Η προέλευση των εξαρτημάτων ενός Μπόινγκ 787

πηγή: https://www.morgenweb.de, δημοσιεύθηκε 30/04/2020

Η Ευρώπη ξανασκέφτεται την εμπορική της πολιτική μετά την κρίση. Ο Μπέρναντ Λάνγκε του SPD κριτικάρει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Βρυξέλλες. Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή γίνονται προς το παρόν εντατικοί υπολογισμοί. Στο τέλος της επόμενης εβδομάδας οι Βρυξέλλες θέλουν να παρουσιάσουν τις δικές τις προβλέψεις, για την πορεία της οικονομικής δραστηριότητας. Εσωτερικά γίνεται λόγος για μία ύφεση στην ευρωπαϊκή οικονομία της τάξεως των 10 μονάδων, αλλά ακόμα και αυτό εξαρτάται από το πόσο θα κρατήσουν οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έχει ήδη τολμήσει να προχωρήσει με την εκτίμηση του: Η πτώση του παγκοσμίου εμπορίου φέτος θα κυμανθεί από 13% έως και 32%- ανάλογα την εξέλιξη των πραγμάτων.

Αντανακλαστική αντίδραση

Όλοι οι ειδικοί δεν αναφέρουν μόνον σαν αιτία το πάγωμα της δραστηριότητας των εταιριών, αλλά κυρίως την κατάρρευση των αλυσίδων εφοδιασμού. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες της Κομισιόν, αρχικώς η παγκόσμια οικονομία οδηγήθηκε σε ένα αντανακλαστικό πάγωμα, και ύστερα ήρθαν τα προστατευτικά μέτρα που βάθυναν την κρίση της.

Το Διεθνές Κέντρο Εμπορίου, μια κοινοπραξία του ΔΝΤ με τον ΟΗΕ παρατήρησε ότι μέχρι τις 2 Απριλίου, 60 χώρες είχαν επιβάλει περιορισμούς στις εξαγωγές σημαντικών αγαθών για την καταπολέμηση της πανδημίας. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ο ιατρικός εξοπλισμός, αλλά και γεωργικά προϊόντα.

«Υπάρχει μια παρόρμηση να δρουν όλοι πρωτίστως εθνικά, που δύσκολα μπορεί να σταματήσει», σημειώνει σε υπόμνημά του ο επικεφαλής της Επιτροπής Εμπορίου του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου Μπέρντ Λάνγκε, ο οποίος προέρχεται από τους Γερμανούς Σοσιαλδημοκράτες. [ ]. Στην ανάλυσή του ισχυρίζεται ότι: «Η κατάρρευση των αλυσίδων εφοδιασμού είναι ένα ακόμα αποτέλεσμα μιας παγκοσμιοποίησης, που βασίστηκε μονόπλευρα στην μείωση του κόστους και την μεγιστοποίηση της οικονομικής αποδοτικότητας, πράγμα που οδήγησε σε δραματικές εξαρτήσεις». Στην πραγματικότητα τέτοιες αλλαγές των παραγωγικών διαδικασιών λάμβαναν χώρα εδώ και καιρό, η πανδημία όμως τις έχει επιταχύνει.

Ως παράδειγμα, ο Λάγνκε ανέφερε την ψηφιοποίηση, που έχει θέσει υπό αμφισβήτηση τον υπάρχοντα, παραδοσιακό καταμερισμό εργασίας, και ως συνέπεια αυτού, και τις αλυσίδες τροφοδοσίας. Μία εταιρία όπως η αυτοκινητοβιομηχανία Τέσλα, κατασκεύαζε βασικά κομμάτια του μοντέλου της «3» μόνη της, χωρίς να εξαρτάται από τις προμήθειες των υπερβολάβων. Αυτό εγγυήθηκε την ανεξαρτησία της. Αυτή η τάση θα ενισχυθεί στο εφεξής, επισημαίνει στην έκθεση του ο Λάνγκε: «Στο παρελθόν οι εταιρίες μείωσαν τον αριθμό των προμηθευτών τους, με αποτέλεσμα σήμερα να καταλήγουν με έναν μόνο προμηθευτή για ολόκληρα τμήματα και συστήματα». Τις συνέπειες τις αισθάνθηκε η Ευρώπη ακόμα και πριν να νοιώσει πλήρως τις συνέπειες της πανδημίες: Οι δραστικές ουσίες για τα φάρμακα, οι οποίες παράγονταν στην Κίνα άρχισαν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις, με συνέπεια αυτό να έχει αντίκτυπο και στην κυκλοφορία των ευρωπαϊκών φαρμάκων. Το ίδιο συνέβη μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, στην Ε.Ε., με τις ιατρικές μάσκες. «Οι παγκόσμιες αλυσίδες προμηθειών θα πρέπει να ανασχεδιαστούν, ιδίως για την φαρμακευτική βιομηχανία και εκείνη των οχημάτων», δήλωνε ο Γάλλος Υπουργός Οικονομικών Μπορύνο Λε Μερ πριν λίγες μέρες. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να είμαστε εξαρτημένοι από την Κίνα για τις δραστικές ουσίες των φαρμάκων σε ποσοστά 80-85%».

Μαζικές ακυρώσεις παραγγελιών

Αν τα κράτη ακολουθήσουν την τάση και διευρύνουν την εγχώρια παραγωγική τους ικανότητα, οι πρώτοι που θα υποστούν τις συνέπειες είναι οι αναπτυσσόμενες χώρες. Το Institute of International Finance (Ινστιτούτο Διεθνών Χρηματο-οικονομικών) υπολογίζει το σύνολο του κεφαλαίου το οποίο απώλεσαν αυτές οι χώρες μόνο μέσα στο μήνα Μάρτιο, σε 76,7 δισ.€. Μέσα σε μόνο μία εβδομάδα εταιρίες υφασμάτων από όλο τον κόσμο ακύρωσαν παραγγελίες σε υπεργολαβίες που έδιναν στο Μπαγκλαντές ύψους 1,48 δισ.€, , πράγμα που αποτελεί καταστροφή για την φτωχή αυτή χώρα. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τον Λάνγκε, η αναδόμηση του παγκόσμιου εμπορίου θα μπορούσε να αποτελέσει μία ευκαιρία. Οι αλυσίδες τροφοδοσίας του μέλλοντος θα πρέπει σχεδιαστούν ώστε να είναι σταθερότερες, ασφαλέστερες και δικαιότερες. Κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα πρέπει να ληφθούν πλέον υπόψη η εγγύηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, άλλες αξίες, όπως η μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, επίσης, ο καλύτερος προγραμματισμός των παραγγελιών. [ ] 

Απόδοση: Α.Μ.

Διαβάστε επίσης:

Η επερχόμενη αποπαγκοσμιοποίηση

Ο κορωνοϊός και το παρασιτικό οικονομικό μοντέλο

Κορωνοϊός και παγκόσμια οικονομία

Ετικέττες:

3 Σχόλια

  1. Η ουσια ειναι οτι αντι να ηγουνται οι παγκοσμιοποιητες δυτικοι πηρε τη σκυταλη η Κινα.

    ——–
    Αυτο εξυπηρετουσε & η αθροα εισαγωγη ‘εργατικου δυναμικου’ μεταναστων, με τη διαφορα οτι αυτη ειναι κακης ποιοτητας & αχρειαστη & επιβαρυντικη οικονομικα σε ενα περιβαλλων που τα αυταοματα-ρομποτ θα παιξουν το βασικο οικονομικο ρολο, περαν του οτι θα δεσμευουν πολυτιμους πορους στην καταναλωση τροφιμων, και συμβαλουν στην καταστροφη των εθνων.

Αφήστε το σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

elGreek
elGreek