του Μ. Ευρυβιάδη, από το Άρδην τ. 50, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2004
Τα ερωτηματα που προκύπτουν από τα μακάβρια γεγονότα στο Μπεσλάν της Βόρειας Οσετίας, μιας από τις 21 δημοκρατίες που συνιστούν τη Ρωσική Ομοσπονδία η οποία προέκυψε μετά την κατάρρευση της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης, είναι πάρα πολλά, σύνθετα και αλληλοσυγκρουόμενα.
Η περιπλοκότητά τους έγκειται στο γεγονός ότι δεν μπορούν να ερμηνευτούν μονοδιάστατα από μια σκοπιά, έστω και εάν αυτή θεωρείται ως κυρίαρχη. Μια τέτοια κυρίαρχη σκοπιά, για παράδειγμα, είναι αυτή της “εθνοτικής σύγκρουσης” με θρησκευτικό υπόβαθρο, ανάμεσα σε Τσετσένους και Ρώσους, με τους πρώτους να επιδιώκουν εθνική ανεξαρτησία από την, ελεγχόμενη από τη Μόσχα, Ρωσική Ομοσπονδία.
Οι Τσετσένοι του Καυκάσου δεν είναι η μόνη εθνότητα της περιοχής που βίωσε την απάνθρωπη και συστηματικά έντονη καταπίεση της Τσαρικής Ρωσίας, της Σοβιετικής Ένωσης και της Ρωσικής Ομοσπονδίας τα τελευταία εκατόν πενήντα και πλέον χρόνια. Υπάρχουν σήμερα παραπάνω από εκατό εθνότητες, με σχεδόν αντίστοιχες στον αριθμό διοικητικές περιοχές, στην επικράτεια της Ρωσικής Ομοσπονδίας με ανάλογα βιώματα. Η τσαρική και σοβιετική κληρονομιά του παρελθόντος οδήγησε τις εθνότητες αυτές σε έναν συμβιβασμό με τη Μόσχα υπό τη σημερινή μορφή των αυτόνομων δημοκρατιών της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Μόνο η περίπτωση της Τσετσενίας οδήγησε σε συγκρούσεις και πολέμους. Και το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί;
Κατ’ αρχάς πρέπει να υπερτονιστεί η ανθρώπινη διάσταση της σύγκρουσης διότι από μόνη της προσφέρει μια λογική εξήγηση. Οι συγκρούσεις στην Τσετσενία με την πολεμική τους μορφή άρχισαν το 1994, πέρασαν δύο φάσεις (1994-1996 και 1999- ) και καταγράφουν 150.000 – 250.000 θύματα, κυρίως άμαχο πληθυσμό, μεταξύ των οποίων Τσετσένοι και μη.
Πριν, αλλά και μετά τα γεγονότα στο Μπεσλάν, εκπρόσωποι και υποστηρικτές των Τσετσένων αλλά και οι ίδιοι οι τρομοκράτες μέσα στο σχολικό κτίριο, δήλωναν ότι οι ρωσικές δυνάμεις ασφαλείας σκοτώνουν αμάχους και γυναικόπαιδα και ότι νομιμοποιούνταν να κάνουν και αυτοί το ίδιο. Μια από τις τρομοκράτισσες φέρεται να δήλωσε μέσα στο κτίριο ότι “ήρθαμε να σκοτώσουμε τα παιδιά σας διότι εσείς σκοτώνετε τα δικά μας”. Οι αποσχισθέντες από τη Ρωσική Ομοσπονδία Τσετσένοι, που κήρυξαν ανεξαρτησία το 1993 αλλά κανένας δεν τους την αναγνώρισε (εκτός από το καθεστώς των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν), υποστηρίζουν σε ιστοσελίδες τους ότι, τα τελευταία δέκα χρόνια, 42.000 δικά τους παιδιά δολοφονήθηκαν από ρωσικές δυνάμεις.
Τα δέκα χρόνια (1994-2004) κύκλου αίματος, χωρίς προοπτική τερματισμού, λειτουργούν καταλυτικά και προσφέρουν εξηγήσεις ως προς τα κίνητρα των επιθέσεων αυτοκτονίας και την πρωτοφανή συμμετοχή γυναικών, για παράδειγμα, όπως τις λεγόμενες “μαύρες χήρες” που πρωταγωνίστησαν τελευταία σε επιθέσεις στη Ρωσία.
Έχοντας τα παραπάνω υπ’ όψη, μπορούμε να εξετάσουμε και άλλους παράγοντες οι οποίοι, ανάλογα με τις περιστάσεις, ώθησαν τα πράγματα στα άκρα και οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση. Θα περιορίσω την αξιολόγησή μου σε τρία ζητήματα, την Ρωσική/ομοσπονδιακή διάσταση, την Ισλαμική/τρομοκρατική και την κοινωνικό/οικονομική.
Ρωσικh / ομοσπονδιακή διaσταση
Η σημερινή Ρωσική Ομοσπονδία απέχει κατά πολύ από μια πραγματική ομοσπονδία. Στην πράξη μοιάζει περισσότερο με ένα σύστημα αυτοκρατορικής διαχείρισης όπου η κεντρική αρχή (Μόσχα), μέσω ενός συστήματος ελεγχόμενων και μη διαφανών εκλογών (έχει ωστόσο ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι διεξάγονται εκλογές), ασκεί μια ιδιόμορφη εξουσία. Η εξουσία αυτή, πέραν ζητημάτων εξωτερικής άμυνας, αφορά στη φορολογία και την εξασφάλιση ψήφων για τις πανεθνικές εκλογές. Σε αντάλλαγμα, οι τοπικοί άρχοντες που είναι είτε εθνοτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες, είτε φύλαρχοι, είτε πολιτικοί βαρόνοι και μαφιόζοι (η διαφθορά είναι ενδημική και πηγή πολλών δεινών όπως είναι η τρομοκρατία) έχουν το ελεύθερο να διαχειρίζονται σχεδόν τα πάντα σε τοπικό επίπεδο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο επιβιώνει η Ρωσική Ομοσπονδία του Προέδρου Πούτιν και το σύστημα διατηρείται διότι είναι “αμοιβαία αποδεκτό”. Εδώ πρέπει να υπογραμμιστεί ότι και στην Τσετσενία, η πλειοψηφία του λαού αποδέχεται και αυτή την παραπάνω διευθέτηση για τον ουσιώδη λόγο ότι δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή από την πλευρά της οικονομικής επιβίωσης σ’ έναν γεωγραφικό χώρο φτωχό και απομονωμένο. Τέλος, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ή να υποτιμάται το γεγονός ότι η ισχύς της κεντρικής εξουσίας (Μόσχα) λειτουργεί “εξισορροπητικά” ανάμεσα στις δεκάδες εθνότητες και εκατοντάδες φυλές προσφέροντας σχετική ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή.
Από τη σκοπιά της Μόσχας και της πολιτικής ελίτ του Κρεμλίνου, η επιμονή για απόσχιση μιας μειοψηφίας Τσετσένων δυναμιτίζει το όλο σύστημα. Ήδη πολλές άλλες εθνότητες έχουν επηρεασθεί και, επιπλέον, το πολιτικό πρόγραμμα και οι πολιτικές φιλοδοξίες των Ρώσων πολιτικών ηγετών διακυβεύονται. Τόσο ο Μπ. Γιέλτσιν όσο και ο Βλ. Πούτιν “νομιμοποιήθηκαν” πολιτικά από τους πολέμους στην Τσετσενία και τη σκληρή γραμμή που ακολουθήθηκε μέχρι τώρα. Τον τελευταίο όμως χρόνο, και ιδιαίτερα μετά τα γεγονότα του Μπεσλάν, χίλιοι και πλέον Ρώσοι πολίτες έχασαν τη ζωή τους, στοιχείο που αμφισβητεί ευθέως την πολιτική της κατά μέτωπο σύγκρουσης και τη σωφροσύνη της ηγεσίας της χώρας.
Ισλαμικη / τρομοκρατικη διασταση
Στο ζήτημα αυτό πρέπει να υπογραμμιστεί τούτο: μέχρι το 1999 δεν καταγράφονται επιθέσεις αυτοκτονίας στους πολέμους της Τσετσενίας. Εδώ υπεισέρχεται η ισλαμική διάσταση, δηλαδή ο θρησκευτικός φανατισμός, ο ιερός πόλεμος (τζιχάντ) και η διεθνής τρομοκρατία. Η εμπλοκή Αράβων φανατικών μουσουλμάνων της Αλ Κάιντα του Μπιν Λάντεν στους πολέμους της Τσετσενίας είναι δεδομένη, αδιαμφισβήτητη, και χρονολογείται. Και είναι η σχέση αυτή που προσδίδει μιαν άλλη, επικίνδυνη διάσταση, στα γεγονότα της Βόρειας Οσετίας (της οποίας η πλειοψηφία των κατοίκων είναι Χριστιανοί σε αντίθεση με τον υπόλοιπο Υπερκαύκασο) που ξεπερνούν την τοπική και εθνικιστική σύγκρουση στην περιοχή και διασυνδέουν την 11η Σεπτεμβρίου με τη σφαγή στο Μπεσλάν. Η διάσταση αυτή της διεθνούς τρομοκρατίας ωθεί σε σύμπλευση πολιτικές χωρών όπως της Ρωσίας, των ΗΠΑ, του Ισραήλ, της Τουρκίας, της Ινδίας και ορισμένων άλλων μουσουλμανικών χωρών. Ενώ δηλαδή οι τρομοκράτες επιδιώκουν τη λεγόμενη “σύγκρουση πολιτισμών” με ανάφλεξη στον Καύκασο, πολλά μουσουλμανικά κράτη συνεργάζονται στην πράξη με μη μουσουλμανικά κράτη για την καταπολέμηση της ισλαμικής τρομοκρατίας.
Η διάσταση της διεθνούς τρομοκρατίας περιπλέκει το ζήτημα της Τσετσενίας και άλλα τοπικά προβλήματα του Καυκάσου, διότι δυναμιτίζει τις γέφυρες για ουσιαστικές διαπραγματεύσεις. Η δε πολιτική της εκατέρωθεν βίας, συμμετρική ή ασύμμετρη, οδηγεί νομοτελειακά σε πολιτικό αδιέξοδο που όλο και περισσότερο φαίνεται να είναι ο στρατηγικός στόχος των Ισλαμιστών εξτρεμιστών.
Κοινωνικο / οικονομικη διασταση
Στον Καύκασο και κυρίως στους ορεσίβιους κάτοικους του, επικρατούν πολεμικές παραδόσεις, ζητήματα τιμής και κώδικες προσωπικής και ομαδικής συμπεριφοράς, που δεν επιτρέπουν εύκολο διαχωρισμό ανάμεσα σε πολιτικό/ιδεολογικές και θρησκευτικές συγκρούσεις, προσωπικές βεντέτες, καθώς επίσης ληστρικές και μαφιόζικες συμπεριφορές. Αντίθετα με άλλους Καυκάσιους, οι Τσετσένοι δεν είναι οργανωμένοι κατά ιεραρχία αλλά οριζόντια σε φυλετικές ομάδες. Πέραν των φυλών αυτών υπάρχουν κλίκες και φατρίες, κάτι που κάνει σχεδόν αδύνατη την “αντιπροσωπευτική” εκπροσώπηση των Τσετσένων έναντι τρίτων. Πολιτικές ή προσωπικές βεντέτες έχουν επανειλημμένα καταστρέψει πολιτικές συμφωνίες με τραγικές συνέπειες. Τέλος, υπάρχει και η οικονομική ανέχεια που μαστίζει ολόκληρο τον Καύκασο μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Στην Τσετσενία περισσότερο από το 75% του ενεργού πληθυσμού είναι άνεργοι. Τα κοιτάσματα πετρελαίου της χώρας, λόγω των συγκρούσεων αλλά και της αυθαίρετης εκμετάλλευσης, δεν προσφέρουν στον πληθυσμό ούτε και μπορούν, μαζί με τους αγωγούς που διασταυρώνονται στη χώρα μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο, να διαφοροποιήσουν αισθητά την κατάσταση. Δυστυχώς, αυτό συμβαίνει σ’ όλη την περιοχή της Κασπίας και συνεπώς η σημασία του πετρελαίου της Τσετσενίας και οι ρώσικοι αγωγοί πετρελαίου που τη διασταυρώνουν δεν πρέπει να υπερεκτιμούνται ως παράγοντες στην παρούσα κρίση.
Τα αγαθά αυτά αποδίδουν καρπούς μόνο σε ένα περιβάλλον πολιτικής συνεργασίας και στη συγκεκριμένη περίπτωση συμβαίνει το αντίθετο. Η περιοχή του Καυκάσου χαρακτηρίζεται από εγγενή αστάθεια.
Μια ακόμη περιοχή του κόσμου λοιπόν, όπως το Ιράκ, το Σουδάν και η Μέση Ανατολή, βρίσκεται σε αδιέξοδο και εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τη διεθνή ειρήνη, για τον επιπρόσθετο λόγο ότι οι Τσετσένοι τρομοκράτες έχουν στο στόχαστρό τους και τις πυρηνικές εγκαταστάσεις της Ρωσίας. Οι προσπάθειες για επίλυση πρέπει να είναι συλλογι […]