνων προγραμματιστών, που παραμένει κλειδωμένο από την πρωτοκαθεδρία κλειστού (και εισαγόμενου) λογισμικού στις δημόσιες υπηρεσίες και στα σχολεία.
Αναλαμβάνοντας μια δημιουργική πρωτοβουλία, τα παιδιά του OSarena έκαναν τα λόγια τους πράξη, και παρήγαγαν αποτέλεσμα. Σημαντική υπόθεση, πολλώ δε μάλλον στην σημερινή Ελλάδα που έχει βαθειά ανάγκη να ξαναπατήσει στα πόδια της, όχι μόνον οικονομικά, αλλά και δημιουργικά. Και βοηθούν τους Έλληνες μαθητές να μάθουν να ψαρεύουν, αντί να βασίζονται στα ψάρια που τους δίνουν οι εκάστοτε ευεργέτες.
Εργαστήρι Πληροφορικής με Linux σε Δημοτικό σχολείο
[Πρώτη ανάρτηση 13 Ιανουαρίου, 2011 στο OSarena]
Σας παρουσιάζουμε ένα project που αφορά τη δημιουργία ενός πλήρους σχολικού εργαστηρίου πληροφορικής σε Δημοτικό σχολείο, με μηχανήματα που τρέχουν Linux.Τα pc ήταν χαμηλών προδιαγραφών και από αυτά που πολύ εύκολα τα πετάμε,αφου άλλωστε είναι παροπλισμένα χρόνια.
Είναι κάτι που μπορούμε να το κάνουμε όλοι. Διάθεση και καλή ενέργεια θέλει μονάχα!Ας εξιστορήσουμε λοιπόν την ιστορία:
Θα ήθελα να δω και άλλες τέτοιες δουλειές στο μέλλον – σίγουρα δεν είμαι ο πρώτος που έκανε κάτι τέτοιο, αλλά ούτε και ο τελευταίος:
Έργο: Κατασκευή εργαστηρίου πληροφορικής σε δημόσιο δημοτικό σχολείο της γειτονιάς μου.
Συνολικό κόστος έργου: κάτι τυρόπιτες και καφέδες.
Χρόνος περάτωσης του έργου: 5 ημέρες στο σύνολο.
Ένα πλήρες εργαστήρι πληροφορικής για τα παιδιά, με ΣχοΛinux |
Το έργο ήταν αρκετά απλό από τη στιγμή που μπήκε η καλωδίωση σε μια αίθουσα του σχολείου. Για λειτουργικό προτιμήθηκε το sxolinux (Πληροφορίες εδώ www.sxolinux.gr). Αμφιταλαντευόμουν μεταξύ άλλων όπως του skolelinux, αλλά προτιμήθηκε η sxolinux για να αναδείξω τα Ελληνικά προϊόντα και όχι τα γερμανικά! Το σχολίνουξ λοιπόν είναι βασισμένο σε διανομή ubuntu ειδικά για παιδιά δημοτικού (υπάρχουν και άλλες εκδόσεις για άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης) που ο φίλος μας ο Δημήτρης Καλαμάρας έχει επιμεληθεί με πολύ μεράκι. Πάνω σε αυτά εγκαταστήσαμε τα αποθετήρια του πιστοποιημένου εκπαιδευτικού λογισμικού για τη Α’βάθμια εκπαίδευση (δείτε εδώ: http://ts.sch.gr/repo-pages/about-ts-repo).
Εκεί θα βρείτε λογισμικό (στα ελληνικά πάντα) για νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και Τεε. Οι έχτρα εφαρμογές αυτές λόγω όγκου (μόνο για το δημοτικό ήταν 2,2GB!) και μειωμένης ταχύτητας πρόσβασης στο διαδίκτυο, περάστηκαν με το keryx απλά, νοικοκυρεμένα και αυτοματοποιημένα (δείτε εδώ).
Παλιά pc αξιοποιήθηκαν για τα παιδιά, με τη δύναμη του Linux |
Από νωρίς τα παιδιά θα μάθουν την ελευθερία του ΕΛΛΑΚ |
Η εγκατάσταση αποθετηρίων θα βοηθήσει σε μελλοντική αναβάθμιση των εφαρμογών. Η εγκατάσταση δικτυακού πολυμηχανήματος έγινε σε
δευτερόλεπτα και πλέον όλα τα μηχανήματα μπορούν να εκτυπώσουν και να σαρώσουν έγγραφα – το αναφέρω γιατί με εξέπληξε η ευκολία εγκατάστασής του σε χρόνο μηδέν! Το τελικό αποτέλεσμα; Παλιά μηχανήματα που προοριζόταν για σκουπίδια, χωρίς αναβάθμιση (να σημειωθεί ότι λειτουργούν όλα με 256ΜΒ μνήμης & celeron 1,8GHz και πάνω και μάλιστα πετάνε – δε χρησιμοποιούνται άλλωστε για υπολογισμό του pi και για επίλυση εξισώσεων Fourier) έκαναν ένα τέλειο εργαστήρι πληροφορικής το οποίο δάσκαλοι και μαθητές ακόμα και Α’ δημοτικού μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς ιδιαίτερη καθοδήγηση και να μάθουν από αυτό!
Και το καλύτερο; Όλα δωρεάν….free as in free beers!
Σημ.: Πλέον στο ίδιο σχολείο με χρήματα των καθηγητών, εγκαταστήσαμε και 2 access points έτσι ώστε να καλύψουμε με δίκτυο όλο το χώρο του σχολείου, αλλά και να μπορούν τα παιδιά με τα laptops να φτιάχνουν μια αίθουσα πληροφορικής όπου και αν βρίσκονται μέσα στο κτήριο!
2 ΣΧΟΛΙΑ
poio einai omws to oikonomiko kostos ths eisagwghs ths plhroforikhs sthn prwtovatmia ekpaideush?poso upologizete to kostos tou na eisagoume tous upologistes sto dhmotiko sxoleio??
Να αντιστρέψω το ερώτημα: πόσο κοστίζει η μη εισαγωγή της πληροφορικής στα σχολεία; Πόσο μας κοστίζει ο ψηφιακός αναλφαβητισμός;
Αν λοιπόν συμφωνούμε σ’αυτό, το ζήτημα είναι πώς θα υλοποιήσουμε την εισαγωγή της πληροφορικής στα σχολεία. Με ποια εργαλεία λογισμικού;
Και εκεί το ΕΛ/ΛΑΚ υπερέχει σε πολλούς τομείς, ένας εκ των οποίων είναι και το κόστος (και φυσικά η ασφάλεια, η ελευθερία, κλπ, κλπ).