Κάθε Υπουργός Παιδείας και ένα νέο σύστημα εισαγωγής
Τα ιδεολογήματα: αστικός εκσυγχρονισμός και δημοκρατικό σχολείο
Δεν είναι εύκολο να ερμηνεύσει κανείς τα κίνητρα των αλχημιστών της οδού Μητροπόλεως. Το να πει κανείς ότι όλες οι «μεταρρυθμίσεις» αποτελούν απόπειρες «αστικού εκσυγχρονισμού» της εκπαίδευσης είναι μάλλον απλουστευτικό. Σε ορισμένες ωστόσο περιπτώσεις επιχειρήθηκε πράγματι (Κοντογιαννόπουλος, Αρσένης) να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών των Λυκείων μέσω αυστηρότερων εξεταστικών διαδικασιών και να διοχετευτεί ο μεγαλύτερος όγκος των αποφοίτων Γυμνασίου προς την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Επιχειρήθηκε επομένως, ν’ αποκτήσει η εκπαίδευση σαφέστερα ταξικά χαρακτηριστικά. Η αντίσταση ωστόσο των μεσοστρωμάτων, κυρίως, επέβαλε το μαζικό και «δημοκρατικό» Λύκειο, τουτέστιν: κουτσοί, στραβοί στον Άη-Παντελεήμονα χωρίς «ταξικούς εξεταστικούς φραγμούς». Ο θρίαμβος όμως των μικρομεσαίων αποδεικνύεται «πύρρειος»: το Λύκειο υποβαθμίστηκε καθώς περιορίζεται στο ν’ απασχολεί απλώς τους γόνους των χαμηλών και μικρομεσαίων στρωμάτων, όπως περίπου κάνει κι ένας παιδικός σταθμός, ενώ η γνώση και η ευρύτερη πνευματική καλλιέργεια απαξιώνονται αφού τα μόνα που φαίνεται πως ενδιαφέρουν είναι η… ξεκούραστη αποφοίτηση και, βέβαια, η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση έστω και με ένα… αταξικό δυάρι. (Βλ. την άποψη της ΟΛΜΕ που θεωρεί ταξικό φραγμό το πρόσφατο μέτρο που αποκλείει την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο με βαθμό κάτω από τη βάση). Το σχολείο υποβαθμίζεται λοιπόν ολοένα. Από την άλλη μεριά, η ταξικότητα θριαμβεύει μέσω των δεδομένων κοινωνικών ανισοτήτων, της αναξιοκρατίας, του αναλυτικού προγράμματος, των σχολικών βιβλίων και της κακής ποιότητας των σπουδών: οι ίσες ευκαιρίες για όλους αποτελούν μια ακόμη σοσιαλιστική εξαπάτηση.
Απόπειρα διατύπωσης μιας εναλλακτικής πρότασης
Κανονικά δεν θα έπρεπε να τίθεται ζήτημα επιλογής φοιτητών, όπως δεν τίθεται ζήτημα επιλογής μαθητών. Όποιος και όποια θέλει θα πρέπει να έχει και τη δυνατότητα να σπουδάσει, από εκεί και πέρα όμως θα πρέπει με τις κατάλληλες αλλαγές στην αξιολόγηση να διασφαλίζεται με τον πλέον αδιάβλητο τρόπο και όσο αυτό είναι δυνατόν, η αξιοκρατία. Επειδή όμως για πολλές δεκαετίες στη χώρα μας οι σπουδές δεν είχαν κανένα άλλο νόημα πέρα από την απόκτηση ενός, ανταλλάξιμου στην αγορά εργασίας, πτυχίου, το κράτος υποχρεώθηκε κάποια στιγμή να προχωρήσει στην επιλογή των «αξιότερων» μεταξύ των υποψηφίων. Σήμερα όμως που τα περισσότερα πτυχία δεν έχουν αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, έχουν ωριμάσει ίσως οι συνθήκες για ν’ ανακτήσουν τα πανεπιστήμια τη χαμένη τους ακαδημαϊκή αξιοπρέπεια: να μεταδίδουν γνώσεις που να είναι, για να το πούμε απλουστευτικά, χρήσιμες για το λαό και τον τόπο, να επεξεργάζονται τη λαϊκή κουλτούρα σ’ ένα ανώτερο επίπεδο, να διεξάγουν επιστημονικές έρευνες, να σχεδιάζουν το μέλλον της ελληνικής και, γιατί όχι, της διεθνούς κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής και όχι να παράγουν απλώς πτυχιούχους ή ακόμη χειρότερα να λειτουργούν όπως τις προηγούμενες δεκαετίες τα στρατόπεδα συμβάλλοντας στην ενίσχυση του εισοδήματος των μικροϊδιοκτητών και εμπόρων της επαρχίας.
Ναύπλιο,
Δεκέμβριος 2005
Ο Τάσος Χατζηαναστασίου είναι φιλόλογος